donderdag 28 maart 2024

minder vlees om meer af te vallen


afvalwens

Toen ik mijn vleesconsumptie ging beperken was er nog niet zoveel aandacht voor het eten van minder vlees als er nu is. De reden dat ik ging minderen hield verband met mijn wens om af te vallen. Het ging dus puur om het minderen van calorieën. Ik heb dat destijds niet heel bewust aangepakt. Ben gewoon kleinere porties vlees gaan eten, ben vlees soms helemaal gaan weglaten en heb er eigenlijk niets voor in de plaats genomen. Dat leek mij toen geen probleem, maar nu zie ik dat dat misschien niet verstandig was. Ik eet nog steeds weinig vlees maar probeer nu wel om alternatieven te eten. Liever geen producten uit het schap met vleesvervangers, want die zijn mij te bewerkt en vind ik over het algemeen niet lekker, op een paar uitzonderingen na.


calorieën

Het is in de eetstoorniswereld niet ongewoon dat mensen vlees schrappen uit hun dieet om af te vallen. Als je weinig verstand van voeding hebt en alleen let op de calorische waarde van vlees en dan met name klaargemaakt vlees, bewerkt vlees en vleeswaren dan zie je dat deze producten veel calorieën bevatten. En als je die dus weglaat dan weet je dat je minder calorieën inneemt en dan kan het zijn dat je daardoor afvalt. Zo ging het in ieder geval bij mij.


andere smaak

Dat ik nog steeds weinig vlees eet heeft deels te maken met de calorieën, maar inmiddels is het ook omdat ik het niet meer zo lekker vind. Van de hoog-op-smaak-producten die bewerkt zijn en in de schappen van de super liggen eten we alleen de rookworst en saucijs, altijd biologisch. Al het andere vlees is ook altijd biologisch en door ons zelf bereid. We maken ons eigen stoofvlees, onze eigen gehaktballen en onze eigen shoarma. Onze porties zijn klein en daarmee proberen we ook wat meer rekening te houden met het milieu. We zijn zeker geen wereldverbeteraars maar we dragen ons steentje bij.


niet meer lekker

Ik maak al jaren heel lekkere lasagne. Voorheen altijd met rundergehakt, maar sinds een jaar of vijf, zes is onze lasagne zonder vlees. Meestal met aubergine en altijd met een bechamelsaus. Als we er dan ook nog een lekkere Parmezaanse kaas overheen raspen dan missen wij allebei het vlees niet. Toen we vorig jaar bij vrienden een lasagne aten met heel veel vlees en nauwelijks groente in de saus vond ik dat na een paar happen al niet meer lekker. En dat lag echt niet aan het gerecht, want verder smulde iedereen er van. Maar mijn smaak is in de laatste jaren veranderd.


zuivelproducten

Zuivel is een ander hoofdstuk. Ik eet nog iedere dag zuivel, vind dit ook nog steeds erg lekker en heb veel vervangers geprobeerd en werd daar niet blij van.  Ik zou wel wat kunnen minderen, maar daar ben ik nu nog niet aan toe/mee bezig. 


toekomst

Ik verbaas me soms over de felle discussies op het Internet wanneer een blogger iets schrijft over het eten van vlees, of over de voordelen van vegetarisch of veganistisch eten. Ik denk dat het een persoonlijk keuze mag zijn en zelf vind ik niet dat ik daar iets over moet schrijven of zeggen. Wat bij mij begon als een manier om af te vallen is inmiddels in ons eetpatroon ingesleten. Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst nog verandert en dat ik nog minder vlees, en misschien helemaal geen vlees meer zal eten. Terug naar meer dat zal in ieder geval niet gebeuren.  

34 opmerkingen:

  1. Grappig, want toen ik begon met lijnen, werd er gezegd dat eiwitten het hongergevoel onderdrukken. Ik ben koolhydraten gaan minderen en weglaten. Calorieën tellen heb ik nooit gedaan. Ik eet dus wel vlees, maar niet meer zo veel. Ik vind vleesvervangers ook te bewerkt. Ik zou meer peulvruchten kunnen toevoegen heb ik laatst bedacht. En ik heb een probleem met lactose, dus ik moet voorzichtig zijn met zuivel. Ik eet wel kaas trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik ging lijnen zonder enig idee en kennis van voeding. En bij nader inzien denk ik niet dat dat verstandig was. Peulvruchten probeer ik zo vaak mogelijk te eten, al is het maar een opscheplepel in mijn lunchsalade. Kaas eet ik ook graag, net als kwark en yoghurt.

