maandag 6 juni 2022

beste collega's

Jullie vieren binnenkort een feestje en natuurlijk vragen jullie je dan af waar ik ben. Niet allemaal want een paar van jullie weten waarom ik er niet ben en de rest zal me niet missen. Ik snap wel dat sommigen van jullie verbaasd zijn dat ik niet meedoe met de festiviteiten. We vieren een lustrum en ik ben er er al vanaf het begin bij. Ik speelde zelfs een vrij grote rol bij de start. 

Toen ik begon waren er nog maar een paar maanden te gaan voordat de nieuwe opleidingen zouden beginnen. Er was geen lesmateriaal voor de beroepsvakken, dat moest allemaal nog ontwikkeld worden. Ook moesten we studenten werven want wat is een school zonder studenten? En we kwamen ook nog wat collega's te kort. Ons team was klein. Er was een administratrice, een examensecretaris, een teamleider en er waren zeven docenten waarvan ik er een was. De 'oude' opleidingen waren meegekomen van een andere school en liepen ten einde. Twee docenten waar ook meegekomen, zij waren de enigen met ervaring in het mbo onderwijs. 

Toen we in augustus startten was er een nieuwe groep eerste jaars, 32 in totaal. Voor de algemeen vormende vakken waren ze allemaal bij elkaar gezet ongeacht hun niveau of opleiding. Hun mentor was ik, hun docent Engels was ik, hun docent Nederlands was ik, hun docent burgerschap was ik, hun docent stagebegeleiding was ik. Daarnaast was ik de docent handel en economie van de helft van de groep. Ik gaf alle dagen les, gemiddeld zo'n 6 of 7 lesuren per dag. Ook was ik lessen aan het ontwikkelen en ging ik op stagebezoek. Ik maakte lange dagen. 

Ik had veel onderwijservaring opgedaan in het voortgezet onderwijs, maar het mbo was helemaal nieuw voor mij. Ik leerde snel en omdat we een klein team waren trok ik veel taken naar me toe. Taken die allemaal te maken hadden met de organisatie van het onderwijs. We hadden geen goede cijferregistratie, geen behoorlijke aanwezigheidsregistratie, een stagebestand ontbrak en voor een groot deel deden we maar wat.

Nu zijn we vele jaren verder en mijn rol is enorm veranderd, net als ons onderwijs. Ten goede gelukkig en dat is voor een groot deel te danken aan mijn inzet en kennis. Zeker in de beginjaren heb ik veel dingen geregeld en in gang gezet waar nu nog mee gewerkt wordt. Ik heb bij sollicitatiegesprekken  goede docenten weten te vinden, de meeste zijn er nu nog, en ook heb ik veel collega's, die net als ik geen mbo-ervaring hadden, wegwijs gemaakt in ons onderwijs.

En dan ben ik nu niet bij het feest. Het feest om te vieren dat we al 10 jaar bestaan en dat het goed gaat. We bestaan al langer maar door de pandemie moesten de festiviteiten uitgesteld worden. Tot nu. Ik heb lang getwijfeld of ik me zou aanmelden. Het is misschien 'not done' om weg te blijven. Er worden wellicht wat wenkbrauwen opgetrokken. Ik ben daar niet zo gevoelig voor. 

Ik ben na mijn burn-out, die meer dan een jaar heeft geduurd, inclusief re-integratie, mijn werk wat anders gaan zien. Dat heeft voor het grootste deel te maken met mijn ervaringen tijdens de burn-out. Een teamleider die weinig interesse toonde maar mij wel wist te vinden met werkgerelateerde vragen. Een arbeidsdeskundige-rapport waar ik weken door van slag was. Een HRM-medewerker Γ©n teamleider die tijdens een gesprek over dit arbeidsdeskundige-rapport allebei te kennen gaven het niet gelezen te hebben en daarom er weinig zinnigs over konden zeggen. Een coach-on-the-job die mij aangeboden werd maar toch weer niet omdat het wel erg duur was en het toch eigenlijk niet nodig was. En zo nog wat dingen die niet helemaal prettig zijn gegaan. Hierdoor heb ik besloten dat ik alleen nog mijn werk doe 0p school en alle andere 'gezellige' dingen, mits noodzakelijk voor mijn werk of onder werktijd, niet meer doe. Met collega's waarmee ik leuk en goed contact heb spreek ik in pauzes en heel soms maak ik daar een afspraak mee buiten schooltijd.

