woensdag 26 oktober 2022

eetherinneringen - spaghetti

Eten bestellen en thuis laten bezorgen kon in mijn jeugd nog niet, eten afhalen wel. Dat kon bij de patatzaak of de Chinees, meer keuze was er niet in ons dorp. Heel soms aten we thuis wel eens iets van de patatzaak, ik denk een of twee keer per jaar, vaker zal het niet geweest zijn. En dan aten we patat met een kroket.  Bij de Chinees werd ook wel eten afgehaald, dat gebeurde ook niet meer dan zo'n vier keer per jaar. We gingen ook wel eens uit eten en dan gingen we of naar een Van der Valk restaurant, of naar een Chinees, meestal in een andere stad tijdens een vakantie. 

Toch was er wel vaker de behoefte aan een snelle, makkelijke maaltijd, en geen tijd om te koken. Bijvoorbeeld na een dagje dierentuin, of een lange dag winkelen in de stad voor nieuwe kleding. Mijn ouders hadden voor zulke dagen een maaltijd paraat die voldeed aan twee eisen, namelijk snel en warm, en dat was spaghetti. 

Maar niet met een tomatengehaktsaus. Zo aten wij onze spaghetti namelijk niet. Voor deze gelegenheden stonden er in de voorraadkast een paar blikjes geconcentreerde ossenstaartsoep. Deze soep moest aangelengd worden met een blikje water om er soep van de maken. Zonder water is het een dikke brei die, opgewarmd, een dikke saus is. En dat is wat wij dan aten: spaghetti met ossenstaartsoepsaus. Geen sla, geen groente erbij, alleen maar pasta en saus. 

Als kind vind je de dingen die je voorgeschoteld krijgt niet vreemd, soms lustte je iets niet, maar meestal werd daar ook wel rekening mee gehouden. Mijn moeder is lang verantwoordelijk geweest voor het avondeten, maar toen zij te kennen gaf dat ze er geen zin meer in had, heeft mijn vader het overgenomen. Mijn vader vond en vind koken leuk. Hij is ook creatief met koken, in tegenstelling tot mijn moeder die alleen met recepten iets kon maken. Zij had een paar gerechten waar ze goed in was en die we allemaal lekker vonden. Toen mijn vader het overnam kwamen er legio lekkere avondmaaltijden bij. Hij maakte hartige taarten, stoofschotels, pizza's, pasta's en nog veel meer lekkers.

Waarom we die spaghetti met ossenstaartsoepsaus aten kan alleen maar geweest zijn omdat het een snelle hap was die we allemaal lekker vonden. Het is natuurlijk zo dat met een hongerige maag een bord pasta met een hartige, vrij zoute saus, goed smaakt. Ik heb dit nadat ik uit huis ben gegaan nooit meer gegeten. Ik weet dat mijn broer het nog weleens eet, ik denk dat het dan in de categorie 'comfort food' valt. Ik heb nu zelf een lijst met snelle, makkelijke en voedzame maaltijden voor wanneer ik weinig tijd of zin heb om te koken, maar dit gerecht staat daar niet tussen. Misschien zou ik het nog steeds lekker vinden, maar nu past zo'n maaltijd niet in mijn repertoire want mijn brein wil gezond, vers en voedzaam. 


16 opmerkingen:

  1. Mij lijkt het maar niks, de ossenstaartsoepsaus. Maar goed, wij aten vroeger thuis best vaak Miracoli. Dat zou ik nu ook niet meer hoeven, maar toen vond ik het lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, dat begrijp ik. Ik weet dat het in Amerika heel normaal is om met geconcentreerde soep sauzen te maken, maar daar doen ze wel meer dingen in de keuken die mij niet lekker lijken: pompoenpuree met marshmallows bijvoorbeeld!

      Verwijderen
  2. Zo herkenbaar. Bij ons de macaroni met een blikje smak en geraspte kaas en soms wat ketchup

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, haha... ik vermoedde dat er meer van dit soort maaltijden waren én nog zijn. Leuk om te horen.