      Verwijderen
  2. Die reden om minder vlees te eten,kende ik nog niet. Jij eet toch ook peulvruchten? Ook lekker en tevens eiwitbron.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, het was bij mij een kwestie van minder calorieën tot me nemen. Ik weet dat er meer mensen zijn die door de eetstoornis minder vlees zijn gaan eten. Ja, peulvruchten eet ik vaak en graag. Gooi ze ook door mijn lunchsalade, daarom staan ze niet altijd op het weekmenu.

      Verwijderen
  3. Dus jij doelt op Aaf.
    Haar zure en veroordelende houding is tenenkrommend.
    Terecht dat jij opmerkt dat het een eigen keuze is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik doel inderdaad op Aaf, maar ik vind niet dat zij veroordeelt en een zure houding heeft. Mijn indruk is dat zij schrijft over haar ervaringen en hoe zij nu met dingen omgaat in tegenstelling tot vroeger. Daar zit geen oordeel. Maar iedereen leest er weer wat anders in misschien.

      Verwijderen
    2. Wat een dikke onzin dat Aaf zuur en veroordelend zou zijn. Ik ben er juist onder de indruk van dat ze al de zure en veroordelende en aanvallende meningen , die los barsten als ze maar even het woord vegan laat vallen ,nog doorlaat ook. Dikke projectie dat zij zo zou zijn. Ze is er heel eerlijk in dat ze een hypocrytarier ,zo als zo velen is.

      Verwijderen
    3. Hoi Goudsje... je ziet mijn reactie, ik vind ook dat ze niet zuur en veroordelend is. En dat ze negatieve reacties plaatst siert haar inderdaad.

      Verwijderen
  4. Er is wel een relatie tussen eetstoornissen en plantaardiger eten, maar hoe die relatie er uit ziet, is nog onbekend. Het vermoeden is nu dat iemand die wil lijnen en richting een eetstoornis glijdt of die al heeft, het vlees weglaat om minder calorieën binnen te krijgen en dat dit dan tegenwoordig acceptabeler klinkt dan vroeger (toen vlees 'moest', in tegenstelling tot nu). Maar dan zou je ook kunnen denken aan broodbeleg als worst,, koekjes en snacks, toetjes etc. Of die typische keuzes die het Voedingscentrum tegenwoordig heel hip 'de eetwissel' noemt. Een gekookt ei in plaats van een gebakken, een snacktomaatje in plaats van een zak chips. Ik vind Aaf trouwens ook beslist niet zuur, ze heeft een eigen mening en komt daar voor uit, ze lijkt me niet zo van 'anything goes' en dat kan ik ook zeer waarderen. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, mensen met een eetstoornis of die de richting van een eetstoornis op gaan vinden het alleen maar fijn dat de maatschappij 'goed' reageert op het eten van minder of geen vlees. Nu is er inderdaad meer te doen ook om gezond eten, dat was 20 jaar geleden een stuk minder.

      Verwijderen
    2. Ken je dit artikel? https://www.vegansociety.com/news/blog/3-tips-going-vegan-after-restrictive-eating Er wordt wel in aangegeven dat je je moet afvragen waarom je plantaardig wil eten, en of je dat echt wel voor dieren en klimaat doet. Veelzijdig onderwerp in elk geval. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Dat is wat ik bedoel, het is voor een eetstoornispatiënt een excuus. Ik lees ook wel over mensen die genezen zijn en dan weer vlees gaan eten, dan zijn milieu en dierenwelzijn minder belangrijk. Wij mensen met een eetstoornis pakken ieder excuus aan om dingen niet te eten, of om anders te eten. Althans, dat is wat ik weet, geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar gelezen en gehoord.

