donderdag 5 mei 2022

vrijheid

Hoeveel blogs zouden er vandaag zijn die dit als onderwerp hebben? Veel, dat is een ding dat zeker is, en terecht want onze vrijheid is een groot goed. We leven in een van de vrijste landen ter wereld en we vinden dat ook nog eens heel normaal. Voor veel mensen in andere landen is het niet zo normaal. En dat is waarom wij vandaag vieren dat:

  • we kunnen zijn wie we willen zijn;
  • we zelfs iets anders kunnen worden dan we zijn;
  • jongens met jongens en meisje met meisje mogen trouwen
  • we blauwe Miss Sporty oogschaduw mogen gebruiken ook al zijn we volwassen;
  • iedereen mag geloven in wie of wat hij wil geloven;
  • we allemaal mogen beschikken over wat er in en met ons lichaam gebeurt
  • vrouwen in hun uppie naar buiten mogen voor een rondje hardlopen in de vroege ochtend of voor wat voor reden dan ook;
  • we zelf onze partner mogen kiezen;
  • we die partner kunnen dumpen als het een verkeerde keuze is gebleken;
  • we mogen zeggen wat we denken en vinden;
  • we wapperende fladderjurken mogen dragen; 
  • we kersenvlaai mogen eten, zelfs als we op dieet zijn;
  • we naar school mogen gaan en mogen studeren
  • ..... 
Gek dan toch dat we onszelf dan zo beperken door van alles te moeten en te willen, dingen die totaal onbelangrijk zijn wanneer je het grotere plaatje bekijkt:
  • we moeten slank zijn;
  • we moeten mooi en rimpelloos oud worden;
  • we moeten een sportief en actief leven leiden;
  • we moeten er leuk en blij uitzien op social media;
  • we moeten succesvol in ons werk zijn;
  • ....
Met al dat moeten moeten we nu eens stoppen. 

Ik heb vandaag mijn vrijheid gevierd, gewoon door tevreden te zijn met alles wat ik heb, kan en mag!

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 47

26 opmerkingen:

  1. Vrijheid is HOE je het ervaart. Daar mag ik vaker bij stilstaan.
    Wat mij soms wel eens bezorgd maakt: wat als je niet met de 'grote groep' mee gaat? Hoe groot is dan de vrijheid? Hoeveel ruimte krijg je als je anders denkt dan anderen?
    Ik heb vandaag ook stilgestaan bij vrijheid... (lees: dankbaarheid)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liselot, mee eens. Voor iedereen is het ook iets anders. We hebben veel om dankbaar voor te zijn!

      Verwijderen
  2. Vandaag realiseerde ik me opeens hoe gelukkig ik ben dat ik niet bang hoef te zijn dat ons huis helemaal aan flarden wordt geschoten. Twee landsgrenzen verderop kan je dat zomaar gebeuren.

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jo, ook mee eens! Het is echt verschrikkelijk om te zien en ik kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe erg dat moet zijn.

      Verwijderen
  3. Die vrijheid die waarderen we soms maar matig dus goed om het nogmaals te lezen en er dan dankbaar voor te zijn dat we hier wonen.

    Bewonder je reis naar de vrijheid van keuzes wat eten betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nietzomaarzoo, klopt, we vinden het allemaal erg vanzelfsprekend en dat is het niet. Dank je voor je compliment.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie laatste zin. Die vrijheid gun ik velen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dank je, ik zou ook willen dat meer mensen deze vrijheid krijgen!

      Verwijderen
  5. Mooi hoe jij 'vrijheid' voor jezelf invult!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, het is een breed begrip en voor iedereen weer anders. In het verleden heb ik een periode gekend waarin ik niet vrij was, dat had te maken met een vervelende partner..... toen dat voorbij was kon ik al genieten van iets eenvoudigs als een kop koffie bij de Hema zonder op mijn horloge te hoeven kijken!

      Verwijderen
  6. Niekje? Gebeurd? Kan merken dat je vakantie hebt. In alle vrijheid, groet Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francien , meteen gewijzigd!! Fijn weekend! x

      Verwijderen
    2. Vrijheid: het woord gebeurd schrijven met d of een t. haha.

      Verwijderen
    3. hi Anoniem, ik moest hier erg om lachen!!

      Verwijderen
    4. ik heb altijd veel moeite met de d of een t. Soms heb ik iets geschreven of getypt en denk ik : "Wat een raar woord, het is vast fout geschreven".
      Dan verander ik het woord of verzin een andere zin.



