zondag 24 april 2022

lepeltje lepeltje

Nee, wees niet bang, geen slaapkamerverhalen op deze blog. Deze post gaat over een eetregel die te maken heeft met het gebruik van een lepeltje voor dit en een lepeltje voor dat. 

Mijn havermoutpap eet ik altijd met dezelfde lepel. daar hebben we er drie van maar ik ben de enige in huis die dit fijne lepels vindt. Het is een tussenmaat, vrij rond en zwaar. Ik hoef niet bang te zijn dat ik niet met deze lepel kan eten want er zijn er genoeg en bovendien is 's ochtends alles schoon want dan is de vaatwasser net geleegd.

Dan heb ik ook een lepel voor soep. Daar zijn er twee van. Ook niet de favoriete lepel van T. om mee te eten maar wel een lepel die handig is voor veel dingen want deze lepel heeft een vrij lange steel. Nu eten we niet iedere dag soep, en wanneer ik deze lepel wil gebruiken is er altijd wel eentje beschikbaar. 

Dan heb ik nog een lepeltje voor mijn vla, eentje voor mijn ijscoupe en eentje voor mijn kwark. Drie verschillende lepeltjes. En van die lepeltjes zijn er niet meerdere exemplaren. Deze lepeltjes liggen in de besteklade in het vakje met de kleine lepeltjes. 's Avonds na het eten gaat T. met zijn toetjes op de bank zitten, ik eet mijn nagerecht aan tafel terwijl ik wat blogs lees. Voor het toetje leg ik daarom ook nooit bestek neer wanneer ik de tafel dek. 

T. pakt zijn eigen toetje uit de koelkast en pakt dan ook zelf een lepeltje. En het is natuurlijk geen verrassing dat ik met argusogen kijk welk lepeltje hij dan pakt. Soms pakt hij mijn lepeltje en dan spring ik nog net niet op om het uit zijn handen te grissen. Omdat T. dat lepelgedoe flauwekul vindt zeg ik er niets van en wacht ik gewoon tot hij zijn toetje op heeft. Dan kan ik daarna het lepeltje gebruiken. Wat ik ook wel doe is het lepeltje voor we aan tafel gaan alvast verstoppen. Dan leg ik het op een andere plek in de besteklade. Probleem opgelost! 

Dit gedrag rondom zoiets pietluttigs als lepels is natuurlijk raar. En daar wil ik nu wat aan gaan doen. Eetbuien zijn onderdeel van mijn eetstoornis, maar ook regels rondom bestek en servies hebben een impact op mijn manier van eten en dit moet ook een keer stoppen. 

Nu ligt het niet erg voor de hand om ineens allerlei ander bestek en servies te gaan gebruiken. Ik heb het idee dat het eten me beter smaakt, de thee en koffie lekkerder zijn, wanneer ik het eet of drink met bepaald bestek en servies. Ik weet dat anderen dit ook hebben en iedereen zal het me eens zijn dat een goede wijn niet lekker drinkt uit een plastic of kartonnen bekertje. En dat eten van kartonnen bordjes bij een feestje kan, maar normaal gesproken doe je dat ook niet. 

Misschien maak ik het groter dan het is, is het nu niet zo heel belangrijk en kan ik beter iets anders aanpakken, zoals de regels rondom eettijden. Daarover morgen meer. 

aantal dagen aaneengesloten eetbuivrij: 36


14 opmerkingen:

  1. Het is toch niet het bestek zelf,dat je aanpakt? Maar het heilig moeten. Het zou toch fijn zijn,om vrijwillig een bepaalde lepel te gebruiken en als die vuil is een andere?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, klopt, het zou zeker fijn zijn als ik gewoon iets kon pakken als 'mijn' lepel vuil is. Ik begrijp je eerste vraag niet zo goed, het is juist het bestek (naast tig andere dingen) die bij het heilige moeten horen. Of bedoel je iets anders?

      Verwijderen
    2. nee,ik bedoel,dat het bestek een onderdeel van alle moeten is.

      Verwijderen
    3. oh zo, nee, het is minder moeten dan wat ik eet en hoe laat ik eet, die staan met stip op een, bestek en servies bungelen onderaan de 'moeten'-lijst.

