zondag 21 april 2024

op mijn bord - week 16 / 2024

Bij diverse supermarkten waren deze week de asperges in de aanbieding. Ik schreef al eerder dat ik daar op wachtte want ik vond ze steeds erg duur. Maar nu was het zover! En mijn Libanese crunchwrapfase gaat ook deze week nog door.


maandag 15 april

volkorenpasta met tomatensaus - courgette - sla

T. bereidde een heerlijke tomatensaus door tomaten te roosteren in de oven samen met uien, knoflook en kruiden.


dinsdag 16 april

gebakken aardappelen - rodekoolsla - broccoli - groene sla met komkommer


woensdag 17 april

Libanees volkorenplatbrood gevuld met kikkererwten, feta, restje tomatensaus en ijsbergsla - groene sla met komkommer - broccoli


donderdag 18 april

boerenomelet - volkorenzuurdesembrood - gevulde salade


vrijdag 18 april

Libanees volkorenplatbrood gevuld met makreel , tomaat en ijsbergsla - coleslaw - groene sla met komkommer 


zaterdag 20 april

wokgerecht met veel groente, noedels, tempeh en pindasaus


zondag 21 april

asperges met ham, Roseval aardappeltjes en gekookt ei - sla


Volgende week is mijn laatste week op school. T. neemt de meeste kookbeurten op zich, ik ben van plan om tijdens de meivakantie weer wat gerechten te maken omdat ik dan meer tijd heb. Wil wat nieuwe dingen proberen, zoals een Indonesische Rendang met jackfruit in plaats van rundvlees.


14 opmerkingen:

  1. We hadden zaterdag ook asperges met ham en ei en kant-en-klare aspergesaus van mag gi een van de weinige sausjes die ik niet zelf maak omdat we die erg lekker vinden. Aangezien we zaterdag wat snacks bij de wijn vooraf eten heb ik er geen aardappelen bij gedaan.
    Komende week kom ik weer in de buurt van de Nettorama waar ze mooie prijs hebben en je ze zelf kan uitzoeken, zo hebben we de maatje die we willen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nooit saus bij de asperges, wel maakt T. de ham warm in gesmolten boter met een flinke berg peterselie, dat gaat over de asperges. Wij eten ze waarschijnlijk over een paar weken nog een keer en dan vind ik het wel weer genoeg, lekker, maar niet te vaak!

      Verwijderen
  2. Asperges ... zo lekker. Zeker als je ze voor een klein prijsje recht van bij de boer kan kopen. We eten ze zo vaak dat ik tegen half juni altijd blij ben dat het einde van de aspergetijd nadert. Overdaad schaadt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier geen boeren die asperges telen, bij jou in de buurt natuurlijk wel. Zoals ik aan Lot schreef hier boven is het voor ons twee, hooguit drie keer per jaar, dan is het echt genoeg!

      Verwijderen
  3. Leuk die Libanese keukenliefde van je. Met een Libanese schoonzoon ken ik die natuurlijk wel een beetje. Vind de Libanese keuken verfijnder dan de Turkse, maar ik ben natuurlijk geen expert. En veel gerechten uit het Mediterraanse zijn natuurlijk ook onderling uitgewisseld/geleend/gekaapt. Libanon stond vroeger ook onder Franse heerschappij, dus dat zal ook wel invloed hebben gehad. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn alleen de wraps hoor, verder ken ik deze keuken niet echt, wel een beetje. Het is inderdaad zo dat er veel gelijksoortige gerechten zijn in de keukens van het Midden-Oosten en dat zijn vaak gerechten die ik lekker vind.

      Verwijderen
  4. Tomatensaus van geroosterde tomaten maakte ik ook al. Dat geeft de saus zoveel meer diepgang en zorgt voor een smaakbom. De tijd die je erin steekt, krijg je dubbel en dik terug op het bord, maar heb ik helaas niet altijd ter beschikking. Hopelijk wordt het een goede tomatenzomer (als het eindelijk eens stopt met regenen) en kunnen we weer wat batches invriezen. Laat het jullie smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo vinden wij tomatensaus het lekkerst. Veel groente zijn lekker als ze uit de oven komen. Hier ook weer een aantal porties in de vriezer. Dank je!😊

      Verwijderen
  5. Ik was nog wat vergeten te vragen: kook je soms recepten van Ottolenghi? Denk dat het je meug wel zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kook nooit recepten helemaal volgens de letter, maar laat me wel inspireren, óók door Ottolenghi. Hij schrijft regelmatig in The Guardian en ik volg hem op Instagram. Ik heb zijn boeken gelezen en zijn gerechten zijn vaak mijn meug inderdaad!

      Verwijderen
  6. Ik heb laatst ook voor het eerst jackfruit geprobeerd: hm. Niet vies, maar ook niet geweldig lekker. Ik maakte er een broodje pulled jackfruit mee. Rendang is misschien beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blik staat al sinds de kerstvakantie in het keukenkastje. Ik lees vaak dat er rendang oid in die trant mee wordt gemaakt, misschien omdat dat best sterk van smaak is. Je leest het resultaat hier op de blog als het er van komt Mara!

      Verwijderen
  7. Ik vind asperges ook heel lekker maar veel te duur. Zó bijzonder vind ik het ook weer niet Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs in de aanbieding zijn ze nog prijzig. Wij vinden ze lekker, maar eten ze ook maar twee keer per jaar, dan is het wel weer genoeg.

      Verwijderen