zaterdag 7 mei 2022

zomervakantie

In de meivakantie hakken we altijd de knoop door wat we in de zomervakantie gaan doen en gaan daar dan dingen voor regelen. In onze begintijd, nu alweer 22 jaar geleden, gingen we zonder een plan van huis weg. De richting was meestal wel bekend, naar het zuiden, maar daar zagen we dan wel verder. We hadden een tentje mee zodat we konden kamperen, dat wisselden we af met af en toe een nacht in een hotel of bed & breakfast. T. is goed in kamperen en vindt het ook leuk, ik ben er niet zo goed in en vind het ook niet leuk (meer). Na een paar jaar zijn we gestopt met deze manier van op vakantie gaan en zijn we vakantiewoningen gaan huren.

Onervaren als we waren huurden we de eerste keer een huisje voor twee personen. Na vijf dagen zijn we opgestapt want het was ontzettend klein en had hele kleine bedden en we konden nergens onze tassen kwijt, behalve in de woonkamer. Toen ging het ook nog een regenen en hadden we het wel gezien.

Inmiddels zijn we jaren verder en hebben we al heel wat vakantiehuizen gehuurd. In Schotland, Engeland en Wales, België, Duitsland en Luxemburg, Frankrijk, Portugal en Spanje. We weten nu waar we op moeten letten wanneer we een vakantiehuis zoeken. De internetsites zijn natuurlijk ook verbeterd met de tijd en aan de foto's kunnen wij als snel zien of het iets is voor ons of niet. Maar ook dan blijft het natuurlijk een gok en kan het tegenvallen. Dat was vorig jaar het geval. Gelukkig was dat een uitzondering.

Soms zijn we weken aan het zoeken voor we iets vinden. Ik ben afgelopen maandagmiddag begonnen en vond al vrij snel een aantal leuke huizen. 's Avonds even samen gekeken, keus gemaakt, eigenaar gemaild, dinsdagochtend mail terug, aanbetaling overgemaakt en dinsdagavond alle paperassen per mail ontvangen. We gaan in de zomer naar de Auvergne. We zijn hier al eens eerder geweest maar vonden het een fijne streek en daarom niet erg om er nog eens heen te gaan. We hebben het huis voor een week gehuurd, maar we vinden het altijd prettig om er op ons gemak naar toe te gaan en daarom doen we de rit in twee, misschien zelfs wel drie, dagen. Terug in twee dagen. De overnachtingen voor de heen- en terugreis gaan we de komende weken uitzoeken.

Dit jaar valt mijn zomervakantie vroeg, de regio waarin ik werk is nu als eerste aan de beurt. Ik ben liever de laatste, maar dat zal voor iedereen gelden dus dit roulatiesysteem is een goede oplossing. Het betekent dat we al over 10 weken vertrekken. Fijn vooruitzicht. Een nadeel, of misschien voordeel, er is geen wifi in het huis, wel een goed 4G netwerk dus met de telefoon kan ik het internet op. Ik moet nog even bedenken hoe ik mijn blogs dan online ga zetten, maar dat zal wel lukken met een hotspot of zoiets. Komt goed!

dagen aaneengesloten eetbuivrij: 49

Morgen 50 dagen, ik had dit niet verwacht, maar ook niet verwacht dat het steeds makkelijker zou worden. Vandaag heb ik een grote kom ijs met slagroom en advocaat gegeten zonder ook maar een tel eetbuidrang te voelen....  erg fijn!

1. heerlijk dat je je vakantie al hebt geboekt, over 70 dagen, in totaal dan 120 dagen eetbuivrij.....
    Maar vandaag wel mooi 7 weken eetbuivrij, dat had je waarschijnlijk nooit kunnen denken en helemaal zelf gedaan

1. Hoi Berber, ik hoop natuurlijk dat ik die 120 dagen haal, vandaag wordt de 50e dag en gisteren inderdaad al 7 weken. Toen ik met roken stopte had ik dezelfde ervaring, een paar dagen lastig maar heel snel normaal. Nu is het ook normaal aan het worden. Zonnnige dag vandaag!

Verwijderen
  2. Gefeliciteerd met de mijlpaal van (bijna) 50!

3. wat fijn,dat het niet toegeven steeds makkelijker wordt.Zou dat al richting "automatische reactie"gaan?

1. Hoi Izerina, ja, daar lijkt het op. Ik merk dat het ook echt verschilt met een paar weken geleden, toen duurde de eetbuidrang aanzienlijk langer per keer.

Verwijderen
  4. Vandaag is het dus de 50e dag, geweldig voor je.
    We zijn al 2 jaar niet op vakantie geweest. In de zomer gingen wel al jaren niet en in het najaar was er corona .
    Geen idee wat het dit jaar kan worden. We moeten vooral rekening houden met Hera, ze is echt oud voor een Dobermann, 12 al en alhoewel het heel goed gaat merken we wel dat ze steeds meer slaapt en alleen nog actief is voor eten, drinken, wandelingetjes en sanitaire behoeftes. Ook kan ze slecht lopen op gladde vloeren en vakantiehuizen hebben of tegels of laminaat.

1. Hoi Lot, ja 50 dagen alweer, het voelt lekker, maar ook gewoon normaal. Wij zijn vorige zomer wel op vakantie geweest, de zomer daarvoor niet. We gaan ook altijd in de kerstvakantie een week weg, naar het zuiden van Spanje of Portugal, maar dat hebben we al twee jaar niet gedaan. Hopelijk kunnen we komende december wel. Ik snap dat het lastig is met Hera en haar beperkingen. Hopelijk lukt het wel om er even tussenuit te gaan als de behoefte er is. Zelf vind ik het nooit heel belangrijk, ik ga graag, maar blijf ook makkelijk thuis, thuis vermaak ik me ook altijd prima. Fijne zondagmiddag nog!

Verwijderen
  5. Leuk hoor, vakantie-adresjes uitzoeken. Alleen begin ik er wel veel vroeger aan. Ons vakantiehuis voor de (hele) maand oktober ligt al van in januari vast. Hebben is hebben, is mijn leuze.

1. Hoi Myiam, de voorpret van het zoeken van leuke adressen hoort inderdaad ook al bij de vakantie! Wow.. een hele maand weg, lekker hoor! Ik ga in de zomervakantie weer kijken voor de kerstvakantie. We laten onze bestemming ook een beetje afhangen van de vluchten die er zijn vanaf Zestienhoven in die periode. (Tegenwoordig heet het heel fancy Rotterdam The Hague Airport maar voor iedereen die er dichtbij woont blijft het gewoon Zestienhoven!). We zijn er heel snel, je hoeft er nooit uren van te voren in te checken en wanneer je terugkomt zijn de koffers al op de band als jij nog in het vliegtuig wacht tot de deuren opengaan. Ideaal! Ha ha... hebben is hebben snap ik goed, ik word altijd een beetje nerveus wanneer ik niet meteen iets vind, dan ben ik bang dat we achter het net gevist hebben. T. is wat relaxter en remt me dan een beetje af.

Verwijderen
    2. Fijne zondagmiddag nog Myriam!

3. Sinds we met pensioen zijn verblijven we de maand oktober in Zuid-Spanje, wel altijd op een andere plek.
      Wij proberen ook vanuit Antwerpen te vliegen. 20 minuten van thuis, kleine luchthaven, max. 1 uur van tevoren aanwezig zijn. Helaas is het aanbod niet zo heel groot. Maar goed, Brussel is ook nog goed te bereizen voor ons. Zelfs Amsterdam voor sommige verre bestemmingen, maar dan nemen we een park+sleep+fly bij Van der Valk.

Verwijderen
    4. Hoi Myriam, heerlijk om een maand in het zuiden te zijn! Gemak dient de mens, lang parkeren of een taxi, maar nooit meer zeulen met koffers in de trein!

6. Ik ga wel eens een weekend weg met mijn dochter. Zij regelt dan altijd het onderdak. Vaak via airb&b. Ik vind dat altijd heel leuk. We hebben al op allerlei verschillende plekken gelogeerd. Sommigen zijn te gek maar er zijn inderdaad ook wel eens tegenvallers bij. En tien weken klinkt eigenlijk al als binnenkort.

1. Hoi Nicky, leuk om dat met je dochter te doen!! Ik heb mijn moeder 29 jaar geleden (morgen om precies te zijn!) verloren aan kanker. We hebben dit soort dingen nooit kunnen doen. Met mijn vader ben ik wel een paar keer op reis geweest dat was ook heel fijn! Ja... de zomervakantie is dichtbij, het gaat nu hard op school en nog veel te doen dus best wel even druk. Ben blij dat het huisje geboekt is nu de overnachtingen voor onderweg nog. Daar ga ik het Hemelvaartweekend even voor zitten.