maandag 22 november 2021

eetoverzicht week 46

Oh wat hebben we weer lekker gegeten deze week, dingen die we vaker eten maar ook wat 'nieuwe' gerechten. 

maandag:

auberginelasagne

Deze lekkere vegetarische schotel maakte ik in het weekend al klaar. Ik begon met uien karamelliseren, daarna een blik tomatenblokjes erbij, op smaak maken en ruim een uur laten pruttelen. Aubergines eerst grillen zodat ze bruin en zacht zijn. Laagjes maken met saus, aubergines en lasagnebladen en helemaal bovenop een bechamelsaus. Bewaard in de koelkast zodat ik maandag alleen de oven moest aan zetten en een lekkere salade erbij maken.

dinsdag:

savooiekool, aardappels en een saucijs

T. was aan de beurt en kreeg van mij het verzoek  om iets lekkers te maken met savooiekool.  Het werd een ovenschotel. Gebakken  kool, ui, knoflook en spekjes, daarop gekookte aardappelschijfjes, half uur in de oven om goed heet te worden én de aardappeltjes mooi bruin te laten bakken. Het worstje was voor T. ik had aan de groente en aardappels genoeg.

woensdag:

foe yong hai Niekje stijl

Twee omeletjes gebakken, met nog een laatste portie zoetzure saus uit de vriezer, Gegeten met rijst en gewokte prei, paksoi, ui, taugé en wortel.

donderdag:

wrap met falafel en een maaltijdsalade

vrijdag:

stevig gevulde groentesoep 'Spaanse stijl' , zuurdesembrood, sla

De groentesoep gemaakt door een restje van een kikkererwtenstoofpot (uit de vriezer) wat aan te lengen met bouillon. Spaanse stijl omdat er stukjes chorizo waren uitgebakken voor wat extra smaak. De chorizo is daarna hard en die eten we niet meer op. Een snee zuurdesembrood erbij een een lekkere salade. De stoof een dag eerder al uit de vriezer gehaald en buiten laten ontdooien. 's Avonds stond het eten binnen een kwartier op tafel. Ideaal!

zaterdag:

noedels, gewokte groente met tofu en satésaus

zondag:

kabeljauwfilet, peen en erwtjes met aardappelpuree

We hadden al een tijdje geen vis gegeten en allebei hadden we daar wel weer eens trek in. Naar de betere vishandel gefietst om een mooie stuk kabeljauwrug te kopen. T. bakte de vis en maakte er een lekkere botercitroensausje bij. Ik zorgde voor de rest. Heb meteen puree voor twee keer gemaakt, ook alvast voor dinsdag.

Deze week hebben we spruitjes op het menu en gaat manlief op verzoek van onze Surinaamse overbuurjongen en wat van zijn vrienden chili con carne maken (dat had hij nog nooit gegeten) en het daar opeten. Dat wordt een mannenavond en die laat ik aan mij voorbij gaan! Fijne week allemaal!

10 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi Izerina, ben ik met eens, leuk voor die kerels én ook voor mij want hier in huis geen drukte en troep: win win!!

      Verwijderen
  2. Surinaams vind ik heerlijk eten. Chili-con-carne hou ik niet van te bonig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik vind Surinaams ook lekker, maar dan de vegetarische varianten van de originele gerechten. En ik ben dol op peulvruchten dus ook op chili sin carne. Dat vlees hoeft voor mij niet.

      Verwijderen
  3. Wij eten vandaag macaroni zoals mijn moeder dat vroeger ook maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, is dat met geruld gebakken gehakt, een uitje en prei? Zo maakte mijn moeder het. Misschien zat er nog wat meer in maar helemaal precies weet ik het niet meer. Aan de macaroni van vroeger heb ik goede herinneringen, jij ook zo te lezen!

      Verwijderen
  4. Ik ben een gemakskoker. Is ook alleen voor mezelf. Lasagne haalde ik altijd bij de Hema en dan ging er nog een stuk rookworst, een gesnipperde ui en wat extra kruiden door. Maar de laatste keer (wat maanden geleden) ging het voor het eerst mis. Kreeg er buikloop van. Dus nu loop ik er al een tijdje langs. FoeYongHai kan ik bij m'n Chinese Snackbar halen. Die maaltijden voor 6 euro zijn veel kleiner dan bij een gewone Chinees en toch doe ik er 2x mee. Ook omdat ik er zelf veel groente bij roerbak. Maak ook regelmatig minestronesnert. Moet trouwens ook weer een pak couscous meenemen. Net als maccaroni gewoon deegwaar, maar dan met veel meer vezels. Het is ook nog eens sneller klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ximaar, prima toch, een beetje van jezelf en een beetje van de winkel/snackbar. Alleen dat couscous veel meer vezels bevat dan macaroni lijkt me niet, tenzij je volkorencouscous gebruikt?

      Verwijderen
    2. Klopt ik heb net weer een pak volkorencouscous gekocht. Vandaag met bieten ui en haring in tomatensaus die ik wat pittiger heb gemaakt.

      Verwijderen