maandag 11 maart 2024

zo was mijn week 10 / 2024

Een week alleen want ik heb nu geen vakantie. T. wel, die is er even tussenuit, naar vrienden in Frankrijk. Dat is het voordeel van ZZP-er zijn, je kan vakantie opnemen wanneer je maar wil. En in het onderwijs heb je dan wel veel vakantie, maar kan je zelf niet beslissen wanneer. Ieder voordeel....


maandag 4 maart

Wat een mooi weer en wat veel zon! De vaatwasser en wasmachine geprogrammeerd om te draaien tijdens de zonuren, dat scheelt weer een paar duiten. Sinds we (ik niet, T. en een maat) in augustus zonnepanelen hebben geplaatst ben ik hier behoorlijk actief mee bezig. Ben dan ook heel benieuwd hoe onze eindafrekening energie er straks uitziet.


dinsdag 5 maart

Zo mooi als het gisteren was, zo druilerig was het vandaag. Tot twee maal toe met regenkleding aan op de fiets gezeten. De eerste keer toen ik naar het hoofdkantoor van onze organisatie toe moest. Een klein half uur op de fiets. Daar voerde ik een gesprek, samen met met teamleider, met een van onze studenten. Een jongeman van net 18 die een aantal weken geleden op school zich zodanig slecht heeft gedragen dat hij niet eens geschorst werd, maar dat er door de directie is besloten om hem uit te schrijven. Dit zijn beslissingen met veel consequenties voor een jongere. Deze beslissing is genomen omdat het incident dusdanig ernstig was én omdat het niet de eerste keer was dat er sprake was van onacceptabel gedrag. 

Na een uitschrijving zonder diploma heeft een school nog een zorgplicht, wij moeten de student dan helpen met het zoeken naar een passend vervolg. Zoals bijvoorbeeld een traject naar werk of naar een andere opleiding op een andere school. Wanneer de student dit niet accepteert dan houdt onze verantwoordelijkheid op.

Deze jongeman heeft bezwaar aangetekend bij onze directie. Wij moesten hem vandaag vertellen dat de directie de beslissing niet herziet en dat wij hem slechts nog kunnen helpen bij zijn vervolgtraject. Het was geen prettig gesprek natuurlijk. De student gaf aan het eind van het gesprek aan dat hij zijn bezwaar bij de Klachtencommissie van onze organisatie zou neerleggen. Dit verhaal is dus nog niet afgerond. 


woensdag 6 maart

Diverse gesprekken met studenten vandaag. Bij een van de jongens (18 jaar) kwam zijn moeder mee. En zijn broertje van 3 en zijn tweelingzusjes van 8 maanden. Het was een gezellige boel. De tweeling was aan het pruttelen in de kinderwagen, het broertje was op de grond met wat autootjes aan het spelen. Erg schattig natuurlijk, maar tijdens een vrij serieus gesprek over de studievoortgang niet heel handig. Maar goed, beter zo'n gesprek dan geen gesprek. 

In de pauze had ik pauzewacht en liep ik, samen met een collega, een aantal rondjes om de school. Met het mooie weer zijn er dan ook veel studenten buiten. Er gebeuren bijna nooit rare dingen, maar toch houden we de boel in de pauzes in de gaten. Was ook wel even lekker om een frisse neus in het zonnetje te halen. 

Lekker werkdagje gehad en lekker gesport en ook lekker gegeten. Prima dag!


donderdag 7 maart

Ook een lekker dagje, maar geen bijzondere dingen te melden. Had wel een paar afspraken vandaag en die gingen goed. Niet iedere dag bestaat uit spannende werkzaamheden. Gelukkig heb ik ook plezier in de gewone werkzaamheden. En op een minder drukke dag is er ook wat meer tijd voor een praatje met collega's, ook niet onbelangrijk.

Toevallig was het vandaag op het acht uur journaal dat er veel meer onbeschoft gedrag is op middelbare scholen dan vroeger, schelden en bedreigingen nemen toe. Moest natuurlijk aan de jongeman van eergisteren denken. Ik had een dergelijk serieus incident ook nooit eerder meegemaakt. Gelukkig zijn het uitzonderingen.


vrijdag 8 maart

De Raad van Bestuur van onze organisatie kwam vanmorgen op bezoek bij ons mbo. Ik was een van de genodigden om iets over mijn werk te vertellen. Zoiets heb ik al eerder gedaan en ik vind zoiets prima om te doen.  Het is niet iets om zenuwachtig voor te zijn, uiteindelijk komen deze mensen langs omdat ze willen weten hoe de werknemers in de dagelijkse praktijk hun werk doen en ervaren. Er is ook gelegenheid tot het stellen van vragen, zij aan ons en wij aan hen. En daar maak ik op zo'n moment dan ook gebruik van. 

