woensdag 1 december 2021

eetstoornis - eetbui!

Laatst vroeg een lezer van mijn blog hoe het nu is met mijn eetstoornis. Ik heb al een poos niet over mijn eetstoornis geschreven. Dat betekent helaas niet dat ik er geen last meer van heb, integendeel, de eetstoornis is nog net zo aanwezig als ten tijde van de start van dit blog. Ondanks alle goede voornemens en pogingen er iets aan te doen. Op zich is dat niet raar, want ik probeer er al bijna 20 jaar iets aan te doen maar ondanks alle therapie en zelfhulpboeken is er nog niets veranderd.

Vandaag, zondag, is een prima dag om over mijn eetstoornis te schrijven. Het is slecht weer, ik heb geen afspraken buitenshuis en alle tijd om wat aandacht aan mijn blog te besteden. Bovendien werd ik vrijdag en zaterdag weer eens flink met mijn eetstoornis geconfronteerd.

Tot op heden heb ik nog niet uit de doeken gedaan hoe een eetbui bij mij eruit ziet. Ik heb nog niet gedurfd er op die manier over te schrijven. Het is niet makkelijk om er over te schrijven, het is nogal confronterend om zwart op wit te zetten wat een eetbui inhoudt. Maar deze blog is niet in het leven geroepen om mooie praatjes op te hangen maar om ook de minder mooie kanten van het leven, mijn leven, te laten zien. 

Al ruim twee maanden is mijn gewicht nogal laag. En dan bedoel ik dat ik net op de grens normaal gewicht en ondergewicht zit. En dat is voor mij, met mijn lengte, echt te weinig. Ik weet dat ik er dan te dun uitzie en bovendien voelt het ook niet prettig.  Dat is wat ik weet. Mijn eetstoornisbrein vindt dit juist een prima gewicht en doet er alles aan om mij zover te krijgen dat ik op dit gewicht blijf. Dus bij iedere keer wanneer ik op de weegschaal sta wordt dat deel van mijn brein blij. Ik neem me dan wel voor om wat meer te eten maar doe dit dan toch niet. 

Gemiddeld heb ik iedere tien dagen een eetbui, altijd pas na het avondeten. De afgelopen maanden ook, alleen was de hoeveelheid voedsel die ik in zo'n eetbui tot me nam aanzienlijk minder dan ik meestal tijdens een eetbui eet. Vandaar dat ik een heel klein beetje afviel, net genoeg om rond de grens gezond gewicht en ondergewicht te blijven hangen. Dit betekent dat ik constant iets te weinig eet en daardoor niet op een normaal gezond gewicht kom. 

Daarnaast heb ik een aantal keer per jaar een eetbui die een hele of halve dag duurt. Dat zijn de eetbuien waarvan ik vermoed dat ik ze krijg omdat ik dan té lang té weinig heb gegeten.

Mijn brein vindt het dus fijn als ik weinig weeg, ergens in mijn hoofd is er dan ook een stemmetje dat zegt dat ik best een keer wat extra's kan snoepen. Daar geef ik in eerste instantie aan toe door een extra stukje chocolade te nemen bij de thee, of een stukje gemberkoek in de koffiepauze naast mijn boterham met pindakaas. Het lukt met dan om wat flexibeler met mijn eetregels om te gaan. Dat gaat dan een aantal dagen goed en dan bedenk ik dat ik 's avonds ook wel een beetje ijs toe kan nemen, ook al is het dan geen zaterdag. En dan gaat het mis!

Zo ook afgelopen vrijdagavond. Ik was alleen thuis en had een heel lekker bord bami voor mezelf gemaakt. Ik had na het eten zin in een toetje en wist dat er nog een flinke portie ijs in de vriezer stond. Ik besloot dat te nemen en schepte mijn kom vol. Er was ook nog een klein restje advocaat en dat nam ik ook nog bij.

