dinsdag 31 mei 2022

een nieuwe start, een schone lei

Vandaag, tijdens het eten van een eenvoudige maar lekker maaltijd, namelijk Duitse bratkartoffeln, sperzieboontjes en sla, realiseerde ik me dat het morgen 1 juni is en dat vandaag dus een ideale eetbuidag geweest zou zijn. De laatste jaren was de eerste van de maand altijd een dag waarop ik weer opnieuw begon met 'clean eating', een schone lei,  een nieuw begin, met goed mijn best doen om me aan alle eetregels te houden en vooral niet te lekker en te veel te eten. 

Voorafgaand aan zo'n eerste dag van de maand was de laatste dag van de maand, vandaag dus, een dag waarop ik voor een allerlaatste keer even helemaal los kon gaan en alle lekkere dingen kon eten die ik daarna weer heel lang, en zeker niet zomaar, niet zou mogen eten van mezelf.  Het zou een eetbuiavond kunnen zijn, maar ook een eetbuidag. 

Eetbuidagen kwamen niet vaak voor, maar waren fijn op het moment dat ik ze had. Maar terwijl ik zo'n hele dag aan het bingen was wist ik ook goed dat ik me na afloop zowel lichamelijk als geestelijk heel slecht zou voelen. Dat ik 's nachts niet goed zou slapen en de volgende dag niet optimaal zou functioneren op mijn werk. Om maar niet te spreken van de inspanning die ik dan ook nog moest leveren op de sportschool. 

Een eetbui, maar niet vanwege eetbuidrang, maar vanwege een datum op de kalender. Het is vandaag niet in me opgekomen, het was een dag als alle andere en dat geeft me een heel goed gevoel. Ik hoef morgen niet restrictief te eten, ik hoef niet af te beulen op de sportschool, ik ga zo lekker slapen en hoef niet bang te zijn dat ik zweetaanvallen krijg. Ik kan morgen gewoon opstaan en naar mijn werk gaan en met focus en plezier de dingen doen die ik moet doen. Wat is een eetbuivrij leven toch fijn. In het begin miste ik ze nog wel eens, maar nu niet meer en ik durf er steeds meer vanuit te gaan dat de eetbuien voorgoed verleden tijd zijn. 

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 73

sportschool : loopband 30 minuten  -  fiets 30 minuten  -   4 krachtoefening gedaan

fietsen buiten:  15 minuten 

14 opmerkingen:

  1. Wat zal je je licht en opgelucht voelen nu je weet dat je het echt kan en gaat volhouden. Gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, licht letterlijk én figuurlijk! Ja, het lukt nu gewoon. Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Wat fijn voor je dat het zo goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar. De nieuwe (lege en schone en nog onaangevroten maand). En ook die dag voor de eerste van de maand. Dat het dan nog even mag/kan of eigenlijk vanuit de dwang - moet. Blij voor je dat je dit niet meer nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Citroenvlinder, ik denk (weet) dat dit voor veel mensen met eetproblemen speelt. Voor mij nu niet meer. Is inderdaad heel fijn!

      Verwijderen
  4. Zo elimineer je steeds een andere aanleiding tot overeten. Dan blijft alleen genieten over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, klopt, de eetstoornis wordt zo stukje bij beetje kleiner. Genieten steeds lukt steeds vaker!

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijk bericht en dan vooral de zin: ”wat is een eetbuivrij leven toch fijn”!
    Je hebt al zoveel overwonnen nu, ben echt blij voor je.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ria! Het voelt ook zo goed om al wat normaler te eten doordat de eetbuien weg zijn. Ik ben er nog niet, maar dit was het belangrijkste voor mij. De rest volgt.

      Verwijderen
  6. Wat fijn dat zo'n dag ook geen trigger meer is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, zeker! Normaal zou ik al dagen van te voren ermee bezig zijn, nu was het ineens de laatste dag van de maand!

      Verwijderen
  7. Wat heerlijk voor je! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen