woensdag 3 mei 2023

taakverdeling

Hier in huis zijn de taken goed verdeeld zonder dat we daar ooit afspraken over hebben gemaakt. Ik doe een stuk minder dan T. Ik vind huishoudelijk werk dan ook een stuk minder leuk dan T. Niet dat hij nu ieder weekend staat te springen om met stofzuiger en stofdoek aan de slag te gaan, maar hij moppert niet en doet het daarnaast ook nog zorgvuldig en snel.

We zijn natuurlijk maar een tweepersoons huishouden, geen kinderen en geen huisdieren. Overdag ben ik meestal weg. T. is ook vaak weg overdag, maar is ook vaak thuis omdat hij een werkplaats aan huis heeft. Snel vuil wordt het bij ons niet. 

Stoffig wordt het wel, vooral de slaapkamer. Daar hebben we een houten vloer en meteen na het stofzuigen ligt daar weer stof. Daar stofzuigt T. twee keer per week. Ook maakt hij de badkamer en de wc's schoon en lapt hij af en toe de ramen. De rest van ons huis wordt schoongemaakt wanneer nodig.  T. doet dan een grote schoonmaak, inclusief dweilen van het hout in de woonkamer en het marmoleum in de keuken. We ruimen allebei onze spullen op en daarom is het nooit een bende. 

Wat blijft er dan nog voor mij over? Niet zo heel veel.  De was, dat is eigenlijk de grootste klus die ik heb. Ik zorg ervoor dat de was de machine in en uit gaat, ik hang de was op of doe het in de wasdroger. Ik vouw op en leg terug in de kast. Ik vind dit geen vervelende taak. 

Ook bestel ik de wekelijkse boodschappen en ga ik in het weekend nog naar een aantal winkels voor speciale producten of aanbiedingen. Vind ik ook niet erg om te doen.

Na he eten maak ik het aanrecht en het kookstel schoon. 

Tenslotte is de vaatwasser mijn verantwoordelijkheid. Ik ben precies over de vulling van het apparaat en T. doet dit niet snel goed wat mij betreft. Om bakkeleien hierover te voorkomen laat hij mij dan maar mijn gang gaan wanneer ik weer een kopje verplaats of een lepel of mes in het bestekbakje omdraai. 

Tijdens de lunchpauze op school, maar ook met vrienden, hebben we wel eens gesprekken over de taakverdeling en ik heb nog nooit gehoord dat de man, bij heterostellen, verantwoordelijk was voor de vaatwasser. Wat zou dat toch zijn?

25 opmerkingen:

  1. Bij de beide stiefschoonzonen zie ik die vrijwel altijd de vaatwasser vullen en nakijken. Bij de ene kookt hij ook altijd en zorgt ook nog voor de boodschappen. Bij de andere zijn de kooktaken vaak verdeeld.
    Ik heb al eens geschreven dat ik 99% kook en alleen de stamppotten overlaat aan H.
    Over alle rest heb ik eigenlijk de verantwoordelijkheid en delegeer enkele taken maar die moet ik dan wel zeggen, uit zichzelf zou hij het niet snel doen. En ik moet erbij zeggen dat het NU of vanmiddag moet anders kan ik dagen wachten.
    Er is met ex een tijd geweest dat ik full-time werkte en hij ziek thuis was, toen moest ik ook aldoor briefjes neerleggen met wat gedaan moest worden en welke boodschappen en wat gekookt.
    Wat dat betreft hebben stiefdochters het beter getroffen die mannen doen uit zich zelf echt veel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik heb het ook getroffen met mijn man, hij kan ook alles en vindt het ook prima om te doen, koken, schoonmaken, klussen... heel fijn zo'n man! En als jij de taken doet zonder dat je je ergert omdat H. dingen niet doet of alleen als je het vraagt is dat toch ook prima lijkt me.

      Verwijderen
  2. Dag Niekje,
    Mijn man doet de vaatwasser en maakt het huis schoon.
    Ik doe de was en ruim hem weer op.
    Boodschappen en koken doe ik ook.
    Tuinieren doet mijn man weer.
    Man 78i jaar en ik 75 jaar.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes, uitzondering bevestigt de regel? Goed om te lezen hoor, vind het altijd fijn om te horen dat er mannen zijn die meedoen in het huishouden, ongeacht wat ze doen!

      Verwijderen
  3. Geen idee eigenlijk misschien omdat afwassen (en de rest van het huishouden) generaties lang de taak van de vrouw was. Las overigens lang geleden een artikel in Trouw dat het de man is. Vond het nog:
    https://www.trouw.nl/nieuws/vaatwasser-geheimen~bade857b/
    Hier thuis doe ik alles dat is zo gegroeid en na 38 jaar samen houden we dat maar zo. Bovendien (en ja ik weet dat het raar klinkt) geniet ik van veel huishoudelijke klussen. Het geeft rust in mijn hoofd, rommel en (veel) viezigheid in huis dan wordt ik onrustig.Ed zorgt ervoor dat er kattenbakvulling is en brengt de vuilnis naar de container. Strijken is mijn favoriet maar misschien heb ik dat wel niet van een vreemde want mijn oma was professioneel strijkster en ook mijn moeder doet het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, waarschijnlijk komt het door de taakverdeling die er inderdaad generaties lang was. Zolang jij er vrede mee (plezier in) hebt dan is het goed. En zoals je eerder al zei is Ed een geweldige echtgenoot, dus lekker zo laten! Strijken vind ik ook niet erg, maar doe het weinig, heb niet vaak iets te strijken. Strijkster, dat zal best een zwaar beroep geweest zijn!