Na de ochtendpauze was ik voor een afspraak buiten school. Dat duurde niet heel lang en dus was ik lekker vroeg thuis. Heb het huishouden gedaan, normaal doet T. dat maar deze week natuurlijk niet. Ik was overigens zo klaar, een persoon maakt de boel niet heel vies. 


zaterdag 9 maart

Het bed had ik gisteren niet afgehaald, dat deed ik vanmorgen. Na het sporten scheen de zon en kon de eerste lading was draaien op de zonnepanelen. Een deel van de was hing ik daarna buiten, de rest deed ik in de droger. We hebben nu al een paar jaar een warmtepompdroger, deze zijn enorm zuinig in het gebruik en als dan ook nog de zon schijnt is het helemaal voordelig. Ik droog niet altijd alles in de droger en zeker niet in de zomer, heb het idee dat de boel toch sneller slijt.

Nog even naar het centrum en verder thuis wat gerommeld. Een grote pan Turkse linzensoep gemaakt. Dat eet ik morgen en de rest gaat in twee diepvriesbakken de vriezer in, hebben we weer 2 makkelijke maaltijden voor een doordeweekse dag. 

Ik lees weer wat minder momenteel, kijk wat meer tv. Heb dat vanmiddag ook weer gedaan. Een aflevering van Focus en een aflevering van de serie Stay Close op Netflix. En wat zitten bloggen. 


zondag 10 maart

Een beetje hetzelfde als gisteren, na het sporten wat dingen gekookt voor later deze week en voor in mijn lunchsalade. Nog een was gedraaid en op de fiets een boodschap gedaan. Hoe saai klinkt dat? Heel saai denk ik voor sommige mensen, maar voor mij valt dit in de categorie 'lekker ontspannen weekend'.

Vond het overigens wel erg tegenvallen buiten, zeker na gisteren toen de zon de hele dag scheen. Vandaag weer grijs en koud. 

Volgende week heb ik een open dag/avond op school. Niet mijn favoriete bezigheid (denk dat niemand met veel plezier op school blijft tot 20.00 uur) maar wel een belangrijke dag. We moeten tenslotte nieuwe klassen vullen volgend jaar en dat betekent voorlichting geven, jongeren de school laten zien en vertellen waarom ze bij ons moeten studeren. Als je dan eenmaal bezig bent vliegt de tijd en is het ook wel weer leuk om jongeren, en vaak ook hun ouders, van informatie te voorzien.  Eten is voor mij natuurlijk een beetje lastig. Ik heb me voorgenomen om dit jaar eens een keer mee te eten en me dan niet druk te maken over eetbuien en niet kunnen sporten. Gewoon net als iedereen doen. Eigen eten mee kan natuurlijk en deed ik altijd, maar dat ik ook weer een boel gedoe. En in dat gedoe heb ik niet zo'n zin. Of het allemaal lukt? Dat lees je in het overzicht volgende week.

Kleding uitgezocht voor de komende week, mijn tas gepakt en net als gisteren televisie gekeken en wat zitten bloggen en een paar e-mails geschreven. Klaar voor een nieuwe week!

20 opmerkingen:

  1. Succes met je komende week! Ik dacht: even kijken of het mooi weer wordt... nou... de voorspellingen zijn niet zo goed, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het ook gezien Petra, alleen donderdag lijkt er nu goed uit te zien.

      Verwijderen
  2. Na ooit een lekkage van de wasmachine te hebben gehad,toen ik niet thuis was,programmeer ik niet meer. Dan maar meer stroom betalen.Het lijkt me niet makkelijk, die uitschrijving en de protesten daarna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap dat Izerina, maar ik ben vol vertrouwen dat het goed gaat. alleen de droger doe ik niet aan als ik niet thuis ben. Waterschade nog tot daar aan toe, maar brand?

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen weer. Wat lijkt me dat moeilijk, zo'n jongen die van school moet. Ik heb trouwens heel veel bewondering voor mensen in het onderwijs, zeker in deze tijd.
    Focus keek ik ook. Altijd interessant vind ik. Sterkte met het eten op de open dag. Je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, ja dat is niet leuk om te doen. Focus was erg interessant vond ik, ging over oud worden en hoe het komt dat er mensen over de 100 worden, vaak meerderen in een familie. Voor een groot deel afhankelijk van je genen, maar welke genen precies weet men nog niet.