      Verwijderen
    4. Dat zou dus ook kunnen gebeuren met produkten die in goed Nederlands (not) 'teruggeroepen' worden (ik zie dan altijd zo'n cake of blikje saus terug rennen naar de winkel:-)). Die produkten zou iemand met een eetstoornis dan ook blijvend kunnen mijden. Maar goed onderzoek is er idd niet naar gedaan, het lijkt me ook lastig te onderzoeken omdat proefpersonen waarschijnlijk dan niet eerlijk of waarheidsgetrouw zijn in hun antwoorden. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Deze begrijp ik niet zo goed, die producten worden teruggeroepen omdat er iets mis is gegaan tijdens productie. Ik denk dat iemand met een eetstoornis dat niet ziet als een reden om iets nooit meer te eten. Het gaat bij een eetstoornis vooral om calorieën.

      Verwijderen
    6. In de vroegte van de ochtend drukte ik me niet duidelijk genoeg uit. Ik bedoel eigenlijk dat elke kleinigheid aanleiding zou kunnen zijn om eten te weigeren/restrictief te eten. Natuurlijk is het zo dat het bij terug 'roepen' om een fout of ongewenst ingrediënt gaat, maar iemand met een eetstoornis zou dit kunnen aanwenden om het hele product voortaan te mijden ('je kan nooit weten of het nu voortaan wel goed is, ik heb zelf toch gelezen dat er schadelijke stoffen in zitten').

      Maar dat vlees laten staan vanwege de calorieën, die had ik nog niet eerder gehoord. Want je kunt ook mager vlees nemen en dat bijv. grillen. Vroeger meden mensen, die daar op wilden letten, juist de aardappels omdat dat veel calorieën zou bevatten en het heeft het toenmalige Voorlichtingsbureau voor de Voeding (nu het Voedingscentrum dus) heel wat gekost om het publiek duidelijk te maken dat het niet zozeer de aardappelen, maar de jus erover heen was waar ze beter op konden letten.

      Maar je hebt gelijk dat ik te kort door de bocht formuleerde (of denkstappen oversloeg). Groet, Ine

      Groet, Ine

      Verwijderen
    7. Ik begrijp wat je bedoelt, ik denk alleen dat het meestal niet zo zal gaan. Mensen die een eetstoornis hebben zijn vaak heel erg (en dan bedoel ik HEEL ERG) gehecht aan 'hun' producten. Zo kan ik alleen maar Alison eten bij mijn koffie in de ochtend. Als dat teruggeroepen zou worden dan zou ik niet kunnen wachten tot het er weer was. Het is trouwens weleens uit het assortiment geweest omdat er brand was geweest in de fabriek. Ik ben zo ver gegaan om dat uit te zoeken via de klantenservice van AH. Na zes weken was het er weer. Ik heb me in de tussentijd moeten behelpen met Alison van de Hema, was ook lekker maar veel te veel gedoe om het te kopen. En nog steeds eet ik Alison van AH, 1 snee per dag, met pindakaas.
      Mager vlees is ook vlees en zoals ik al schreef had ik destijds weinig kennis van voeding. Van die jus en die aardappels wist ik wel, dus jus at ik ook niet meer. Maar goed, inmiddels ben ik wijzer en weet ik wat ik wel en wat ik beter niet aan vlees kan eten.
      Geen reden om je te verontschuldigen hoor Ine, je was niet kort door de bocht, maar gaf gewoon je mening! Heb je trouwens een leuk paasweekeind? Of nog leuke plannen voor morgen?

      Verwijderen
  5. Mijn oudste dochter is vegan en dat is prima. Zelf hebben we flink geminderd met vlees, en het principe dat je het op een gegeven moment ook minder lekker gaat vinden spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, veganistisch eten is lekker, gezond en goed voor het milieu. Ik vind een aantal vleesgerechten- en producten nog lekker, maar bijvoorbeeld een biefstuk, karbonade of varkenshaas daar heb ik nooit meer trek in.

      Verwijderen
  6. Minder vlees of helemaal niet meer eten is idd een eigen keuze. Maar let wel op je B12 als je stopt of mindert met vlees eten, want dat is wel een belangrijke vitamine waar je een tekort in eerste instantie niet van opmerkt. Ik ben zelf veganist en het is mijn eigen keuze om dus dierlijke producten niet meer te eten, maar dat is mijn keuze en niet die van een ander. De wereld zou er mooier op worden als iedereen zijn keuze zou mogen maken met respect voor de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik heb maandelijks een B12 injectie. Die krijg ik al zo'n 20 jaar.

