maandag 1 april 2024

zo was mijn week 13 / 2024

Een weekverslag waarin ik veel over mijn werk vertel. Maar er is ook een lang weekend en alhoewel ik niet veel heb gedaan kan ik er toch een paar dingen over vertellen.


maandag 25 maart

Ik rondde vandaag op school de dag af met een intakegesprek met een jongen van 17 en zijn ouders. Normaal gesproken is de student in spé degene die antwoord geeft op mijn vragen. Nu was het vooral moeder die het woord voerde. Vader deed af en toe ook een duit in het zakje. Het vervelende was dat ik een aantal keren in het gesprek probeerde om de regie terug nemen en de jongen weer mee te laten doen, maar dat dit niet echt lukte. 

Later thuis liet ik het gesprek nog eens de revue passeren en kwam ik tot de conclusie dat een rol als intaker niet samengaat met mijn rol in de plaatsingscommissie. Een intaker verzamelt informatie en geeft een plaatsingsadvies. De plaatsingscommissie beoordeelt de intake en neemt het advies wel of niet over. Ik had twee petten op in het gesprek waardoor er ruis ontstond. Ik heb er slecht van geslapen want ik vond niet dat ik het gesprek goed heb gevoerd. 


dinsdag 26 maart

Ik maak een keer per week een kleine omweg, dan fiets ik langs de grote AH in het centrum. Deze winkel is om zeven uur open en ik haal daar dan de ene week mijn Rheinlander roggebrood en de andere week twee halfjes Alison. Deze broodsoorten staan om en om in mijn bonusbox en zo lang ik ze blijf kopen zorgt het algoritme ervoor dat ik deze aanbiedingen krijg. Ik ben soms zo vroeg dat de broodmeneer, Ricardo, nog niet alle broden in het schap heeft gelegd, maar als hij mij ziet komen dan gaat hij meteen mijn Alison zoeken. Soms zoeken we samen. 


woensdag 27 maart

D-Day! De Onderwijsinspectie arriveerde om half negen. Onze directeur, teamleider en twee andere collega's waren het ontvangstcomité. Zij gaven ook een presentatie over onze school en onze afdeling. Daarna waren een collega en ik aan de beurt voor het gesprek. Het ging over onze (digitale) studentendossiers. Inspectie wil weten of we alles goed bijhouden, of de extra ondersteuningsbehoeften die studenten hebben ook bekend zijn, hoe we daar mee omgaan, wie wat doet en waar daar informatie over is te vinden. Mijn collega en ik spraken met een van de drie inspecteurs en lieten hem ons digitale systeem zien. De andere twee inspecteur waren op hetzelfde moment in gesprek met de examencommissie. Stand van zaken aan het einde van de dag was dat iedereen een goed gevoel had bij de dag, de vragen die waren gesteld en hoe die waren beantwoord en de houding van de inspecteurs. 


donderdag 28 maart

Op dag twee van het Inspectiebezoek vonden er lesbezoeken plaats en gesprekken met studenten. Aan het eind van de ochtend werden de eerste gegevens verwerkt door de inspectie en halverwege de middag hoorden wij als team een eerste uitslag, een soort exitpoll dus. 

De oudste van de drie inspecteurs vertelde dat hij in de 20 jaar dat hij dit deed nog nooit zo'n gedreven team had ontmoet. Hij was echt onder de indruk hoe wij met onze studenten omgaan en hoe wij in ons werk staan. Daarnaast kreeg ons examenbureau een extra pluim, hij dacht dat dit het beste examenbureau van mbo-Nederland moest zijn. Kortom, we zijn met vlag en wimpel geslaagd voor dit bezoek van de Onderwijsinspectie. Over een aantal weken volgt het verslag en kunnen we per onderdeel en afdeling lezen wat het oordeel is. Ons weekend kon niet meer stuk!


vrijdag 29 maart

Gezellig samen met T. opgestaan vandaag. Hij had nog een halve werkdag, ik was vrij en ging naar de sportschool. Daar waren wat bekenden die ik normaal niet zie omdat zij nooit einde van de dag trainen. Een van hen is onlangs opa geworden, dus ik moest foto's kijken en enthousiaste verhalen horen. Leuk om iemand zo blij en gelukkig te zien.

Het was zonnig dus een wasje gedraaid op de zonnepanelen. Dekbedhoezen buiten laten drogen, de rest in de droger.

Rondje markt gedaan, geluncht en na de lunch het bed opgemaakt en vervolgens verder geschreven aan deze blog en gelezen. T. had twee vrienden op bezoek, ik was boven en had het rijk alleen.


zaterdag 30 maart

De hele dag miezerde het. Het leek mee te vallen maar toen ik na het sporten nog naar de stad fietste voor een paar boodschappen kwam ik toch behoorlijk nat terug. Ben 's middags ook de deur niet meer uit geweest. 


zondag 31 maart

De laatste dag van het kwartaal. De zomertijd is ingegaan, morgen is het 1 april. En maandag. Dat is voor mijn eetstoornisbrein natuurlijk dé perfecte dag om weer eens met een schone eetlei te beginnen. Of ik dat ook ga doen? Jazeker. Maar niet zoals alle honderden andere keren. Hoe dan wel daar schrijf ik over in mijn blog van aanstaande donderdag. Daar past zo'n uitleg meer bij dan in het weekoverzicht. 