      0

      Verwijderen
    5. Het is niet eens dat ik het niet weet, dat is er op de lagere school goed ingehamerd. Snap eigenlijk niet eens waarom ik het dan toch fout doe??!! Misschien snelheid van typen? Eigenlijk geen excuus dus 😕

      Verwijderen
  7. Ik ben een hele tijd geleden al gestopt met al die moeten. Zo vermoeiend.
    Ik denk inderdaad dat we in een heel fijn land leven. Er zijn plaatsen op de wereld waar de vrijheid een stuk minder is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ik moet ook af en toe even gas terugnemen, vind ik lastig maar lukt af en toe wel! Ik ben blij dat ik in Nederland woon en heus altijd even tevreden met de gang van zaken hier, maar het kan een stuk slechter!

      Verwijderen
  8. Dat vind ik een prachtige manier van vrijheid vieren mevrouw Niekje. Daar sluit ik mij graag bij aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, mooi! We mogen allemaal heel tevreden zijn in dit land!

      Verwijderen
  9. Mooi motto je laatste zin.
    De 5 dingen die we zouden moeten heb ik nooit zoveel last van gehad. Trok me nooit erg veel aan wat anderen zouden kunnen denken over mij en wat ik deed.
    Heb me eigenlijk altijd wel vrij gevoeld mijn eigen leven te lijden en toen dat in de verdrukking kwam ook daarnaar gehandeld dat ik weer vrij kon zijn en gescheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, die 5 dingen die moeten is voor veel mensen wel zo, en ik merk om me heen dat het zeker geldt voor jonge mensen, meiden zowel als jongens. Ik heb ook een periode van onvrijheid gekend en, net als jij, gezorgd dat ik weer vrij kon zijn. En dan besef je soms ineens weer dat het niet zo vanzelfsprekend is voor iedereen. Ook in ons land zijn er mensen onvrij, vast in ingewikkelde relaties bijvoorbeeld. Ik gelukkig niet meer!

      Verwijderen
  10. Vrijheid is iets geweldigs en eigenlijk nooit vanzelfsprekend.
    Hoe ouder ik word hoe minder ik moet, en dat is ook bevrijdend!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ria, dat is wat ik ook hoop te bereiken, oud worden en steeds minder moeten, het begint al met niet meer denken wat anderen van je vinden volgens mij, dat scheelt al een boel moeten!

      Verwijderen


  11. In deze tijd van tegenstelling, onrust en oorlog denk ik extra na over wat we herdenken.
    Ik herinner mij vandaag meer dan anders mijn opa. Die in de eerste dagen van mei 1940 aan het front vocht tegen de Duitsers die ons land binnenkwamen. Hij over leefde en kwam thuis vol met trauma’s. Maar ook met de overtuiging dat oorlog NOOIT ergens goed voor is. NIEMAND is meer waard dan een ander. Dit leefde mijn opa en oma voor. Door iedereen met liefde en respect en zonder oordeel te behandelen.
    Mijn tante trouwde een Duitser. Mijn opa en oma behandelde hem gewoon als hun schoonzoon. Met respect en liefde. Dat herdenk ik. Vandaag en elke andere dag. Dat is vrijheid, de wereld creeren Overdenking op 4 mei.

    In deze tijd van tegenstelling, onrust en oorlog denk ik extra na over wat we herdenken.
    Ik herinner mij vandaag meer dan anders mijn opa. Die in de eerste dagen van mei 1940 aan het front vocht tegen de Duitsers die ons land binnenkwamen. Hij over leefde en kwam thuis vol met trauma’s. Maar ook met de overtuiging dat oorlog NOOIT ergens goed voor is. NIEMAND is meer waard dan een ander. Dit leefde mijn opa en oma voor. Door iedereen met liefde en respect en zonder oordeel te behandelen.
    Mijn tante trouwde een Duitser. Mijn opa en oma behandelde hem gewoon als hun schoonzoon. Met respect en liefde. Dat herdenk ik. Vandaag en elke andere dag. Ik herdenk de wereld waarin ik wil leven. dat is vrijheid, de wereld maken waarin we willen leven, zonder oordeel over een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Anoniem, wat een mooie reactie. Dank je wel. Ik sluit me aan bij jouw manier van vrijheid herdenken en vieren. Zonder oordeel over een ander, dat is belangrijk en vind ik soms nog wel moeilijk! (zie mijn blog van 6 mei)

      Verwijderen