woensdag 8 juni 2022

advies

Wanneer ik vertel dat ik een eetstoornis heb en dan uitleg hoe dit er bij mij uitziet krijg ik natuurlijk wel eens advies. En dat is goed bedoeld, maar meestal heb ik er niets aan. Een paar voorbeelden:

"Misschien moet je eens proberen om geen lekkere dingen in huis te halen?'"

"Ja, daar heb ik nog nooit aan gedacht, dank je!" Nee hoor, dat werkt bij mij niet. juist het niet in huis hebben van eten kan onrust veroorzaken. Mijn reptielenbrein denkt dan dat er een voedselschaarste is en gaat nog harder werken en denkt dan alleen nog maar aan eten. En dan volgt een bezoekje aan de winkel of benzinestation want daar is eten. Het advies is misschien goed voor impulsieve eters die teveel en te vaak snacken en grazen, maar het is geen goed advies voor compulsieve eters met eetbuidwang".

"Ach, we eten allemaal wel eens teveel, is toch helemaal niet erg!"

"Zeker, we eten allemaal wel eens teveel, maar dat is heel wat anders dan een eetbui waarbij ik een paar uur lang alles wat los en vast zit eet eet en ik het gevoel heb geen controle meer te hebben. Ik zit vol maar ga toch door met eten. Alle koekjes in het pak moeten op, want vanaf morgen eet ik ze nooit meer. Een pak met drie Magnums gaat ook op, want ik heb er nu toch al twee gegeten en hoe leg ik straks uit dat er nog maar een in vriezer ligt? Weg met het bewijs! Als alles op is vind ik gelukkig toch nog wat: ontbijtkoek met boter en pindakaas, twee, drie plakken, ach wat maakt het uit, de rest van de pot pindakaas kan ik ook gewoon zo opeten, daar hoeft geen koek bij. Ik kan ook nog wel pannenkoeken bakken, ben toch alleen thuis. Is er nog kwark en aardbeienjam? Nee joh, dat hoeft niet in een schaaltje, kan ik ook zo uit het bakje eten, het gaat toch op. 

"Nee, ik dacht wel dat je dat niet bedoelde met teveel eten". 

"Probeer wat anders te gaan doen, een bad, een wandeling, een boek lezen."

"Ga jij maar eens wat anders doen als je heel nodig naar de wc moet, dat gaat ook niet weg als je een wandeling gaat maken, je nagels gaat laken of een boek pakt. Dan hoef je echt niet ineens niet meer te plassen. Zo werk eetbuidrang bij mij ook, het gaat ook niet weg als ik in bad gaat zitten met een muziekje aan. Het is niet een kwestie van ergens anders aan denken".

"Ga bij een dieetclub,  dan kan je  erover praten met anderen en krijg je goede voedingsadviezen".

"Wist je dat aan de lijn doen de meest voorkomende oorzaak van eetbuien is? Bij mij is het ook begonnen met lijnen, daar werd ik steeds beter in en gaandeweg at ik steeds minder en steeds minder lekkere, zogenaamd ongezonde, dingen. Inmiddels weet ik heel veel van voeding omdat ik me al jaren verdiept in alles rondom voeding en eetstoornissen. Ik heb zelfs een opleiding tot gewichtsconsulente gedaan!  Goede voedingsadviezen hebben de meeste mensen met een eetstoornis niet nodig, wij weten al zo ontzettend veel over voeding door onze obsessie ermee".

Mensen zonder kennis en ervaring met een eetstoornis zeggen natuurlijk altijd de verkeerde dingen. Dat is niet erg want wij weten dat zij dit met de beste bedoelingen doen. Gelukkig kunnen we in de onlinewereld  wel in contact komen met mensen die weten hoe het voelt en hoe het is om eetbuien te hebben. En kunnen wij op onze beurt de mensen die nog niet zoveel weten weer informeren door blogs zoals deze.

EBV: 81

sporten bijhouden stop ik mee, heeft weinig zin want ik doe toch steeds hetzelfde!

Ik ga nog wel eens een keer minder sporten, maar nu even niet. 

29 opmerkingen:

  1. Ja..en zo geven we altijd wel eens verkeerde adviezen als we niet in zo'n situatie zijn. We denken dat we ook altijd iets moeten zeggen terwijl alleen luisteren misschien het beste is. . Sterkte met alle raadgevingen..komt misschien wel uit een goed hart. Maar naast je neerleggen. Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke, het komt altijd uit een goed hart, dat weet ik zeker!

      Verwijderen
  2. Ondanks dat je het al een paar maal hebt beschreven wat je tijdens een eetbui eet kan ik het me nog steeds niet goed voorstellen hoe dat voelt zoveel eten in je maag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, dat begrijp ik heel goed. Het is ook niet iets wat je van de ene op de andere dag doet, je lichaam gaat er denk ik ook aan wennen. Zoals de alcoholist ook steeds meer moet drinken om het effect van de roes te bereiken, stel ik me zo voor. Ik denk dat ik nu ook niet meer zoveel kan eten als drie maanden geleden, althans, dat hoop ik. De gedachte aan zo'n berg eten staat me nu ook meer en meer tegen.

      Verwijderen
    2. Zelfs na zo'n eetbui kun je nog een enorm gevoel van honger hebben. Als je vaak eetbuiten hebt gehad is het signaal dat je vol zit, kapotgemaakt. Dat maakt dat je eindeloos door kunt eten zonder vol te zitten. Ik kan me dan ook ergeren aan mensen die een half gebakje eten en dan klagen dat ze zo vol zitten. Kan me er niets bij voorstellen, helaas!! Op dit moment speelt mijn eetdrang me weer enorm parten terwijl het hiervoor maandenlang goed ging. Iedere dag maak ik toch weer een nieuwe start. Op een keer zal het lukken om eetbuivrij te zijn.
      Groet, Gerda

      Verwijderen
    3. Hoi Anoniem, bij een eetstoornis zijn alle hongersignalen, vol of honger, verstoord. Halve gebakjes eten, wat een rare lui zijn dat!! 🤣 Jij kan het ook Gerda, veel succes!

      Verwijderen
    4. Dan hoor ik ook bij de rare lui 😂 ik kan ook maar een half gebakje eten. Als ik een heel gebakje eet word ik echt misselijk en dat is toch zonde van dat lekkers.
      De meeste mensen waar ik kom weten dat inmiddels en meestal hebben ze taart en geen gebakjes, dus neem ik een klein stukje. Dat doe ik wel zo onopvallend mogelijk, om vragen en “advies” te voorkomen!
      Ria

      Verwijderen
    5. Hi Ria, ik weet dat jij weinig kan eten, dat is natuurlijk niet raar, maar gelukkig weet jij dat ook! Wel vervelend dat sommigen daar weer iets van vinden, gelukkig je vrienden en familie niet meer en houden rekening ermee. Jij kent het dus ook dat mensen je adviezen gaan geven, lief maar niet nodig toch!?

      Verwijderen
  3. Ik denk ook dat het goedbedoeld is, de adviezen. Maar gegeven vanuit onbegrip. Daarom is het goed dat je hierover op je blog schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik weet ook zeker dat het goed bedoeld is, ik reageer ook nooit op een nare manier, ik leg het nogmaals uit of ik kap het gesprek op een nette manier af.

      Verwijderen
  4. Goede adviezen geven... ik denk dat we dat allemaal wel doen. We willen nou eenmaal helpen en naar een oplossing zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi MwW, en dat is heel lief! Ik geef zelf ook weleens adviezen, ongevraagd, en ook ik bedoel dat goed.

      Verwijderen
  5. Hoewel ik het al voor een deel afgeleerd heb,geef ik toch nog wel eens advies( op allerlei terrein). Het gaat vaak vanzelf. Uiteindelijk vraagt die ander er niet om. Je blog geeft wel inzicht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dat is bij mij net zo, ik geef ook weleens adviezen, soms worden ze overgenomen, soms niet. Maar ik weet ook beter mijn advies voor me te houden tenzij men er expliciet om vraagt. Ik hoop door de blog inderdaad meer kennis door te geven.

      Verwijderen
  6. Het zit denk ik "in de mens" om adviezen te geven of te helpen om zo het leed te verzachten (althans dat denkt men dan). Pas wanneer je zelf met iets te maken hebt kun je erover oordelen of begrijpen hoe iets voelt of is. Er wordt (ook in de hulpverlening) vaak gezegd: dat kan ik mij voorstellen. Om dan maar iets gezegd te hebben. Ben zelf jarenlang misbruikt en was daar eerst wel open over maar (te vaak) hoorde ik. Dat is toch allang geleden, of je had toch weg kunnen lopen, of kop op we maken allemaal wel eens iets naars mee. Allemaal lief hoor maar soms is zwijgen of een lief gebaar beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, zo is het vaak je, men wil dan toch iets zeggen om begrip te tonen. Ik heb een geschiedenis met een ex-partner, daar had ik ook van kunnen weglopen maar ik deed het niet, en dat heeft 10 jaar geduurd. En waarom ik niet wegliep? Tja.... daar blog ik nog eens over, maar is zo een ingewikkeld verhaal daar moet ik echt voor gaan zitten en daar is nu het moment niet voor. Dank je voor je eerlijke reactie.