Vandaag was de sportschool dicht en heb ik gefietst gefietst. Richting de grote stad, daar kwam de wind vandaan en dus terug met wind in de rug. Het was droog maar niet zonnig, gelukkig niet koud. Wel lekker om even buiten te zijn. Tocht van ruim 1,5 uur. Onderweg enorm veel hardlopers en wielrenners. Allemaal mensen die net als ik geen zin hebben om de hele dag binnen te zitten, misschien ook verslaafd aan de endorfine die vrijkomt bij zo'n inspanning? Bij de lopers zijn er vast ook een aantal die trainen voor de marathon van 14 april

Begin van de middag scheen de zon. We hebben het huis gelucht en samen een voorjaarsschoonmaak in de woonkamer en -keuken gehouden.  T. maakte soep van de bouillon die al een paar uur had opgestaan en ik, ik deed verder niet veel.  's Avonds keken we ronde twee van Twee Voor Twaalf. Morgen ben ik nog vrij, T. gaat een paar uurtjes werken. 





22 opmerkingen:

  1. Fijn,dat jullie zulke positieve berichten hoorden van de inspectie.Leuk te lezen,dat meer mensen paaszondag gebruikten voor voor klusjes. Mijn man verfde geen eieren,maar deuren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Izerina, een mooie opsteker van de inspectie! Pasen is voor ons gewoon een weekend, we doen er niets aan en gisteren konden we profiteren van het mooie weer door in huis wat te doen.

      Verwijderen
  2. Hoi Niekje, wat fijn dat het bezoek van de inspectie zo goed is verlopen. Wat kregen jullie mooie complimenten. Ik ben benieuwd wanneer ze weer bij ons op de stoep staan. Geniet vandaag nog lekker van je vrije dag en maak er een mooie week van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilona! Altijd spannend voor een school. Ze komen om de zoveel jaar maar je weet nooit wanneer, je krijgt wel iets ruimte om het voor te bereiden. Jij ook nog een gezellige dag en een een leuke korte werkweek!

      Verwijderen
  3. Wat een pluim op jullie hoed van de inspectie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het zeker Judy! We hadden geen slechte uitkomst verwacht, maar zó positief is dan ook weer leuk!

      Verwijderen
  4. Donderdag was ik met dochter in Terneuzen voor lunch en allerlei lekker brood en baklava bij een turkse bakker die Zeeland heet. Zij wilde ook naar AH en deed dat met de zelfscanner, had nog nooit gezien hoe het werkt en dat je daar ook je boodschappenlijstje in kan zetten. Heel handig en weer wat bijgeleerd, tijdje geleden had ik me de zelfscankassa laten uitleggen in het filiaal waar ik zelf meestal kom.
    De eerste keer dat ik dat deed bij een Jumbo kreeg ik meteen controle, maar gek genoeg werd niet alles bekeken, en ik kreeg er geen verdere uitleg over het waarom en hoe na mijn vraag. Ze was zeer gehaast.
    Zondag naar een andere plek aan de Oosterschelde gegaan dan waar H Sienna altijd uitlaat en er was een herder die graag wilde spelen gelukkig, die liep ook graag in het water maar Sienna houdt niet van natte pootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke dagen zo te lezen Lot! Gezellig om met je dochter op pad te kunnen gaan. Als ik dat lees dan ben ik altijd heel blij voor moeders en dochters die dat kunnen (en ook doen)!

      Verwijderen
  5. Wat fijn dat het Inspectiebezoek zo goed gegaan is, dikke pluim voor jou en je collega's. Met twee zoons die in het onderwijs werken, zelf als moeder van 3 volwassen kinderen én met ervaring in OR en MR weet ik hoe belangrijk en bepalend goed of minder goed onderwijs voor een mens kan zijn. (Hoewel sommigen als uitgesproken autodidact ter wereld komen en dat ook blijven).