Daarna kwam het bekende 'nu heb ik me toch al niet aan mijn eetregels gehouden' in mijn hoofd opzetten en besloot ik dat ik ook nog wel wat andere lekkere dingen kon eten. Zoals een paar speculaasjes, een paar kikkers en muizen, fudge, drop en een Balisto. Vervolgens nog mijn fruit gegeten en een schaaltje kwark, niet puur zoals altijd, maar met vanillevla en zwartebessensiroop. Daarna ben ik naar bed gegaan. Zoals altijd na zo'n episode van overeten slaap ik niet lekker. Mijn maag is vol, ik krijg dan ook af en toe enorme kramp in mijn kuiten en heb last van zweetaanvallen. Terwijl ik in bed lig en nog wakker ben neem ik me voor om de volgende dag mijn eetregels weer strak te hanteren. 

Om de volgende dag weer met een schone lei te beginnen ga ik eerst naar de sportschool. Daarna lekker onder de douche. Dat voelt altijd alsof ik de eetbui ongedaan maak. Thuis gekomen heb ik koffie gedronken en mijn boterham met pindakaas gegeten. Terwijl ik zat te eten voelde ik al dat de eetbui van gisteravond nog niet voorbij was. Waarschijnlijk omdat ik moe was, veel pijn aan mijn rechterarm had (ander verhaal voor een andere keer) en helemaal geen zin in gezond eten had. 

Ik ben wat boodschappen gaan doen, halverwege ging het regenen en werd ik nat. Thuisgekomen was ik dus nat, had ik het koud en trek in lekkere dingen. Omdat ik niet wilde toegeven aan de eetbuidrang maakte ik mijn lunchsalade en een boterham met kaas voor de lunch. Dit is wat ik altijd eet tussen de middag. Maar vandaag voldeed het niet. Terwijl ik zat te eten wist ik al dat dit niet genoeg was. Toen ik klaar was met eten nam de eetbuidrang het heft in handen. Als je niet weet hoe het voelt dan is het lastig te begrijpen. Maar wat er gebeurt is dat al het rationele denken naar de achtergrond verdwijnt, en er komen andere gedachten voor in de plaats. In mijn geval de gedachten dat ik vanaf morgen wel weer mijn eetregels ga volgen en dat ik nu wel kan eten waar ik trek in heb. Dat het weekend is en ik morgen na het sporten de hele dag voor mezelf heb om uit te rusten. Dat ik nu nog één keer mezelf kan laten gaan en dat het dan klaar is!

En dan begint het. In een soort roes pak ik de trommel met ontbijtkoek. Er zitten nog drie plakken in die ik besmeer met boter en staand bij het aanrecht naar binnen prop. Ik pak een flinke hand noten en eet die ook snel op. Daarna de bak met fudge, daar neem ik er een aantal van. Ook zijn er nog kikkers en muizen in het zakje, ik besluit dat die ook best op kunnen en eet ze alle vijf. Wat speculaasjes kunnen er ook nog wel bij. En nóg heb ik trek! Ik besluit een flinke kom yoghurt met muesli te nemen. Nog steeds voelt het alsof het niet genoeg is. Okay, nog een schaaltje chips want ook wel zin in wat hartigs na alle zoete dingen. Ik vind chips niet eens lekker!

Ik weet inmiddels dat het voorlopig nog niet klaar is. Ik moet nog even naar de supermarkt en ook nog een kaart kopen voor een stel in de straat die een kindje hebben gekregen. Bij de supermarkt neem ik, naast de goudreinet en snijbonen, ook een reep melkchocolade mee en een liter slagroomijs.  De reep eet ik onderweg naar de kaartenwinkel. Bij deze winkel liggen ook grote puntzakken strooigoed en een ervan komt in mijn mandje. 

Weer thuis gaat het ijs de vriezer in, dat ga ik later eten weet ik al. De zak met kruidnoten gaat wel meteen open en ik neem een flinke schaal vol. Dan zit ik zo vol dat ik wel even klaar ben. Zin om te koken voor mezelf heb ik niet meer. T. heeft vandaag bij een kennis wat klussen gedaan en komt thuis. Hij heeft trek in Chinees en ik zeg dat ik meedoe. We laten wat bezorgen en een paar uur later doe ik een paar scheppen van alles op een bord en warm het op. Ik neem niet teveel want ik wil ook nog ijs eten. En dat doe ik dan ook, in twee zittingen eet ik driekwart van de bak ijs op. Met slagroom en advocaat want er was al een nieuwe fles in huis. En dan, pas dan, is het echt klaar!

