maandag 13 november 2023

2 van 50 - zomaar een week uit mijn leven #2

maandag 6 november 2023

De werkdag begint weer met ons ochtendoverleg. Er zijn mensen ziek en er moeten wat dingen geregeld worden. Ik kan niemand vervangen want ik sta zelf voor de klas deze ochtend. 

Ik heb een leuke les, ik laat de studenten een gezond weekmenu plannen voor iemand die bezig is met een gezonde leefstijl. Ze moeten in dit weekmenu ook rekening houden met de twee kerstdagen. Ze werken in groepjes van drie en er komen leuke en creatieve voorstellen voorbij. 

's Middags heb ik een gesprek met een moeder en zoon, zoon heeft een tumor in zijn bot, voor de tweede keer (!) en moet binnenkort geopereerd worden. Moeder heeft het er zwaar mee, haar zoon ook maar die wil dat niet laten merken. Hij maakt de hele tijd grapjes en doet alsof het niets voorstelt. Dat is ook een manier om ermee om te gaan. We bespreken hoe hij na de operatie verder kan gaan met zijn opleiding, inclusief stage in een later stadium. 

Eind van de dag ben ik moe maar tevreden en geeft mijn rondje in de sportschool weer wat energie en ontspanning.

dinsdag 7 november 2023

Ik heb geen tijd gehad om over vandaag iets te typen, het was druk met afspraken en ik moest voor een vergadering op pad. 

woensdag 8 november 2023

Om 4 uur ben ik wakker, dat gebeurt me de laatste dagen steeds vaker en begint een patroon te worden waar ik niet op zit te wachten. Ik blijf in bed, ga nog niet plassen ook al moet ik eigenlijk wel. Draai me nog een keer om maar slaap niet echt meer door. Gelukkig ga ik niet liggen piekeren, heb geen stress momenteel.

Kijk nog twee keer op de klok en dan nog een laatste keer om 05.15 uur. Besluit mijn wekker uit te zetten en op te staan. 

Ga ik meteen even op de weegschaal staan... gelukkig, ben nog steeds op mijn 'normale' gewicht. Ik kleed me aan en ga naar beneden. Daar volgt mijn vaste ochtendroutine. Thee zetten, lunchsalade klaarmaken, brood smeren, tas inpakken. Havermoutpap klaarmaken in de magnetron. Ondertussen mascara en lippenstift opdoen. Als mijn pap even heeft gestaan en lekker dik is geworden ga ik eten en lees ik mijn 'woensdag foodblogs': Karin Luiten, Onno Klein, Culy en nog een aantal. 

Even over zevenen zit ik op de fiets. Het is nog donker maar gelukkig regent het niet. Ik fiets via de AH in het centrum. Daar koop ik twee halfjes Alison en een stapel wenskaarten. Er zijn momenteel veel collega's die iets hebben en dan sturen we altijd een kaartje. Meestal ben ik degene die hiervoor zorgt.

Op school begint mijn dag met een half uurtje mail lezen. Daarna hebben we ons vaste ochtendoverleg, vandaag is er niet veel bijzonders dus duurt het maar 10 minuten. Ik ga terug naar mijn kantoor om alles klaar te zetten voor de mondelingen Engels die ik deze ochtend afneem. 

De eerste kandidaat komt niet, ik heb geen afmelding ontvangen, misschien zijn docent of de administratie wel, dat hoor ik later nog. De tweede komt gelukkig wel, de derde belt 10 minuten voor het mondeling met onze receptie om te zeggen dat hij zich heeft verslapen. Of hij dan nog mag komen? Nou, nee.... dat wordt een herkansing.  Heb ik even tijd om wat blogtypwerk te doen terwijl ik op nummero quatro zit te wachten. Die maar 4 minuten te laat is. Een jongeman die veel verzuimt op school, ik had hem eigenlijk niet eens verwacht.

Na de mondelingen drink ik koffie met mijn collega's. We zijn met een klein clubje vandaag, veel zieken en een aantal mensen met hun vrije dag op woensdag. Ook wel eens lekker om niet aan een volle tafel met veel getetter te zitten.

De rest van de dag administratief werk gedaan en wat eerder naar huis om een pittige regenbui voor te zijn! Zo'n bui kreeg ik alsnog toen ik na de sportschool naar huis fietste. 

's Avonds na het journaal kijken we nu - in stukjes-  naar Planet Earth III, opgenomen op de BBC, weer zoveel mooie beelden!

donderdag 9 november 2023

Heerlijk geslapen en om 05.17 uur werd ik wakker. Mijn wekker gaat om 05.20 uur, ik heb hier niet op gewacht maar ben meteen opgestaan.