      Verwijderen
  2. Het is wel een grappig blogje geworden. Als je het zelf echt belangrijk vind om dit te veranderen doen en anders laat je het voorlopig nog zo, misschien komt er ee n dag dat je als vanzelf een ander lepeltje pakt.

    Ik heb een lepel en vork gekregen toen ik vd lagere school afging en dat gebruik ik dus al vanaf 1962, soms verdwijnt bestek zomaar maar dit is gelukkig altijd gebleven.
    Ik heb trouwens mijn hele schoolcarièrre Montessorionderwijs gevolgd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Lot, het was ook een beetje voor de grap en een beetje serieus. Ik denk dat het bestek het laatste van mijn zorgen moet zijn, het is ook maar een klein onderdeel van alle regels in mijn hoofd. Het principe van het Montessorionderwijs spreekt mij wel aan. Ik ben naar een gewone lagere school gegaan, op 3 minuten loopafstand van huis, alle kinderen gingen tussen de middag naar huis, ik ook, samen met mijn moeder, die juf was op dezelfde lagere school.

      Verwijderen
  3. Over bestek zou ik me geen zorgen maken. Goed, het is aangeleerd gedrag, maar dat sluipt er toch in de loop der jaren in. En je belast je lijf er niet mee.
    Met eetgewoonten is het anders. Daar belast je je lijf wel mee. En daar zou ik me meer op richten. Ook omdat als de tijd daar is, jullie minder kunnen werken en meer reizen, het fijn is als dat zonder stress zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Francien, ik ben het met je eens hoor, het is ook maar een klein onderdeel van het grotere eetprobleem en niet iets waar ik echt wakker van lig. Woensdag tot en met vrijdag ga ik volledig uit mijn comfortzone, daar heb ik veel zin in, ook al weet ik dat ik het niet makkelijk vind.

      Verwijderen
  4. Een beetje herken ik het, ik wil voor bepaalde dingen ook bepaald bestek. En ik ben alleen dus het is altijd beschikbaar. Maar zo heel strikt als bij jou is het bij mij geloof ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, de meeste mensen herkennen het wel. Ik denk dat ik, als ik alleen zou zijn, echt nog véél meer eigenaardigheden zou hebben omdat er dan niemand zijn of haar wenkbrauwen meer optrekt. Nu heeft mij man ook wat dingen waar ik niets van snap.... gelukkig maar denk ik dan, iedereen heeft wel iets waar een ander zich over kan verbazen.

      Verwijderen
  5. Ja, ik herken dit ook.
    Mijn man bijvoorbeeld wil alleen maar van vorken eten met rechte tanden inplaats van gebogen tanden. We hebben ook allebei een ander toetjeslepeltje ik wat kleiner en op een fijne manier afgerond en hij juist een ronder uiteinde aan het steeltje, ook voor ijs hebben we beiden een ander soort lepeltje. Daarom zijn er vast en zeker ook zoveel soorten. Maar ook de borden en schaaltjes moeten gewoon fijn zijn om van te eten.
    Borden lekker groot(dan lijkt het wat minder wat je op moet eten) en er gezellig uitzien.
    Allemaal luxeproblemen, maar zolang dat kan vind ik dat geen probleem.
    Niet alleen wat bestek betreft verschillen we maar ook nog wat er op of inkomt.
    Maar ‘s avonds komt alles goed en liggen we lekker lepeltje lepeltje 🤭
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Ria, wat een ontzettend leuke reactie! Vooral je laatste zin 🤣Dus dat bestekgedoe is jou ook niet onbekend, en ik vermoed dat heel veel mensen voorkeuren hebben. Mijn vorken moeten lange tanden hebben, en gebogen zijn. Voor mijn fruithapje heb ik een heel dun sprieterig vorkje, daar is er ook maar een van.... en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor!

      Verwijderen
  6. Oh, geweldig! Dat je je favoriete lepeltje verstopt! Zou ik ook doen, haha! Ik heb zelf trouwens ook wel wat van die 'rare' dingetjes. Ik snap dat je dat graag aan wil pakken. Maar echt heel belangrijk is het niet. Dat komt ooit wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Nicky, ach, er zijn inderdaad belangrijker dingen en een beetje raar is ook niet zo erg. Gelukkig ben ik dus in goed gezelschap als het op verstoppen aankomt!

      Verwijderen