      Verwijderen
  4. Je collega's, zijn dat allemaal stelletjes? Of zitten er ook wel alleengaanden tussen? Sinds ik mijn partner verloor, bekijk ik e.e.a weer met heel andere ogen. Ook wel weer leerzaam. Zo kwam ik er achter dat de belastingwetgeving alleengaanden/alleenwonenden nog steeds achterstelt vergeleken bij stellen. Groet, Ine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, de meeste zijn stellen, met kinderen. De leeftijden van de collega's in mijn team variëren van 26 tot 58 en alles er tussenin. En bijna iedereen is getrouwd, op 1 na, die woont nog bij moeder en vader (dat is overigens niet de jongste van het team!). Raar dat alleenstaande benadeeld worden, zal vast op meer gebieden zijn dan alleen belastingwetgeving. Ik hoorde wel eens dat ook een hotelkamer voor 1 duurder is dan voor 2, weet niet of dat klopt of altijd zo is, maar zou toch gek zijn.

      Verwijderen
    2. Ja dat is echt zo. Ik ben een aantal keren met mijn moeder op vakantie geweest met een busreis en omdat we graag allebei een eigen kamer wilden hebben was er een toeslag. Voor een 5 daagse reis (10 jaar geleden) zo'n 95 Euro, ook bij vakanties van bijvoorbeeld Sunweb of een andere aanbieder zijn deze altijd vooraf ingesteld voor 2 personen.

      Verwijderen
    3. Ja, klopt als je alleen bent moet je in een hotel een toeslag betalen voor een tweepersoonskamer. Als je alleen een huis wil kopen is dat bijna onhaalbaar. En wat de belasting betreft: in box 3 mogen stellen onderling schulden en tegoeden verrekenen om zodoende minder belasting te betalen, alleengaanden kunnen dat niet. En zo kan ik nog wel e.e.a. opnoemen. Groet, Ine

      Verwijderen
  5. Wat fijn zo'n verdeling. Vroeger probeerden we het huishouden te verdelen. Mijn man wilde wel,maar het was niet zijn ding. Dus de techniek was voor hem en huishouden en koken voor mij. Met het ouder worden en kwaaltjes is de verdeling naar wat elk nog kan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ja ik ben er ook blij mee, vooral omdat het niet echt afspraken zijn, maar gewoon zo is gegroeid. T. is erg technisch en handig, dus dat is ook nog zijn afdeling. Ik zorg voor cadeautjes, kaarten en andere dingen voor vrienden etc... daar ben ik weer beter in. En zo loopt alles (meestal) op rolletjes!

      Verwijderen
  6. Onze taakverdeling is ook niet afgesproken maar ongeveer net zo. Mijn man doet echt veel, maar hij kan inderdaad in mijn ogen niet de vaatwasser inruimen. En dat terwijl zijn ruimtelijk inzicht aanmerkelijk groter is dan het mijne. Toen ik nog werkte was dat inruimen heel vaak onderwerp van gesprek in de pauzes. Evenals het niet meteen in het apparaat zetten van de spullen. Eerst op het aanrecht. Ik stond bepaald niet alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bertiebo... haha, mijn man is vervoerder van kunst geweest en heeft een heel goed ruimtelijk inzicht, net als jouw man! Grappig toch hoe een vaatwasser gespreksstof kan zijn!

      Verwijderen
  7. De vaatwasser inladen doe ik. Hij maakt hem weer leeg. Koken doe ik ook. Zolang we geen poetshulp vinden poetst hij beneden en ik boven. We hebben er allebei een hekel aan maar we hebben ook een hekel aan een vies huis. Ramen doet de ruitenwasser. De grote strijk (dekbedovertrekken, tafelkleden) gaat naar het strijkatelier. De rest van de strijk verdelen we: hij doet broeken en shirts. Hij kan dat veel netter dan ik. Ik doe keukenhanddoeken, T-shirts en polo's. En ik vouw op wat niet gestreken wordt.
    Hij doet ook de tuin. En de vuilnisbakken aan de straat zetten. En de houthaard schoonmaken. En zorgen dat er graan in de voederhuisjes zit voor de vogels. Hij doet zó veel meer dan ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myiam, goede verdeling! En ja, een vies huis wil natuurlijk niemand. Heel fijn wanneer mannen hun aandeel doen!

      Verwijderen
  8. Mijn vriend krijgt veel meer in de vaatwasser ingepakt dan ik. Hij is dus van het inruimen. Uitruimen doe ik iets vaker dan hij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marana, gelukkig zijn er ook mannen die de vaatwasser inruimen!! Mijn man noemt mij gekscherend 'de vaatwasserpolitie'! 😉

      Verwijderen
  9. Haha de Truus (vaatwasser) bij ons is ook meestal mijn taak. Frits vult hem erg onvoordelig. Stoffen doe ik ook en stofzuigen tenminste als mijn "gouden meisje" er niet is en die is al een aantal weken niet geweest in verband met haar gezondheid. Ramen lappen is de specialiteit van Frits. Zelfs mijn "gouden meisje" kan het niet zo goed. Ach het kan allemaal maar weer gedaan zijn. Ik wil het wel opgeruimd hebben. Dank zij Puck ruimt Frits nu ook zijn schoenen op ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ellen, de Truus, heb erg moeten lachen! En ook goede verdeling bij jullie lees ik. Vervelend dat het gouden meisje ziek is. Wij hebben een poos een gouden jongen gehad, maar die kreeg ander werk, beter betaald en moest ons helaas loslaten. Jammer, want hij was netjes in het kwadraat!!

      Verwijderen
  10. Hahaha, ik vind ook dat ik de vaatwasser veel beter inruim dan manlief. Hij strijkt en stofzuigt en ik poets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. T. na alle reacties over de vaatwasser vraag ik me toch nog steeds af waarom wij vrouwen dit zo graag zelf doen... controle-dingetje??

      Verwijderen