donderdag 2 november 2023

gebakje

Vieren 

Er was vandaag wat te vieren op mijn werk. Niet iets heel bijzonders, maar wel iets om met ons allen trots op te zijn. Mijn teamleider vond dan ook dat we wel iets lekkers verdienden bij de koffie. En dus was er gebak. Gebak van een goede banketbakker. Er waren verschillende soorten gebakjes en mijn favorieten, harde mokka's, tompoucen en hazelino's, zaten er ook bij. Ik wist van te voren dat er gebak zou zijn en ook welke gebakjes er zouden zijn, ik had ze namelijk zelf besteld!

Keuzestress

Ik had ze voor het weekend besteld bij de banketbakker in het centrum. Ik weet dat het gebak daar lekker is. Sinds ik de bestelling plaatste gingen de gebakjes rond in mijn hoofd. Niet de hele dag door natuurlijk, maar wel een paar keer per dag. Welke zou ik nemen? Ik had nog niet zo lang geleden een hazelnootschuimgebakje gegeten. En dat was erg lekker en ik zou er best nog een lusten. Maar een harde mokka vind ik ook niet te versmaden, net als een tompouce. Oh wat een keuzestress!

Niets nemen

Keuzestress over het gebakje is een ding, maar ik had ook nog de optie om niets te nemen. Het liefst zou mijn eetgestoorde brein die keuze maken. Maar mijn gezonde brein is momenteel redelijk krachtig en maakte de beslissing om wél een taartje te nemen. Die beslissing nam ik al een paar dagen geleden zodat ik me ook kon verheugen op het lekkers. 

Harde mokka

Ik besloot gisteren dat het een harde mokka zou worden, en dat ik bij die keuze zou blijven. En dat lukte. Toen de dozen op tafel stonden en ik alle lekkere dingen zag heb ik als een van de eersten het gebakje van mijn keuze gepakt. Gelukkig vindt niemand dat raar en ik zag dat er aan het eind van de pauze nog eentje over was, dus ik heb het niet weggekaapt voor de neus van een ander. En dat wist ik eigenlijk wel want niet iedereen houdt van koffiesmaak in gebak. Er waren ook nog twee tompoucen over én zelfs nog een hazelino.  Ik had dus net zo goed als laatste kunnen pakken want mijn favorieten waren niet als eerste op. 

Boterham

Ja, ik heb ook mijn boterham met pindakaas gegeten, zelfs drie kwartier eerder dan normaal! Ik zeg: goed bezig!

32 opmerkingen:

  1. En ik zeg: wat een gedoe om een gebakje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarop ik dan weer zeg: je weet kennelijk weinig van eetstoornissen!

      Verwijderen
  2. Heel goed bezig zelfs en gebak en verandering van tijd. Je kan het wel 👍
    Ja harde moca is zo lekker.
    Ik ben net een uitje met mijn zus aan het bedenken, en ga daar een koffie met bij inplannen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, voor mij een enorme overwinning, een gebakje op een doordeweekse dag! Leuk om alvast te bedenken waar jullie lekker koffie gaan drinken!

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je dit hebt gedaan. Klein stapje weer verder.
    Je bent een topper. Goed luisteren naar je “goede brein”😄😄

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik weet dat voor bijna 100 procent van de mensen dit niets bijzonders is, maar er is een klein deel voor wie dit een wel lastig is en daardoor een overwinning. Maar niet iedereen zal dat begrijpen, en dat is ook prima hoor! Dank je wel voor je compliment!

      Verwijderen
  4. Gelukkig smaakte het heerlijk,want er ging twijfelen aan vooraf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ik weet dat ik het heerlijk vind, maar - en dat ben ik vergeten te schrijven in de blog - ik ben zo bang dat het een eetbui veroorzaakt.

      Verwijderen
  5. Wat goed! Het lijkt misschien een klein ding, maar voor jou is het een hele stap. Hartstikke goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor mij een stap in de goede richting, helemaal waar Judy!

      Verwijderen
  6. Als het bij 1 taartje blijft, kan het weinig kwaad.
    Volgende keer een Crompouce? Lijkt me echt best lekker!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die crompouce rage he, voor mij een gewone, lijkt me toch het lekkerst! En inderdaad 1 taartje kan geen kwaad. Maar was bang dat het een eetbui zou uitlokken (want dat is mijn ervaring).

      Verwijderen
    2. Vanmorgen was ik bij de Jum bo, daar kom ik maar 1x per maand en er stond een hele vitrine met MEGA crompoezen, wel 25 cm breed, ik werd bij de aanblik beetje misselijk eigenlijk.
      Ik ben niet zo voor fusion en pizza met ananas etc. Sommige dingen uitontwikkeld en hoeft niets meer aan veranderd te worden.. Een tompouce is lekker en een croissant ook maar voor mij niet samen

      Verwijderen
    3. Hoi Lot, wat een joekels! Ik ben ook niet zo van dat soort fratsen, eet het liefst het origineel!

      Verwijderen
  7. Dat zeg ik ook: goed bezig! En die andere stappen, je niet zo druk maken over één gebakje: dat komt (misschien) nog wel een keer.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe mijn best Mrs H., vandaag ga ik een stukje gevulde speculaas eten, gewoon... omdat het kan! En dan niet compenseren door ander eten weg te laten.

      Verwijderen
  8. Soms moet je inderdaad gewoon de keuze maken om als een van de eersten te pakken. Zelf eet ik liever overdag geen gebak en dergelijke omdat ik van mezelf weet dat ik 's avonds graag snoep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was bang voor een eetbui na het eten van het taartje... de aandrang was er zeker, maar ik heb er niet aan toegegeven. Ik eet 's avonds na het eten daarom een blokje fudge, want dan heb ik ook - net als jij - trek in zoet.

