donderdag 16 juni 2022

eten op vakantie toen en nu

Toen T. en ik net samen waren gingen we 's zomers nog op de bonnefooi op vakantie. We namen kampeerspullen mee en we zagen wel waar we uitkwamen. De eindbestemming was vooraf wel een beetje bekend, maar kon onderweg nog veranderen. Over eten dacht ik toen niet na. Ik weet ook niet meer wat we aten. We kookten zelf wat en soms gingen we ergens wat eten. We aten wanneer we trek hadden, op de klok keek ik`dan niet. Af en toe sliepen we een nacht in een hotel . We bleven weg zolang het leuk was. Ik had nog geen eetregels.

In de loop der jaren zijn onze vakanties anders geworden, Kamperen heb ik nooit echt leuk gevonden dus al snel zijn we overgegaan tot het huren van huisjes, eerst klein en eenvoudig, maar inmiddels ruimer en luxer. Door onze leeftijd, maar ook door mijn eetstoornis, sportverslaving en dwangmatigheden zijn we veel meer georganiseerd en plannen we alles van te voren. Zo hebben we voor de komende vakantie de twee overnachtingen voor de heenreis al gereserveerd. Voor de terugreis nog niet, dat doen we in de week dat we in Frankrijk zijn.

In de dagen dat we in de vakantiewoning zijn plannen we het eten niet. We doen om de paar dagen boodschappen en koken met producten uit de streek waar we zijn. Overdag zijn we vaak weg en gaat de koelbox mee. We kopen vers brood bij bakker en verder hebben we dan lekkere kaas, worst, tomaten, komkommer en restjes van de avond ervoor bij ons. Een paar keer gaan we in een restaurant lunchen. 's Avonds eten we altijd thuis.

Als we voor de lunch een restaurant zoeken is dat altijd een heel gedoe. En dat komt door mij. Ik heb een hele lijst met wensen en het is erg lastig om een zaakje te vinden dat aan al mijn eisen tegemoet komt. Ik wil namelijk graag veel groente, liefst een salade en weinig of geen vlees. Kom daar maar eens om in Frankrijk, Duitsland, Portugal en Spanje, de landen waar wij onze vakanties doorbrengen. T. is erg makkelijk, hij kan een pizza eten, een hamburger of hij eet een stuk vlees of vis. Ik kan redelijk afstand  doen van mijn eetregels maar een hamburger of een stuk vlees eet ik niet. Pizza zou kunnen. Een salade met patat of brood of soep met brood kan.  Spanje en Portugal hebben vaak visgerechten op de kaart, dat eet ik graag en in deze landen is het dan iets minder moeilijk voor mij.

Wanneer we in een dorp of stad zijn en er meerdere zaken bij elkaar zitten loop ik altijd overal langs en bekijk de menu's. T. gaat dan ergens zitten wachten tot ik alle informatie tot me heb genomen. Meestal is een rondje niet genoeg en loop ik nog een of twee keer overal langs voor ik een keuze kan maken. Als de keuze dan gemaakt is kan het gebeuren dat we ergens plaats nemen en ik dan de menukaart goed lees en alsnog besluit dat er niets voor mij opstaat. En dan vertrekken we weer.

Nu heeft T. een engelengeduld maar hij heeft ook zijn grenzen. Om stress en een vervelende sfeer te voorkomen heb ik de afgelopen vakanties mijn tactiek aangepast. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik een keer overal kan kijken, een top drie maak en dan nog eenmaal bij die drie mag kijken en vervolgens een keuze moet maken. De keuze die ik maak is definitief. Ik bestel wat me lekker lijkt en als het dan toch niet lekker blijkt te zijn eet ik wat ik kan en is dat wat het is. Als ik dan later nog trek heb kan ik alsnog iets kopen of uit de koelbox halen. Omkomen van de honger zal niet gebeuren.

Voor T. is dit ook fijn want het betekent dat hij geen half uur moet wachten terwijl ik gestrest rondloop. En voor mij is het fijn want zo heb ik geleerd dat ik best wel andere dingen kan eten en daardoor ook al een paar keer verrassend lekker heb gegeten.

En ja, het gaat ook wel eens mis, maar ook daar heb ik van geleerd. Zo weet ik nu dat ik een bord met eten kan laten staan, kan afrekenen en kan vertrekken. Het heeft niet mijn voorkeur want het is niet duurzaam en ik vind voedselverspilling altijd zonde. Maar ik kan het betalen en om mijn stress niet sky high te laten oplopen is dit een optie die ik weleens heb toegepast. Dit was op een vakantie in Portugal bij een klein zaakje langs de weg. Niemand sprak Engels en er was geen menukaart. Er werd een dagmenu geserveerd en dat was iets met vlees, zoveel snapten we wel. Het bleek heel veel vlees te zijn met een paar stukjes ui. Daarbij witbrood. We hebben  een paar happen gegeten, netjes betaald en zijn toen snel verder gereden. Een half uur later vonden we een restaurant waar we heel lekker hebben gegeten.

Binnenkort gaan we op vakantie. Over de heenreis doen we drie dagen, omdat we het rustig aan willen doen en van de reis zelf ook al een uitje willen maken. Dat betekent dat we een aantal keren in een restaurant zullen eten. Ik ben me hier nu al op aan het voorbereiden zodat dit ontspannen en gezellig is. Leve het Internet want we weten al waar we slapen dus kan ik ook vooraf kijken wat er te  eten is in de omgeving en dat neemt alvast wat stress weg.

EBV: 89

1. Met ex heb ik zo'n jaar of 10 gekampeerd in Frankrijk en we gingen bijna elke dag naar lunchrestaurantje met dagmenu's of buffet, heerlijk vond ik dat.
    Daarna 3 jaar met dichter en daarna 3 jaar met vakantievriendin hetzelfde gedaan.,
    Met H heb ik het 1x gedaan en dat ging ook lekker, daarna kocht hij huis in drdogne en gingen we op dagen van boodschappen dat ook doen. Na paar maal hadden we de lekkerste restaurantjes gevonden.
    Nu al 2 jaar niet geweest en dit jaar ook geen Frankrijk ben ik bang. Hopelijk wel vakantie en dan heb ik geen idee waar we naartoe gaan

1. Hoi Lot, het klinkt heerlijk allemaal! Ik hoop dat jullie dit jaar weer een keertje weg kunnen. Ik zou alleen niet via Schiphol gaan! 😉

Verwijderen
    2. we wonen dichterbij Brussel en daar ben ik al eens vertrokken naar IJsland. Voor zover ik kan bekijken valt het daar wel mee

3. Wij vliegen alleen vanaf Rotterdam, daar hoef je nooit lang in de rij te staan en kan je een half uur van te voren nog aankomen.

2. Het is natuurlijk altijd maar weer afwachten als je buiten de deur eet. Ook als je geen eetstoornis hebt. Het lijkt me dat je het goed hebt voorbereid. En ik wens je veel (eet)plezier op vakantie!

1. Hoi Judy, dat is zo en ook het internet (reviews) zijn niet altijd betrouwbaar en moet je maar zien wat je krijgt. Dank je wel, ik houd jullie op de hoogte hoor!

Verwijderen
  3. die T van jou is wel een schat.Ik hoop,dat je ontspannen kunt genieten van je vakantie,zeker nu je al zoveel bereikt hebt

1. Hoi Izerina, dat is hij zeker!! Ik verwacht dat de vakantie op eetgebied ook ontspannend is dit jaar.

Verwijderen
  4. Ik vind jouw T. helemaal sympathiek. Wat mooi hoe hij jou de ruimte geeft om 'je ding' te doen en rustig afwacht. Dat vind ik echte liefde.

1. Hoi Nicole, het is ook een hele sympathieke man met heel veel geduld. Hij heeft ook een paar minpuntjes hoor, maar die accepteer ik dan weer van hem. We zijn al 22 jaar samen en hebben nooit echt ruzie, soms een beetje 'dikke lucht' zoals wij dat noemen, maar dat duurt nooit langer dan een dag.