      Verwijderen
  7. Meestal is het meer dan voldoende als je - als leek - gewoon luistert (of leest) zonder die goedbedoelde voor de hand liggende (ongevraagde) adviezen te geven. Je kunt wel open vragen stellen zodat degene met het probleem iets moet uitleggen en daardoor zelf weer wat meer inzicht krijgt. Iemand moet zelf de oplossing voor het probleem vinden of daarbij deskundige hulp vragen. Ik ga er altijd van uit dat iemand met een normaal verstand gewoon tijdelijk geen kapitein op het eigen schip is. Maar dat de regie over het eigen leven dan toch wel weer gepakt wordt. Heeft soms tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Griemmank, luisteren is inderdaad vaak voldoende en de beste optie. En ook vragen stellen is helpend. Mooi gezegd, even geen kapitein op eigen schip tot het weer wel kan.

      Verwijderen
  8. Ik vind het heel goed dat je dit schrijft. Mijn eerste ingeving is inderdaad ook dat je maar beter niks in huis kan halen, en jezelf de gewoonte aanleren om alléén op een vast moment naar de supermarkt te mogen gaan.
    Mijn ingeving laat zien dat ik niets ken van 'verslaving'. Ik voel niet welke worstelingen en struggles jij hebt met eten.
    Ik ben vaak veel te snel bezig om iemand te helpen aan een oplossing.
    Ging het maar zo makkelijk;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liselot, gelukkig maar, want een verslaving, welke dan ook, kan heel vervelend zijn. En dat je snel iemand wil helpen met een oplossing siert je als mens en dat zullen de mensen die je wil helpen ook vinden!

      Verwijderen
  9. Ik denk dat ongevraagd advies geven ook een soort verlegenheid is vanwege hetgeen je vertelt. Alleen luisteren zonder reactie is ook moeilijk, daarbij willen de meeste mensen oprecht helpen al is dat soms bloedirritant en dan is het goed om te zeggen: “denk je nu werkelijk dat ik dat niet geprobeerd heb”. En als het helemaal nergens op slaat zeg ik inmiddels ook wel dat ik aan zulke goedbedoelde uitspraken niets heb!
    Het is ook een keer klaar hoor😇😙

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, dat is waarschijnlijk ook zo, ik ben niet een botte hork die dan meteen de vol ingaat, ik kan dat vrij rustig en aardig zeggen. Maar wanneer het nergens op slaat dan ben ik net als jij wel eerlijk, anders houdt het nooit op!

      Verwijderen
    2. Bovenstaande opmerking was ook van Ria😃
      Naam vergeten erbij te zetten!

      Verwijderen
  10. Ieder pondje gaat door het mondje, dus.. Je krijgt deze opmerking heel vaak te horen. Of je dun of dik bent.
    Jij ook mevr Niekje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, nee dat hoor ik nooit, wel vaak 'jij kan het hebben!"

      Verwijderen
  11. Ik probéér het niet te doen, allerlei adviezen te geven. Dat komt met name doordat een van mijn beste vrienden al zijn hele leven zwaar depressief is. Ik kan dat niet begrijpen omdat ik dat zelf (gelukkig) nooit meegemaakt heb. Wat ik wél doe is begrip proberen te hebben voor het effect van zijn depressief zijn. Ik begrijp dat hij soms ineens naar huis wil als hij op bezoek is. Of soms niet reageert op berichtjes en dan niet meer durft te reageren omdat hij te lang gewacht heeft (dan app ik hem gewoon opnieuw). En zo probeer ik dat altijd te doen, ook op andere gebieden. Maar er zal best af en toe een ongevraagd advies voorbij komen. Goed bedoeld inderdaad maar niet altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ik heb in het verleden collega's die op de rand van burn-out stonden geadviseerd. Vervolgens gingen zij door met exact hetzelfde gedrag en vielen dus op een gegeven moment uit. Nadat ze terug waren gingen ze weer door als vanouds, daar heb ik wel van geleerd om mijn mond te houden. Je klinkt zeker begripvol bij jouw depressieve vriend. Snap dat het soms moeilijk is om geen advies te geven maar je wil dan zó graag dat het beter gaat dat je het toch doet. Geeft niet denk ik , bij een goede vriend zeker niet!

      Verwijderen
  12. Op een of andere manier is het menseigen om met een advies te komen. Meestal inderdaad met de beste bedoelingen, maar het kan soms toch erg vervelend zijn. Goed dat je erover schrijft. Voor mij weet even een reminder om hier zelf ook weet wat meer over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo Simpel.. Geluk, toen ik het had geschreven was het voor mij ook weer even een reminder hoor! Ik zeg nooit meer 'je moet' maar nog wel eens 'je kan' en dat ook wel ongevraagd. En ook van mij uit goed bedoeld natuurlijk.

      Verwijderen