vrijdag 8 april 2022

vrijdag 8 april 2022 - eetbui ik mis je

Je geeft me zo'n heerlijke roes waarin ik even alles kan vergeten. Terwijl ik geniet van de zoete smaken in mijn mond, de lekkere texturen van de koekjes, de chocolade en het koude ijs vergeet ik even dat ik moe ben en dat ik dingen moet doen waar ik niet meteen zin in heb. Ik kan even alles uitzetten in mijn hoofd, stoppen met piekeren en lijstjes maken, bedenken hoe laat ik dit en hoe  laat ik dat doe. stoppen met plannen, gewoon even helemaal niets! 

Even is er geen moeten, zelfs niet naar de sportschool want jij zorgt  dat het programma in mijn hoofd voor vandaag is geannuleerd. Jij zorgt ervoor dat ik kan doen en laten en eten wat ik wil. Ik zie je aankomen en weet dat je mijn dag overneemt. Ik geef me volledig aan je over. Ik bied geen weerstand want ik weet dat dit zinloos is. Je bent me namelijk al een aantal dagen aan het voorbereiden en maakt me helemaal willoos. 

Een eetstoornis is als een slechte relatie waaraan je geen eind kan of durft te maken. Je zit zo vast in de routines die de relatie met zich meebrengt, je overziet niet goed hoe het zal zijn als de relatie voorbij is. Je weet wat je hebt en ondanks alle ellende zijn er ook nog wel goede periodes en daar trek je je dan weer aan op.

En als de relatie dan uiteindelijk over is en je verder gaat met je leven zijn er momenten waarop je die ander toch even mist. Er is nog geen vervanging en af en toe his het heel leeg. Natuurlijk ben je ook aan het genieten van je herwonnen vrijheid, maar het is niet iedere dag feest. Je zit ook wel eens een avond alleen op de bank en dat voelt eenzaam en kaal. Maar terug naar hoe het was, geen denken aan! Dan liever deze leegte.

Gelukkig sta je iedere dag op met het besef dat je niet voor niets uit elkaar bent gegaan. Je haalde het slechtste in elkaar naar boven waardoor je soms hele dagen aan het ruziën was. Daardoor kon je je slecht concentreren op je werk en sliep je slecht. Je ging steeds minder leuke dingen doen omdat je daar geen zin meer in had. En dan weet je weer dat het zo echt beter is. 

Ik was vandaag alleen met eten, ben wel gaan sporten maar heb geen eetbui gehad na het eten. Ik heb weer iets lekkers bij de koffie genomen, nu iets kleins (een stukje chocolade) en ga zo met een voldaan en blij gevoel naar bed. Want ook al mis ik de eetstoornis, ik weet dat het beter is zo.


dagen aaneengesloten eetbuivrij: 20

14 opmerkingen:

  1. WOW en tekst om te lezen en herlezen.

    Zo goed omschreven, kan zo gepubliceerd worden!

    Kan me er wel wat bij voorstellen al ben ik nooit ergens aan verslaafd geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat heb je dit geweldig leuk en humoristisch beschreven. en het is helemaal waar.
    Soort slecht huwelijk, je blijft bij elkaar, omdat.... waarom eigenlijk? omdat het ergens vertrouwd is?
    20 dagen....kanjer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Berber, ook jij bedankt voor dit compliment. Ik denk omdat het vertrouwd is inderdaad. Je weet wat je hebt en daar doe je het dan maar mee. Vandaag 21 dagen!

      Verwijderen
  3. Het is echt afkicken hé. Hou moed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Myriam, ja maar gelukkig zonder ernstige ontwenningsverschijnselen. Ik voel me er heel goed bij. Ik blijf doorgaan, dank je!

      Verwijderen
  4. Logisch,dat je af en toe de "voldoening"van je helemaal volstoppen mist.Daar moet langzaam iets anders voor in de plaats komen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, het is inderdaad die lege plek die ik moet vullen, bloggen is een van de dingen die ik nu doe en dat werkt best goed.

      Verwijderen
  5. Ja, dat gemis kan ik me goed voorstellen. Goed dat bloggen die lege plek een beetje kan vullen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ik merkte het gisteren ineens dat ik dat 'lekkere' gevoel miste, maar wat er daarna komt mis ik totaal niet en daarom lukt het denk ik om er niet aan toe te geven en als ik iets anders doe ben ik het ook weer snel vergeten.

      Verwijderen
  6. Het is zoals een verslaving waarvan je moet afkicken en dat valt nooit mee. Maar jij bent nu op de goede weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, zo is het inderdaad wel, valt me niet heel zwaar gelukkig.

      Verwijderen
  7. Bij alle verslavingen achter je laten, hoort ook rouw. Ook dat is een horde. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vlasje, gek toch, iets missen waar ik al zo lang vanaf wil!

      Verwijderen