vrijdag 20 mei 2022

ongelofelijk

Gek eigenlijk dat ik nu al twee maanden geen eetbuien heb gehad. Ik heb ze zeker 20 jaar gehad en dan ineens van de ene op de andere dag niet meer. Je zou haast denken dat ik een jokkebrok ben, maar dat ben ik dus niet. 

Toen ik het boek Brain over Binge (meer info) de eerste keer las heb ik geprobeerd om via de methode van deze auteur te stoppen met eetbuien. Toen lukte het 28 dagen. Het boek heb ik tussendoor nog een paar keer gelezen maar dacht dat het toch niet iets voor mij was. Dat was een aantal jaar geleden.

Tot ik na een enorme eetbui het weer zo ontzettend beu was, walgde van mezelf, baalde van het stiekem eten, het misselijk zijn, het slecht slapen, het er weer af moeten beulen in de sportschool, besloot ik om weer een serieuze poging te wagen. Ik las het boek nog een keer en in plaats van wachten tot een maandag, of een eerste dag van de maand, of het nieuwe jaar, startte ik meteen. En het lukte!

Hoe dat ging heb ik beschreven. Het is nog steeds niet altijd makkelijk. Vanmiddag, op de fiets in de regen onderweg naar huis kreeg ik heel veel zin in een eetbui. Moe van een week werken en nat van de regen zou ik mezelf daar even mee kunnen troosten. 

Toen ik thuiskwam was het hele huis al door T. schoongemaakt. Ik hoefde dus niets meer te doen. Ik heb een appel gegeten en mijn sportkleding aangetrokken. De eetbuidrang verdween tijdens het sporten. Ik heb een lekkere maaltijd voor mezelf gemaakt en met mijn benen omhoog wat suffe televisie gekeken na het eten. En zo kan ik vandaag weer een dag eetbuivrij erbij tellen!

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 62

sportschool : loopband 25 minuten  -  fiets 30 minuten  -  0 krachtoefeningen gedaan

fietsen buiten: 15 minuten

lopen:  op het werk tig keer van de 1e naar de 2e en van de 2e naar de 4e en weer terug met de trap


19 opmerkingen:

  1. Iedereen die nat en koud van een werkdag thuis komt heeft trek toch? Misschien denk je alleen maar dat dat een eetbui zou kunnen zijn.
    Gaat verder natuurlijk hardstikke goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, goed punt. Ik heb er even over nagedacht en je hebt gelijk. Maar het was nog geen tijd volgens mijn eetregels om iets te eten of te drinken op dat moment. Dat moet dus volgende keer anders! Ik moet nu echt gaan leren dat ik op ieder moment van dag iets mag eten of drinken als ik trek heb. En dat blijft zo lastig joh!

      Verwijderen
    2. Ja dat zal nog wel lastig blijven voor het een automatische wordt om iets te lekkers of voedzaams te eten op momenten die afwijken.
      Gelukkig heb je je blog en ben blij dat ik zo af en toe wat kan bijdragen aan je zoektocht naar later.

      Verwijderen
    3. Zeker weten Lot dat ik je adviezen en opmerkingen ter harte neem. Ik ben je de afgelopen maanden als een trouwe online vriendin gaan beschouwen vanwege je nuchtere en ook positieve bijdragen!

      Verwijderen
  2. Hartstikke goed joh, je mag trots op jezelf zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, mijlpaal hoor! Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed, twee maanden "sober" (ik noem mijzelf sober, omdat voor mij eetbuien een soort verslaving zijn). Ik lees elke dag jouw blow, ik heb helaas ook last van eetbuien, en jammer genoeg heb ik een licht overgewicht. Ik moet namelijk,5 kg afvallen en daarna ben ik op mijn gezonde gewicht. Ik zit nu aan 5 dagen "sober", en de eerste kg is eraf :-) . Jouw blog is voor mij ontzettend motiveren, bedankt voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, sober, clean, vrij, allemaal goede woorden en kies vooral wat bij jou past. 5 Kg is niet erg veel, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het voor jou voelt. Als ik 5 kg zou aankomen zou dat goed voor me zijn, maar het idee voelt niet goed. Goed dat je al 5 dagen geen eetbuien hebt gehad. Ik vind het ook fijn dat ik je motiveer door mijn verhaal op te schrijven. Hoe jij het moet aanpakken kan ik je niet vertellen. Ik denk dat jij, net als ik, alle tips inmiddels wel hebt gehoord, gelezen en gezien. En net als ik weet je dan ook dat een eetbui soms gewoon niet te stoppen is. En toch kan het. Maar ook daar moet je echt zelf achter komen door het te doen. Ik hoop voor jou dat er straks ook 50 dagen geteld zijn. Succes!

