woensdag 22 december 2021

een eetstoornis en een sportverslaving

Wat ik al vreesde is gebeurd: de sportscholen moesten ook dicht. Niet voor het eerst dus gelukkig heb ik al eerder met dit bijltje gehakt. Maar dat maakt het niet minder makkelijk. Tijdens de eerste lockdown was ik even uit de running op mijn werk én was het schitterend weer, weken achtereen. Dit betekende dat ik naar hartenlust kon fietsen om aan mijn bewegingsdrang te voldoen. 

Dagelijks stapte ik 's ochtends op mijn fiets. Ik had een viertal routes uitgestippeld en koos, met behulp van een app (Windy) de route uit waarbij ik op de heenreis tegenwind had en op de terugtocht wind mee. Alle vier routes duurde, afhankelijk van het weer en de wind, gemiddeld 75 tot 90 minuten. 

Wandelen deed ik ook, als ik het fietsen even beu was dan liep ik 1,5 uur. Vaak met een luisterboek op mijn oren omdat ik in die periode slecht kon concentreren en een boek lezen niet goed lukte. 

Ik ben nu ook weer gaan fietsen, meteen op de eerste dag van de totale lockdown afgelopen zondag. Het rondje was lekker, ook al was het niet zulk mooi weer. De route die ik koos ging heen voor een groot deel door de polder en terug langs het water. Op maandagmiddag, na het werk, ben ik een rondje in de tegenovergestelde richting gefietst, heen door de stad en terug ook. Zowel de polder als de stad vind ik leuk.  De polder is stil - zeker op zondag - en geeft rust. Mooie wolkenluchten en grote lege velden. De stad geeft geen rust, maar daar is heel veel te zien en is daardoor ook altijd een leuke rit. 

Bewegen is voor mij een must, ik ben eraan verslaafd. Ik kom ook hier in aanmerking voor een label, namelijk sportverslaafde. Wanneer je op internet zoekt naar de kenmerken van een sportverslaving vind je lange lijsten. Hieronder staat zo'n lijst waarvan een groot aantal van de kenmerken ook op mij van toepassing zijn.

  • Je moet koste wat het kost trainen, want anders voel je je slecht.
  • Je besteedt minder tijd aan je partner om te kunnen sporten. 
  • Je zegt je dagelijkse bezigheden, zoals afspraken, feestjes of werk af om te gaan sporten.
  • Je plant je dagelijkse activiteiten het liefst rond je trainingen.
  • Voel je je een dag niet zo fit of ben je geblesseerd, dan laat je je daar niet door weerhouden. 
  • Je voelt je ‘incompleet’ als je een dag niet gesport hebt. 
  • Je brengt je dagelijkse porties voeding in calorieën terug als je een training hebt moeten missen. 
  • Je voelt je euforisch na een training. 
  • Je hebt het gevoel dat een dag ‘zinloos’ is als je niet getraind hebt. 
  • Je bent vaak bezorgd om je lichaam en uiterlijk.
  • Je bent chagrijnig als je tijdens een workout niet het maximale hebt kunnen geven. 
  • Je gaat steeds meer en langer sporten. 
  • Je sport hoofdzakelijk om calorieën te verbranden. 
  • Je traint ook tijdens vakanties of feestdagen. 
Ook hier is het hoofd dus druk mee bezig. Als alles volgens mijn vaste dagindeling gaat dan is er niets aan de hand. Ik kan op doordeweekse dagen na mijn werk naar de sportschool. Daar heb ik voldoende tijd voor. Ik kan sporten, douchen, naar huis, eten maken als het mijn beurt is, of lekker met een boek op de bank als ik niet hoef te koken.

In het weekend ben ik om half 10 op de sportschool. Ik doe mijn ding en ben om even voor 11 uur weer thuis waarna ik de rest van de dag andere dingen doe. Op feestdagen is mijn sportschool gesloten en als het weer het toelaat dan ga ik een fietstocht maken. Feestdagen zijn van te voren bekend dus hier hoef ik niet heel veel voor te plannen en hier kan ik goed rekening mee houden. 

Veel lastiger wordt het als ik door omstandigheden (werk of privé) niet naar de sportschool kan gaan. Vakanties zijn daar een uitzondering op, dan heb ik er geen moeite mee. Maar een afspraak op school, zoals een open dag of vergadering tot laat vind ik echt heel ingewikkeld. Ik moet dan heel goed plannen zodat ik toch nog iets aan bewegen kan doen, liefst in de sportschool, maar als dat niet kan dan probeer ik ergens op de dag een uur te fietsen of te wandelen. Ik neem dan een wat langere pauze indien mogelijk, of ik ga lopend naar het werk en loop dan in de middagpauze ook nog een half uur en met het heen en weer lopen van huis naar werk is dat ook bijna 1,5 uur.

De sluiting van de sportschool in deze laatste lockdown wordt een lastige. Het is winter, vandaag (dinsdag) is het prachtig weer en kan ik na werktijd op de fiets springen. Maar de kerstdagen zien er niet zo fraai uit en als het tegenzit regent het de hele eerste en tweede kerstdag. Ik bedenk dan maar dat we normaal gesproken op vakantie zouden zijn en ik dan ook niet kan sporten. Dat maakt dat ik er dan ook een beetje van kan genieten, ik geef mezelf de komende weken ook af en toe een dagje sportvakantie!

8 opmerkingen:

  1. Ik hoop,dat als je eenmaal sport/fietst of wandelt,er ook echt van geniet. Enne....regenpak aan en lopen kan ook. Doe ik ook al moet ik niet meer met de hond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, als ik eenmaal op de fiets zit vind ik het heerlijk. En wandelen kan ook heel fijn zijn maar dat gaat me vaak te langzaam..... maar in de regen is dat fijner dan fietsen! Fijne dag!

      Verwijderen
  2. trap op en af rennen?
    Ik denk dat het label zitverslaafd op mij van toepassing is, helaas.
    Wat zal dat vermoeiend zijn voor je, steeds maar bezig zijn met dat bewegen (en dan vooral als het door omstandigheden niet kan/mag).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, zou ik kunnen doen ware het niet dat wij twee houten trappen hebben en buren aan een kant, ik denk dat zij het minder op prijs zouden stellen!! ;-) Vermoeiend voor mijn hoofd, maar lichamelijk ben ik niet moe te krijgen.... dus daar zit de rem ook niet. Maar heb besloten om eerste kerstdag helemaal NIETS te doen, behalve lezen en tv kijken!! Ik wil BUZA nog kijken, heb nog twee afleveringen Ik Vertrek opgenomen en zo nog wat niemendalletjes ter ontspanning. Zitverslaafd door omstandigheden toch? Fijne dagen alvast! xx

      Verwijderen
  3. Dat is een indrukwekkende lijst waar je aan moet voldoen om sportverslaafd te zijn.
    Je zal al begrepen hebben dat ik dat niet ben.
    Ik heb weinig zitvlees en ben best actief in huis maar dat si geen sporten natuurlijk. Mijn dagelijkse loopje met Hera is max 800 m.
    Wel doe ik regelmatig rek- en strekoefeningen maar dat is puur om spieren wat soepel te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, de lijst is lang en niet alles is op mij van toepassing maar het meeste wel. Met name het plannen rond en afzeggen van sociale activiteiten om te kunnen sporten en het niet compleet voelen als ik niet gesport heb. Ik kreeg inderdaad niet de indruk dat jij sport bovenaan jouw lijstje van belangrijke dingen had staan ;-)!

      Verwijderen
  4. Weet je dat ik aan je dacht toen ik hoorde dat het weer dichtging? Lijkt mij zo moeilijk voor je. Mijn man traint nu 4 ochtenden in de week hier in de woonkamer en schuurtje met zijn zoon. Hij baalt vreselijk dat hij niet meer naar sportschool kan want rest van de dag zit hij hier opgesloten.
    Ik wens je veel sterkte en hoop dat je een alternatief vindt. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pourquoi pas??? Wat lief dat je aan me dacht! Ik snap jouw man ook heel goed dat ie baalt. Ik hoor het op school ook van collega's die hun trainingen (en de contacten en gezelligheid van in clubverband trainen) heel erg missen. Er ging gisteren ook een petitie over het internet en whatsapp rond om de sportschool 'essentieel' te maken. Het is natuurlijk ook idioot dat je wel drank (slijterijen zijn open) drugs (coffeeshops zijn open) en fastfood kan kopen terwijl er legio overheidscampagnes zijn voor een gezondere leefstijl! Ik stap morgenochtend om kwart over negen op de fiets voor een rondje van 1,5 uur en dat blijf ik de komende periode dagelijks doen. Fijne feestdagen! xx

      Verwijderen