maandag 17 oktober 2022

verslag week 2 van de eetregel 'challenge'

Ik heb er weer een week opzitten en ook deze week heb ik mijn eetregels aangepakt. Het zijn nog steeds geen grote uitdagingen, maar wie het kleine niet eert.... 

maandag 10 oktober

eetregel - volkorenproducten
eetregel - extra's

Er was nog een portie ratatouille in de vriezer en dit hebben we 's avonds opgewarmd. Normaliter eet ik volkorenpasta, maar vanavond heb ik voor ons allebei tagliatelle gekookt, scheelde ook weer 10 minuten gas! 
Toe nam ik vla waarin ik een verkruimeld bitterkoekje deed. 

T. moest na het eten nog even weg en toen kreeg ik enorme zin in een eetbui. Ik heb wel een tweede bakje kwark genomen. Voor mijn gevoel was dit al een eetbui, in realiteit is dit het natuurlijk niet! Toen had ik nog meer zin om door te eten en te snoepen maar ben ik naar bed gegaan. 

dinsdag 11 oktober

eetregel - extra's
eetregel - 1x opscheppen

Tussen de middag op school, na de lunch, nam ik een Weesper mop met een kop koffie. Van de andijviestamppot die ik voor ons avondeten maakte was er nog een schep over.  Die schep heb ik op mijn bord gedaan en opgegeten. Toen zat ik vol. Bij de thee heb ik fudge én een reepje Merci genomen. 

Het voelde alsof ik de hele dag heb lopen eten, wat niet zo is. Eetstoornisbrein kwam om de hoek kijken en fluisterde dat een eetbui best wel kon. Maar mijn gezonde brein weerhield me van een eetbui. Toen zei eetstoornisbrein dat ik me dan op woensdag goed aan de regels en restricties moet houden want anders groei ik dicht. Maar.... dat is niet waar weet mijn gezonde brein!

woensdag 12 oktober

eetregel: volkorenproducten
eetregel: extra's

Ons avondeten was simpel. We aten een boerenomelet met salade en brood. Onderweg naar huis kocht ik bij de Turkse bakker een groot rond witbrood. Normaal zou ik bruin brood eten bij een omelet, vandaag at ik wit. En eerlijk.... volgende keer neem ik weer bruin want dat vind ik lekkerder!  Ook nam ik én fudge én een reepje Merci bij de thee.

donderdag 13 oktober

eetregel: geen nieuwe uitdaging

Ook al was het onze trouwdag vandaag (11 jaar), toch hebben we niets bijzonders gedaan. We kregen een etentje cadeau van mijn vader, dus dat gaan we snel een keer doen. We aten chili sin carne. Ik at het met zilvervliesrijst en broccoli. Ik heb geen enkele eetregel aangepakt vandaag. Ik kon niets bedenken. Ik nam weer een reepje Merci, maar dat is inmiddels geen uitdaging meer. En ik merk dat ik nog geen hele grote stappen durf te nemen. 

vrijdag 14 oktober

eetregel: geen uitdaging, wel een eetbui!

Gelukkig niet heel groot, en ik heb geen ijs gegeten, dat bewaarde ik voor zaterdag. Na het eten was ik alleen en at ik kruidnoten, koekjes, chocolade, fudge en vla. Balen!

zaterdag 15 oktober

eetregel: ook vandaag geen uitdaging want vervolg van de eetbui!

Na de eetbui gisteravond was het kennelijk nog niet genoeg en kon ik mijn reptielenbrein niet wijsmaken dat het wel weer welletjes was. Gevolg: na de lunch ben ik blijven eten! Ik was in de stad voor wat boodschapjes en daar begon het al. Toen ik thuiskwam doorgegaan. We zouden 's avonds pizza bestellen (een uitdaging!) en dat hebben we ook gedaan. Daarna ook nog een grote kom ijs met slagroom gegeten. 

zondag 16 oktober

eetregel: geen

Ik heb niets afwijkends gedaan want na een eetbui vind ik niets zo fijn als mijn regels volgen. Ik heb geen maaltijden of tussendoortjes overgeslagen, maar ook niet extra's of anders gegeten. 


16 opmerkingen:

  1. Verlang je tijdens een eetbui nooit naar "gezond"? Je vol eten met fruit,soep,bonen of zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Izerina, ik eet héél gezond en daarom is de drang naar vet-, suiker- en calorierijk voedsel groot. Dat is niet op te lossen met een lekkere appel/wortel/boterham met kaas of wat dan ook. In de eetstoorniswereld is dit een bekend fenomeen en heet het eetbuivoedsel en ook wel fear food. Je 'mag' het eigenlijk niet eten en je bent er bang voor omdat het je dik kan maken dus eet je het niet, maar wil je het wél!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik in de ochtend en bij de lunch niet genoeg eet, krijg ik later in de middag enorme zucht naar koolhtdraten. Daarom zorg ik dat ik mijn ontbijtje niet uitkleed en altijd twee flinke boterhammen (zuurdesem) eet tussen de middag.
    Eigenlijk vind ik "echt" eten lekkerder maar die slechte koolhydraten, dat is het bizarre.
    Ik vind je lijstje voor deze week helemaal niet gek, hoewel het heel jammer is van de eetbuien. Ik hoop dat je je zelf er niet voor straft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, nee, mezelf straffen doe ik niet. Het is meer dat ik met een schone lei wil starten en dan na zo'n eetbui de boel even wil 'resetten'. Ik eet meestal wel voldoende, maar ben heel zuinig met extraatjes, die kan ik heel lang laten staan (vooral zoet) maar dan komt er toch ineens een moment dat de rem eraf moet!