    Hihi, voorjaarsschoonmaak op Eerste Paasdag, had ik nog niet eerder gehoord, maar waarom niet?
    Die Allison ken ik ook, maar bij mijn weten wordt die hier in mijn buurt niet meer verkocht, bij de Jumbo en Vomar zie ik die niet meer, de bakker hier is een Turkse bakker geworden en een bakker verderop is steeds meer koffiezaak met leestafel aan het worden, en neigt steeds meer naar patisserie. Een AH heb ik niet in de buurt. Dat zou voor jou al lastig worden als ik je antwoord aan mij op je voorlaatste blog zo lees.
    Ik ben gisteren met oudste zoon naar 'De Ochtenddienst' geweest in theater Carre. Was voor ons de eerste keer. Een keer in de maand gaat Xander Vrienten (ja, de zoon ván) met nog onbekende gasten en onbekend repertoire spelen voor een zaal gasten. Max 250 ps, dus je moet op tijd zijn. Het was erg mooi en leuk. We hebben gelachen, maar er was zeker ook een knipoog naar zingeving in deze tijd. O.a. liederen van Shania Twain en Coldplay gehoord. Zoon ging daarna verder naar een festival in Haarlem, en kreeg in de avond te maken met metro die niet meer reed vanwege een dreiging rond metrostation Rokin, dus moest de bus van Haarlem naar huis nemen.
    Vandaag videobellen met dochter in Canada.
    Rug is nog niet echt beter, doe veel oefeningen, maar nog niet van de pijnstillers af. Probeer wat meer eiwit te eten voor de spieren. Liefs, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ine, wij doen niet aan feestdagen, doen waar we zelf zin in hebben. En soms is dat schoonmaken 😉. Haha.. je hebt Alison en Alison, en ik eet eigenlijk maar een soort, zo eetgestoord ben ik nu eenmaal. Als het echt niet voorhanden is dan zoek ik een alternatief, maar dat moet dan wel blijvend zijn, ik kan niet de ene dag dit en de andere dag dat brood eten. Behalve op vakantie, dan heb ik vrij. Leuk optreden zeg! Balen van zo'n metrostoring, daar sta je dan. Gezellig bellen met je dochter, leuk! En rustig aan met je rug! Fijne dag nog!

      Verwijderen
  6. Wat een eode opsteker, dat bezoek van de inspectie! Altijd fijn om te weten dat je je werk goed doet!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Mrs. H.! En als radartje in zo'n team is het fijn om te weten dat we er met elkaar goed voorstaan. We hadden geen slechte uitslag verwacht, maar omdat ze iedere steen omkeren kan er altijd iets zijn waar je niet aan hebt gedacht of wat gewoon (nog) niet goed gaat. Maar niets van dat al... en dat is echt heel gaaf!

      Verwijderen
  7. Wat goed, joh! Die inspectie! Altijd fijn om wat je waarschijnlijk zelf al wist, bevestigd te zien. En ach, die endorfine... die ben ik nou nog nooit tegen gekomen bij flink wat beweging. Des te knap van mij dat ik toch beweeg. Puur op karakter, ha! En met moeite. Dat ook, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2009 heb ik Rotterdam uitgelopen. In Rotterdam , de stad van de opgestroopte overhemdsmouwen, is echt respect voor de marathon en in arme en rijke buurten was het publiek fantastisch, ze slepen je er echt doorheen. En het leuke is dat de burgemeester bij de finish staat om iedereen te feliciteren en een hand te geven. Tot slot begeleidt de winnaar de allerlaatste renner nog op het allerlaatste stukje. Dat jaar ook Amsterdam gelopen en hoewel je daar finisht in het Olympisch Stadion is het een koude douche vergeleken met Rotterdam, nauwelijks publiek, de fietsers rijden gewoon door de afzettingen heen, het evenement leeft er niet. Tis al weer 15 jaar geleden en hoewel ik het fantastisch vond is het toch een te belastende afstand voor mij gebleken. Groet, ine

      Verwijderen
    2. 25 Jaar geleden woonde ik langs de route in Rdam, het was inderdaad toen ook al een grote happening, heel gezellig ook!

      Verwijderen
  8. Super zeg die positieve geluiden tijdens de inspectie!
    Lekker om even naar buiten te gaan op je vrije dag en een stuk te fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel fijn! En vandaag was er taart om het te vieren! Ik ga fietsen omdat de sportschool dicht is en ik mijn beweegdrang niet kan beheersen. Maar het is ook gewoon lekker om in de natuur te fietsen, maar ook in de stad in de vroege ochtend.

      Verwijderen
  9. Proficiat voor het team ennuh... die moeder... daar zijn er zoveel van in de wereld... zo jammer voor de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rianne! Ja, dat soort moeders doen iets teveel hun best waardoor hun kinderen niet aan bod komen.

      Verwijderen
  10. Dat Allisonbrood koop ik juist nooit, omdat mij is verteld dat je dat slecht kunt invriezen... misschien is het een broodje aap en loop ik al die tijd het lekkerste brood mis!
    Fijn dat die inspectie zo perfect ging.
    Ja, de marathonkoorts is weer volop losgebarsten.
    Soms heb ik moeite met inloggen met naam en URL en lukt het alleen om anoniem te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mara, mijn ervaring is dat je heel veel kan invriezen, óók dingen waarvan men zegt dat het niet kan, ik probeer het en vaak lukt het. Ik heb standaard vier of vijf halfjes (het wordt per halfje verkocht) in de vriezer en haal er iedere avond drie bammetjes uit, een voor mijn broodtrommel en twee voor mijn man z'n ontbijt. En ze zijn nog net zo lekker als vers! Voor jou waarschijnlijk ook extra druk als het marathonweekend eraan komt? Altijd een leuk evenement en het leeft echt in de stad vind ik altijd. Gek dat dat inloggen niet altijd goed gaat, zou niet weten hoe dat kan komen. Nu ging het goed zie ik!

      Verwijderen