maandag 20 november 2023

9 van 50 - rijbewijs

Ik heb er twee. Een Engels en een Nederlands rijbewijs. Mijn Engelse (met het adres waar ik destijds woonde) is inmiddels verlopen, maar het papiertje heb ik nog. Mijn Nederlandse rijbewijs is nog wel geldig en hoef ik pas over een paar jaar te verlengen.

Mijn ouders hebben altijd gezegd dat een rijbewijs iets is om zelf te betalen. Toen ik de leeftijd had om rijles te nemen woonde ik in Londen en was ik au-pair. Toen ik erachter kwam dat de rijlessen in Engeland stukken goedkoper waren dan in Nederland leek het mij een goed idee om in Engeland mijn rijbewijs te halen. Omdat ik destijds de middelen niet had heb ik mijn ouders gevraagd of zij toch de kosten voor hun rekening wilden nemen. 

Zo startte ik in de laatste maanden van het au-pair-jaar met rijlessen. De lessen vonden plaats in en om de wijk waar ik woonde, SE23. De snelweg was destijds, en misschien nog steeds, geen onderdeel van de rijlessen en ook niet van het rijexamen. Ik schafte ik 'The Highway Code' aan, een boekje met alle verkeersborden en -regels. Deze theorie moest ik leren. Het theorie-examen was niet,  zoals in Nederland, een los examen. De examinator die naast mij in de auto zat tijdens mijn rij-examen stelde aan het eind van het rij-examen een aantal vragen over deze Highway Code en dat was het dan. Ik slaagde de eerste keer dat ik examen deed!

Twee dagen later lag mijn rijbewijs op de mat en mocht ik helemaal alleen in een auto rijden. Ik had natuurlijk geen auto, maar mocht de auto van het au-pair gezin gebruiken. Een rode Peugeot, type weet ik niet meer, maar in ieder geval 5-deurs en een stuk groter dan mijn lesauto.  

Het was eind jaren 80, de Tomtom bestond nog niet, Google Maps was er ook niet, het enige navigatiemiddel dat ik tot mijn beschikking had was de stratengids van Londen, de zogenaamde A to Z. Met behulp van deze stratengids kwam ik overal waar ik heen wilde, lopend, fietsend en met het openbaar vervoer. Maar nog nooit met de auto.

Ik gebruikte de auto eerst een paar keer om de jongens van school te halen. De jongste zat op een basisschool vlak bij huis, de oudste op een school in een andere wijk. Toen ik de auto beter kende besloot ik, jong en onbevreesd als ik was, om eens richting het centrum te rijden.

Het verkeer in Londen was toen al druk, maar wel een stuk rustiger dan nu, je kon nog overal komen en er waren geen speciale zones. Zelfs parkeren in het centrum was geen probleem. Ik volgde de borden naar het centrum en kwam zonder al te veel moeite bij Trafalgar Square. Dat deel van het centrum kende ik goed, ik was er al vaak geweest. Ik besloot koers te zetten naar The Mall, vanwaar het nog een klein stukje was naar Buckingham Palace. Hier aangekomen reed ik een rondje, of misschien wel twee, over de rotonde om vervolgens weer richting huis te gaan.

Ik schrijf het hier op alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, maar niets is minder waar. Ik had klamme handen en het zweet stond op mijn rug. Maar wat was ik trots op mezelf! 

Ik heb al in geen 20 jaar meer links gereden, dus dat ben ik verleerd. En ook al zou het rondje voor het paleis nog steeds mogelijk zijn, ik denk niet dat ík het vandaag de dag, met het drukke verkeer van nu, nog zou durven. 

eetbuivrije dagen: 9


18 opmerkingen:

