dinsdag 24 mei 2022

eetherinneringen - bij mijn grootouders

In mijn jeugd, ik zat nog op de lagere school, gingen we regelmatig naar Den Haag. We gingen naar de stad en de Haagse markt of naar mij oma en grootvader aan vaders kant. Zij woonden nog steeds in de bovenwoning waar mijn vader met zijn twee broers opgroeiden.

Wanneer we bij mijn oma en grootvader waren aten we weleens een boterham mee. Soms was er paling en daar maakte mijn oma geroosterd brood bij. Mijn opa zat op zijn vaste plekje aan de eettafel met een pak shag, een asbak en een grote krant  waarop hij de palingen van hun vel ontdeed. Dat hij tijdens dit klusje rookte vond niemand raar. Dat het plafond boven hem donkerbruin was en zijn volle bos grijs haar een geelbruine kuif had was ook niet echt vreemd. Mijn opa had het kettingroken uitgevonden. 

's Zomers waren er aardbeien op wit brood. We kregen dan allemaal een klein schaaltje naast ons bord. In dat schaaltje prakten we de aardbeien en mengden we ze met basterdsuiker. Vervolgens smeerde je dan een dikke laag roomboter op je witte boterham en daar ging dan het aardbeienprutje overeen. Hemels!!

Ook maakte mijn oma haar eigen broodbeleg. Dit was suiker, cacao en gemalen kokos. Dat vonden wij als kinderen ook erg lekker. Thuis hadden we het niet, het hoorde ook echt bij oma en grootvader.

Als we niet bij mij grootouders lunchten dan aten we wat in de stad of op de markt. Als we in de stad waren gingen we wel eens naar het restaurant van de Hema of V&D. Daar kregen we dan een bordje patat met een kroket. Of we kochten een zak witte zachte broodjes en een warme worst en een zak krentenbollen. Dan zochten we ergens een plekje buiten op een bankje en daar sneed mijn vader de worst in vieren en kregen we allemaal een broodje voor bij ons stuk worst.

Op de markt was een kraam waar pannenkoeken werden gebakken. Dat was ook een traktatie. Een stuk vetvrij papier met daarin een warme pannenkoek met suiker. De pannenkoek was loeiheet en ik brandde mijn mond meestal aan de eerste hap. Thuis aten we ook natuurlijk wel eens pannenkoeken, die waren ook lekker, maar van de pannenkoek van de Haagse markt kan ik me de geur en de smaak nog zo goed herinneren dat het water me nu nog in de mond loopt. Dat is het leuke aan dit soort eetherinneringen.

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 66

sportschool : loopband 25minuten  -  fiets 30 minuten  -  3 krachtoefeningen gedaan

fietsen buiten: 15 min

21 opmerkingen:

  1. Aardbeien prakten wij ook en als het aardbeienprutje op was, slurpten we het overgebleven sap uit het schaaltje of van ons bord. Mijn ouders hadden aardbeien in de tuin en het was ieder jaar weer een feest als die op tafel kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mevrouw W., wij deden het thuis ook, ik eet nu nooit meer aardbeien op brood maar eet ze wel los, nu zijn ze het lekkerst!

      Verwijderen
  2. Bijna 40 jaar in Den Haag /Rijswijk gewoond en de Haagse Mart kwam ik graag. In de tijd wel veel zien veranderen natuurlijk in aanbod en de omgeving. Maar ik kwam uit Amsterdam en vond het allemaal heel gewoon.
    Hebben jullie wel eens een broodje Uierboord gegeten op de mart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, het is inderdaad de mart, niet markt! Nee, uierboord heb ik nog ooit gegeten. Ik zag een tijdje geleden een programma met Yvette van Boven en zij ging het in Rotterdam eten, was een specialiteit uit Rotjeknor volgens de slager. (https://www.echwelrotterdams.nl/uierboord-of-zoals-veel-rotterdammers-het-noemen-uurbord ) Ik houd niet zo van vlees en denk dat ik het niet lekker zou vinden.

      Verwijderen
  3. Zo'n aardbeienprutje, ik doe dat nog steeds. Lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, nu zijn de aardbeien het lekkerst! Ik eet ze nu nooit meer op brood maar wel los, heerlijk!

      Verwijderen
  4. Wat leuk, wij gingen ook elke zondag naar Den Haag waar mijn grootouders van vaders kant en mijn oma van moeders kant woonden. Maar het eten daar was anders dan bij jou. Het waren Indische hapjes. Allebei mijn ouders zijn in het vroegere Nederlands-Indië geboren. Ik herinner me vooral lemper, een hartige vulling in een jasje van kleefrijst. Heerlijk. Ik koop het nog wel eens in een Indische toko.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, leuk dat soort toevalligheden. Mijn oma aan moeders kant woonde in Rijswijk. Oh Indisch....mmmmm.....ik ben er dol op!!

      Verwijderen
  5. de markt was aan de Herman Costerstraat, mn moeder is daar geboren en opgegroeid (ver voor mijn tijd uiteraard), later woonde ze op de De La Reyweg. Mn oma kwam vaak op de markt, kon goed "onderhandelen", ik heb nog steeds een best groot tafelkleed wat zij ooit kocht voor 2,50. Het zal inmiddels een jaar of 80 minstens zijn. Aardbeien heerlijk, zo en op brood. En dan t liefst Lambada's, de allerlekkerste. Uierboord vond mn opa lekker, net als konijnenhersentjes... ik moet er niet aan denken.
    En worst van de Hema, wereldberoemd. Heerlijk als je een hap nam en het vet spetterde er uit.
    Welk deel in Den Haag woonde je vader?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, leuk om ook jouw herinneringen te lezen! Bah... hersentjes...moet er niet aan denken. Mijn vader woonde als zijn hele jeugd, tot hij trouwde, op het Blaricumse plein.

      Verwijderen
  6. Oma's en aardbeien. Ik mocht een keer zoveel aardbeien eten van haar,dat ik er de dag daarop galbulten van had gekregen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, maar dan was het wel lekker als je er zoveel hebt gegeten!

      Verwijderen
  7. Wat was dat allemaal heerlijk. Paling en aardbeien, mmmmm. De paling is bijna niet meer te betalen. Al die mooie herinneringen zijn toch geweldig. Ik mocht altijd van mijn oma heel dik de hagelslag op mijn boterham doen zodat de helft eraf viel en ik die met een lepeltje opat. Wat een feest was dat. Thuis mocht dat niet. Dan mocht de hagelslag er maar heel dunnetjes op mijn brood. Bij opa en oma was het altijd feest. Mooi toch dat we dat hebben mogen meemaken. Er zullen heus wel kinderen zijn die geen grootouders hebben. Ik ken er toevallig. Zo zielig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, leuk om jouw herinneringen te lezen. Ik heb ook nog leuke herinneringen aan mijn oma aan moeders kant, daar schrijf ik snel ook over!

      Verwijderen
  8. Leuk, zo’n eetherinnering!
    Ja, aan aardbeien heb ik ook leuke herinneringen, wij gingen met het hele gezin naar de TT race in Assen en namen dan twee zinken emmers met gewassen aardbeien mee. Veel brood en suiker en eten totdat je echt propvol zat.
    Wij aten thuis suiker met cacao op brood dus zonder kokos en noemden dat “onzin”.
    Ook bakte mijn vader op zaterdag kaas, wij hadden geen kaasschaaf vroeger en mijn moeder holde de stukken kaas flink uit. Dus op zaterdag peuterde mijn vader al het plastic van de uitgeholde korsten legde ze in de pan en zei dan altijd terwijl we er naar keken: “ik maak van een sloep en vlot”, heerlijk was zo’n gebakken kaaskorst!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, aardbeien zitten geloof ik in het collectieve Nederlandse geheugen! Grappig hoeveel mensen daar een leuke herinnering bij hebben! Leuk om jouw herinneringen te lezen! Die gebakken kaas is ook leuk, ken ik niet maar is echt zo'n familieherinnering!

      Verwijderen
    2. Hoi Ria, aardbeien zitten geloof ik in het collectieve Nederlandse geheugen! Grappig hoeveel mensen daar een leuke herinnering bij hebben! Leuk om jouw herinneringen te lezen! Die gebakken kaas is ook leuk, ken ik niet maar is echt zo'n familieherinnering!

      Verwijderen
  9. Aardbeien herinner ik me nog wel toen mijn vader ooit een volkstuin (heeeeeeeeeeeeeeel groot) had overgenomen, maar hij had niet echt talent. Er stonden ook veel aardbeienplanten en die aardbeien waren allemaal tegelijk rijp. Dus plukken en eten, want zo zoet waren ze. Maar nooit zo'n prakje als hierboven wordt beschreven. Kan me ook niet herinneren dat er jam of zo van werd gemaakt. Alleen dat het veel was.
    Bij mijn Opa en Oma gingen we altijd op dinsdagmiddag in de pauze van de lagere school eten en Oma maakte dan ook chocoladesmeersel. Kristalsuiker, boter en cacaopoeder. Knarsen dat het deed, maar zo bijzonder want thuis kregen we dat nooit. En Oma maakte ook spaghetti soms. Heel veel spaghetti, die mijn Opa altijd ging snijden (echt!) en heel weinig saus. Maar zelfs dat vonden we lekker, want door Oma gemaakt met liefde voor ons.
    En omdat Opa in de Betuwe was geboren waren er in de kersentijd altijd Kersen bij Opa en Oma. Dan hing Opa die kersen om mijn oren en zei dat ik oorbellen had.
    Andere Oma deed veel minder actief dingen met en voor de kleinkinderen, zij wilde meer entertaint worden.
    Maar wel gruwelen als ze het over die lekkere Paardenworst had van die slager uit Utrecht.
    Mijn vader had wel een voorliefde voor ijs. Zo wist hij altijd wel een smoes te verzinnen waarom hij langs die ene Italiaan net voor de binnenstad moest fietsen. Kwam hij terug met al half gesmolten in papier verpakt ijs in een hele grote papieren beker.
    Of dat andere adresje, net voor de spoorbomen, eigenlijk een bakker met een speciaal raam waar ijs verkocht werd (en nog steeds geloof ik). En altijd eerlijk delen. Hij 3 bolletjes. Wij eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Nietzomaarzo, wat een geweldig mooie herinneringen! Ik had dus een oma en grootvader, daar kwamen we met het gezin. Ik had ook een oma, die was veel leuker, daar ging ik ook jaarlijks logeren en dan deden we hele leuke dingen! Hierover schrijf ik ook nog snel wat. Ik kan me herinneren dat mijn moeder erg ziek was en mijn vader uit Den Haag kwam met in de auto een grote beker schepijs, verpakt in kranten, van de beste Italiaanse ijssalon (volgens hem) in Den Haag! Haha... eerlijk delen, jij jullie hadden natuurlijk nog kleine buikjes waar geen drie bolletjes in pasten!!

      Verwijderen
  10. Mooie herinneringen! Ik kan me maar één oma herinneren. Die woonde in Groningen. Als we daar op bezoek gingen, kreeg ik lauwe druivensap. Dat vond ik zo vies! Ik zie het glas nog staan. Op de tafel op zo'n perzisch tapijtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, getsie, lauwe druivensap, en die Perzische tapijtjes hadden heel veel oma's. Mijn oma en grootvader ook, mijn andere oma was iets hipper.

      Verwijderen