donderdag 27 oktober 2022

spiegel

Vanmiddag stond ik in de paskamer van een modewinkel voor de spiegel. Het was een vrij ruim pashok met een grote vaste spiegel en een losse, draaibare, spiegel. Meestal zie ik in een spiegel wat ik wil zien en vind ik dat ik er wel mee door kan. 

Vanmiddag was anders. Het licht was niet flatteus en doordat ik zowel mijn voor- als zij- als achterkant goed kon zien was de spiegel genadeloos in haar oordeel. Ik was te dun, ik had dat typische ' dunne vrouw na de overgang'  silhouet en onder mijn kin hangt een lelletje. Oh ja, de spataderen op mijn rechterbeen werden ook nog even benadrukt.

Te dun want met een BMI van net 19 ben ik een soort bonenstaak. Alleen zie ik dat meestal zelf niet, maar vandaag dus wel.

Een 'dunne vrouw na de overgang' silhouet heeft geen kont meer, een iets holle rug en een bol buikje. Dat is natuurlijk normaal, niet iets om je voor te schamen en bovendien kan je er weinig aan doen.  Dat ik al in de overgang ben geweest hoor tenslotte ook bij het leven. En ik ben er ook wel trots op dat ik nu een oudere vrouw ben, want met het ouder worden komt ook een boel wijsheid en levenservaring.

Die spataderen heb ik ook al lang, toen ik dertig was zijn ze 'gestript' maar daarna op andere plekken net zo hard weer teruggekomen. Alleen deze doen geen pijn. En met een maillot of panty aan zie je ze ook niet.

Ten slotte dat lelletje onder mijn kin. Ik kan het chirurgisch laten weghalen maar dat ben ik, vooralsnog, niet van plan. Ik houd mijn hoofd wel recht, kin naar voren en schouders naar achteren.

Waarom zo onaardig voor mezelf? Ik zocht een leuke blouse en blazertje voor naar mijn werk maar de lol was er op deze manier snel af. Ik stond in mijn ondergoed in die paskamer en zag mezelf weer eens zoals ik echt ben. Alleen dat negatieve oordeel had ik liever niet gehad. Snel een en ander gepast en vlug dat hok weer uit. 

Waarom zo geobsedeerd met dat gewicht, ik zag vandaag zelf dat er nauwelijks (zeg maar geen) vet op mijn botten zit. En dat er best wat bij kan voor het mooi.

Ik weet dat er veel vrouwen en mannen zijn die om juist de tegenovergestelde reden niet graag een paskamer ingaan. Als je een grote maat hebt en maar moet afwachten of je de kleding uit de rekken wel past is er ook geen lol aan. Ik snap dat thuis laten bezorgen veel prettiger is en dat er dan waarschijnlijk ook meer keus is. 

Ik koop veel van mij kleding al sinds de jaren 80 bij een Engels bedrijf met kleding voor lange vrouwen. Toen ik in Londen woonde ging ik naar de winkel zelf, terug in Nederland maakte ik gebruik van hun mailorder service. Ze hadden zelfs een mini catalogus met hun artikelen. Inmiddels hebben ze natuurlijk een webshop en bestaan de fysieke winkels niet meer. Doordat ik kleding meestal online koop was ik even vergeten hoe confronterend paskamers kunnen zijn!


30 opmerkingen:

  1. Ojee, die spiegel! Ik weet er alles van. Ik zie mezelf ook meestal alleen in een kleinere spiegel thuis met flatteus licht. En zo'n paskamer is dan heel confronterend. Ook als ik mezelf in een winkelruit zie. Ik ben twee jaar geleden 15 kilo afgevallen, en wat eerst mooi strak en glad was, is nu aan het lubberen hier en daar. Ik heb ineens rimpels die ik eerst niet had. Maar ja, de vraag is: kijkt een ander ook zo kritisch naar jou? Wij zien zelf alle oneffenheden superuitvergroot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, we zijn onze ergste criticus, anderen zijn lang zo streng niet in hun oordeel. Dus even slikken en dan gewoon doorgaan! Bovendien zijn er zoveel andere dingen die we wel goed kunnen en waar we wel trots op zijn, nietwaar?

      Verwijderen
  2. Juist omdat je je van binnen leefijdsloos jong voelt,kan die buitenkant even schrikken zijn. Grijs,rimpels taillebandje,dat accepteer ik. Maar de kipfilleetjes,ik draag geen mouwloze shirts meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, zo is het inderdaad, we zijn zo oud als we ons voelen en niet zoals we eruit zien!

      Verwijderen
  3. Ach ja, ik vind mezelf echt niet lelijk - al zijn er veel mensen die er automatisch van uit gaan dat als je "te dik" bent - je jezelf lelijk vindt, en dunner wilt worden.... Maar die paskamerspiegels...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mrs. H., ik denk dat inderdaad veel mensen zo denken, we horen overal dat we gezond moeten eten, niet te zwaar moeten worden etc. maar ik ken genoeg mensen die tevreden zijn met hun figuur, ongeacht hun (over)gewicht. 't Is maar een getal en zegt niet alles over je gezondheid.

      Verwijderen
    2. Nou ja, voor mijn gezondheid wil ik wel graag afvallen, maar of ik er mooier van word weet ik nog zo net niet....

      Verwijderen
    3. Klinkt misschien raar, maar ik denk ook dat je er niet mooier van wordt, ik zie dat namelijk aan mezelf, ik was echt mooier toen ik wat meer kilo's meedroeg. Maar voor je gezondheid en fitheid is het wel goed, en meestal straal je fitheid uit en word je er daardoor toch mooier van misschien. En hoe belangrijk is mooi zijn eigenlijk. En wie bepaalt wat mooi is? Beauty is in the eye of the beholder.

      Verwijderen
  4. Ik hou ook niet van de spiegel. Ik koop ook erg weinig kleding, om de eenvoudige reden dat ik zelden iets vind wat ik zonder te laten vermaken kan dragen (brede heupen, smalle taille, normaal bovenlijf). Maar ik heb nu in Spanje mijn slag geslagen, bij Marks & Spencer of all places. Ik paste diverse broeken (verschillende modellen) en ze zaten allemaal als gegoten. Ik hoop dat ik alles in mijn koffer krijg! En ik zie in mijn toekomst een reisje naar London ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, M&S ken ik goed, nog vanuit mijn tijd Engeland en later ook in Nederlands, toen ze nog in Den Haag een winkel hadden. In Engeland is het een begrip en ik kocht er destijds ook vaak kleding en ondergoed. De 'food' afdeling is ook erg goed en altijd leuk om rond te neuzen als ik er weer eens ben. Goed idee om dit je vaste modewinkel te maken, heb je altijd een excuus voor een reisje naar Londen! (Alhoewel jij volgens mij geen excuus nodig hebt! 😉)

      Verwijderen
    2. Vroeger waren er in België ook M&S winkels en kwam ik er best vaak. Ook voor food (gingerbread cookies, christmas pudding, lemon curd, yumm!!).

      Verwijderen
    3. Die gingerbread cookies (ginger snaps) kocht ik altijd voor mijn vader. Ik ontdekte een paar jaar geleden dat de Jumbo ze ook verkoopt! Lemon curd kan je nu ook bij de supermarkten kopen (merk bonne maman). Voor Christmas pudding heb ik geen adresjes, maar Christmas cake maakte ik vaak zelf, nu maakt mijn vader er ieder jaar eentje, en deelt dan stukken uit. Ik vind een paar stukjes lekker en dan heb ik het weer gehad voor een jaar. Hij maakt wel de hele traditionele, naar een recept van Delia Smith! Krijg er spontaan trek in!

      Verwijderen
    4. Die Engelse zaken vind je tegenwoordig hier ook wel. Ik spreek over 20 jaar terug, toen er nog een M&S in Antwerpen was.

      Verwijderen
    5. De M&S in Den Haag is ook al jaren weg helaas.

      Verwijderen
  5. De spiegels in paskamers zijn berucht om hun wreedheid : ) Ik ben geintrigeerd door je beschrijving van het silhouet van vrouwen na de overgang. Die omschrijving kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, het was in de tijd dat ik zelf in de overgang kwam en er op ging of ik het kon zien aan andere vrouwen, en mij viel toen op dat veel vrouwen hun billen kwijtraken en een ander soort houding aannamen. Maar dat kan ook gewoon ouderdom zijn. Ik heb er verder geen andere theorieën voor, zit puur in mijn eigen hoofd.

      Verwijderen
  6. Oh bah spiegels in winkels! Ik had afgelopen week ook zo'n momentje, maar dan bij de kapper. Ik leek ineens veel grijzer dan thuis. En ik heb thuis nog eens gekeken, met een spiegel extra om mijn achterhoofd te kunnen zien, en ik zie thuis echt veel minder grijze haren. Ik denk dat de kapper het er om doet ivm de omzet van haarverf :P maar dat paskamerspiegels (en het licht erboven) zo onflatteus zijn heb ik nog nooit begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marana, je zou denken dat ze het juist wat mooier maken, dan voel je je beter en koop je misschien ook meer. Ik heb precies hetzelfde bij de kapper! Maar verven doe ik niet (meer)!