  1. Mijn vader vond het nodig dat ik lessen ging nemen toen ik 18 was en betaalde het ook. Hij had zelf pas op 40e rijbewijs gehaald (in 1964) en auto gekocht omdat hij een meubelzaak had met opa en zelf dingen wegbrengen was wel handig. Ook mijn moeder nam rijles. Ik slaagde de tweede keer en paar weken daarna was mijn moeder jarig en kreeg een envelopje met sleutel, er stond een auto voor de deur een rode mini. Ik mocht er ook mee rijden, en vond het heerlijk, mijn ouders reden beiden ook graag en mijn dochter ook, zit toch wel in de genen.
    Kaartlezen was en ben ik goed in en heb goed richtingsgevoel. Hoop nog heel lang te kunnen blijven rijden.
    Heb net mijn auto te koop gezet 11 jaar oud 200.000 mee gereden. H heeft een auto van jaar oud gekocht en ik neem die van hem over van 6 jaar oud.
    Ik hecht me altijd erg aan mijn auto's, geef ze regelmatig een schouderklopje en voor een lange rit zeg ik: zo gaan we lekker stukje rijden. Ik zal met tranen in de ogen afscheid nemen van mijn mooie blauwe, die wel behoorlijk wat krasjes en deukjes heeft, maar 80% niet door mijn toedoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, autorijden is heerlijk, en als je regelmatig blijft rijden zie ik geen reden om het niet meer te doen. Ik vind, vooral voor vrouwen, een rijbewijs belangrijk, het maakt je onafhankelijk. Vooral wanneer je 's avonds nog op pad moet is het prettig om dat met de auto te kunnen doen vind ik altijd. Aaaahhh... je lieve blauwe autootje... bewaar je een foto?

      Verwijderen
  2. Wat grappig dat je in Engeland leerde rijden. En dus links rijden en het stuur aan de 'verkeerde' kant. Dapper dat je zo het centrum indurfde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, klopt, de auto was met het stuur rechts, ik moest erg wennen toen ik in Nederland in een Nederlandse auto ging rijden. Ik mocht af en toe de auto van mijn ouders lenen, tot ik er zelf een had.

      Verwijderen
  3. Moest je weer "terugwennen"toen je in Nederland reed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, nee, dat hoefde juist niet, ik leerde autorijden in Engeland en had nog nooit in Ned. auto gereden. Ik moest dat echt leren en ben eerst een aantal keer met mijn moeder naast me de weg op gegaan.

      Verwijderen
  4. Ik zou nu denk ik ook niet meer in Arnhem durven rijden vanwege de drukte, en dat is nog niks natuurlijk vergeleken met de drukte in Londen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het verkeer in Arnhem een peulenschil is vergeleken bij Londen Nicole! Maar als je je onzeker voelt moet je het inderdaad niet doen, dat is vragen om ongelukken denk ik.

      Verwijderen
  5. Mijn zoon heeft net vorige week zijn rijbewijs gehaald. Hij heeft het geluk gehad dat een familielid een schenking deed en heeft het daar van betaald.
    Het geeft toch vrijheid om naar gebieden te gaan waar je met ov slechter kunt komen.
    Verder gebruiken wij vroeg of laat op de dag bij voorkeur ov of de fiets. Gevaar komt meer van mensen die je kent dan van onbekenden. En hoe meer mensen 's avonds gewoon de straat op gaan hoe veiliger het blijft.

    Links rijden met een auto vanuit Nederland is een stuk lastiger dan met een Engelse auto links rijden is mijn ervaring, je zit gewoon een stuk beter op de belangrijke zichtlijnen net zoals je dat in Nederland zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wieteke, wat leuk voor je zoon! Precies die vrijheid om overal naar toe te kunnen gaan is fijn. Ik fiets veel maar heb af en toe de auto nodig, om naar mijn vader te gaan bijvoorbeeld. Met ov in het weekend ben ik dan 1,5 uur onderweg van deur tot deur, met de auto is het 25 min. 's Zomers fiets ik het ook nog wel, dan is het een uur van deur tot deur.
      Precies, het stuur zit niet voor niets aan de andere kant in een Engelse auto, dat maakt het een stuk makkelijker, net als hier rechts rijden in een Ned. auto. Vooral op rotondes - en daar heeft Gr Brit. er veel van! - is dat met kijken prettig.

