zaterdag 2 april 2022

zaterdag 2 april 2022 - nog een rare reden voor een eetbui

Ging het eergisteren in mijn blog over het overtreden van eetregels, vandaag gaat het over keuzestress. 

Ik plan onze maaltijden altijd vooraf. Op woensdag bestel ik de boodschappen voor de week en T. haalt de bestelling op vrijdag op. In de week dat we deze boodschappen nodig hebben voor het avondeten kan het zijn dat er iets verandert in de planning. Bijna altijd heb ik iets achter de hand. Soms vers, soms in de vriezer, soms maak ik snel iets. Maar het kan gebeuren dat ik ineens niet weet wat ik dan zal eten. 

Dat moment is voor mij heel vervelend, als ik dit een paar uur van te voren weet heb ik nog tijd om iets te bedenken, maar als dit kort voor etenstijd is - en dat is altijd 19.00 uur - dan raak ik in lichte paniek. Mijn gedachten gaan dan alle kanten op en ik ga op zoek in vriezer en koelkast. Er is altijd voldoende te eten in huis, maar ik moet op dat moment een keuze maken en ik weet dan niet heel goed wat. Het moet voedzaam zijn, lekker en niet te veel werk. Ik zou natuurlijk gewoon kunnen eten wat er op de planning stond, maar dat schuiven we dan door en als ik dit niet zou doen verandert de rest van de eetplanning zodanig dat ik dáár dan weer stress van krijg. 

Het is voorgekomen dat ik door deze stress dan een maaltijd maak die niet helemaal naar mijn zin is, bijvoorbeeld niet lekker genoeg. In ieder geval niet 'perfect' en dat kan een trigger zijn voor een eetbui na afloop van de maaltijd. Vaak is het dan een combinatie van triggers want meestal ben ik op zo'n avond alleen thuis. Inmiddels heb ik deze rare reden voor een eetbui aardig in toom. Ik bedenk dat eten gewoon eten is, ook als het niet gepland was en ik er daarom nog geen vreetbui van hoef te maken. En dat ik ook gewoon een broodje en een salade kan maken als  ik het echt niet meer weet. Ook heb ik extra dingen gekocht voor in de vriezer zoals vissticks en ovenkroketten. Met een wrap of broodje en wat groente kan ik hier van genieten. Het is misschien niet de meest gezonde optie, maar dat is ook niet nodig, ik moet van mezelf inmiddels niet meer altijd enorm gezond te eten.

Vandaag ging mijn lunch bij T. niet door. Ik had toch een leuke dag want ik heb gelezen, wat vooruit gekookt voor komende week en een paar afleveringen van het vervolg op Sex and the city gekeken. Ik vind het een leuke serie en dat terwijl ik de originele serie nooit gezien heb! En natuurlijk heb ik mijn ijscoupe met slagroom gegeten en daarna géén eetbui gehad. Dat zet de stand op twee weken.

 dagen aaneengesloten eetbuivrij: 14

12 opmerkingen:

  1. Dat is een mijlpaal, een felicitatie waard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer,dat je niet de vrijheid hebt om te kiezen,wat je eet.Ik maak soms de dag voor de nieuwe bestelling komt de wonderlijkste recepten van wat er nog is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dat kan ik ook maar er zijn momenten dat ik het dan toch niet weet omdat het anders gaat dan anders. Dat heeft met de eetregels te maken, als ik bijvoorbeeld tussen de middag al ijsbergsla op heb dan kan ik dat 's avonds niet nog een keer eten. Hé, ik voel een nieuwe blog opborrelen! ;-)

      Verwijderen
  3. Je bent zó goed bezig. Ik heb de indruk dat je stilaan de controle een beetje loslaat want daar gaat het tenslotte allemaal over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Myriam! De controle loslaten lukt nog niet, maar de eetbuien op afstand houden gelukkig wel, dat vind ik nu het belangrijkste.

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd met deze mijlpaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee weken! Dat is hartstikke goed! Schijnbaar helpt het om zo te analyseren én vervolgens naar je gezonde verstand te luisteren. En mocht het een keer mis gaan, niet opgeven maar gewoon weer verder, he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, vanaf een afstand proberen naar mezelf te kijken en me dan ook voor te stellen hoe ik me na afloop voel. Ik hoop dat het niet mis gaat, maar ben op alles voorbereid.

      Verwijderen