woensdag 6 april 2022

woensdag 6 april 2022 - iets lekkers bij de koffie

Vandaag heb ik mezelf een kleine uitdaging gegeven. Gisteren nam ik me dit al voor en vandaag heb ik het uitgevoerd. Ik heb iets lekkers bij de koffie gegeten vanmorgen. Niet in plaats van mijn boterham met pindakaas, maar extra, naast mijn boterham met pindakaas. Ik had nog een lekkere muffin van de bakker in de vriezer liggen, bewaard voor een speciale gelegenheid. Die komt in mijn eetgestoorde hoofd nooit, tenzij het mijn eigen verjaardag is en dan wil ik het liefst een harde mokka of hazelnootschuimgebakje. Die eet ik anders nooit, ook iets waar verandering in moet komen, maar dat is voor een andere keer.

Goed, een muffin dus. Geen supergrote, maar wel een die niet in twee happen op is. Toen ik het op dinsdagochtend besloot kon ik het nog even vergeten, het zou pas een dag later gebeuren. Toen ik vanmorgen mijn eten voor op het werk klaarmaakte en de muffin in de tas erbij deed werd ik toch een beetje nerveus. Zou het wel goed aflopen met die muffin en mij? Zou het verbreken van mijn eigen eetregel een duwtje in de richting van een eetbui zijn? Zou ik niet doorslaan? En niet compenseren door 's avonds weer minder te eten, of mijn blokje fudge niet te nemen? Want dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Het plannen van bepaalde voedingsmiddelen, de extraatjes, de lekkere dingen die ik mezelf altijd ontzeg, helpt me om de eetbui op afstand te houden. Ik reageer op de mogelijk drang door te beloven dat het komt, heus, maar niet nu meteen. Klinkt gek en alsof ik de hele dag door aan het praten ben met mijn eetstoornis. Zo is het niet. Maar om het op deze manier uit te leggen is het meest duidelijk voor iemand die geen last heeft van deze rare eetafwijkingen. 

Mijn ijscoupe plan ik ook, ik kijk er op de dag zelf ook echt naar uit. Ik compenseer niet, ik sla daarna ook niet (meer) door. De uitdaging vandaag is er ook eentje die ik moet herhalen. Niet dagelijks, maar zo af en toe zodat ik, wanneer er weer een traktatie is op school bijvoorbeeld, spontaan kan kiezen wel of niet te nemen en daar niet een uur of langer mee bezig ben.

Vandaag lukte het, de muffin was lekker, niet heel bijzonder maar dat mag ook. En ik sloeg niet door, voelde niets bijzonders na afloop en heb niet gecompenseerd. Uitdaging gelukt! Challenge & repeat nu!

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 18


13 opmerkingen:

  1. goedzo!!! weer een stap vooruit. harde mokka, heerlijk, die zijn hier niet en is al een jaar of 45 geleden dat ik die voor het laatst at. Hazelnootschuimgebak, t liefst van Maison Kelder...
    En ik eet ook echt niet elke dag gebak, maar zo af en toe mag dat best, en dat geldt zeker ook voor jou. En genieten ervan dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Berber, dat laatste is vooral belangrijk! En inderdaad is er niets mis met een gebakje af en toe.

      Verwijderen
    2. Leuk Berber dat je ook Maison Kelder noemt. Ik woonde en werkte vlak bij de eerste vestiging in de Haag en op kantoor was dat ook bijna altijd de tractatie die werd gehaald.

      Verwijderen
  2. Persoonlijk vind ik muffins en ook cupcakes nogal overgewaardeerd. Vaak een wat droog cakes, muffins iets smeuiger door de toevoegingen. En eigenlijk vind ik het zelde de moeite waard om te eten extra.
    Ik geef vaak cijfers aan eten, een cupcake een 6, een muffin een 7. Maar die andere 2 zijn 9 en 10, de mocca at ik vaak met mijn moeder en hazelnootschuimgebak van Maison Kelder is een 11.

    Verder ga je heel goed zo te lezen. Fijn om te lezen deze dagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, een cupcake vind ik niks, maar een goede muffin is wel lekker. Ik maakte ze vroeger vaak zelf. Ze zijn wat compacter en smeuïger dan een cupcake als ze goed gemaakt zijn. Leuk om cijfers te geven. Ik was de tompouce vergeten, die krijgt van mij een 9, harde mokka een 10 en hazelnoot 9,5!

      Verwijderen
  3. Ik hoop voor je,dat je op weg bent naar een tijd,waarin je spontaan een muffin kunt eten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen, en wat ga je goed! Je inspireert me om ook minder 'dwangmatig' naar mijn eigen eetpatroon te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een succesje geboekt, wat ben je goed bezig!
    Ik heb heel andere overdenkingen bij iets lekkers eten, zoals:”als ik nu wat lekkers neem past straks dan mijn gewone gezonde eten nog en zal ik er niet misselijk van worden, is het dat even genieten wel waard enz…”
    Mooi dat je er zo eerlijk over schrijft.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, dank je wel! Ik ziet niet heel snel vol, maar ik heb weer andere issues zoals je weet. Wat jij ervaart is overigens ook niet heel fijn lijkt mij.

      Verwijderen