Op school een dag met slechts twee afspraken. Een studiegesprek met een mentor en een student en mijn wekelijks overleguur met mijn teamleider. 

vrijdag 10 november 2023

Heerlijk, de laatste dag van de werkweek. Onderweg naar school fiets ik over de markt, haal alvast kaas en geef mijn boodschappenlijstje aan Cor van de groent-en fruitkraam. 

Heb een onlinegesprek met een studente en haar begeleider. De studente is opgenomen ivm een psychische aandoening. Zij kan wel schoolwerk doen, maar geen stage. Gelukkig bieden wij maatwerk en gaat haar studie gewoon door. 

Verder geen bijzondere dingen op het werk. 

Regent ineens heel hard wanneer ik naar huis ga, gelukkig zit mijn regenpak standaard in mijn fietstas. 

Had de hele dag zin in eten en snoepen, de bekende eetbuidrang. Geen zin om te sporten. Als ik niet ga sporten geef ik de eetbui meteen een kans. Wel sporten betekent dat ik me wat energieker voel wanneer ik klaar ben én dat ik over de eetbuidrang heen ben. Ben dus gaan sporten.

's Avonds ben ik alleen thuis en ik heb ik na het eten toch een kleine eetbui. Jammer!

zaterdag 11 november 2023

Gelukkig is het droog, ik ga sporten en daarna doe ik wat boodschapjes bij oa de Lidl en AH. Gisteravond zijn de Jumboboodschappen al bezorgd en mijn tas groente van de markt was natuurlijk ook al in huis. 

Verder een lekker lummeldagje. Ik heb een mooi boek en hoef nergens naar toe.

zondag 12 november 2023

Ik begin altijd op tijd met het schrijven van kerstkaarten. Ik stuur er niet veel, maar er zijn een aantal mensen die er altijd een krijgen. Zo krijgen mijn vriendinnen in Engeland en mijn vriendin in Italië er eentje. Bij deze kaarten stuur ik altijd een brief mee, een soort samenvatting van het afgelopen jaar.  En dat kost even tijd dus begin ik er altijd half november mee. 

Verder doe ik de gewone weekend dingen zoals wassen en drogen en opvouwen. 

T. maakt vandaag eten, zijn eigen kipshoarmarecept en een lekkere pittige saus erbij.  

Een heerlijk ontspannen weekend en op maandagochtend sta ik dan uitgerust en klaar voor een nieuwe week op.

eetbuivrije dagen: 2

18 opmerkingen:

  1. 's Nachts moeten plassen is ook een leeftijds ding. Ik moest dat ook nooit maar tegenwoordig wel. Ophouden zorgt er bij mij alleen maar voor dat ik wakker blijf. Nu ga ik dan gelijk plassen en ga daarna mijn warme bed weer in en dan slaap ik nog 2-3 uur. Ik sta wel wat later op dan jij maar ik denk dat ik ook later naar bed ga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wieteke, ik moet al heel lang minimaal 1 keer in de nacht ( meestal rond een uur of 1) naar de wc. Soms slaap ik zo lekker en vast dat ik dat moment oversla en dan moet ik dus vroeg in de ochtend als ik wakker word, doorslapen lukt dan niet meer. Dus ik probeer net als jij het ritme van 1x midden in de nacht aan te houden. Ga om 9 uur naar bed en sta om even voor half 6 op, in het weekend verschuift het iets.

      Verwijderen
    2. Dan slaap ik echt veel minder, ik ga om 11 uur naar bed en sta om 6 uur op. Om 9 uur 's avonds zijn wij regelmatig net klaar met eten. Zoon traint tot half 8, 8 uur thuis, eten koken en aan tafel. Voir het trainen eten kan niet want vaak is er maar een kwartier tussen uit school komen en vertrekken naar de training. En op een volle maag kun je niet goed trainen.

      Verwijderen
    3. Ik denk dat zo'n ritme ontstaat en als het past dan is het goed. De een kan toe met 4 uur slaap (Mark Rutte) en de ander heeft echt 8 uur nodig (mevrouw Niekje). Wij hebben nu dit ritme, maar dat is ook wel anders geweest en wordt misschien weer anders in de toekomst. Kan me voorstellen dat ik, wanneer ik gepensioneerd ben (ooit!. duurt nog even) later naar bed ga, maar wel redelijk vroeg opsta. Wie weet blog ik dan nog, dan komt het vast nog wel eens ter sprake!😊

      Verwijderen
  2. Jij bent een echt ochtendmens. Hoe laat ga je dan slapen?Ik herken wel het op het gemakje de dag starten. Je brengt me op een idee met de kerstkaarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, door de weeks om 9 uur in bed, in het weekend een uurtje later. Heerlijk om de hele ochtend te hebben, ook in het weekend kan ik daar van genieten, dat doe ik liever dan uitslapen, dat lukt me niet (meer). Vroeger, zo'n 30 jaar geleden, kon ik met gemak een gat in de dag slapen. Nu wil ik dat ook niet meer hoor! Ja, ik schrijf er liever een of twee per dag dan dat ik ze er allemaal in een weekend doorheen jaag, nu kan ik ook iets aardigs in de kaarten zetten, en niet alleen onze namen. Schrijf ze!! 😁

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen. Ik heb ook wel van die nachten dat ik wakker word en dan niet meer in slaap kan komen. Dan moet je niks aan je hoofd hebben anders wordt het gepieker. Ik ga er wel uit om te plassen, om weer rustig in slaap te kunnen vallen. Wat heerlijk dat de groenteman op de markt je groenteboodschappen brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, ik denk dat slapen als je ouder wordt ook veranderd. Ik sliep vroeger altijd door, nu veel minder. Maar gelukkig slaap ik nog redelijk goed, val altijd snel in slaap. Nee, de groenteman op de markt brengt het niet, ik lever om 7 uur mijn briefje in en om 3 uur staat het dan klaar en haal ik het op. Maar dat is ook een fijne service natuurlijk!

      Verwijderen
  4. Leuk om een kijkje in je week te zien. Wel struikel ik altijd over het vele groepswerk op scholen. Waarom moet er zoveel in groepen gedaan worden? Niet voor ieder kind is dat prettig....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, dank je wel! Ik doe niet vaak groepswerk, maar voor onze studenten (geen kinderen meer, ze zijn rond de 20) is het belangrijk omdat zij op het punt staan om te gaan werken, en dan hebben ze ook te maken met andere mensen en moeten ze samenwerken. Het is dus ook een leerproces waar de een minder en de ander meer moeite mee heeft.

      Verwijderen
  5. Als ik jou was zou ik mijn dag-nachtritme een een uurtje verschuiven, omdat je ook nogal laat warm eet en dan vrij snel erna gaat slapen met een vol en voldaan gevoel, neem ik aan. Terwijl je de volgende ochtend lang moet teren op je bordje pap met weinig calorien, en je sla en dus trek hebt tot 7uur sávonds. Mijn advies: eet vroeger warm, bv halfzes zodat je langer geniet van de volle buik óf ga later naar bed en sta later op, dan heb je overdag minder honger gevoel omdat de dag gewoon korter is! Volgens mij hoef je niet perse vroeg te vertrekken voor de files uit, en emails lezen kun je ook in de avond. Ook de sportschool kan in de avond, hoewel beter te mijden als de pest!!
    Denk er eens over.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, dank je voor het advies. Ik eet inderdaad laat, maar niet zoveel dat ik me nog vol voel wanneer ik naar bed ga.
      De eetbuien hebben te maken met niet genoeg snoepen/lekkers eten, niet met echte honger, want dat heb ik niet.
      De e-mails die ik 's ochtends lees op mijn werk kan ik 's avonds niet lezen want dan werk ik niet.
      Later naar mijn werk gaan is geen optie, en bovendien zou dat een half uur schelen, geen uren. We beginnen als team om 8 uur met een gezamenlijk startoverleg. Ik voel met prima bij mijn huidige slaappatroon dus voorlopig laat ik het zo. Als de omstandigheden veranderen dan verandert het wel weer mee, net als in vakanties en weekenden.

      Verwijderen
    2. Maar foodblogs lezen hoeven echt niet vóór 7 uur in de ochtend.

      Verwijderen
    3. Precies en dat is ook nodig en nuttig. Toen ik vorig jaar in het onderwijs werkte merkte ik dat dat zoveel van je vraagt dat je a.h.w. wat wereldvreemd kunt worden. De krant lezen is ook nodig, zeker als je om 8 uur teammeeting hebt en een ander met iets aan komt (juist vaak onderwijsgerelateerd! ) waar jij niets van weet. Groet, Ine

      Verwijderen
    4. Het is inderdaad goed om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Ik lees altijd de digitale NRC voor het eten en tijdens het ontbijt gratis de Britse digitale The Guardian, vergelijkbaar met de Volkskrant.

      Verwijderen
  6. Vier uur wakker, moeten plassen en het dan toch niet doen maar even goed niet meer in slaap geraken. Zó herkenbaar.
    Als je de hele dag zin hebt in eten en snoepen, waarom geef je daar dan niet aan toe? Gewoon tussendoor een koekje of zo (niet een hele zak natuurlijk!), zodat je het eetbuimonster voor bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, dat is inderdaad dé manier om het eetbuimonster op afstand te houden. Maar dan is mijn angstomdiktewordenmonster er weer om dit niet toe te staan. Ikzelf sta in het midden te twijfelen wie of wat het slimste is. En natuurlijk ben ik dat zelf en wéét ik dat ik een koekje kan eten. Maar het risico ligt op de loer dat ik de hele zak neem (eetbui) en daarom neem ik maar niets (angst).

      Verwijderen