zondag 7 mei 2023

en door!

Niet bij de pakken neerzitten, de draad weer oppakken. Ik ben vandaag weer volgens mijn eetgewoonten gaan eten. Wanneer ik een eetbui, of zoals in dit geval een eetbuidag, heb gehad is de volgende dag meestal zo dat ik mezelf niets gun. Ik mag wel eten natuurlijk, maar liefst niet te lekker en zeker niet te veel. Dat begint dan al bij het ontbijt, zoals altijd havermout, maar dan met niets erin behalve wat zout en kaneel. Zo niet vanmorgen. Ik deed er stukjes appel door, goudrenet, die de laatste twee minuten meekoken. Ze zijn dan nog niet tot pap gekookt, maar wel een beetje zacht. Want het mag best lekker zijn vond ik.

Ik voel me iedere dag geliefd, door mijn man, door mijn vader, door vrienden en bekenden, zelfs door een aantal collega's. Maar vandaag óók door mijn lezers. Wat een hoeveelheid aan lieve woorden, zoenen en hugs! Echt enorm fijn en het heeft echt geholpen om mijn mening over mijzelf te corrigeren van negatief naar positief. Ik heb niet een heel laag zelfbeeld, maar heel hoog is het ook niet. Het piekt af en toe en soms gaat de curve omlaag. Na een eetbui ligt een dikke dip natuurlijk voor de hand.

Zo vond ik een opmerking van Wieteke erg verhelderend voor mij. Ze schreef een lange reactie waarvan het volgende stukje echt helpend was :

"... dit was nu nodig volgens het moederbord van je lichaam. En iets heel nieuws programmeren gebeurt bijna nooit, meestal zijn het updates, veel kleintjes en af en toe een grote. En zo zijn de veranderingen die je zelf wil en probeert ook. Maar de configuratie blijft hetzelfde, dat ben jij met alles wat je hebt meegemaakt en waar je nu bent."

Ik moet natuurlijk helemaal zelf met dit eetbuiprobleem dealen, niemand anders kan dat voor me doen. Ik kan allerlei adviezen vragen, heb al vaak adviezen gekregen, maar daarmee is het probleem dus nog niet weg. Wel weet ik al heel veel over het probleem en ben ik steeds meer geneigd om er niet te hard tegen te vechten. 

Het is een dooddoener, maar er zijn ergere dingen in het leven. Betekent niet dat ik niet weer zal balen van de volgende eetbui, maar door het als een update van het systeem te zien (calorierijk voedsel in grote hoeveelheden tot me nemen) omdat het systeem anders vastloop/stopt, kan ik me er misschien makkelijker bij neerleggen.

Ik was overigens niet uit op medelijden of meelevendheid, maar fijn is het wel. Ik schrijf voornamelijk om voor mezelf dingen van me af te schrijven, beter te kunnen duiden of gewoon als verslag mijn leven. 

Vandaag heb ik het rustig aan gedaan, ik was ook nog best moe van al dat eten en slecht slapen. De sportschool deed me overigens veel goed. Dat doet de verslaving aan endorfine, het gelukshormoon.

Vervolgens ben ik nog even wat gaan winkelen voor toiletartikelen en een nieuwe lippenstift. Heb geluncht met een lekkere salade met gekookt ei, en roggebrood met kaas. In de avond at ik een pitabroodje met tonijnsalade (met mayo!) en wat broccoli en een groene salade. Vla toe. Fruit tijdens het journaal én ook mijn blokje fudge. Dus vandaag wel gezond gegeten, maar mezelf niet tekort gedaan. Morgen weer naar school, de laatste weken van het schooljaar zijn dan begonnen.



20 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig geweest mevrouw Niekje, mijn complimenten. Het leven bestaat uit uit vallen en opstaan. Jij bent nu weer opgestaan. Top hoor. xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, gelukkig lukt me dat ook altijd weer! Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Gewoon doorgaan Niekje.
    Je doet (en bent) het geweldig.
    Respect!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat ik dat ook kan, dus ik blijf niet te lang in de dip hangen. Dank je wel Loes!

