zaterdag 8 oktober 2022

90 dagen eetregel 'challenge'

Eetbuivrije dagen tellen werkt niet. Het is veel te beperkend. Ik heb door het tellen geen ruimte om 'de fout in te gaan' door iets te eten buiten de eetregels die als een lange lijst in mijn reptielenbrein gebeiteld zijn.  Wanneer ik iets eet dat eigenlijk niet kan of wanneer ik eet op een tijdstip dat niet gepland is, dan is het voor mij eigenlijk al een mislukte dag. Ik denk dat ik eerst eens moet gaan proberen om de regels uit te dagen in plaats van eetbuivrij te worden. 

Eerder schreef ik al eens over mijn eetregels, Wat ik in deze blog beschreef was een opsomming van een voor mij normale eetdag. Dit was ruim een jaar geleden en er is nog niets veranderd. Ik heb het wel geprobeerd maar eigenlijk waren het halfslachtige pogingen. Als je iets écht wilt veranderen moet je de dingen die je anders doet herhalen en daarmee de hardnekkige gewoonten blijven uitdagen.

De laatste 90 dagen van het jaar ga ik mijn eetregels uitdagen. Ik kwam op het idee omdat er op internet en in de socials veel oproepen zijn om aan een 90 dagen challenge mee te doen. Deze uitdagingen zijn voornamelijk gericht op afvallen en sterk worden,  of iets anders op fitgebied. Ook zijn er wel projecten om je huis te 'ontspullen' of je troep in huis beter te organiseren.  Mijn challenge is anders.

Op maandag 3 oktober, er waren toen nog precies 90 dagen tot het einde van het jaar, startte ik met mijn challenge om iedere dag een eetregel aan te pakken en te veranderen. 

Ik heb heel veel regels en regeltjes, 90 haal ik met gemak! Dat betekent natuurlijk niet dat ik er daarna vanaf ben, maar wie weet besef ik wel dat het allemaal zo spannend niet is en kan ik er wat losser mee omgaan. 

Ik heb regels voor bestek, regels voor servies, regels voor tijden, regels voor broodbeleg, regels voor groente en fruit, regels voor ontbijt, regels voor snacks en snoep en dan ben ik er nog lang niet. Dan heb ik ook nog regels  voor sporten en bewegen, daar kan ik een hele nieuwe challenge van maken! 

Ik ben begonnen met iets kleins, en wat bleek? Het was een eitje!  Ik ga ook wat moeilijk dingen doen en hopelijk lukken die ook. Van de vorderingen zal ik hier op de blog natuurlijk verslag doen. Maandag mijn eerste verslag.


16 opmerkingen:

  1. Spannend, ook om te lezen. Hoe zijn je eetregels eigenlijk ontstaan? Uit calorieen reductie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, ja spannend is het voor mij ook. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar die regels vandaan komen. Voer voor psychologen! Helaas hebben die er ook hun vinger niet achter kunnen krijgen.

      Verwijderen
  2. Weet je ook nog je oudste regels? Het lijkt me een bevrijding,als die oplossen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina ,ik kan helaas niet meer achter komen waar het begonnen is. Ook in mijn dagboeken niet. Het komt bij heel vee mensen met een eetstoornis voor. Het gaat namelijk niet alleen (soms helemaal niet) om het eten zelf, maar alle meer om controle/zekerheid en daar komen de regels dan mooi bij van pas. Ik zal proberen dit binnenkort in een blog te zetten.

      Verwijderen
  3. Dat klinkt als een goede uitdaging. Ik ben heel benieuwd hoe je dat af zal gaan! Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, dat is het! Dank je wel voor de aanmoediging!

      Verwijderen
  4. Succes! Ik heb ook regels genoeg, niet vanuit een eetstoornis maar vanuit autisme. Ik heb die diagnose nog niet zolang, maar het hielp me wel mezelf te snappen.
    Ik probeer de strengheid en strakheid van regels een beetje losser te maken. "Ongeveer", "bijna","met de Franse slag" zijn termen die ik gekoppeld aan de strengste regels probeer te krijgen. Het lukt soms, en "soms" is ook goed. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anoniem, dank je! Er wordt weleens lacherig gedaan over dit soort dingen omdat het een beetje 'autie' is, maar ik weet dat het heel belemmerend kan zijn. En tegelijkertijd heel fijn, en dat maakt het zo lastig. Ik ben niet bang dat er iets ergs gebeurt als ik de regels breek en daarom is het dan geen OCD maar de eetstoornis. Goede tip om die woorden te gebruiken!! Jij ook succes! xx

      Verwijderen
  5. en weer een leuke nieuwe foto van je. Ga met de boot naar Engeland en gooi al die regels overboord!! (en terug een andere route nemen, anders bespringen ze je weer). Was het maar zo simpel.
    Ik heb nergens regels voor, dus moeilijk voor te stellen hoe dat voelt. Of bekijk die regels anders, en noem het "praktisch".
    In ieder geval sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Berber! Was het maar zo'n feest en zo simpel. Maar ik ga mijn best weer doen!

      Verwijderen
  6. Hoi weer. Even de amateur-psycholoog uithangen.
    Heb je behalve eet-regels ook leef-regels, en zo ja, wil je daar ook vanaf? Of zíjn jouw eet-regels eigenlijk leef-regels en bieden ze structuur, houvast en zekerheid bv? En vind je dat juist fijn?
    Nog iets: streef je naar geluk, gewicht en/of gezondheid? Drie keer ja? Goed bezig! Dan heb je een mooi leven. Eén van de drie kan beter? Werk er aan.
    Nou, fijne dag nog verder.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marijke, nee ik heb geen leefregels. Ik leef er natuurlijk niet op los, maar mijn regels zijn er met betrekking tot eten en sporten. Ik streef niet naar geluk, ik ben tevreden met mijn leven op privé- en werkgebied. Mijn eetregels bieden me houvast bij mijn angst tegen dik worden. Ik ben inmiddels zelf ook een redelijke amateur psycholoog en weet dat er gedaan moet worden om de regels te doorbreken. Weten en doen zijn twee heel verschillende dingen!

      Verwijderen
  7. Dat klinkt als de moeite van het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, het geeft in ieder geval weer genoeg stof voor interessante blogs en houdt mij van de straat! 😉

      Verwijderen