      Verwijderen
  6. Autorijden is heerlijk. Mijn ouders vonden het maar normaal dat ik op mijn 18de mijn rijbewijs haalde. Het was en is hier gebruikelijk dat ouders de lessen betalen. Mijn rijbewijs is van 1972 en voor theorie was ik van de eerste keer geslaagd. Praktijkexamen heb ik niet moeten doen. Je moest toen gewoon een jaar met een L rijden en dan kon je gewoon je rijbewijs afhalen op de gemeente.
    Rijden deed ik in mijn vader zijn grote Peugeot 404 break.
    Net zoals Lot kan ik ook goed kaartlezen en als we op vakantie zijn zoeken we toch vaak de kleinere wegen op die de GPS niet aangeeft. Anderzijds vraag ik me nu wel af hoe we vroeger, in steden die we niet kenden, onze weg vonden. Ik ben dus ook fan van Waze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat jij zo snel je papiertje haalde Myriam! En ja, als je goed richtingsgevoel hebt is fijn, ik heb dat niet en verdwaal nog in mijn eigen omgeving. Gelukkig is dat nu niet meer nodig en kan de app op mijn telefoon mij de weg wijzen.

      Verwijderen
  7. Wat spannend om met links rijden je rijbewijs te gaan halen. Ik vind de rotondes het moeilijkst. Wij waren ooit met onze nieuwe auto en nieuwe caravan naar Engeland. Frits reed maar bij iedere rotonde moest ik hardop zeggen welke kant we op moesten kijken. Niet naar naar links zoals bij ons maar naar rechts, hihihi. Zelf durfde ik er niet te rijden. Mijn rijbewijs haalde ik op mijn 18de en ook de eerste keer. Mijn ouders betaalden mijn rijlessen dus dat was boffen. Ik keek altijd naar de lessen uit en vond het geweldig om weer te mogen rijden. Nadat ik mijn rijbewijs had had ik ook geen auto maar mocht de auto van thuis gebruiken. Jaren later kreeg ik pas mijn eerste auto, een eend en wat was ik trots.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, het was juist niet spannend, ik had nog nooit gereden en leerde het in een Engelse auto in de Engelse straten. Hier in NL vond ik het in het begin wel even lastig, maar het wende snel. Ik vond autorijden lange tijd heerlijk, vooral de vrijheid die het me gaf. Nu vind ik het niet zo leuk meer, maar nog wel ontzettend handig en fijn dat ik het kan én een auto heb.

      Verwijderen
  8. Ik heb zelf geen rijbewijs en ervaar dat als zeer lastig zeker nu het OV steeds slechter is. Nu nog mijn rijbewijs halen is geen optie, heb inmiddels een oogziekte aan mijn linkeroog en zie daar maar 10% mee. Ed gaat tegenwoordig graag met de boot naar het VK (meer meenemen want in de zomermaanden kampeert hij bij JHB's en hoeft dan alleen in de tent te slapen want douches, keuken etc. gewoon binnen. Hij ervaart links rijden met een NL auto als erg prettig. Heeft ooit zijn rijbewijs toen hij 17 was in de VS gehaald bestond uit 5 kilometer over de highway, inparkeren en een paar verkeersregels vertellen. Kon het destijds gemakkelijk omruilen in NL voor een Nederlands bewijs. Volgens mij kan dat laatste niet meer en moet je hier altijd examen doen maar precies weet ik het niet. Ik lees nu Stiff upperlips: brexit update van Harry de Paepe en Flip Feyten erg leuk en hier en daar grappig. Aanrader! (maar misschien ken je het al).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, ik kon mijn rijbewijs gewoon laten omzetten en hoefde er verder niets voor te doen. OV afhankelijkheid lijkt me niet leuk, gelukkig heb ik een auto en kan ik nog steeds gaan en staan waar ik wil. Ik ken het niet, ga meteen kijken of ik Stiff upperlips kan reserveren bij de bieb!! Leuk!

      Verwijderen
  9. Heel bijzonder (en dapper) om in Engeland je rijbewijs te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam, dat was het juist niet, ik had nog nooit in Nederland gereden dus het was allemaal nieuw. En ik woonde toen al bijna een jaar in Londen en was ook al helemaal gewend aan het linkse verkeer, ik fietste er namelijk wel. En bij het oversteken was ik ook al geprogrammeerd met rechts en links en rechts kijken.

      Verwijderen