Daarnaast, en dat geef ik eerlijk toe, speelt mijn eetstoornis ook een rol bij mijn beslissing. Het evenement is na werktijd en er hoort eten bij. Ik ben er nog niet aan toe om met dit eten mee te doen, bang als ik ben dat de afwijkende eettijden en het afwijkende eten een eetbui tot gevolg hebben. Jullie weten niet dat ik al weken eetbuivrij ben en dat ik nog niet heel stevig in mijn eetbuivrije schoenen sta. Ik hoop dat ik na de zomervakantie daar wat meer in durf en dat ik op een open dag of bij een teamlunch wel mee kan doen en niet met mijn eigen bakjes hoef te slepen. Maar nu is het nog te vroeg.

Beste collega's, ik wens jullie een hele gezellige middag en avond, en maak je om mij geen zorgen, ik ga lekker sporten na werktijd en als jullie nog een laatste biertje, wijntje of glaasje sap naar binnen gieten lig ik al lekker in bed, zeer waarschijnlijk zonder eetbui want ik hoef die dag niet uit mijn comfortzone te gaan.

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 79

sportschool : loopband 0 minuten  -  fiets 0 minuten  -  0 krachtoefening gedaan

fietsen buiten: 1 uur en 30 minuten rondje door de polder met prachtige wolkenluchten!



20 opmerkingen:

  1. Knap van je om dat zo onder woorden te brengen zonder rancune volgens mij. Lezen je collega s dit ook? Of blijf je nog steeds de grote onbekende. Sterkte met alles...je gaat heel goed...gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anneke, dank je. Nee, mijn collega's weten niet van mijn blog. Ik werk overigens nu in een ander team en weer met veel plezier. Nee, ik heb geen last van rancune, maar vind het beter zo.

      Verwijderen
  2. Bravo, goed gedaan meisje 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Goedemorgen Myriam, 😊. Ben benieuwd naar je nieuwe vakantieplannen. Met de regen een fietsvakantie is niks, zou ik ook niet doen. Moet wel leuk zijn!

      Verwijderen
  4. dat is een heftig verhaal, met minder leuke delen erin. Fijne collega's, zo te lezen. Verstandig dat je voor jezelf kiest en wat anderen er van denken zal je worst zijn. En ook nu weer petje af dat je zo open en eerlijk schrijft.
    79 dagen!!!! was het droog toen je door de polder reed? hier regende het ongeveer de hele dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Berber, ja klopt het was een nare tijd. Gelukkig leert een mens ook daar weer dingen van. Het helpt me enorm om het op schrijven, dan ontstaat er meer duidelijkheid voor mezelf. Teruglezend denk ik dan inderdaad "het zal me worst zijn wat ze vinden!" Bijna 100, gaat lekker toch? Ja het was droog en een kwartier nadat ik thuis kwam begon het te regen en heeft het hier ook de rest van de dag geregend. Vandaag droog, morgen weer zo'n dag hoor ik net op radio 1. Mijn vader is nu een paar dagen op vakantie, maar hij zei dat hij zich wel zou vermaken, ze hebben een museumjaarkaart. Zit in de buurt van Enschede.

      Verwijderen
  5. Je was wel een duizenpoot in het begin. De begeleiding en "belangstelling" tijdens ziekte is herkenbaar. Ik kan nog iets leren van jouw manier van er mee omgaan. Goed dat afstand nemen en niet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, die duizendpoot ben ik jaren geweest en was heel leuk om te doen! Ik ben ook pas laat gaan inzien dat ik anders met dingen om moet gaan, en nog steeds leer ik bij. Helaas hoor ik van veel mensen dat ze, zodra ze langdurig ziek zijn, 'vergeten' worden of juist achter de vodden gezeten worden!

