zaterdag 30 april 2022

op de weegschaal na de mini-vakantie

Uitgebreid ontbijten, een hele pizza, een paar glazen wijn, een stuk kwarktaart, een ijsje, rijk gevulde salades en dik belegd brood. Oh ja, en twee dagen niet naar de sportschool. Ik verwachtte niet dat ik kilo's aangekomen zou zijn, maar toen ik op de weegschaal stond en mijn gewicht exact hetzelfde was als op de dag van vertrek was ik toch wel opgelucht.

Opgelucht omdat ik niet was aangekomen, maar ook opgelucht omdat ik dus kennelijk óók mag en kan genieten van anders eten en wat extra's eten, Voor mijn gezonde brein is dit een enorme opsteker. Want als het 3 opeenvolgende dagen kan, dan kan ik dus ook met een gerust hart af en toe ook een dagje 'anders' kan doen.

Een schooluitje of een dagje weg met T., of met mijn vader of een vriendin behoren dan ook weer tot de mogelijkheden. Dit soort dagen zijn nu een en al stress en plannen zodat ik vooraf, of na afloop, nog kan sporten. Daarnaast wil ik op zo'n dag altijd minimaal ontbijt en lunch, of ontbijt en avondeten zelf in de hand hebben.  Want een hele dag alles loslaten dat kan ik alleen als ik op vakantie ben. Maar nu dus niet meer.

Een dame die ik op You Tube volgde tijdens haar eetstoornisherstel adviseert om alles wat goed gaat te herhalen tot het gewoon is en niet meer spannend. Dit lijkt mij een heel goed advies. 

In het verleden was ik na een paar dagen weg of een vakantie altijd blij dat ik thuis weer terug kon naar mijn normaal. Vandaag had ik dat gevoel helemaal niet. Het gewicht op de weegschaal heeft daar zeker toe bijgedragen, maar ook als dat gewicht anders was geweest zou ik vandaag niet ineens weer heel restrictief zijn gaan eten (hoop ik). Het was namelijk best bevrijdend om wat dingen los te laten. T. had nog een flinke portie eten van gisteren over en at nog keer Chinees, ik maakte een lekkere kom noedels en toe heb ik een grote portie ijs met slagroom gegeten. Daarna geen eetbui gehad, maar dat vind ik inmiddels al bijna een vanzelfsprekendheid.

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 42


8 opmerkingen:

  1. Fijn voor je dat je niet aangekomen bent na die paar dagen heel anders eten.
    Ook al mogen er best wat kilo’s bij toch
    is het goed dat het niet op deze manier gebeurd.
    Maar de grootste overwinning vind ik toch wel je laatste zin!
    Ga zo door💪
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ria, ja er mag wat bij, maar dat vind ik lastig. Ik vind het ook zo fijn dat het steeds normaler wordt om geen eetbui te hebben! Weer dank voor je motiverende reactie. Fijne zondag! x

      Verwijderen
  2. Weeg je je elke week of elke dag?
    Ik vraag dat omdat mijn ervaring is dat ik na 2 dagen meer ook niet aangekomen ben maar mogelijk wel de 2 dagen erna. Ook niets om je druk over te maken want dat zal ook komen door wat meer koolhydraten en dan houdt je meer vocht vast, als je weer je gewone basiseetpatroon volgt verdwijnt dat ook weer na 2-4 dagen.
    Dus niet schrikken en wat er bij is gekomen mag ook blijven zitten toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, ik weeg me meestal 2 keer per week, zondag en woensdag. En ik zou echt wat meer gewicht moeten hebben voor mijn gezondheid. Maar zoals ik al hierboven zei vind ik dat enorm lastig. Dat is een stap die ik nog moet zetten. Fijne zondag! x

      Verwijderen
  3. Wat heeft deze vakantie je weer een stukje vrijheid gegeven.En inderdaad,zoals die youtube-mevrouw zegt,straks is dit allemaal normaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, ik moet het blijven oefenen en herhalen tot het gewoon is, dat de eetbuien over zijn lijkt al een beetje normaal. Soms ben ik bang dat ik mezelf voor het lapje houd en dat het niet echt over is. Dus echt juichen durf ik nog niet. Maar op de goede weg en dat is ook belangrijk. Fijne zondag! x

      Verwijderen
  4. Oh, wat fijn! Dat geeft toch inderdaad toch weer een beetje meer vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nicky, klopt, en ik ga daar steeds meer van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen