zaterdag 4 november 2023

op mijn bord in week 44 / 2023

In week 44 was het eten weer erg lekker en stonden er een paar van onze favoriete gerechten op het menu. De Turkse linzensoep is daar een van. Die maak ik een paar keer per jaar en altijd genoeg voor twee keer, nu zelfs drie keer want afgelopen zaterdag at ik het ook al. En dus ook nu weer een portie voor twee in de vriezer. 

zondag 29 / 10

kippenbout in pittige ketjapsaus, zilvervliesrijst, sperzieboontjes, atjar en zoetzure komkommer


maandag 30/10

Turkse linzensoep met een gözleme van de Turkse bakker, sla met komkommer


dinsdag 31/10

hutspot peen en uien, rookworst, sla met komkommer


woensdag 1/11

herfstsalade met oa geroosterde spruitjes en knolselderij, tomaat, komkommer  en daarbij champignons met ui en spekjes op zuurdesemtoast


donderdag 2/11

gebakken aardappels, rodekoolsalade, groene sla met komkommer en tomaat


vrijdag 3/11

wrap met gerookte tofu, champignons en uitje, restje rodekoolsalade, groene sla met komkommer en tomaat


zaterdag 4/11

gewokte groente, noedels, pindakokossaus 


 

20 opmerkingen:

  1. Je zou een kookboek kunnen schrijven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, wie weet, ooit een keer als ik met pensioen ben, zou leuk zijn!

      Verwijderen
  2. Misschien is een recepten blog iets voor je mevrouw Niekje. Je bent er geknipt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Ellen, als je toch eens wist waar ik allemaal geknipt voor ben 😉!! Misschien ooit een keer, als ik niet meer werk, ga ik me daar wat meer op richten.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Oh jee Lot, dan ben ik bang dat het niet jouw 'cup of tea' is deze week!😁

      Verwijderen
  4. Ik vraag me af, waarom zo vaak sla? Zelfs bij stamppot?
    Marijke.
    (Verder schuif ik zo bij je aan, hoor, maar die kouwe kledders snap ik niet goed)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, wij vinden allebei een komkommerslaatje (dun geschaafde komkommer even laten uitlekken met wat zout en dan mayo en azijn en peper erbij) lekker bij stamppot. Iets fris erbij. En verder eten we altijd een paar blaadjes sla bij een warme maaltijd. Is een gewoonte waarvan ik nu niet meer weet hoe die ontstaan is, maar het zijn geen bergen hoor, gewoon een paar blaadjes met wat dressing, beetje op z'n Frans.

      Verwijderen
    2. Ja, zo raak je aan gewoontes gewend, net als tafel dekken op bepaalde manier. Of juist niet. Pas las ik iets over dat als je kouwelijk bent (koude voeten en handen vooral) je buiten de (na)zomer om zo min mogelijk rauwe groente en fruit moet eten, hetzelfde zou gelden voor brood en zuivel, omdat dit een verkoelend effect heeft. Ik ken dat ook vanuit de macrobiotiek (yin-yang leer). Moet wel zeggen dat ik er niet mijn handen voor in het vuur zou steken. En fruit..dat is nou het enige zoet(zur)e dat ik nog wel lust. Rauwe winterwortel gaat er ook graag in, ook in de winter. Toch probeer ik het nu wel een beetje toe te passen. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, ik snap de gedachte wel, maar is het ook wetenschappelijk aangetoond. Ik eet graag warm eten als het koud is, maar wanneer ik tussen de middag mijn salade eet (die ik heel vroeg in de ochtend maak en dan NIET in de koelkast bewaar zodat alles op kamertemperatuur is) heb ik niet het idee dat ik daar koud van word. Ik ben aan het werk en behoorlijk actief en word pas koud als ik lang stilzit. En yoghurt en andere koude dingen eet ik ook het hele jaar door. Maar er is weinig dat ik regelrecht uit de koelkast eet, dat vind ik gewoon niet lekker, net als ijskoud water, brrrr.... !

      Verwijderen
  5. Wij hadden gisteren bruine bonensoep omdat het best guur was, en vandaag eten we bami.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allebei lekker Nicole!! Bruinebonensoep is inderdaad een echt winters gerecht, zou ik in de zomer nooit eten. Net als snert.

      Verwijderen
  6. Ook geen commentaar. Ik ken alweer de helft niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jee Myriam! Je reist zoveel, ik denk juist dat jij het allemaal wel kent. Vraag gerust hoor, als je iets wil weten!! Van de Turkse linzensoep heb ik eerder al een linkje erbij gezet. Volgens mij spreekt rest voor zich, en ik ben dan wel benieuwd naar wat je niet kent.

      Verwijderen
    2. Ik hou helemaal niet van de Turkse (en Arabische, en Aziatische) keuken. Mediterraans is voor mij Italiaans, Spaans, Portugees. Geen harissa dus, kikkererwten, falafel, linzen en dergelijke.
      Ketjapsaus, atjar, gözleme??? Maar dat is beslist ook niet iets wat niet bij mijn smaakpapillen past. Ik ben van het type 'wat de boer niet lust, dat eet hij niet'.

      Verwijderen
    3. Hahaha... als je zuidelijk komt in Portugal en Spanje dan begint het daar toch ook al vaker op de Marokkaanse keuken te lijken is mijn ervaring. Maar als je al die dingen die je opsomt niet lust dan snap ik ook wel dat je veel niet kent van wat wij eten. Gözleme is een pannekoek gevuld met spinazie en feta, erg lekker hoor! 't Is Turks, maar zou net zo goed voor Grieks, Italiaans, Spaans door kunnen gaan. Ketjap en atjar komen uit de Indonesische keuken en worden in Nederland veel gegeten.

      Verwijderen
    4. Oh echt? In Zuid-Portugal of Zuid-Spanje eten wij voornamelijk verse vis (heerijke rode Almadraba tonijn bijvoorbeeld), gewoon à la brasa of al sal. Met een aardappeltje of een stukje brood erbij. Marokkaanse invloeden heb ik daar nooit gezien.

      Verwijderen
    5. Ik at in Valencia de lekkerste kikkererwten/spinazie schotel ooit, ik maak het nog vaak na thuis! En in Portugal heerlijk stoofvlees met komijn, kaneel en gember.... leek op Marokkaanse tagine. En verse vis van de bbq met inderdaad brood en sla, dat eten ze in alle landen met een zee en veel zon. Over smaak valt niet te twisten! En gelukkig is de keuze overal steeds uitgebreider, van vegetarisch tot vegan tot hele t-bone steaks!!

      Verwijderen
  7. Ik vind het juist zo erg dat je in een deftig restaurant ook in Nederland brood bij het warm eten krijgt. Mensen, ik kom hier voor warm eten en de sausjes krijg ik zonder brood ook wel naar binnen.
    marieclaire

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marieclaire, brood is voor veel culturen een vast onderdeel van de maaltijd, zelfs als er al aardappel, rijst, pasta of andere koolhydraten worden geserveerd. En brood met lekkere boter in een restaurant vind ik persoonlijk wel lekker, maar ik eet er weinig van om mijn eetlust niet te bederven.

      Verwijderen