Verwijderen
  5. Lief van T. Weet hij ook dat je een nieuwe tactiek hebt? Goed trouwens dat je dat gaat proberen.

1. Hoi Nicky, ja hij weet het maar is van het team Eerst Zien Dan Geloven!!

Verwijderen
  6. Ik vind het een hele goede stap het uitzoeken om alvast wat stress weg te nemen.
    Ik bewaar hele leuke herinneringen aan de vakanties met mijn ouders. We zijn twee jaar een week met een huifkar met twee paarden door het Sauerland getrokken. We sliepen op het erf van een boerderij. Vaak groente, eieren en fruit direct van de boer. Ik was 7 en 8 en vond het geweldig. Het laatste jaar wilde een van de paarden niet en daar werd niet zo diervriendelijk op gereageerd door de verzorgers (was in 1978/1979). Toen was het wel klaar.
    Daarna gingen we naar huisjes in Waldeck waar we in de ochtend iets gingen doen (winkelen, musea of kasteel bekijken) en in de middag naar het bos bad of park bad.
    Eten deden we regelmatig in het bos met een campinggas stelletje. Alles smaakte veel lekkerder zo in het bos. Kamperen heb ik verder nooit gedaan. Met manlief en later ook met de kinderen veel fijne vakanties gehad in Griekenland en Spanje. We zijn net terug van 10 dagen Chania op Kreta. Onze eerste vakantie zonder de kinderen. Geen problemen op Schiphol gehad maar we vlogen dan ook om 5.30 uur. Ook op de terugreis waren de koffers er binnen het kwartier. Mazzel gehad.
    Op vakantie kook in in principe niet. We eten wel eens een broodje in het appartement voor de lunch. De prijzen zijn meestal wat vriendelijker dan thuis. Ik eet graag vegetarisch, vis of een salade tijdens de vakantie en dat lukt meestal wel. Ook Tapas en Mezzes vinden we heerlijk. Man is zo lief om mij meestal een restaurant te laten kiezen :) Ik kan best besluiteloos zijn en dan duurt het even. Gelukkig is er meestal veel keuze.

1. Hi Nicole, wat een ontzettend leuke herinneringen heb jij ook aan vakanties! Met mijn ouders deden we ook afwisselend culturele dingen zoals jullie en zwembad of park of bos. Ook veel picknicken met mooi meer, nooit restaurants op vakantie, behalve de chinees of Van der Valk op de terugreis. Vakanties ook altijd in Nederland, Duitsland of Luxemburg. Op vakanties vinden T. en ik het ook leuk om te koken en het af te wisselen met restaurantjes tussen de middag.

Verwijderen
  7. Moet een komisch gezicht zijn om jou zo heen en weer te zien hoppen. Wellicht zat er publiek op de terrasjes…
    marieclaire

1. Hi Marieclaire, vast en zeker! Maar ik had daar geen aandacht voor helaas, zal volgende keer eens goed opletten! Moet wel eerlijk zeggen dat er keren zijn geweest dat ik bijna in tranen was omdat ik niets kon vinden. Maar dat is echt al weer wat jaren geleden, ik word steeds beter in kiezen!

Verwijderen
  8. Mijn grootste vakantiemisser was gamba,'s met warme chocolademelk en slagroom om 11 uur sochtends. Moest zijn pannenkoeken met chocolademelk. De ober keek ook heel vreemd. Toch overleefd!
    Marijke

1. Hi Marijke, ik word er bijna misselijk van! Wel een leuke anekdote!

Verwijderen
  9. Op de bonnefooi op vakantie? No way! Alle hotels (of B&b's) zijn vooraf geboekt en ik kijk ook alvast op internet naar restaurants in de buurt. Na mijn mondkankeroperatie en alle complicaties zijn er veel zaken die ik niet meer (of moeilijk) kan eten en ik vind het zonde van mijn tijd om ter plekke nog te moeten zoeken. Gelukkig hebben veel zaken een menu online staan.

1. Hoi Myriam, ik moet er nu ook niet meer aan denken, word al nerveus bij het idee! Heerlijk dat we internet hebben, kunnen we alles van te voren uitpluizen en boeken!