zondag 1 mei 2022

nieuwe maand

Al jaren maak ik op de eerste dag van een nieuwe maand een nieuwe start met eten volgens mijn eetregels. En heb ik de dag die eraan vooraf gaat een eetbui of zelfs een eetbuidag. Want morgen ga ik immers weer 'goed' eten. Vandaag is de eerste dag van een nieuwe maand en bovendien ook nog zondag. Wat een prachtige dag om met een schone lei te beginnen hoorde ik mijn eetstoornis gisteravond, na mijn ijs met slagroom, ergens in de verte zeggen. 

Maar ik zat vol, ik had een heerlijk dessert gegeten en geen behoefte aan meer eten of snoepen. En de eetbuigedachte verdween net zo snel als hij was gekomen. Ik hoefde geen moeite te doen, er was geen eetbuidrang, slechts een moment waarop ik even terugdacht aan al die avonden waarop ik mijn laatste avondmaal at en weer misselijk en teleurgesteld naar bed ging, vol met goede voornemens.

Ik heb vannacht goed geslapen, niet liggen woelen of overmatig gezweet. Ik kon vanmorgen gewoon mijn havermoutpap eten met banaan en bramen en niet puur, zoals ik anders zou doen na een eetbui. Ik hoefde mezelf niet af te beulen met een half uur extra sporten ter compensatie. Ik kon gewoon avocado door mijn lunchsalade doen en een dikke plak kaas op brood nemen. En 's middags nam ik een stukje chocolade en een kop thee terwijl het geen gepland eetmoment was. En bij de Thaise soep 's avonds kon ik gewoon lekkere jasmijnrijst eten in plaats van zilvervliesrijst. Ik hoefde mezelf niet te straffen door mager en restrictief te eten. Ik stond er zelfs niet bij stil dat het de eerste van de maand was, het was gewoon een zondag zoals er zoveel zijn. Het voelde vandaag alsof er weer een stukje van het harnas is afgegooid.

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 43

15 opmerkingen:

  1. Je gaat nog altijd geweldig. Goed van je, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo fijn je enthousiasme te lezen over lekker genieten van wat je mag eten en je daarbij zo goed voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik ben nog voorzichtig enthousiast, vraag me soms wel af of het echt kan dat het nu zo snel steeds makkelijker wordt.

      Verwijderen
  3. Dit moet zo'n goed gevoel geven. Echt een overwinning op jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, ja het voelt goed, maar ook onwennig, want ik ben niet gewend dat het zo lang goed gaat. Meestal duurde het maximaal tien dagen en nu al meer dan 40. Maar ik blijf mijn best doen.

      Verwijderen
  4. Geweldig. Wat moet dat een zwaar harnas zijn geweest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dank je, nog niet helemaal afgegooid, maar stukje bij beetje wordt de last lichter.

      Verwijderen
  5. Je gaat geweldig, een record reeks. En weet je, zelfs al krijg je nu een eetbuidrang die je niet kunt weerstaan, deze serie nemen ze je niet meer af. Ja, het zou de serie verbreken maar dat is het dan ook. Geen drama maar een kleine onderbreking, een verkeersdrempel en geen muur. En toch, toch weet ik zeker dat je gewoon door gaat want je zit in een goede flow. Dit was jouw moment om hier mee aan de slag te gaan. Ik zie de 50 komen maar ook 100 staat al in het veld om het estafette stokje aan te nemen. Je bent een kanjer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond Wieteke, heel hartelijk bedankt voor je complimenten!!! Ik denk niet dat ik nog een keer terugval, het hele overeten gaat me steeds meer tegen staan en de vrijheid om te eten wat ik wil ga ik steeds meer ontdekken. En het naarste was de eetbuikater de dag later en dan ook nog heel streng zijn voor mezelf met eten en sporten... bah... dat wil ik nooit meer! Ik ga voor de 100! xx

      Verwijderen
  6. Wat fijn om dat te ervaren! Dat je ook met deze trigger een eetbui kon afwenden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, dit was een lastige, maar is gelukkig goed gegaan, denk dat het volgende maand wel makkelijker zal zijn!

      Verwijderen
  7. Het is natuurlijk helemaal niet grappig maar ik moet toch een beetje lachen. Want ik heb dat dus ook, he? Zo'n stemmetje. "Ah, joh! Morgen is het de eerste! Dan begin je dan toch opnieuw?" Heel herkenbaar. En goed dat je niet naar dat stemmetje geluisterd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, wij niet alleen denk ik, ik vermoed dat er veel mensen met hun goede voornemens starten op de eerste van een maand, en niet alleen in januari.

      Verwijderen