Het is nu zondagavond, vandaag ging het weer goed en heb ik normaal (dat betekent volgens mijn eigen eetregels) gegeten. Wel sliep ik weer heel slecht vannacht en heb ik op de sportschool met moeite mijn programma afgemaakt. Toch voelde ik me daarna beter. Ik vond het niet makkelijk om deze blog te schrijven, ik schaam me, ik ben niet blij met mezelf maar ik wil niet doen alsof dit nooit gebeurt. Dit is wat het is om een eetstoornis te hebben. 

Zoals altijd zijn reacties welkom, ik begrijp ook dat er veel vragen zullen zijn, Ik zal ze zo goed en zo eerlijk mogelijk beantwoorden. En nee, ik ga niet meer in therapie, hulp zoeken of wat dan ook. Goed bedoelde adviezen hoef ik ook niet. Ik weet wat ik moet doen alleen doe ik het niet en zolang dat het geval is blijft dit onderdeel van mijn leven. 

NB: wat ik heb gegeten en de hoeveelheden heb ik niet precies bijgehouden, hierboven staan de dingen die ik me herinner, maar het kan zijn dat de hoeveelheden niet kloppen en dat ik dingen ben vergeten.


25 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar, helaas. Ook ik ben in therapie geweest om om te kunnen gaan met mijn eetbuistoornis. Maar nog regelmatig neemt de stoornis ook mijn leven over en word ik wilsonbekwaam. Een halve winkelwagen vol met lekkers - vooral zoet - gaat er dan op een dag naar binnen. Terwijl ik het helemaal niet wil en de laatste pepernoot uit de zak echt niet lekker meer is! Probleem is ook dat ik nooit het signaal 'vol' krijg. Inmiddels sta ik er wel zo in dat ik de volgende dag weer normaal eet en dat de eetbui niet meer mijn hele leven beheerst. Het is zoals het is en als het komt dan komt het, maar daar niet in blijven hangen is voor mij de grootste winst van de therapie geweest. Ik ben nog steeds te zwaar, 105 kg bij een lengte van 175 cm, maar ben het afgelopen jaar ruim 40 kilo afgevallen. Mijn eerste streven is nu om onder de 100 kilo te komen. Daarna bepaal ik wat de volgende mijlpaal wordt.
    Fijne dag! Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda, wilsonbekwaam... klopt! En ook heel fijn dat jij vertelt hoe het jou vergaat. Vallen, en opstaan en doorgaan, meer is het eigenlijk niet en misschien moet ik het ook maar gewoon zo zien en voor lief nemen. Ik heb gelukkig meer goede dan slechte dagen. Dank voor je eerlijke reactie! xx

      Verwijderen
    2. Voor mij ook heel herkenbaar. Gewicht was rond de 130 kg een 4 of 5 jaar terug. Door overeten maar ook eetbuien. Die laatste heb ik nog steeds weleens. Maar het overeten heb ik overwonnen door alleen te eten vanaf half 12 s morgens tot uiterlijk half 8 s avonds. Het moeilijk kunnen stoppen met eten is daardoor teruggebracht tot 1 lastig tijdstip, namelijk half 8 s avonds. Hoe ik dat wel gered heb tot nu toe weet ik niet. Misschien omdat er echt iets moest wegens diabetes . Inmiddels weeg ik 85 kg. Dat vind ik persoonlijk prima. Maar af en toe zijn er nog wel eetbuien; getriggerd vaak door emotie/ stress.

      Verwijderen
    3. Wat werkt dat werkt en dat is fijn, en het hoe is dan niet zo belangrijk vind ik. En wat ontzettend dat je zoveel bent afgevallen ivm je gezondheid. Echt heel knap. Bij mij is het meestal geen emotie-eten maar ik denk dat het zogenaamde reptielenbrein niet snapt waarom het geen of te weinig (lekkere) dingen krijgt en dat dit deel van het brein dan af en toe de overhand krijgt. Dit heb ik uit een boek dat heet: Brain over Binge, geschreven door Kathryn Hansen. Ik heb jaren geleden het e-boek gekocht en al meermaals gelezen. Iedere keer weer helpt het me, maar tot nu toe nog niet definitief. Roken ben ik ook 4x mee gestopt voordat ik op mijn 34 voor de laatste keer stopte. Ben nog steeds blij dat ik dat niet meer doe!

      Verwijderen
  2. Wat goed dat je dit zo kunt omschrijven: wat je eet en wat je daarbij denkt. Herkenbaar dat je schrijft dat je weet wat je moet doen maar het niet altijd doet. Ik hoop dat je niet te streng voor jezelf bent!
    Elma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elma, dank je voor het compliment. Mild zijn voor mezelf is belangrijk, maar oh zo moeilijk! xx

      Verwijderen
  3. voel met je mee,jammer die eetbuien. kan een heleboel tips geven maar die ken je allemaal wel denk ik.de enige die ik je kan geven is ,ga met een briefje en contant geld winkelen,wat niet in huis is kan je niet eten ,en een boterham met pindakaas extra pakken is niet zo erg dan een liter roomijs,sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, ik heb alle tips gelezen en gehoord en kan er boeken vol over schrijven, helaas werken ze bij mij niet. En ja een extra boterhammetje kan geen kwaad, maar dat is nou juist waar ik op zo'n moment niet voor kies. Dank je wel voor je reactie! xx

      Verwijderen
  4. Jeetje, wat goed van je om dit op te schrijven. Ik vind het goed om te lezen ook, om te begrijpen. Nee, aan adviezen zul je wel niets hebben. Die heb je allemaal al gehad. Ik vind het dapper van je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, dank je wel, vind het fijn om te horen dat dit soort blogs ook gelezen worden zodat men iets meer weet van een eetstoornis. Dank je voor je compliment! xx

      Verwijderen
    2. Nou, mijn eetgedrag is ook niet helemaal gewoon, en ik herken wel in mindere vorm de eetbuien. Als ik zoet eet, wil ik meer zoet, en meer. Dus ik probeer zo min mogelijk te snoepen, wat niet meevalt in december. En met emoties is het moeilijk om mezelf niet te 'troosten' met zoet.

      Verwijderen
  5. Als eerste, dat schamen. Waarom? Voor wie? Accepteer eens jezelf. Met of zonder eetbuien. Je hebt dit al 20 jaar en je zult het waarschijnlijk de rest van je leven houden, want alleen kom je hier niet van af.
    Ten tweede, T. weet hier of niets van, of weet het wel en accepteert het gewoon. Hij kan dat dus wel en oordeelt niet.
    Ten derde, je zit op de grens van gezond- en ondergewicht. Maar door de compensatie van de vele groenten die je eet, ondervind je hiervan weinig schade.
    Ten vierde, maak van gebeurd even gebeurt. Het is tegenwoordige tijd.
    En ach, hoe ouder je wordt, hoe meer je alles gaat relativeren.
    Maar het allerbelangrijkste, omarm jezelf eens: "Zo ben ik, want al heb ik een stoornis, ik ben de moeite waard om van te houden punt".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francien, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik probeer mezelf te accepteren en meestal lukt dat wel. T. weet er ook van en accepteert mij ook. De hoeveelheid eten die ik verorber weet hij niet, maar dat verandert verder ook niets aan zijn beeld van mij. Ik zal proberen mijzelf wat meer te omarmen en minder af te kraken wanneer het weer eens gebeurt! (oh .. dat taalfoutje heb ik natuurlijk meteen verbeterd!;-) xx

      Verwijderen
    2. Ja ja, ik durf het jou, werkzaam in het onderwijs, wel te zeggen.
      Groet, Francien.

      Verwijderen
    3. Zoals je tegenwoordig zegt: "Dat is helemaal prima!". Graag zelfs! Ik ben wat dat betreft net als jij, en attendeer mensen ook op dit soort fouten. In de maandelijkse nieuwsbrief van school staan ook altijd en paar fouten en dat stoort me enorm. Maar ook weer niet genoeg om de eindredactie op me te nemen!! ;-)

      Verwijderen
  6. Heel herkenbaar en daarmee heel confronterend voor mij! Ik heb toen je dit blogje publiceerde de titel gelezen en draaide eerst een tijdje om de hete brij heen. Heb ik zin en moed om het te lezen, of lees ik het niet?
    Bij mij zijn eetbuien soms heel lang weg, wekenlang en dan ineens, dan zijn ze er weer. Het heeft bij mij met spanning, stress en emoties te maken. Alleen zijn dat soort dingen slecht uit te bannen en is een andere manier om daar mee om te gaan vaak niet werkzaam. Ik bedoel: een fijn boek, een leuke film of een warme douche of zo helpt voor geen meter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aaf, ik ben blij dat je het toch hebt gelezen en hebt gereageerd. Alle andere dingen zoals warm bad, nagels lakken, boek lezen , vriendin bellen... ook bij mij helpen ze niet. Die eetbui komt er toch, soms pas een dag later, maar dan is ie niet weg! Dank voor je reactie, ook jij bent dapper in zo open en eerlijk zijn hier en op je eigen blog. Dat is voor anderen, waaronder ik, erg fijn! xx

      Verwijderen
  7. ik vind je super dapper dat je dit blog schrijft, en dan het eetgedeelte uiteraard. En het lijkt me ook heel lastig om hiermee om te gaan. Je bent slim genoeg om te weten wat je doet en wat je niet moet doen. Ik zou niet weten wat voor advies ik zou kunnen geven en dat wil ik ook niet.
    Ik heb lipoedeem, heb dus overgewicht, gekregen van mn moeder. Ik eet niet teveel, niet altijd heel gezond, snoepen zou soms wat minder kunnen. Mn boodschappen worden bezorgd, ik kan de deur niet meer uit. Als ik ergens trek in krijg kan ik niet even naar een winkel. Ik zag zondag dat er nog een doos chocola staat, die heb ik ongeveer 4 weken geleden gekocht, ergens neergezet en vergeten, en ik ga ook niet zoeken. Sporten doe/kan ik niet, eigenlijk zit ik voor het grootste deel van de dag. Al sta ik wel elk uur ff op, voor de broodnodige beweging. Mn gewicht blijft hetzelfde, gelukkig. Alcohol vind ik niet lekker, alleen een glaasje advocaat op 1e Kerstdag, de verjaardag van mn moeder (vanwege de herinneringen). Net als boerenkoolstamppot op mn verjaardag (gelukkig in de winter).
    Nogmaals petje af voor dit blog, open en eerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, ook jij dank voor het compliment! Een doos chocolade vergeten? Dat zou mijn niet overkomen. Door mijn eetstoornis weet ik tot op op het laatste speculaasje wat er in de voorraadkasten, koel- en vrieskast ligt. Jouw aandoening lijkt me erg naar en zeker wanneer je daardoor ook minder mobiel bent. Ik ben ook geen drinker, op vakantie 1 glaasje wijn bij het eten, meer niet. Advocaat over mijn ijs met slagroom weer wel, ook voor mij goede herinneringen aan advocaat, ik kreeg er ook altijd eentje op 1e Kerstdag, met slagroom! xx

      Verwijderen
  8. Dank je voor je uitgebreide verslag en uitleg wat het voor jou betekent in je leven.
    In de therapie en zelfhulpboeken zal ook wel ter sprake komen waar dit gedrag vandaan komt.
    Uit je blogs komt een gelukkige jeugd naar voren. Is er later iets gebeurt dat deze stoornis heeft opgewekt? Natuurlijk hoef je daar niet op te antwoorden. En als ik sommige woorden in jou ogen niet geheel juist heb gebruikt biedt ik al vast mijn excuses aan.
    Het zal een teer onderwerp voor je zijn en dan kan een woord verkeerd overkomen onbedoeld

    Bijzonder vond ik het om te lezen dat je voelt dat de bui nog niet over is, ondanks de al grote hoeveelheid en verscheidenheid die je al hebt gegeten.
    Buiten incidenteel een heel pak chocolate cookies of spritsen op te eten heb ik er geen ervaring mee. Ben destijds gewoon dik geworden van struktureel teveel te eten en vooral bier tikt nogal aan.

