zondag 15 september 2024

op mijn bord - week 37 / 2024

De verwarming is heel even aan geweest deze week, de temperatuur in ons hoekhuis dook onder de 18 graden. Op dinsdag aten we voor het eerst dit seizoen echte winterkost.


maandag 9 september

pasta met spinazie en champignons in roomsaus - sla met tomaat


dinsdag 10 september

gekarameliseerd uien en wortel - aardappelpuree - rookworst


woensdag 11 september




tuinbonenstoofje (restje vriezer) - aardappels (restje gisteren) - broccoli en sperziebonen- sla (niet op de foto)


donderdag 12 september

crunchwrap met kip, mais, pompoen en Mexicaanse kruiden - coleslaw - courgette


vrijdag 13 september

Marokkaanse tajine (vriezer) - bulgur met kikkererwten - broccoli - sla


zaterdag 14 september

etentjes bij ons thuis: meloen met parmaham - ossobucco - worteltjes en erwtjes - aardappelpuree - sla - citroenkwarktaart - bonbon 


Ik heb het recept van de citroenkwartaart iets gewijzigd: in plaats van bastognekoeken heb ik gingernuts gebruikt (ik kocht ze bij de Jumbo) en ik heb de rasp van een citroen door de kwark gedaan. Ik gebruikte ook 50 gram meer suiker.

Daarnaast heb ik de gelatine met de kwark gemengd en niet met de slagroom.

Ik maakte een coulis van frambozen en serveerde deze er apart bij.

Een pak bevroren frambozen en twee eetlepels suiker verwarmen in een pannetje totdat de suiker is opgelost. Dan door een zeef duwen en roeren net zo lang totdat er alleen pitjes en wat rode prut over blijven. Klaar is je coulis.


zondag 15 september

gewokte groente, brede rijstnoedels, tempeh en pindakokossaus


Er is nog eten over van zaterdagavond, dit staat in de koelkast en daar eten we dinsdag nog een keer van, niet met peen en erwtjes maar met gekarameliseerde witlof. De witlof met ham en kaas die ik had gepland zet ik binnenkort weer op de planning. 

16 opmerkingen:

  1. Ik ben niet gek op kwark, heeft altijd zo'n stug mondgevoel ook in dergelijke taart verwerkt heb ik dat gevoel nog.
    Liever maak ik de Monchoutaart, met roomkaas en kersen, en soms chocolate chips cookies ipv bastognekoekjes.
    Komende week ga ik verder met oude voorraad uit de vriezer, zit o.a. kipsnitzel en hamburgers in en kippenlever zag ik ook nog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik gebruik volle kwark en die heeft dat mondgevoel absoluut niet, en dan gemengd met slagroom is het nog romiger. Monchou (mascarpone kan ook) is ook lekker romig natuurlijk, maar iets dikker. Brrr.. lever, daar doe je mij geen plezier mee.

      Verwijderen
    2. Vroeger 'moest' ik lever eten, gewoon omdat de pot het schafte. En op brood (smeer)leverworst, en leverkaas met zo'n wit randje erom heen. Eet nu geen lever meer. Weet niet of ik het vies vond, omdat je het *moest* eten dacht je daar nooit over na. Raar eigenlijk. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Leverworst lust ik wel, maar kippenlevertjes of gebakken lever absoluut niet!

      Verwijderen
  2. Mijn maag en darmen lagen afgelopen weekeind helemaal op ramkoers, dus ik vind mezelf al heel dapper dat ik deze blog heb uitgelezen, haha..
    Ja, het is fris. Nog geen cv aan gehad maar al wel afspraak gemaakt voor ketelonderhoud, kun je maar beter snel gedaan hebben. En er moet een lekkage in de aanbouw verholpen worden. Dit is allemaal about non-food, besef ik.. maar fijn dat je taart zo geslaagd was! Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ine, taart was heerlijk! Hopelijk is de lekkage snel opgelost.

      Verwijderen
    2. Ik las net even je 'gedachten'. Fijn dat het goed ging en de eetbui wegbleef. Knap! Kwam de kwarttaart zaterdag en zondag in plaats van de ijscoupe met advo en slag en de dagelijkse vla en hangop met fruit? Dan is het niet zo gek dat dit niet veel uitmaakte. Al is verder afvallen natuurlijk niet goed. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Klopt Ine, op zaterdag at ik geen ijs. Op zondag at ik een beetje kwarktaart met een beetje vla. En ook gewoon mijn hangop met fruit want verder afvallen wil ik inderdaad niet. De hangop maak ik van volle kwark en halfvolle yoghurt, voor de eitwitten en de vetten.

      Verwijderen
    4. Eet je wel eens quinoa? Ik zag gisteren in Turkse winkel een kilo voor 6 euro. Bevat erg goed en vooral compleet eiwit, beter dan rijst. En ik lijk het goed te verdragen. Ja, de herkomst is wel een dingetje, daar moet ik nog eens meer over lezen..
      Of lust T niet graag quinoa? Groet, ine

      Verwijderen
    5. Hi Ine, quinoa vind ik, net als couscous, te fijn en geen prettig gevoel in mijn mond en daarom eet ik het nooit. Vaak eet ik zilvervliesrijst en T. gewone witte rijst, we vinden het niet erg om verschillende dingen te eten. Rijst ligt in eenpersoonsporties verpakt in de vriezer.

      Verwijderen
  3. Heerlijk die winterkost. Hoewel deze week meer salade-weertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik hoor net op de radio dat het inderdaad nog een week mooi wordt. We houden er rekening mee met het eten Izerina.

      Verwijderen
  4. Leuk, weer wat eetspiratie! Deze week eten we nog even wat (na)zomerkost, dan is dat weer voorbij voor een jaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier brandt de verwarming al sinds we terug zijn van vakantie. Het temperatuurverschil was wel heel groot want we kwamen meteen in de herfst terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nu weer uit neem ik aan? Het is bij ons nu mooi zomerweer.

      Verwijderen