vrijdag 19 november 2021

wat je nog niet wist over Mevrouw Niekje 70 tm 74

Gelukkig, weer wat vragen waar ik wel wat mee kan, in ieder geval genoeg om over te schrijven!

70.    Ben ik wel eens op de televisie geweest?

Nee, nog nooit, ik heb ook geen behoefte om op de televisie te komen. Mijn 15 minutes of fame moeten nog komen, maar liever blijf ik tussen de coulissen! 

Als klein meisje wel eens gedacht dat ik op televisie was! We gingen, begin jaren 70, naar een voorstelling van theatergroep Wiedus. Op televisie was er ook een programma, Nogal Wiedus, waarvan dit gezelschap een onderdeel was. Tijdens de voorstelling werd ik gevraagd op het toneel te komen om met Wiedus te 'neuzen' zoals de Eskimo's dat schijnen te doen. 

Na afloop van de voorstelling was ik in de veronderstelling dat ik op televisie zou komen. Mijn vader vertelde me dat ik erg teleurgesteld was toen ik door kreeg dat dat niet zo was! Ik had namelijk op school verteld dat we naar Nogal Wiedus gingen en voor mijn was dat het televisieprogramma.

71.    Wanneer was ik voor het laatst zenuwachtig?

Ik denk dat dat was toen ik in juni aan mijn elleboogzenuw ben geopereerd en ik onder volledige narcose ging. Zo'n volledige narcose had ik al een aantal keren eerder meegemaakt en is verder niet onplezierig, maar het is altijd nog maar weer de vraag of je na de operatie wakker wordt en dat geeft een beetje spanning. Verder ben ik altijd wel een beetje nerveus vlak voor we terug naar huis gaan en met een vliegtuig moeten. Niet omdat ik bang ben om te vliegen, maar wel omdat ik bang ben dat we te laat op het vliegveld komen!

72.    Wat maakt thuis thuis voor mij?

Ik heb niet iets speciaals wat thuis thuis maakt, er zijn allemaal verschillende dingen waardoor ik graag thuis ben. In vakanties bijvoorbeeld mis ik mijn eigen bed niet, maar wel mijn fiets. Als ik aan het werk ben mis ik de stilte die er thuis is als ik alleen ben en er geen muziek of televisie aan staat. Ik ben niet erg gehecht aan spullen en alhoewel ik het jammer zou vinden als ik de spullen niet meer zou hebben, alles is vervangbaar. En natuurlijk maakt T. dat thuis thuis is, Bovendien is hij natuurlijk niet vervangbaar!

73.    Waar haal ik mijn nieuws vandaan?

Ik lees de digitale versie van de NRC. Mijn vader heeft het papieren abonnement, hij betaalt dit ook, en ik lees daardoor gratis de digitale versie. Daarnaast lees ik de digitale versie van The Guardian en kijk ik het Acht uur journaal. Dat zijn wel mijn belangrijkste bronnen. Daarnaast kijk ik voor bepaalde informatie ook nog wel eens op RTV Rijnmond. Ik luister 's ochtends vroeg ook naar radio 1. Dit zet ik op school ook nog aan maar gaat meestal rond 9 uur uit, dan beginnen mijn vergaderingen en lopen er veel  mensen in en uit mijn kantoor.

74.    Hoe vaak sport ik?

Ik sport iedere dag. Mijn eetstoornis gaat hand in hand met een sportverslaving. Ik voldoe aan alle eisen die behoren bij een sportverslaving. Sport is voor mij geen ontspanning meer, maar een 'moeten' uit angst om dik te worden en om eetbuien te compenseren. Daarmee is sporten geen gezonde bezigheid meer. "Stop er dan mee" hoor ik je zeggen. En dat is nu juist het probleem. Alleen als we op vakantie zijn sport ik niet. Dan probeer ik wel zo veel mogelijk te wandelen maar dat lukt niet altijd omdat T. daar minder zin in heeft dan ik, in ieder geval minder zin in lange wandelingen. Vaak ga ik dan aan het eind van de dag in mijn eentje nog een uurtje wandelen. Verder heb ik er tijdens vakanties geen moeite mee om niet naar de sportschool te kunnen.

In mijn normale dagelijkse leven moet ik iedere dag sporten. Liefst op de sportschool, maar als dat niet kan dan fiets ik.  Is mijn sportschool dicht op feestdagen, dan koop ik een dagpas bij een andere sportschool! Heb ik afspraken op  het werk die tot laat zijn, dan ga ik  tussendoor naar de sportschool of ga ik tussendoor nog even een uur fietsen. Alles om bewegingsdrang te stillen!

Ik zal over dit onderwerp binnenkort een aparte blog schrijven, want er is veel over te vertellen. Voor nu laat ik het hierbij en was dit meteen de laatste vraag voor deze week. Fijn weekend! 