    Sinds ik koolhydraatarm eet is mijn honger/trek enorm afgenomen en vind ik het vervelend een volle maag te hebben vooral in de avond, ik eet ook noot later dan 7 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond Lot, allereerst hoef je je niet te verontschuldigen voor eventueel verkeerd woordgebruik, ik waardeer jouw reacties altijd enorm! Ik heb inderdaad een fijne jeugd gehad. We waren een hecht gezin en zelfs toen mijn moeder voor het eerst kanker kreeg werden wij, de kinderen, wel betrokken maar ook ontzien. Er is tussen mijn 20e en 30e wel een en ander gebeurd in mijn privéleven waardoor ik nu juist zoveel behoefte aan structuur en controle heb. Dat verhaal vertel ik nog een keer, binnenkort in deel 5 van mijn leven in Engeland. Het gevoel dat de bui nog niet over is heb ik vaker gehad, noem het ervaring ;-). De ene eetbui is groter en duurt langer dan de andere. Hoe dat komt weet ik niet heel precies, maar soms ben ik na een uurtje al klaar, en soms kan ik een hele dag doorgaan. Dan ga ik ook echt naar de supermarkt om speciaal voor de eetbui eten te kopen. Maar die eetbuien zijn echt uitzonderlijk en komen gelukkig maar een paar keer paar jaar (3 of 4x ) voor. Ik zou willen dat het bij mij bij een incidenteel pak koekjes bleef! Ik vind een volle maag ook vreselijk, ik slaap dan echt slecht. Dus voor mij is het ook beter om 's avonds niet meer teveel te eten. Meestal lukt dat. Dank je voor je reactie en nogmaals geen zorgen om je woordkeus! xx

      Verwijderen
  9. Heel, heel en eigenlijk angstaanjagend herkenbaar, dit. Ik merkte dat mensen uit mijn omgeving dachten dat een eetbui toch gewoon een ganse zak chips naar binnen proppen is voor de tv, en dat zij dat ook regelmatig doen dus zo erg zal het wel niet zijn? Was dat maar waar he. Het is voor mij een tijdje geleden dat ik nog echt een vreetbui had. Ik leg dan alles klaar wat ik wil/ga eten en werk me daar doorheen, één voor één of afwisselend. Tot het op is. Ik voel me de laatste tijd mentaal beter en dan is die behoefte aan eetbuien er niet of minder, maar zodra ik me wat minder voel (zoals afgelopen week ten gevolgde van het derde vaccin was ik doodmoe) dan grijp ik weer naar het aloude opknapmiddeltje namelijk vreten... want terwijl ik eet, voel ik me dan even goed, afgeleid van pijn of ongemak....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leen, ik ben daarom ook gestopt met praten over eetbuien, want ik vond het lastig om dan terug te horen dat mensen dat ook hebben wanneer ze inderdaad bedoelen dat ze 10 koekjes in een zitting hebben gegeten. Big deal denk ik dan, dat zijn geen 50 koekjes of een pak speculaas!! Ik ben er nog niet vanaf en vraag me echt af of dat ooit zo zal zijn. Mentaal voel ik me verder prima, maar dit onderdeel in mijn hoofd is hardnekkig. Het is soms ook zo fijn om me even in die eetroes te verliezen, maar de kater erna de volgende ochtend is vreselijk! En toch laat ik het iedere keer weer gebeuren. Als ik overdag genoeg eet, en ook lekkere dingen zou het moeten afnemen en moeten weggaan. Ik blijf proberen!

      Verwijderen
    2. Haha tien koekjes, da's echt NIKS :')
      Zeker niet opgeven, nee!

      Verwijderen
    3. Dat is inderdaad helemaal NIKS! Komt nog niet in de buurt van een eetbui! Gelukkig Nieuwjaar en een goede gezondheid Leen! xx

      Verwijderen