      Verwijderen
    2. Hee, dat klinkt wel als de moeite van het kijken waard. Gisteren met oudste zoon en dochter gebeld. Zoon is nu gediplomeerd leerkracht, heeft de versnelde deeltijdpabo nu afgerond. Vrijdag de laatste assessment gehad, en zich door alle reflectieverslagen en evaluatiebesprekingen heen geworsteld. Vind het knap, als 35 jarige nog in het basisonderwijs instromen. Mij is het niet gelukt twee jaar geleden, maar ik was dan ook al 58. Kreeg geen eerlijke kans meer, alles wat tegenzat werd al snel aan leeftijd toegeschreven en er werd mij voorgehouden dat menige leerkracht op mijn leeftijd al met vervroegd pensioen was. Nou ja misschien beter zo, ik had er op die manier ook niet zo veel plezier in. Sterkte met de open dag. Eten meenemen in je tas en dan op het laatst beslissen kan altijd nog. Zo probeer ik van iets dat enorm groot in mijn hoofd wordt, iets kleiners te maken: is het echt belangrijk of kan het wachten tot het moment zelf? Vergaat de wereld met de beslissing die ik neem? Maar hoe dan ook: sterkte, ook met dit nare flutweer. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, wat goed dat je zoon klaar is, en leuk dat hij nu voor de klas kan! Ik ga tussen de middag even naar huis en dan bedenk ik of ik eten meeneem of mee eet met de collega's. Zolang ik een plan heb ben ik okay. En wat ik doe heeft verder voor niemand enig effect, niet positief maar zeker ook niet negatief, dus ook dat hoef ik niet in mijn beslissing mee te nemen. Nou flutweer is het zeker!

      Verwijderen
  4. Was de jongen het niet eens met de beslissing omdat hij het zelf allemaal niet zo erg vond wat hij had gedaan?
    En die moeder die al haar kinderen mee had was natuurlijk ook wel bijzonder. Maar beter zo en betrokkenheid tonen dan geen oppas als excuus gebruiken, want het zal voor veel moeders best lastig zijn zoveel kinderen onderbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, die jongen begreep niet waarom hij niet nog een kans kreeg om te laten zien dat hij ook zonder verder onacceptabel gedrag de opleiding kan afronden. Maar daar was het echt te vaak en te erg mis gegaan. Ja, precies, die moeder kwam tenminste mee. Verder heeft ze weinig in de pap te brokkelen, want de zoon was vandaag al meteen NIET op school, tegen de afspraak in!

      Verwijderen
    2. Wat een grappige contaminatie, in de pap brokkelen. Hihi..https://www.scribbr.nl/retorica/contaminatie/ Vind in de pap brokkelen eigenlijk veel leuker dan in de melk brokkelen of een vinger in de pap hebben :-) Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, ik ben meteen gaan kijken op het Internet. Ik had niet door dat ik het spreekwoord verkeerd gebruikt heb. Blijkt dat de Belgen in de pap brokken, wij hebben een vinger in de pap en niets in de melk te brokkelen. Grappig om hier even wat nader onderzoek naar te doen.

      Verwijderen
  5. Ik houd zo van saaie weekenden, helemaal niets doen. Als je de hele week druk bezig bent, dan vind ik dat zo fijn. En hopelijk kan deze week ook alles weer draaien op de zonne-energie. Dat gaat vandaag niet zo lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Aukje, heerlijk als je niets moet, maar alles mag en kan in het weekend! Zelfs vandaag leverden ze nog wat energie op!

      Verwijderen
  6. Heerlijk om te lezen en een inkijkje in het leven van iemand anders. Ik probeer een beetje balans te vinden tussen werken, leven, tv kijken, lezen en mantelzorgen. Blijft lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me voorstellen dat mantelzorger zijn veel tijd kost, en energie. Goed om balans in al die dingen te zoeken Anoniem.

      Verwijderen
  7. Heftig hoor dat er zo'n ernstig incident is gebeurd. Helaas neemt het onbeschofte gedrag inderdaad steeds meer toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de jongeren worden mondiger, maar daarmee ook brutaler en soms onbeschofter.

      Verwijderen
  8. Saai, saai? Gewoon lekker relaxt! Ik houd daar ook wel van. Je maakt in je werk al genoeg mee, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen