dinsdag 6 februari 2024

zo was mijn week 5 / 2024

maandag 29 januari 

Gisteren een goede eetdag gehad en daarmee is de rust in mijn hoofd weer terug. Durf alleen nog niet op de weegschaal te gaan staan. Heb het idee dat ik kilo's ben aangekomen en wil die confrontatie nog niet aan.

Wat ik merk is dat ik me energieker voel. Dat is ook wel logisch, want met die extra brandstof functioneert mijn motor natuurlijk beter. Een lege tank betekent stilstaan! Dat is bij een auto zo, maar ook bij een mens gaat dat op.

Lekker gewerkt vandaag. Ik had in de ochtend mijn groepje studenten met studievertraging. Niet iedereen was er, maar diegene die er waren deden in ieder geval iets deze ochtend. Het zijn natuurlijk niet voor niets vertragers, vorig schooljaar waren ze ook vaak afwezig en deden ze niets of heel weinig. 

dinsdag 30 januari

Soms moet ik even terugkijken in mijn digitale agenda om te zien of er iets bijzonders was. Vandaag stond er een overleg met de roostermaker in mijn agenda. Samen hebben we een serie lessen ingeroosterd voor onze eerste jaars studenten. De lessen worden verzorgd door Diversion  en het project heet moneyways. Onderwijs over geldzaken (en geldzorgen) is erg belangrijk en onze school vindt dan ook dat hier in de roosters tijd voor moet worden vrijgemaakt.

woensdag 31 januari

Geen bijzonderheden vandaag. Misschien vertellen dat ik na school nog even naar de bieb ben geweest om een boek op te halen: de heks van Limbricht, geschreven door Susan Smit. Ik heb er al een stuk in gelezen. Het leest lekker en het verhaal is spannend.

donderdag 1 februari

Januari is achter de rug. Meestal niet de gezelligste maand van het jaar dus ik ben wel blij dat deze maand voorbij is. Nu nog even februari doorkomen. De dagen worden steeds langer, heerlijk! Voorjaar zit al af en toe in de lucht. Als het zonnetje schijnt draaien onze apparaten op de zonnepanelen. Het valt me op hoeveel elektriciteit ze ook in deze tijd van het jaar, zelfs op dagen zonder zon, nog opleveren. We hebben ze sinds augustus dus dit is onze eerste winter met  panelen op het dak.

Als je je afvraagt of ik weer een nieuwe poging tot normaal eten ben begonnen dan is het antwoord daarop 'ja'. Ik heb aanstaande zaterdag een lunchafspraak met een vriendin, het liefst zou ik afzeggen want ik (eetstoornisbrein) wil niet buiten de deur lunchen, veel te eng, maar ik (gezonde brein) weet dat het een leuke afspraak is en dat ik dit nu juist wel moet doen!  Wat zal het worden, wie gaat deze strijd in mijn hoofd winnen?

Vandaag op school nog een overleg met een student en jeugdreclassering. De jongeman is al een tijd niet op school geweest, doordat ik zijn begeleider in de arm heb genomen is hij nu wel op de afspraak gekomen. Geeft aan dat hij zijn diploma toch wel wil halen en we hebben afspraken gemaakt. Ik ben benieuwd of hij er aanstaande maandag is. Zo ja dan gaan we kijken wat hij nog allemaal moet doen voordat hij diplomeerbaar is. Ik denk dat hij nog wel een paar maanden bezig is.

vrijdag 2 februari

Een heel rustige werkdag, geen afspraken. Ik heb mijn administratie bijgewerkt en een paar mailtjes gestuurd. Nog even de laatste dingen doorgenomen met een dame van het Erasmus Medisch Centrum. Volgende week krijgen onze studenten een reanimatietraining. Deze training wordt gegeven door artsen in opleiding van het EMC.  Helaas hoorde ik vandaag dat er door ziekte een aantal trainers uitgevallen zijn en dat er in ons programma twee groepen geen training kunnen krijgen. Voor deze groepen organiseer ik dit op een ander moment in het schooljaar. 

En toen was het weekend. Na schooltijd ben ik gaan sporten, daarna thuis op de bank met een potje thee voor de tv gehangen en de laatste aflevering van Ik vertrek gekeken. T. had 's ochtends het bed afgehaald en laten luchten, ik maakte het einde van de dag op zodat we 's avonds in een vers bed stapten. 

zaterdag 3 februari

Uitslapen tot half 8 (ipv half 6) en op mijn gemakje mijn havermoutpap gemaakt, ontbeten en blogs zitten lezen. Daarna sporten, koffie en de bieb om een reservering op te halen. Om een uur stapte ik op mijn fiets om naar de grote stad te gaan, daar had ik een lunchafspraak met vriendin M (zij van het obesitasmedicijn).  Ze gebruikte het overigens nog steeds en is nu op een stabiel gewicht. Haar dokter wil dat ze stopt, maar zelf ziet ze daar geen heil in. Als ze het medicijn niet gebruikt komt het hongermonster in haar meteen los, vertelde ze. 

Het was gezellig om haar te zien en bij te praten, we zien elkaar niet meer zo vaak als vroeger, maar dat maakt niet uit, we vinden het nog steeds fijn om af te spreken en hebben van alles te kletsen. 

Lunch voor mij was soep met zuurdesembrood en een salade, heel lekker! 's Avonds heb ik nog een wokgerecht gemaakt en natuurlijk ijs gegeten, mét slagroom en advocaat.

zondag 4 februari

Ik durfde weer op de weegschaal te staan en gelukkig ben ik geen kilo's aangekomen. Ben wel uit de zone die ondergewicht op de BMI schaal aangeeft. Mijn gezonde brein vindt dat ik nu het ideale gewicht heb. Mijn zieke eetstoornisbrein is hier minder blij mee, vond dat ondergewicht op de weegschaal best tof. Maar ik voel me beter en omdat ik dat nu zo bewust beleef wil ik zorgen dat ik in deze gezonde zone blijf. 

Zoals vaker op zondag een fijn lummeldagje: sporten, nog wat huishoudelijke activiteiten, een paar boodschapjes, eten voor dinsdag gemaakt, lezen, deze blog afmaken en de tweede aflevering van seizoen 6 van The Crown kijken. 

Volgende week diverse activiteiten op school, privé geen bijzondere dingen of plannen. Laat maar komen die week, ik ben er klaar voor.







22 opmerkingen:

  1. Prettig,dat je nu meer energie hebt. Motivatie om door te gaan. Dat boek is goed en helemaal omdat het echt gebeurd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dat is inderdaad een goede motivatie. Ik heb een kennis, zij heeft onderzoek gedaan naar de geschiedenis van heksen in de gemeente waar ik woon, hier was ook een grote heksenjacht en zij heeft samen met het museum een podcastserie gemaakt. Erg interessant, net als dit boek!

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk dat je weer een gezond gewicht hebt.
    Grote stap gezet hoor!
    Knap en super gedaan dat je meer durft te eten.
    Ik hoop dat je straks lekker kunt lunchen met je vriendin.
    Heel veel respect voor je.
    Liefs, Engelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Engelien, leuk om weer van je te horen! De lunch was afgelopen zaterdag, was heel gezellig en ook lekker gegeten. Ik hoop dat ik meer durf te blijven eten!

      Verwijderen
    2. Doordenker: het is niet omdat je een gezond gewicht hebt dat je ook gezond bent! Dat is een valkuil waar veel mensen in trappen.

      Verwijderen
    3. Hoi Hilde, iemand met ondergewicht heeft vaak meer moeite met concentreren, nadenken en functioneren, het lichaam én de hersens hebben brandstof nodig. Kinderen die zonder ontbijt naar school komen hebben bewezen slechtere resultaten dan zij die wel ontbijten. Maar natuurlijk betekent een gezond gewicht niet dat je gezond bent, je kan nog steeds van alles mankeren, en een te zwaar of te licht persoon kan verder voor 100% gezond zijn. Dus ja... je hebt gelijk. Ik ben geen arts of expert en praat ook alleen vanuit mijn eigen ervaring.

      Verwijderen
    4. Nog even doorzeuren: kinderen die zonder ontbijt naar school komen zijn ook niet perse kinderen die ondergewicht hebben. Wel hebben ze op dat moment of uurtje later vaak een te laag bloedsuikergehalte wat het slechtere functioneren kan veroorzaken, maar dat is op grond van waarnemingen gesteld, niet met metingen. Ik bedoel maar: aannames over ondergewicht van 1 pond zijn ook maar aannames. Net als 1 pond boven het 'ideale' BMI. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Maar dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde dat een lege motor slecht werkt, een lege maag betekent dat de hersens niet goed hun werk kunnen doen.

      Verwijderen
    6. Daar heb je gelijk in.Ik heb wel eens een particuliere opleiding gevolgd waarin ook vasten werd aanbevolen, ter reiniging en voor je mentale ontwikkeling. Maar dat past niet bij iedereen en als je gewoon je werk moet doen, of zorgtaken hebt, is het heel lastig denk ik. Groet, Ine

      Verwijderen
    7. Vasten ter reiniging en voor je mentale ontwikkeling....dat is me nogal wat! Ter reiniging van wat vraag ik me dan meteen af. Nieren, lever en andere organen zorgen voor de stofwisseling en zorgen ervoor dat de giftige stoffen uit je lichaam verdwijnen. Maar goed, ik ben niet iemand die snel iets aanneemt tenzij het wetenschappelijk is aangetoond. Ik kan mijn werk niet doen op een lege maag, dat weet ik heel zeker.

      Verwijderen
    8. Ik ben ook niet van de zweverigheid hoor.. maar anderszijds: de wetenschap stelt haar standpunten ook regelmatig bij, he.. je schijnt bijv. nu op het ouder-kindburo het advies te krijgen om kinderen jonger dan 1 jaar vooral geen hop-paardje-hop op je knieen te laten springen, daar zou het hoofdje van heen en weer gaan wat hersenschade zou kunnen veroorzaken. Ik noem maar een voorbeeld. Vasten doe ik ook niet, dat weet je wel en die mentale ontwikkeling, ach..:-) Groet, Ine

      Verwijderen
    9. Een van de leukste dingen bij mijn opa aan vader's kant vroeger was juist hop-paardje-hop! Ik herinner het me nog, terwijl ik me verder weinig van zo heel jong herinner! Zal ik daar dan nu van zijn zoals ik ben????