      Verwijderen
    2. Dat is fijn om te horen :) veel mensen gaan zomaar plantaardig eten of stoppen met vlees en vergeten dan B12 te supplementeren. Ik zie dat ik vanmiddag zo snel was met tikken dan ik helemaal vergeten was om af te sluiten met een vriendelijke groet, Rianne (dus bij deze alsnog)

      Verwijderen
    3. Let je er dan op dat je b12 combineert met foliumzuur? Als je b12 supplementeerd betekent het dan foliumzuur omlaag gaat, die twee gaan hand in hand met elkaar en hebben elkaar nodig voor een evenwichtige werking. Iets wat artsen nog wel eens over het hoofd zien. Een vorm van b12 die beter word opgenomen in het lichaam dan een injectie zijn de tabletjes van sundancer. Geen aandelen maar enthousiaste gebruiker. ( terug gezien in mn eigen bloedwaarde)

      Verwijderen
    4. Hoi Rianne, ik begrijp dat je het beste met me voor hebt, maar ik heb een prima huisarts, voor medisch advies ga ik daar liever naar toe dan dat ik advies van vreemden via Internet aanneem.

      Verwijderen
    5. Hallo Mevrouw Niekje, het bericht van Anoniem 30 maart 13.45 is niet van mij hoor, ik waarschuwde alleen voor B12. Hoe u dat verder inneemt of laat injecteren of met wat dan ook combineert, dat is geheel aan uzelf :) en ik neem aan dat uw huisarts daar zeker de juiste persoon voor is. Ik ben zelf zeker niet iemand die medisch advies geeft, het enige is dat ik weet dat B12 belangrijk is in te nemen als er geen dierlijke producten worden geconsumeerd. Het verhaal over foliumzuur was mij verder niet bekend eerlijk gezegd en daar maak ik mijzelf niet druk om. Maar dat is dus iemand anders die u adviseert dan ik. Met vriendelijke groet, Rianne

      Verwijderen
    6. Hoi Rianne, dank je wel! Soms is het niet duidelijk wie wie is, en met een naam erbij wel. Nu weet ik dat jij je naam erbij zet en mij niet het advies gaf. Jaren geleden had ik een groot B12 tekort en veel klachten. Huisarts adviseerde me de injecties. Daarnaast had ik een paar jaar geleden ook een groot vit D tekort en ook veel klachten. Nu ook ampullen D en de klachten zijn weg. Maar nooit zonder eerst de huisarts te raadplegen. Net als jij maak ik me niet druk om foliumzuur.

      Verwijderen
    7. Dat foliumzuurverhaal circuleert al jaren op internet. Maar lijkt niet te kloppen. Wel is er een geval van toxische overdosering vitamine B 6 bij een topsporter, die daar ernstige klachten van kreeg. Weet niet meer wie. Groet, Ine

      Verwijderen
    8. Dat was Sven Kramer. Teveel B6 levert tintelingen op, zenuwschade.

      Verwijderen
  7. Ik reageer nooit op je eetstoornis verhalen maar volg ze wel met interesse en verbazing. Dat dat zo diep door werkt en zo moeilijk om te buigen is. Echt ook een beperking lijkt mij. Nu roep ik altijd wel ; de verrijking zit hem in de beperking maar of dat bij jou ook zo is. Het verschil is groot als het geen keuze is.
    Ik had er nog nooit van gehoord dat mensen minder vlees gingen eten om af te vallen.
    Wat ik wel las op een vegan forum in een topic of vegan eten een orthorectia stoornis zou zijn wat er wel beweert wordt . Daar waren heel veel reacties van meisjes die ál een eetstoornis hadden , veel gingen googlen over eten en zo bij de vreselijke ellende in de vee industrie uit kwamen en daarom besloten vegan te gaan eten. Omdat in hun beleving daar toch al zo weinig mocht gaf het hun rust om aan zo.n strict dieet te houden en " genazen" ze van hun eettoornis.
    Nogal simpel geredeneerd denk ik wel eens, al dat dieet gedoe en die stromingen daar binnen komt gewoon omdat we zo ontzettend veel aanbod en keuze hebben dat we ons zelf graag die stricte beperkingen willen gaan opleggen. Als ik jou verhalen zo lees gaat het heel wat verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Goudsje, iemand met een eetstoornis is blij met alles wat hij/zij kan aangrijpen om 'anders' te eten. Kan zijn niet eten, of heel restrictief eten. Als je dan bent genezen van de eetstoornis (en ik weet dat het kan, ik ken voorbeelden) dan valt het ineens erg mee met het medeleven met de dieren en het milieu bij sommigen. Net als junks, alcoholisten en andere verslaafden, liegen en bedriegen mensen met een eetstoornis ook. Ze liegen tegen zichzelf en anderen. Ja, het gaat echt heel wat verder en een eetstoornis is een psychische aandoening, geen trendy iets, geen aanstellerij maar een ziekte. En die kan hele serieuze vormen aannemen en zelfs dodelijk zijn.