14 opmerkingen:

  1. Ik ga elke dag hardlopen omdat ik me dan fijner voel en het gezond is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, ik voel me ook heerlijk als ik ben geweest en daarom blijf ik het doen! Het is een verslaving en soms ga ik ook als ik niet fit ben, maar het levert me nog steeds meer op dan het me kost.

      Verwijderen
  2. Wat fijn,dat je na afloop van je MOETEN er een fijn gevoel aan over houdt. Ik doe elke ochtend 15 min yoga. Komt er iets tussen,dan mis ik de gewoonte. Nu zonder hond wil ik elke dag wel lopen. Het is bijna moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Izerina, dat is ook waarom ik blijf gaan, de endorfine die wordt aangemaakt zorgt voor een geluksgevoel en dat is dus zo verslavend! Gelukkig is het geen drank of drugs denk ik dan maar ;-)!

      Verwijderen
    2. Helaas hier geen endorfines! Ik wist tot voor kort helemaal niet dat die bestonden! Mijn oudste dochter was erg depressief en de psychiater adviseerde sporten vanwege de endorfines. Het sporten zou een geluksgevoel teweeg brengen. Dat sporten deed ze al en bij haar kwam er ondanks nog intensiever sporten helemaal geen geluksgevoel!
      Ik kwam er toen achter dat ik dat inderdaad ook niet kende. Ik word moe en ik ben tevreden over de prestaties die ik geleverd heb: goed voor mijn conditie en gezondheid. Vanochtend tijdens het fietsen genoten van wilde vogels en prachtige herfstbomen. Flink 3 kwartier in een behoorlijk tempo gefietst in de buitenlucht, maar endorfines ho maar! Misschien zijn oudste dochter en ik een uitzondering. Mijn broertje heeft er overigens ook last van ;-(

      Verwijderen
    3. Hoi Aaf, een tevreden gevoel en moe zijn van de inspanning lijken mij ook prima want als ik moet omschrijven hoe ik me voel na een training dan is dat wat het is, moe en tevreden!

      Verwijderen
    4. Door het (vrijwel?) ontbreken van endorfines werkt het (matig) intensief bewegen absoluut niet verslavend en dat is wel jammer! Ik moet me er iedere keer weer toe motiveren.

      Verwijderen
    5. Gelukkig kan je jezelf toch steeds motiveren en daar gaat het om. Bewegen is gezond en belangrijk en jij hebt er veel positieve ervaringen mee, daarom lukt het je waarschijnlijk om het steeds weer te doen.

      Verwijderen
  3. Op de locale tv ben ik wel eens geweest met een bananasplit. Ik kocht een kerstboom bij een tuincentrum en buiten kon je die in net laten inpakken. Echter hij kwam er als een miniboompje uit. Ik was al zo moe van alles na hard werken en net gescheiden dat ik alleen maar heel verveeld reageerde dat ze even gewoon moesten doen en me de normale boom moesten meegeven. Er werd gevraagd of het uitgezonden mocht worden en is was zo murf dat ik maar ja zei. Was toch wel grappig.

    Van sporten hou ik absoluut niet, doe het omdat rek- en strekoefeningen me echt goed doen maar leuk vind ik het niet Ook nooit leuk gevonden sporten. Alleen bowlen vrij fanatiek gedaan heeeeel lang geleden.

    We kijken en luisteren vrij veel naar nieuws programma's en hebben ook NRC abonnement

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, als je in een betere stemming was geweest had je meteen gelachen denk ik, maar wel een leuk verhaal hoor!! Sporten moet bij je passen. Mijn vader heeft nog geen dag gesport in zijn leven en is 79. Hij wandelt en fietst nog steeds heel veel, dus beweging genoeg. Genoeg nieuwskeus tegenwoordig, ik ben wel blij met internet wat dat betreft.

      Verwijderen
  4. Elke dag 10000 stappen. Dat is mijn moeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Bertiebo, mooi streven lijkt me! Als ik lees wat je doet dan denk ik dat jij dat wel haalt ook.

      Verwijderen
  5. Ik zwem dagelijks buiten en dat is heerlijk! De fitness is dan weer een moeten omdat het goed voor je is. Ik houd niet van oefe I gen op apparaten maar de sterkere spieren zijn mooi meegenomen. 10000 stappen, dat heb ik ook een tijdje gedaan en dat kwam neer op ruim twee uur wandelen per dag. Niet alleen heb ik daar de tijd niet voor (voltijds werken) maar ook heb ik knieslijtageen van de orthopeed mag ik eigenlijk helemaal niet meer wandelen. Dat is welheel vervelend want ik wandelde graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anoniem, wat goed dat zwemmen! Ik heb daar echt bewondering voor! Ik loop 30 minuten op de loopband in een stevig tempo van 7 km per uur met een helling van 5%. Daarna 30 minuten stevig doorfietsen op een fiets. Dan een paar krachtoefeningen. Ik heb er tijd voor omdat ik vroeg begin met werken en dan ook vroeg klaar ben. Naar dat je knieën roet in het eten strooien. Zwemmen kan dus gelukkig wel!

      Verwijderen