      Verwijderen
    2. Mijn moeder hield van koken. Ze had dat geleerd toen ze bij een dokter werkte. Maar ik kan me nog wel herinneren dat ik met een pan naar een abonnees vrouwtje moest en daar kon je dan een rijstmaaltijd kopen. Die geur in dat huis...vergeet je niet meer. En zondags kregen we als toetje wel eens ijs. Dat haalden we zaterdags als bolletjes in een grote schaal bij een cafetaria. We vonden het heerlijk.

      Verwijderen
    3. Hoi Anneke, wat een leuke herinnering en best speciaal dat je dus bij een ambonese mevrouw aan huis kon afhalen! IJs aten wij op zondag toen we een vrieskist kochten, ergens in de jaren 70. We kochten dat ijs bij Jamin, zo'n blok met drie aardbei, vanille en chocolade, verpakt in karton. Later ook de Vienetta en daarna ook schepijs van de supersmarkt in zo'n plastic literbak. Dat vind ik nog steeds lekker!

      Verwijderen
  3. Nee, ik kan me niet herinneren dat mijn moeder dit deed. Ik herinner me wel een macaroni-ovenschotel met ham en kaas. Wat leuk dat je vader zich ontpopte als keukenprins!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik zal eens aan mijn vader vragen hoe zij op dit idee zijn gekomen. Ja en nog steeds vind hij koken en bakken leuk, wij krijgen regelmatig quiche of een kruidkoek van hem.

      Verwijderen
  4. Wij aten spaghetti of macaroni met geconcentreerde champignonsoep. Ik denk, mezelf kennende, dat ik die snelle hap met ossenstaartsoep lekkerder had gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ja dat kan natuurlijk ook! Ik zie op Amerikaanse websites recepten voorbijkomen waarin ze geconcentreerde soep gebruiken, vaak champignonsoep.

      Verwijderen
  5. Ik herinner mij nog nasi of bami in blik en wanneer wij met vakantie gingen 'wonderstammpot'. Thuis was de vrijdag vaak een gemakkelijke dag en werd ik voorzien van een pan naar de slager gestuurd die op vrijdag kant en klare macaroni of bami had. Pannetje werd volgeschept en thuis aten we dat met een gebakken ei. Ik maak tegenwoordig no wel spaghetti met gehakt maar dan maak ik zelf de tomatensaus en i.p.v. gehakt kleine balletjes gekruid met Italiaanse kruiden. Voor het 'gezonde' eten we er verse gewokte spinazie of een salade bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, die blikken ken ik wel maar dat heb ik nooit gegeten. Wel ravioli uit blik. Wonderstamppot? Ik weet wel dat mijn broer, toen hij uit huis ging eind jaren 80, zakjes aardappelpuree kreeg, of misschien wel stamppotpoeder, en volgens mij ook hamburger in een folieverpakking. Leuke herinneringen om te lezen! Ja, snel iets in elkaar flansen is niet moeilijk en dat ook nog best gezond zijn.

      Verwijderen
  6. Goh, ossenstaartsaus vind ik best bijzonder eigenlijk. Ik had dan eerder tomatensoep verwacht ;-) Mijn moeder kookte altijd hollandse kost. Toen spaghetti inkwam, hadden wij dat natuurlijk nooit in huis. Ik kookte bij gebrek aan spaghetti wel eens vermicelli en dat at ik dan met ketchup. Overigens eet ik nog steeds heel graag pasta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, ik zal mijn vader eens vragen hoe ze er toe kwamen. Haha.. vermicelli met ketchup, die kende ik nog niet!!

      Verwijderen
  7. Een jaar of 30 geleden was er onder collega's een populair recept wat ik ook weleens maakte. Kipfilet bakken dan een blik champignonsoep opwarmen en met een paar lepels mayonaise door de kip roeren We aten dit met rijst en broccoli.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lena, lijkt me best lekker, ik denk dan dat ik het zonder mayonaise zou doen. En rijst en broccoli erbij ....niks mee mis!

      Verwijderen