      Verwijderen
  8. Ik ben ook niet zo dol op vlees. Maar dat komt omdat ik een heel hypocriete vleeseter ben. Ik eet liever geen vlees waaraan je ziet waar het vandaan komt. Kippenpoten, of malse biefstuk. Brrrr. Het slaat echt helemaal nergens op en het vlees dat ik dan wel eet is ook nog eens vreselijk bewerkt. Maar het zij zo. Ik vind het wel vervelend dat er tegenwoordig haast niks meer goed is. Zuivel van de koe is ook alweer not done.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, doordat er steeds meer kennis komt over voeding en over de productie ervan komen er steeds meer adviezen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik probeer er mijn weg in te vinden. Het is bijna onmogelijk om alleen die dingen te eten die goed voor jezelf zijn en dan ook nog voor dier en milieu. Het zal vast wel kunnen, maar dat is niets voor mij, daar ben ik te gemakzuchtig voor of gewoon niet genoeg bevlogen.

      Verwijderen
  9. Zelf ben ik vegetariër geweest, zo ben ik opgevoed. En dat kwam mijn eetstoornis inderdaad prima uit, om het maar zo te zeggen. Op mijn 20e ben ik later wel af en toe vlees gaan eten (en ei en zuivel, want ben ook een tijdje veganist geweest).
    Ik denk dat de felle reacties vooral voortkomen uit het feit dat 1) mensen veranderingen soms eng vinden, maar 2) vooral ook door de veganisten zelf. En ik zeg niet dat alle veganisten zo extreem zijn, dat zeker niet, maar er zitten echt wel bepaalde types tussen. Om maar een voorbeeld te noemen: ik ben meermaals met de dood bedreigd op sociale media toen duidelijk werd dat ik een ex-vegan ben. Nouja, dat is m.i gewoon koekoek. Of als je dan van die filmpjes ziet waarin een stel veganisten alle zuivelschappen in de supermarkt plunderen om dat vervolgens wég te gooien (en dan heel hypocriet met het argument komen dat zuivel slecht is voor het milieu- alsof voedselverspilling dat niet is!). Man man, dan kan ik alleen maar denken: wat zijn die lui ver heen, zo ver dat ze het gewoon niet meer in de gaten hebben. Dat is gewoon sektarisch. Nou ja, als iemand alleen zulke vegans kent kan ik me dus inderdaad voorstellen dat het inderdaad nogal één en ander triggert. En het triggert mij ook, omdat het me terugbrengt naar de tijd van mijn eetstoornis. Natuurlijk probeer ik ondanks de triggers het wel te relativeren, al kan dat soms lastig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi A glimpse of my kitchen, ik ken een veganist die erg extreem is in haar opvattingen, en dat is prima, maar leg ze niet aan anderen op. Zij kijkt neer op mensen die alles eten, vooral vleeseters. Ik vind het lastig om met zulke mensen om te gaan. Wat erg dat jij zulke doodsbedreigingen kreeg! Ik heb gelukkig tot nu toe nog geen heel nare reacties gehad op mijn blogs. Fingers crossed! Ik hoop dat je ondanks triggers geen last meer hebt van je eetstoornis. Fijn dat je er zo eerlijk over bent trouwens. Dank je.

      Verwijderen
    2. Ik ken je blog niet, maar ga nu ook bij jou lezen. Leuk dat het in het Engels is , kan alleen niet terugvinden waarom, heb je veel contacten in het buitenland die mee lezen? Of ben je anoniem en wil je gewoon een grotere groep bereiken dan alleen mensen die Nederlands spreken/lezen? Beetje nieuwsgierig ben ik wel! (Je mag ook via de mail communiceren als je dat veiliger vindt dan hier te reageren op mijn vragen .)

      Verwijderen