      Verwijderen
  9. Geweldig!!! Dit is echt een overwinning voor je!!!! Ik zou zeggen, dit moet je vieren ;)) met natuurlijk een ................. hihi en dan zou ik voor de tompouce gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, de volgende keer dat er iets te vieren valt neem ik een tompouce, maar eerst ga ik dit weekend een oliebol eten... de beste oliebollenbakker van de regio staat er weer!

      Verwijderen
  10. Goed gedaan! Je bent het reptielenbrein te slim af geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. als ik lees dat je een harde mokka hebt gegeten ben ik jaloers (een beetje). Omdat ze hier nergens te koop zijn en ik ook geen banketbakker kan vinden met een webshop die ze verstuurt. Dat ik er dan meer moet bestellen is geen probleem. Is zeker wel 45 jaar geleden dat ik de laatste at.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Berber, ik heb geen idee waar je woont, maar ik zou je er met alle liefde een aantal komen brengen (ze kunnen prima in de vriezer). En als het erg ver van mij vandaan is dan doe ik het wanneer ik (we) een keer in de buurt zijn. Je kan me een mail sturen als je dat een goed idee vindt.

      Verwijderen
  12. Klinkt als een goede keuze, fijn dat je er van hebt kunnen genieten. Ik heb volgens mij nog nooit zo’n gebakje op. Ikzelf ben nogal fan van progres gebak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aukje, jouw gebakje heb ik even moeten opzoeken, kende de naam niet. Maar ik ken het gebakje dus wel, wist alleen niet dat ze deze naam hadden, ik lust ze ook graag!

      Verwijderen
  13. Wat fijn dat je deze stap kon zetten en dat je ervan hebt genoten met as we speak, geen eetbui achteraf als 'straf op de zonde'. En als die nog wel komt, jezelf niet veroordelen hoor! Echt niet doen! Ik kan me voorstellen dat je nu adviezen krijgt a la 'je kunt het, nu een volgende stap zetten'.
    Maar het eetstoornisbrein ligt nu te grommen in een hoekje van de kamer, misschien, die maar even niet meer prikkelen? Even tevreden zijn met dit? Dit is al heel mooi.

    Als zoethater kan ik me niet heel veel voorstellen bij je hunker naar gebak, vrees ik. Ik pieker(de) juist vaak hoe ik dat gebakaanbod kon afslaan. De druk op je om 'gezellig' te doen, vooral niet 'ongezellig' te zijn... Net als met alcohol. Nu kan ik er beter mee omgaan.
    Maar de stress, het gemaal, en het gepieker in je hoofd ken ik wel. Vooral als je alleen woont, is dat leren daarmee om te gaan, soms trek ik, 'bij wijze van schoonmaak', gewoon even een denkbeeldige stofzuiger door mijn bovenkamer:-)

    Fijn weekeind, wat zul je je voldaan voelen hierover! Liefs Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ine, dank voor je fijne reactie! Het was een lekker gebakje en omdat ik een enorme zoetekauw ben genoot ik er ook echt van. Ik snap hoe het voor jou moet voelen als mensen je iets opdringen waar je geen trek in hebt. Ik heb dat ook wel eens en ik vind dat vervelend. Maar ik neem dan toch niet. Gelukkig kom ik niet vaak in zulke situaties. Goed idee, om even een stofzuiger door de bovenkamer te halen!

      Verwijderen
    2. Dankjewel. Ik kan het echt niets aan doen dat ik het niet graag lust. Een nicht van me heeft het ook, zoet gaat er niet in bij haar. Had ze als baby al.
      Toen mijn partner overleden was heb ik een vrouw opgezocht die kort na mij weduwe geworden was. Onze partners werden in hetzelfde ziekenhuis behandeld, daar kenden we elkaar van. Haar man was verzot op Brokking gebak en dat had ze -ter nagedachtenis aan hem- voor mij ook gehaald. Ze haalde het ook voor zijn verjaardag, hun huwelijksdag, etc,etc. Ik kon het dus niet afslaan. Deed er wel een uur over en zat de rest van de dag bomvol, echt onaangenaam. Bij de lunch had ze broodjes, daarvan heb ik 1 aangenomen en meegenomen 'voor in de trein'. Maar in werkelijkheid kreeg ik die dag bijna niets meer naar binnen, zo zoet en machtig was die bonk gebak. Het was een hele lieve man, die man van haar, maar ik denk dat ik hem maar op andere manieren herdenk dan met Brokking gebak:-) Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Ach, is dat erg Ine? Mijn man geeft er ook niet veel om, behalve dan om dropjes en winegums. Verder eet hij liever chippies en hartige snacks. Wat een bijzonder verhaal! Ik snap dat je op dat moment niet kon weigeren, zoiets is dan emotioneel erg beladen. Brokking natuurlijk meteen even opgezocht... mij mag je er voor wakker maken!!

      Verwijderen
  14. Heerlijk dat je kon genieten van een gezamenlijke traktatie. En nog fijner dat je daarna geen eetbui kreeg. Daarmee heb je jezelf geleerd dat het één doen dus niet automatisch betekent dat er een eetbui volgt. Dat herken ik wel; die angst. Mokkagebakjes zalig zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nietzomaarzooo, jaaaa, mokkaaaa! Inderdaad zalig! Het is voor mij echt een traktatie want ik eet bijna nooit taart of gebak, eigenlijk alleen als ik jarig ben of als mijn man jarig is. En heel soms dus nog op een ander moment, maar dan alleen als het gebak me echt lekker lijkt. Gebak van de supermarkten sla ik altijd af. Wat een snob ben ik toch!! 😉

      Verwijderen