woensdag 20 april 2022

woensdag 20 april 2022 - het wordt steeds makkelijker

Het wordt met de dag makkelijker. En het idee van een eetbui gaat me steeds meer tegenstaan. Zo'n twintig jaar geleden ben ik gestopt met roken. Dat was in de eerste paar weken even lastig. Om het makkelijker te maken stopte ik ook even met koffiedrinken. Koffie was namelijk een enorme trigger om een sigaret - in mijn geval een shagje - op te steken.

Het roken zelf miste ik niet eens zo heel erg. Ik was natuurlijk wel verslaafd aan de nicotine, maar meer nog aan de handelingen die erbij te pas kwamen. Pakje shag openen, shagje draaien, aansteken, even rustig zitten, kopje koffie erbij, roken en dan weer door. 

Ik rookte in de tijd dat roken nog overal toegestaan was. Ik rookte op kantoor en later op school in de personeelsruimte, ik rookte in het vliegtuig en in de trein, ik rookte in restaurants en cafés. 

Toen het aantal plekken waar je mocht roken steeds minder werd en we in het schoolgebouw een rokersruimte kregen vond ik het al minder prettig om te roken tijdens werk. We zaten in onze pauzes en vrije uren schouder aan schouder in een kleine, slecht geventileerde ruimte en paften er flink op los. En stonken we een uur in de wind!  Toen we als docenten naar buiten verbannen werden met onze rookwaar vond ik het tijd om te stoppen. Ik had geen zin om tussen de leerlingen te staan. Bovendien wilde ik in mijn pauzes wat eten en drinken en daar zou dan geen tijd meer voor zijn.

Inmiddels ben ik dus zo'n 20 jaar gestopt met roken en heb ik sindsdien ook geen behoefte aan roken meer gehad. In tegendeel, het idee staat me nu enorm tegen. Ik vind de rook stinken en moet er niet aan denken dat ik ergens zou zijn waar veel gerookt wordt. T. rookt af en toe een paar sigaretten, dit doet hij in zijn 'man cave' en nooit in de woonkamer. Ook krijgen we nog wel eens visite van mensen die roken en ook zij steken er bij ons nooit eentje op, tenzij we buiten zitten. 

Weer even terug naar de eetbuien, ik denk echt dat ik er nooit meer een zal hebben omdat het idee aan zo'n vreetpartij me nu tegenstaat. Als ik me voorstel dat ik zoveel snoep en ijs ga eten dan vraag ik me oprecht af hoe ik dat al die jaren met regelmaat heb kunnen doen. Toch blijf ik voorzichtig omdat ik tijdens eetbuidrang nog wel mijn best moet doen om niet voor de bijl te gaan. Eerst die 66 dagen grens waar ik gisteren over schreef bereiken, dan durf ik misschien te zeggen dat ik er echt mee klaar ben.

aantal dagen aaneengesloten eetbuivrij: 32


10 opmerkingen:

  1. Geeft de gedachte,dat het met roken is gelukt je nu steun?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerine, nee, niet echt, daarvoor is het ook zo lang geleden. Daarnaast, roken kan je laten en nooit meer doen. Eten moet je wel en daarom is het niet echt goed te vergelijken.

      Verwijderen
  2. mijn opa zei vroeger altijd dat hij liever een sigaret had dan een boterham (in de oorlog). Hij was 1.98 en woog 68 kilo (en had zeiloren) Heeft toch meer gerookt dan gegeten:))
    Staat goed he, 32 dagen. en de rest haal je op je sloffen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Berber, mijn oma was er ook zo een, je kon haar uittekenen met een sigaret in haar mond. Caballero zonder filter, ik denk 2 pakjes per dag! Eten deed ze ook niet veel, maar als ik als kind bij haar ging logeren pakte ze wel uit voor mij en koos ik altijd hetzelfde: gebraden drumsticks, gebakken aardappels, sperziebonen en toe een Mona chipolatapudding. Bij de koffie een harde mokka. Inmiddels kan ik zelf hee lekkere chipolatapudding maken, het is nog steeds een van mijn favoriete toetjes!

      Verwijderen
  3. Echt fijn om te lezen hoe je het allemaal ervaart

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lukt je Niekje. Geweldig hoor.
    Ik ben 20 jaar geleden gestopt met roken maar heb nog dagelijks
    trek in een sigaret.
    Vooral na de maaltijd.
    Succes verder.

    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes, dank je, jammer dat je nog steeds behoefte hebt aan een sigaret. Heel heel heel soms vind ik een wolkje nog wel een lekker ruiken, maar de gedachte aan roken .....nooit meer!

      Verwijderen
  5. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met stoppen met roken. Ik ben ook al een tijd gestopt met roken. En ik heb ook nog wel eens zin in een sigaret maar dan zeg ik altijd tegen mezelf 'Maar ja, ik rook niet' en dan gaat het vanzelf weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, zo kan je het inderdaad ook doen. Zin in eetbui? Jammer dan, want daar doe ik niet meer aan. Denk dat ik dat mijn nieuwe mantra maak!

      Verwijderen