      Verwijderen
  7. Ik heb mezelf de kunst aangeleerd om de spiegel te negeren als ik in een paskamer ben. Ik kijk gewoon niet als ik me omkleed, en ik kijk pas als ik de jurk aanheb, en kijk ik alleen of hij goed past en goed valt. Pas ik een bh, dan beslis ik zonder spiegel of hij goed zit of niet. Het belangrijkste vind ik, is hoe ik eruit zie mét kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, wij hebben thuis geen grote spiegel en dat vind ik prima. Ik zie mezelf vaak genoeg op de sportschool in de spiegel, daar hangt er namelijk een in de kleedkamer. Ik vind het lastig om kleding te passen zonder spiegel, maar als ik iets bestel en het wordt thuisbezorgd dan gebruik ik de keukendeur als spiegel, die is beplakt met een zonwerend laagje en reflecteert. En mijn man mag ook als adviseur optreden, ik waardeer zijn oordeel. En als het echt niet zit dan voel ik het ook meteen.

      Verwijderen
    2. Helemaal zonder spiegel, dat zou ik lastig vinden! ik heb een grote (gevonden ;-)) spiegel aan de binnenkant van de deur van mijn kledingkast hangen, daarin werp ik 's morgens vaak een snelle blik: zit alles in orde, welke ketting moet erop? En dan GAAN!

      Verwijderen
    3. Ja, dat zou ik misschien ook wel willen, maar nergens een geschikte plek. Ik heb geleerd om aan te voelen of mijn kleding goed zit, en ik draag maar 1 ketting, een ketting die van mijn moeder was en die heb ik nu al bijna 30 jaar iedere dag om. Make-up doe ik wel voor een spiegel hoor!! 🤣

      Verwijderen
  8. Ik vind elke spiegel in een paskamer akelig.
    Ik ben niet echt te dun, wel superslank, en klein, ook dat is lastig kleding kopen. Het is niet alleen een kwestie van kleding korter maken maar de verhoudingen kloppen gewoon dan niet de taille van een jurk valt dan precies op mijn heupen en is geen gezicht.
    Daarbij moet vanwege een bindweefselziekte alles soepel zitten en mag het helemaal niet schuren of knellen.
    Ik heb geen spataderen maar wel wat cellulitis op mijn benen dat vind ik ook niet fijn, de bekende kippenlel onder mijn kin is ook in mijn bezit en als ik mijn vriendinnen uitzwaai zie ik dat we allemaal lachend onze zwieberende bovenarmen vasthouden.
    Allemaal verbonden aan ouder worden.
    Toch overstemd mij de dankbaarheid dat ik deze leeftijd mag halen(66)
    aangezien mijn vader moeder en twee zussen deze leeftijd niet bereikt hebben.
    Anderen van mijn leeftijd zijn jaloers op mijn gewicht en dat zullen mensen om jou heen denk ook wel hebben.
    Al is gezond gewicht natuurlijk wel belangrijk en die spiegels in de paskamers daar moeten we maar niet te lang in kijken🫣
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, dik, dun, lang, kort, confectiekleding is lastig als je niet de gemiddelde maten hebt en dat heeft volgens mij niemand! Een maat groter is vaak wel iets langer, maar dan toch te ruim voor mij. De kleding die ik in Engeland online koop is echt alleen voor lange vrouwen en daar zijn de verhouding wel goed. Hahaha... je maakte me aan het lachen toen je beschreef hoe dat gaat onder vriendinnen! Mijn moeder is net 50 geworden, dus ook voor mij geldt dat ik heel dankbaar ben dat ik al 55 ben. Ik zal proberen volgende keer niet zo te focussen op het lichaam als ik weer in een paskamer kom.

      Verwijderen
    2. Dat lukt je vast!!!
      Ria

      Verwijderen
  9. Grappig, dat juist Engelse kleding zo goed past! Ik zou niet zo snel aan een Engels merk denken, omdat zij juist zo klein zijn, in mijn herinnering. De laatste keer dat ik in Engeland was "moesten" we geregeld op de foto - een wandelgroep met o.a. drie nogal lange en forse meiden - vrouwen van meer dan 1.80 meter, dat vónden ze bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs.H. ben je je leesachterstand aan het inhalen?? 😉 Vergis je niet, ook GB heeft veel lange vrouwen, de mensen met nog wat adellijk bloed (altijd goed voor zichzelf gezorgd) en vrouwen uit de West Indische gebieden zijn ook vaak lang. Maar dat die winkel er toen als was, terwijl er nog niks in Nederland was, is wel bijzonder.

      Verwijderen
  10. Er is iets raars met paskamers. Of het nou het licht is. Of de beperkte ruimte. Ik heb geen idee. Maar als ik mezelf thuis voor de passpiegel bekijk, vind ik mezelf altijd mooier dan in een paskamer. Gek toch?

    BeantwoordenVerwijderen