      Verwijderen
  3. Klinkt goed wat je vandaag hebt gedaan en je lichaam goed gevoed hebt.
    Heb je na de grote hoeveelheid zoet, suiker, witmeel etc geen last van je darmen? Dat kan je ook zo'n vermoeid gevoel geven omdat je lichaam veel energie moet besteden aan het te verwerken allemaal en dat is niet in een dag over

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, van mijn darmen heb ik geen last gehad. Maar dat de vermoeidheid van het verwerken van al die suiker komt dat klopt wel. Dat is nu, ik ben net opgestaan, gelukkig voorbij. Voel me weer fit.

      Verwijderen
  4. Fijn, dat het vandaag door alle berichten van gister beter ging dan meestal na een eetbui.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wieteke, ja het helpt me echt om weer de balans te vinden en niet te blijven sippen.

      Verwijderen
  5. Erg fijn dat je je weer beter voelt en je geliefd weet.
    Ik herinner me uit de jaren 80 een medestudente waarmee ik een huis deelde. Samen volgden we cursussen macrobiotisch koken. Zij probeerde zich er heel strikt aan te houden maar had steeds zoals ze dat zelf noemde 'vreetbuien'. (Jouw woord 'eetbui' vind ik dan veel prettiger). Dan haatte ze zichzelf. Ze wilde zichzelf begrenzen (Ze werd later Jehovah's Getuige, toen is ons contact uitgedoofd, want daar moet ik niks van hebben). Groet,Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ine, vreetbuien is inderdaad een lelijk woord. Zij zal ook wel last gehad hebben van lichamelijke honger. Als ze zichzelf wilde begrenzen is ze bij de juiste club gegaan! Groetjes en fijne dag vandaag!

      Verwijderen
  6. Ik vind het knap hoor dat je het allemaal zo heel snel achter je kunt laten en met een positief gemoed een nieuwe dag in kan gaan. Dat maakt zo'n eetbui niet minder ingrijpend of vervelend maar zorgt er wel voor dat het niet te lang blijft 'hangen'. Fijne maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ilona, ik heb er al wat ervaring mee en ik weet daardoor dat deze aanpak werkt. Het is rondje sportschool en mijn eigen eetregels/eetgewoonten zo snel als kan weer oppakken is voor mij dé manier om door te kunnen gaan. Jij ook fijne dag !

      Verwijderen
  7. Wat goed dat je er nu op zo'n manier op terug kunt kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Judy, ik wil er niet in blijven hangen, daar heb ik mezelf mee. Zondag was een fijne dag, na de lunch heb ik heerlijk gelummeld en blogs gelezen. Nu, ik kom net aan op mijn werk en ga zo mijn mail lezen, voel ik me weer fit en prima!

      Verwijderen
  8. Voor opnieuw beginnen bestaat geen limiet. Alleen moed en dat heb je. Eet smakelijk vanaf nu

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, gelukkig maar want ik zit al aan 'nieuw begin nummer tigduizend' voor mijn gevoel! Dank je wel, ga ik doen!

      Verwijderen
  9. Fijn dat je de eetbuidag snel een plekje kon geven. Je voelt je iedere dag geliefd door heel veel mensen, maar voel je je ook geliefd door jezelf? Want dat is wel de belangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Myriam, meestal wel, maar op zo'n eetbuidag absoluut niet!

      Verwijderen
  10. Waarom vind ik dit blog zo vedrietig?
    Om alles eigenlijk. Weer door! Door met honger lijden, havermout met water en zout, slablaadjes "verrijkt" met een half ei, een manderijntje tegen de honger en ploeteren op een loopband.
    Gezond veel water en muntthee drinken, gezond veel sporten, gezond vroeg naar bed en gezond vroeg weer op.
    Maar wanneer ga je je "moederbord" niet alleen resetten, maar een heel nieuw programma installeren?
    Wanneer ga je voor een gezond leven kiezen? Een rijk leven? Met voedsel dat je lichaam voedt, helpt en ondersteunt zodat je lijf niet steeds in de overlevingsmodus hoeft te staan en ook je hersenen niet langer afhankelijk hoeven te zijn van de sport-kik-hormonen om zich gelukkig en bevredigd te voelen.
    Niet eten is net zo veslavend als roken, alcohol en drugs en net zo ziekmakend.
    Maar jij hebt dat natuurlijk niet. Jij gaat door!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen