donderdag 20 april 2023

relatie

Het is vandaag niet gelukt om een blog te schrijven. Ik ben we begonnen maar had geen tijd om het stukje af te maken. 

Ik schrijf iedere maand een column voor de nieuwsbrief van onze school. Deze maand schreef ik dit:

 

Meer dan de helft van de jongvolwassenen tussen de 16 en 25 jaar ervaart psychische klachten. Dit blijkt uit recent onderzoek onder 70.000 jongeren, uitgevoerd door de GGD en het RIVM. Men verwachtte dat de klachten na de coronapandemie zouden afnemen, maar het tegendeel blijkt waar te zijn.  


Wat merken wij hiervan? Drukkere klassen? Minder concentratie? Lagere cijfers? Hoger verzuim?  


Ik vermoed dat alle vragen met ‘ja’ zullen worden beantwoord. En dan? Niet iedereen met klachten komt bij een externe zorgverlener terecht. Daarom ligt er ook bij ons een taak om deze jongeren te helpen en te begeleiden. Het sleutelwoord hierbij is wat mij betreft ‘relatie’.   

Het is niet altijd makkelijk om een goede band op te bouwen. Soms lukt het zelfs helemaal niet. Gelukkig zijn er dan andere collega’s die het wel lukt. En dat hoeven geen docenten te zijn, iedere medewerker in de school, maar ook op stage, is hierin belangrijk. 


Het zit ‘m soms in kleine dingen. Een telefoontje naar een zieke student om te vragen hoe het gaat of een bezoek op stage om de student te zien floreren op de werkvloer.  Iedere student wil gezien en gehoord worden, en als dat op een positieve manier kan is dat mooi.  Natuurlijk kunnen we al die psychische problemen niet wegnemen, maar wat extra positieve aandacht maakt soms al het verschil.    

8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, corona heeft veel jongeren geen goed gedaan. Isolatie, stilstand in ontwikkeling sociale vaardigheden, leerachterstand.... we merken het nu dagelijks.

      Verwijderen
  2. Een teken van aandacht is zo enorm waardevol is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk ook wel een beetje dat dat is wat bijdraagt aan psychische problemen bij jongeren: mensen hebben nog maar nauwelijks écht aandacht of een luisterend oor voor elkaar. Mooi dat jullie wel, ieder op zijn eigen manier, aandacht besteden aan de studenten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zo Simpel is dan geluk. Je zal het zelf ook wel merken bij jullie in de praktijk dat een praatje, even wat aandacht, heel veel kan doen!

      Verwijderen
  4. Ik vind dit toch wel zorgwekkend. En ik bedoel het niet onaardig maar ik denk altijd wel dat de jeugd nu veel te veel beschermd wordt. Daar word je niet echt weerbaar van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, tot op zeker hoogte heb je gelijk, kinderen worden erg beschermd opgevoed nu, veel prinsjes en prinsesjes.

      Verwijderen