maandag 12 februari 2024

zo was mijn week 6 / 2024

Deze weekoverzichten kwamen eerst altijd op maandagavond om 21.00 uur online (als ik het niet vergat zoals vorige week). Met ingang van nu is dat maandagochtend 06.00 uur. 


maandag 5 februari

Waaide nog net niet van mijn fiets toen ik naar school ging. Maar niet koud én droog dus mij hoor je niet mopperen. Geen ontzettend drukke werkdag vandaag. Er waren reanimatielessen maar daar hoefde ik verder niet veel voor te doen. Gasten ontvangen en naar het lokaal brengen en van koffie voorzien. 

Mijn groepje studievertragers was maar deels aanwezig. De jongeman waar ik vorige week de afspraak mee had gemaakt, in aanwezigheid van zijn jeugdreclasseerder, is geweest maar kwam een uur te laat. Ik ben bang dat dit geen succesverhaal wordt, maar ik geef de hoop nu nog niet op. We volgende een stappenplan en als het de student niet lukt om de draad op te pakken dan komt er een moment dat we afscheid nemen en de student zonder diploma wordt uitgeschreven. 


dinsdag 6 februari

Drukke dag met veel vergaderingen. Geheel tegen mijn eigen voorkeur in heb ik een overleg in de middag, waarvoor ik eigenlijk naar een andere gemeente moest fietsen, online vanaf huis gevolgd. Ik was al onderweg maar besloot halverwege de route om de afslag naar huis te nemen. De wind was zo ontzettend sterk en vlagerig, ik vond het erg onplezierig om op straat te zijn. Er vloog van alles door de lucht en takken braken van de bomen. Niet heel veilig leek me.


woensdag 7 februari

Vandaag wachtte ik tevergeefs op mijn groepje studenten. Bellen heeft geen zin, ze nemen bijna nooit op, hebben belangst. Appen wil nog wel eens werken, maar bij deze hardnekkige groep verzuimers is dat ook niet heel succesvol. Dus volgen we het stappenplan. Hierover zal ik nog een keer een aparte blog schrijven, dat geeft wat meer inzicht in hoe wij het aanpakken.


donderdag 8 februari

Lekker gewerkt vandaag, veel administratieve taken gedaan, intakegesprekken gevoerd en een lang overleg gehad met mijn leidinggevende die, in tegenstelling tot andere leidinggevenden die ik heb gehad, open staat voor feedback en daar ook echt iets mee doet. Ik had een aantal punten van aandacht waarvan ik vind dat die in ons team niet goed gaan. Als een van de senioren ben ik eerder geneigd dan de anderen om hier over in gesprek te gaan en het te benoemen.  

Terug naar huis moest ik mijn regenpak en Verahoedje op. Het stortregende! 


vrijdag 9 februari

De laatste werkdag begon met een gesprek met een mentor, student, zijn moeder en onze gezinsspecialist. Moeder vond het niet nodig om naar school te komen voor haar kind, dus was online aanwezig. Niet de meest ideale situatie, maar gelukkig verliep het gesprek redelijk soepel. De student zat bij ons aan tafel en de spanning tussen mama en zoon was zelfs met moeder online goed voelbaar.

Eind van het gesprek diverse opties meegegeven aan moeder en zoon en iedereen tevreden. Dat zijn de dagen dat ik met een goed gevoel naar huis ga. Dankbaar dat ik fijne collega's heb waarmee ik samen dit soort problemen kan aanpakken en we een jongere met meer motivatie en een toekomstplan verder kunnen helpen.  

Ik had verder een rustige dag en kon op tijd naar huis. De zon scheen en ik fietste nog even 'over' de markt waar ik sperziebonen, paprika's, aubergines en courgettes kocht. Ik las op een van de foodblogs die ik volg een recept voor een Soedanese auberginestoofpot. Die ga ik zondag maken om maandag te eten. Het is een vegetarische stoof en het leek mij erg lekker. In mijn weekmenu plaats ik een linkje bij het gerecht. 

Ben niet naar de sportschool gegaan. Probeer nu niet meer zeven dagen te sporten, maar zes. Dat geeft een beetje onrust in mijn hoofd, er komt eetbuidrang bij te pas, maar ik heb het uitgezeten. Beetje zitten bloggen, lezen, tv kijken. Ik keek Ik Vertrek, een schattig stel met een klein kindje die stroopwafels gaan verkopen in Dubai. Hoe verzin je het! Maar ook zo aandoenlijk.


zaterdag 10 februari

's Ochtends natuurlijk eerst naar de sportschool. Een keer overslaan lukt, maar twee keer niet. Lekker gesport en daarna thuis in de weer met de was en de stofzuiger. T. heeft deze week geen tijd voor het huishouden. Was druk bezig met een klus (badkamer maken) een paar straten verderop en moet daar dit weekend nog wat kleinigheidjes doen. Dan doe ik het huishouden, een beetje met Franse slag want echt leuk vind ik het niet, en zo goed als T. kan ik het niet. 


zondag 11 februari

Na mijn ontbijt ben ik gaan sporten, de rest van de dag weinig bijzonders gedaan. Kort bezoekje aan de bieb om een boek terug te brengen, daarna nog even naar het Kruitvat. om vier potjes dagcrème met spf (sun protection factor) te kopen. Ze waren nog in de aanbieding en dan sla ik graag wat voorraad in. Aflevering van The Crown en samen met man Twee Voor Twaalf gekeken. Ook al is het niet bijzonder opwindend allemaal, ik vind het prima zo'n dag!