      Verwijderen
  6. Dat is een dappere keuze voor jezelf! Ik denk dat het je even gekost heeft om tot deze keuze te komen, maar ik snap hem helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, het zal tot en met het feest lastig blijven maar als het dan geweest is ben ik blij met mijn beslissing! En ik weet zeker dat iedereen door gaat en echt niet wakker ligt van het feit dat ik er niet was! ;-)

      Verwijderen
  7. Het heeft lang geduurd voordat ik besefte dat aardige collega's niet per se vrienden zijn. Om maar niet te spreken van niet zo aardige collega's. Achteraf gezien denk ik dat ik ontzettend naΓ―ef en idealistisch was in een aantal van mijn banen. Keuzes maken zoals jij die nu doet is een leerproces dat soms bijzonder pijnlijk kan zijn. Aan de andere kant zal ik nu niet zo snel meer een nieuwe collega die alleen maar professioneel is en verder niets, afschrijven of veroordelen. Misschien hebben zij wel dezelfde ervaringen gehad en sluiten ze zich wat meer af uit zelfbescherming. Alleen maar knap als iemand dit doet!
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny, wat een goede omschrijving in jouw eerste twee zinnen! Zo is het inderdaad. Ik krijg van een aantal collega's wel eens te horen dat mijn duidelijkheid voor hen heel prettig is en een goed voorbeeld. Zij voelen zich nog wel geroepen om bepaalde dingen te doen waar zij geen zin in hebben of die zoveel gedoe opleveren (thuis oppas vinden etc, andere afspraken zoals een hobbyclub afzeggen) dat zij liever niet gaan. Al doende leert men en ik ben blij dat ik nu deze (lastige) keuze heb gemaakt. De keus werd overigens pas definitief voor mij toen ik mijn blog schreef, toen wist ik het zeker. Dank je voor je compliment!

      Verwijderen
  8. Het is een teken van volwassenheid als je je niet langer druk maakt om wat in het verleden niet zo fijn is gegaan of.... wat anderen van jouw beslissingen vinden. Aan het verleden valt helemaal niets te veranderen, dus er in blijven hangen heeft totaal geen zin. Ik krijg de indruk - ik lees nog maar net hier he? - dat jij er in ieder geval heel veel van hebt geleerd en dat is altijd winst. Mensen gaan soms zo verschrikkelijk lomp en onbeholpen met elkaar om. Je blijft je hoofd schudden :-)
    Compliment voor het feit, dat je je eetstoornis zo dapper de baas blijft. Een doorzetter in welk opzicht dan ook krijgt van mij een elf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Griemmank, het duurde even voor mij, ben nu bijna 55!! Maar blijven hangen in narigheid is niet goed, dat weet ik ook als geen ander. Daar komt ooit nog eens een blog over, maar dat is zo'n naar verhaal daar moet ik zelf ook echt rustig de tijd voor nemen. Ik hoop niet lomp te zijn, wel duidelijk, ik hoor van collega's dat me dat lukt en dat zij dat ook als prettig ervaren. Je weet in ieder geval waar je aan toe bent met mij. Soms is zwart/wit denken en doen ook wel goed. Dank je voor je compliment!! Yeah.. een elf 🎈!

      Verwijderen
  9. Pittige tijd die burn-out en je herstel daarna. Goed dat je nu oprecht beter voor jezelf zorgt. En je openheid hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi NZMZ, was een rare tijd en zeker de re-integratie was lastig. Maar het is goed afgelopen want ik ben - overigens doordat ik zelf de regie in handen nam! - over naar een ander team met een andere taak, waardoor ik nu weer met heel veel plezier naar mijn werk ga. En ik ben iedere dag een uur minder gaan werken, rond half 3 kan ik mijn tas al inpakken!

      Verwijderen
  10. Heerlijk om het zo op te kunnen schrijven, lijkt me. En ik begrijp je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, deze blog heeft me enorm geholpen de knoop definitief door te hakken.

      Verwijderen