      Verwijderen
  5. wat goed, al 62 dagen eetbuivrij, dat is echt goed, kan me voorstellen dat je daar blij van wordt. je verhaal is wel aanleiding om jouw bron ook 'ns nader te verkennen, meteen gedaan :-) . Die benadering van Brain over binge spreekt me in ieder geval erg aan. dankjewel voor het delen van je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Yvonne G, dank je wel voor je compliment. Ik heb veel geprobeerd, veel gelezen en gezien en eigenlijk is dit voor mij de enige manier die werkt. Ik houd er niet van om anderen te vertellen wat ze moeten doen, maar iets aanraden op basis van mijn eigen ervaring kan ik wel. Geen dank hoor, ik deel mijn verhaal graag want het helpt mij ook om te schrijven.

      Verwijderen
  6. was er niets op de 3e verdieping te doen of heb je die gewoon overgeslagen?
    voor jou voelt het misschien als een eetbui als je op andere tijden iets zou willen eten (maar niet doet). voor mij is het dan gewoon ff lief zijn voor mezelf en tussendoor iets lekkers (meestal ongezond, prima) te eten. en van te genieten. Ik ben dol op Jikkemienes (bolus met banketbakkersroom) en kan er zo 2 opeten, heerlijk, echt genieten dan. Of griekse yoghurt met bruine suiker, liefst met klontjes in de suiker (geen suikerklontjes, maar echt klontjes in de bruine suiker).
    Maar je doet het nog steeds heel erg supergeweldig goed!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Berber, hahaha... ik wist dat die vraag ging komen!! Nee, op de derde heb ik niets te zoeken. De eerste is eigenlijk onze begane grond, op de nulde is de fietsenkelder en zijn er ook lokalen, maar op de eerste is de administratie, receptie en personeelskamer. Op 2 en 4 werk ik. Mijn kantoor is op de vierde, en ik gebruik soms een kantoor op de 2e waar de meeste van mijn collega's ook zijn. Daar is ook onze pauzeruimte met keukentje.
      Zo'n bolus met banketbakkersroom is echt iets voor mij. Ik vind namelijk alles met banketbakkersroom heel lekker! En ik begrijp de klontjes in de bruine suiker ook helemaal! Dan is er een deel zacht en een deel nog een beetje crunchy. Ik moet leren om aardig voor mezelf te zijn en soms ook gewoon eens wat lekkers te nemen wanneer ik er trek in heb en niet wanneer het mijn eettijd is.

      Verwijderen
  7. Soms kan het kwartje vallen bij een volgende keer een boek lezen. Ik had dat ooit bij een boek over eten volgens traditioneel chinese geneeskunde. Als jij eetbui-vrij bent net zo lang als ik al TCM eet,dan komen er járen bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, klopt, soms moet je gewoon iets vaker lezen om het te begrijpen of goed tot je door te laten dringen. Ik ga voor die járen!!

      Verwijderen
    2. Hoi Izerina, klopt, soms moet je gewoon iets vaker lezen om het te begrijpen of goed tot je door te laten dringen. Ik ga voor die járen!!

      Verwijderen
  8. Je bent zo ontzettend goed bezig! Petje af! En inderdaad; wat hier al vaker gezegd wordt; af en toe mag je jezelf best belonen. Maar zelf zou ik dat wat vaker met een appel moeten doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nicky! Ik ga iets leuks bedenken als beloning.... ik denk dat het toch een tompouce wordt.

      Verwijderen