      Verwijderen
  4. Zo'n eetbui lijkt me heel moeilijk te weerstaan. Wat gebruik je daarvoor? Wilskracht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, wilskracht is niet genoeg. Dat lukt een paar dagen, maar daarna is het dan toch mis. Ik moet gewoon voldoende eten en af en toe wat lekkers nemen zodat mijn reptielenbrein niet het idee heeft dat er een hongersnood heerst. Want dat deel van het brein gaat dan in overlevingsstand en zodra er dan wat te eten is (vooral calorierijk voedsel) dan gaat het los!

      Verwijderen
  5. Ik lees "ik heb niets "afwijkends gedaan" Je bedoeld waarschijnlijk, ik heb me aan mijn "regels" gehouden. Probeer je eens niet zo aan de "regels" te houden want wat is een "regel" en wie heeft die "regels" opgesteld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, dat is nu juist wat ik probeer! En ook probeer ik erachter te komen hoe ze zijn ontstaan. Zie ook mijn blog waarin ik over mijn ontbijtroutine schrijf. Ik heb ze zelf bedacht, maar waarom ik er nu niet vanaf kom....????

      Verwijderen
    2. Kun je niet iets ombuigen in een regel. Iets losser worden.

      Verwijderen
    3. Dat lukt een beetje, ik kan mijn blokje fudge vervangen door chocolade. Ik kan chocoladevla ipv vanillevla eten, roggebrood ipv zuurdesembrood. Maar het lukt me nog niet om mijn boterham met pindakaas in de ochtendpauze te vervangen door een plak gemberkoek of een mueslibol oid. Ik heb het wel in huis gehaald, maar iedere ochtend smeer ik toch weer die boterham! En eten om 18.50 of 18.55 uur ipv 19.00 uur (eerder 'mag' niet, later wel!) lukt ook nog niet. Net als mijn eerste hap pap. Het is lastig te begrijpen, dat weet ik, mits je zelfs een eetstoornis hebt, dan snap je dit of doe je dit ook. Niet iedereen met zo'n stoornis natuurlijk, maar het is voor velen wel een onderdeel van hun ziekte.

      Verwijderen
  6. Hey Niekje, wat een wisselende gevoelens bemerkte ik bij mezelf tijdens het lezen van dit verslag. De eerste dagen was ik enorm onder de indruk. Zo goed hoe je gewoon die extra's nam, en hoe je gezonde brein de discussie met je reptielenbrein won! Ik vond het raar hoe je reptielenbrein dacht (maar daar is natuurlijk sowieso geen logica van te verwachten): eerst wil dat brein je een eetbui aanpraten, en als je dan zo sterk bent dat je die eetbui weerstaat vindt het reptielenbrein toch dat je de dag erna jezelf enorm aan de regels moet houden? Goed dat je gezonde brein zo sterk was.
    En toen kwam de vrijdag en alsnog een eetbui. Balen inderdaad, maar knap dat je het ijs hebt kunnen laten staan, en dat je eetbui echt kleiner was dan voorheen. Dat is echt winst he! En ook dat je zondag geen maaltijden hebt overgeslagen. Het zijn kleine stapjes maar er is echt wel vooruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marana, het is inderdaad een rare strijd in mijn hoofd. Ik moet blijven onthouden dat ook kleine stapjes er toe doen. Ik was in eerste instantie ook trots dat ik geen ijs at, maar toen ik op zaterdag weer een enorm grote eetbui had was die trots weer ver te zoeken. Dan baal ik enorm van mezelf. Maar wat dan inderdaad wel goed ging was om op zondag niets minder te eten. En gewoon weer verder gaan, het is vallen en opstaan!

      Verwijderen
  7. Twee hele weken ging het goed. Ik hield me aan mijn regels pas na 11 uur eten en laatste maaltijd om 17.00 geen tussendoortjes. Elke dag minimaal 5km wandelen. Het gewicht ging er langzaam aan weer af. Dat is voor mij iets positiefs. Tot man twee avonden van huis was. Echt eetbui eten was er niet in huis, maar een stapel tosti’s werkt dan ook. Eten tot je bijna overgeven moet en de hele nacht met buikpijn in bed.En dat twee avonden op rij. De weegschaal gaf een ruime kilo meer aan. Echt soms kan ik zo balen van mezelf en voel me dan zo ontzettend zwak. Dus ja jou strijd is heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, dat is hartstikke goed 2 weken! Ik zeg wat anderen tegen mij zeggen: "jezelf niet straffen maar juist mild zijn, het is gebeurd en probeer weer door te gaan, het is maar een momentopname en definieert NIET wie jij bent!

      Verwijderen
  8. Wat een gevecht is het toch, he. Het lijkt me zo moeilijk. Gefeliciteerd met jullie jubileum trouwens :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, klopt, maar het is minder moeilijk dan het klinkt hoor. Dank je!

      Verwijderen