20 opmerkingen:

  1. Ah wat een weer maandag en dinsdag he. Ik was dinsdagavond dus onderweg (te voet en per metro en tram) naar die cursus voor naasten van mensen met psychische kwetsbaarheid. Op een kruispunt waar druk verkeer met 2 tramlijnen erdoorheen rijden, werd ik bijna van de stoep het kruispunt over gewaaid, dat was echt oppassen. Volle gewicht (is niet zo heel veel) in de schoenen zetten, passen stevig op de grond houden, voet afwikkelen, je zo breed mogelijk maken. Gelukkig goed gegaan. Zag mensen op de fiets, die werden echt van hun koers geblazen. Leuk verslag van je. Leuk werk lijkt me ook. Fijne week en liefs, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, het weer kan soms echt gevaarlijk zijn! Ja, ik heb echt leuk werk, vind ik zelf ook!

      Verwijderen
  2. Wat heb jij boeiend werk. Ook al moet je accepteren,dat goede hulp niet altijd door een student aanvaard wordt.Lijkt me soms moeilijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, het valt wel mee, ik zie het als werk en niet als een persoonlijk project. Ik doe wat moet maar daarna leg ik het naast me neer. Vroeger trok ik me dingen veel meer aan en dat is nergens voor nodig. Ik zie nu duidelijk waarom de studenten dingen doen, óf niet doen, en dat heeft niets met mij te maken.

      Verwijderen
    2. Precies! Ik ken zo'n jongeman van 30. Na de mavo al 2 keer begonnen aan een mbo opleiding. En ook weer gestopt, terwijl het diploma de eerste keer al bijna binnen was. En de tweede keer liep het niet lekker op stage en het online onderwijs tijdens corona vond hij niet leuk. Moeder overleden, vader gepensioneerd, weinig werkervaring. Komt niet tot iets, zit vooral veel achter de laptop te gamen. Heeft kost en inwoning bij vader, dus geen noodzaak iets af te maken of een uitdaging aan te gaan.Dan kun je moed inpraten wat je wil, maar als er altijd een opt-out voor zo iemand is door gewoon thuis te blijven, wat begin je dan? Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hi Ine, dit is een geval wat zou uit mijn dossier zou kunnen komen. Het onderdeel studiefinanciering komt er ook nog bij kijken. Op niveau 1 en 2 is dit een gift. Bij niveau 3 en 4 is het een lening die niet hoeft te worden terugbetaald als je een diploma haalt. Dat is soms ook een motiverende factorl

      Verwijderen
    4. Ja, dat weet ik maar geld is bij deze persoon niet het probleem. Erfenis van moeder en vader heeft eigen huis met overwaarde dus die erfenis komt er ook aan. Bovendien zorgtoeslag en nu bijbaantje bij de postbezorging, maar dat laatste biedt wel enig dagritme, maar geen toekomstperspectief en ook geen hoger loon. Deze jongeman duikt steeds, ook in 'diagnoses' als faalangst en depressie. Waarvoor hij dan weer in therapie gaat.. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Geld is geen probleem en ook geen motiverende factor. Met een behoorlijke rugzak aan problemen/aandoeningen, lastig hoor.

      Verwijderen
  3. Knap wat je doet met onwillige studenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, valt best mee hoor, én ik krijg er goed voor betaald!

      Verwijderen
  4. Ik vertrek zie ik ook graag. Heel vaak met enig leedvermaak, moet ik toegeven. Deze jonge mensen in Dubai wisten wel van aanpakken. Zij komen er wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, het is inderdaad ook vaak leedvermaak, in combinatie met bewondering (voor de volharding en/of succes).

      Verwijderen
  5. Leuk weer, om over je werk te lezen! Goed dat je doet wat je kunt, maar de verantwoordelijkheid uiteindelijkbij je studenten laat. Daar hoort die ook - de enige manier om én zelf je eigne werk goed uit te houden, én je studenten tot hun recht te laten komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. H. , door de jaren heen ben ik gaan inzien dat het keuzes zijn die ze maken. Soms onhandige keuzes, maar dat hoort bij volwassen worden, en ook als we volwassen zijn maken we nog wel eens minder goede keuzes. Studenten begrijpen dit ook en wanneer ik dit bespreek met ze gaan ze (niet allemaal) ook beter reflecteren op hun eigen aandeel en hun eigen gedrag. Erg interessant die periode van kind naar puber naar jong volwassen!

      Verwijderen
  6. Je hebt veel geduld en dat heb je ook wel nodig in jouw werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, niet altijd hoor, maar ik doe mijn best, het heeft weinig zin om me druk te maken en de dingen sneller te willen.

      Verwijderen
  7. Volgens mij is je werk erg interessant!
    Soms kan zo'n rustige zondag heerlijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo ...Geluk, k heb de regel is nooit meer dan een afspraak per weekend en dan ook niet ieder weekend een afspraak... ik ben vijf dagen aan het werk, die twee dagen thuis zijn zalig!

      Verwijderen
  8. Leuk zo'n inkijkje in je week. Je lijkt me iemand die snapt hoe pubers/jong volwassenen in elkaar zitten en hun keuzes respecteert. Ook al zijn ze onlogisch. Maar dat respect, dat voelen ze echt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En of ze onlogisch zijn!! Dat maakt het overigens juist zo leuk om met ze te werken Nietzomaarzooo, er valt namelijk ook genoeg te lachen mét ze, want ze weten vaak heel goed hoe ze zijn!

      Verwijderen