      Verwijderen
    10. Vast en zeker! Al die autonomen hersendelen van jou die elkaar overbluffen en met elkaar op de vuist gaan, dat moet veroorzaakt zijn door het hop-paardje-hop springen bij je opa:-) (dit is een grapje, he). Ik werd al dubbel geshaked in de baarmoeder doordat mijn ouders op een steeds maar doorreizend voertuig woonden en werkten, en dat ging nog even door in de wieg want die ging ook maar heen en weer.. dus zowel jij als ik kunnen er ook niks aan doen dat we zijn zoals we zijn:-) Liefs, van Ine

      Verwijderen
    11. Precies Ine, daar komt het allemaal door. Gelukkig... kunnen we anderen de schuld geven van alles wat er mis is met ons! 😉🤣

      Verwijderen
  3. Wat goed: leren met geld om te gaan. Ik hoop dat je qua eten in een rustiger vaarwater bent gekomen. Goed dat je lekker ging lunchen met vriendin! En dat het gezellig wasj!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, zo ontzettend belangrijk, veel jongeren hebben schulden en dat is echt niet nodig. Veroorzaakt grote problemen en hoe eerder ze dat aanpakken hoe beter. Voorkomen is natuurlijk het allerbeste!

      Verwijderen
  4. Dat je je energieker voelt kan hele fijne motivatie zijn. De enkele keer dat ik moe ben stoort me dat enorm terwijl ik ook altijd wel de reden weet.
    Vorige week naar de praktijkondersteuner geweest, ik gebruik bloeddrukverlagers en dan zit je in een cardio programma, wordt elke jaar bloed en urine onderzocht. Cholesterol zoals altijd stabiel hoog (5.9) maar dat was vroeger goed en nu zijn de regeltjes veranderd en moet je onder de 4 zitten eigenlijk. Maar ga er echt niets voor slikken, de bijwerkingen zijn o.a. spierpijn en pijn heb ik al genoeg.
    Mijn gewicht is door 2x ziekte eind december onder de 90 maar omdat ik in lengte gezakt bent toch nog steeds obees, maar ik ben er tevreden mee en stabiel blijven is al een kunst op zich. Andere waardes zijn prima, dus goedgekeurd voor een jaartje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, het is echt fijn wanneer ik me energieker voel en dat motiveert me zeker. Stabiel gewicht is fijn en als je je er goed bij voelt en weer een jaar verder kan met deze APK dan is dat heel fijn. Jullie eten ook gezond en in het weekend wat meer lekkers, hoef je dus ook niets aan te doen.

      Verwijderen
  5. Fijn dat het weer goed met je gaat na de nare afgelopen week. Ja, dat hoofd (ik noem het gewoon 'het hoofd', niet dat ik het oneens ben met al die typen 'breinen' hoor, maar voor mijn gevoel maak ik een probleem van gepieker en gemaal dan alleen maar groter dan het is door al die breinen te analyseren, en dat is niet de bedoeling) dat weet wat... Hopelijk geeft deze ervaring je nu ook rust voor een volgende keer als je weer een ietsjepietsje onder dat 'ideale' BMI zit. Want je blogs teruglezende is dat al een vaker voorgekomen en kwam het ook weer goed. Maar goed, hand in eigen boezem, ik ga vanavond naar een vijfweekse cursus 'psychische kwetsbaarheid in de naaste omgeving'. Voor naasten. Avondcursus, en per ov er heen. Met de metro en vervolgens de tram. De cursus zelf is natuurlijk al niet niks, maar er in de avond uit, met het ov, kleumen bij tramhaltes, ook helemaal niet mijn ding. Daar kan ik vantevoren dan al enorm over malen, maf he? Liefs, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, ik heb natuurlijk ook maar een brein, ik schrijf het zo op om het wat beeldender te maken, aan te geven dat ik zo ontzettend in tweestrijd kan zijn met mezelf. Een ander heeft dat misschien met een dure aankoop van een mooie tas oid. Wel kopen, niet kopen, wel kopen... . Ik zak inderdaad vaker onder de grens, maar zit nog niet in de gevarenzone, maar het voelt gewoon niet zo lekker. Spannend en dapper dat je deze cursus in de avonden gaan doen! Ik zou er ook van te voren enorm over malen en waarschijnlijk zou ik het niet eens doen vanwege alle OV gedoe. Succes en benieuwd hoe het was! xx

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Ja, het was heel intensief die avond, maar hele goede stap geweest! Veel herkenning! Rit erheen en terug was geen feestje, zware wind en regen, gelukkig niet zo heel koud. Had me wel belachelijk dik aangekleed, dat wel. Vertel je later wel meer, liefs, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, fijn dat de cursus een goede stap is geweest, ik hoor het nog van je!

      Verwijderen