donderdag 13 april 2023

wat ik als laatste gelezen heb - 3e reeks

Ik was maanden geleden aan deze blog begonnen, maar nooit afgemaakt. De onderstaande boeken vond ik de moeite waard. Misschien jij ook wel?

Turkenliefje - Lydia Rood  - niet onaardig, niet te moeilijk, beetje romantiek en wat geschiedenis.

Jacomijn Stout is dertig jaar oud en woont in Rotterdam als haar vader haar onverwachts aan een onbekende belooft: de drukker Simon de Vries. Omdat haar vader op sterven ligt, belooft ze met Simon te zullen trouwen, ook al kan ze haar grote liefde niet vergeten. Toen ze een jong meisje was, is het schip waarmee het gezin zou emigreren gekaapt door Barbarijse zeerovers. Als slavin werd Jacomijn in Algiers verliefd op een kaperkapitein. Het verleden haalt haar in als er een ‘Turk’ voor de deur staat met een brief van haar vroegere geliefde. (bron: www.libris.nl)

Violeta - Isabel Allende - ik vind haar een heel aparte auteur, soms verrast ze me met een prachtig boek en dan weer komt ze met een boek waar ik geen klap aan vind. Deze roman vond ik er een beetje tussenin zitten. 

Violeta del Valle komt ter wereld op een stormachtige dag in 1920, als eerste meisje in een gezin met vijf onstuimige broers. Haar leven wordt vanaf het begin gekenmerkt door buitengewone gebeurtenissen. De schokgolven van de Eerste Wereldoorlog zijn nog steeds voelbaar als de Spaanse griep de kusten van Zuid-Amerika bereikt, bijna precies op het moment van haar geboorte.

In een brief aan iemand van wie ze zielsveel houdt, schrijft Violeta over de armoede en voorspoed, de verliezen en vreugdes, en over de grote liefdes van haar leven en het verwoestende liefdesverdriet dat daarna kwam. (bron: www.libris.nl)

Ik ben er niet - Lize Spit - prachtig boek van begin tot eind. Het heeft heel onverwachte wendingen en wordt steeds spannender. Ik kon het bijna niet meer neerleggen.

De Brusselse Leo is tien jaar samen met haar vriend Simon. Verbonden door een moeizame jeugd, heeft het koppel weinig anders nodig dan elkaar. Tot alles kantelt: Simon komt midden in de nacht thuis en lijkt vanaf dat moment iemand anders. Langzaam valt Leo's minutieus opgebouwde bestaan uiteen, tot het punt waarop het gevaarlijk wordt. (bron: www.libris.nl)

Bruidsjurk uit Warschau - Lot Vekemans - Ik kon ook dit boek bijna niet neerleggen. Erg mooi!

Marlena woont op het Poolse platteland en is tot grote zorg van haar moeder nog steeds niet getrouwd. Als ze op een dag verliefd wordt, verandert haar leven radicaal. Wat volgt is een reis langs drie mannen die ieder op hun eigen manier van haar houden.
De eerste is Natan, een jonge Amerikaanse journalist, met wie Marlena haar eerste intense liefde beleeft. Maar als zij zwanger van hem blijkt te zijn, zit Natan onbereikbaar in Amerika. De tweede is Andries, een Nederlandse boer die via een huwelijksbureau met Marlena trouwt in een poging de leegte in zijn boerderij te vullen. Als hij hoort dat Marlena zwanger is van een andere man, accepteert hij haar zoon als de zijne. De derde is Szymon, een Joodse Pool die als baby in Nederland terechtkwam en begin jaren voor het eerst naar het land van zijn ouders reist. Daar ontmoet hij de inmiddels teruggekeerde Marlena en haar zoon Boris. Met hen probeert hij het gemiste gevoel van familie en verbondenheid te herstellen.
Maar alles loopt anders als Boris besluit te stoppen met praten, Andries onverwacht in Polen verschijnt en er een stapel brieven van Natan boven water komt. (bron: www.bruna.nl)

De Verdwenene - Lot Vekemans - net zo mooi als haar boek Bruidsjurk uit Warschau. 

Een radeloze moeder stuurt haar onhandelbare zestienjarige zoon voor een tijdje naar Canada, naar zijn geëmigreerde
oom Simon, het buitenbeentje van de familie. Simon heeft met tegenzin toegestemd, en al snel blijkt de nieuwe huisgenoot
zijn zo gekoesterde zelfstandigheid wel erg in het geding te brengen.
Om van het gezeur van de verveelde puber af te zijn, stemt Simon in met een dagtrip naar de Rocky Mountains. Daar ontmoeten ze twee enthousiaste bergwandelaars, vader en zoon. Die nemen de jongen mee op een day tour, terwijl Simon in het toeristische bergplaatsje achterblijft. De drie wandelaars komen met grote verhalen terug en willen de twee dagen daarna ‘écht’ de bergen in. De volgende ochtend is het trio spoorloos, ze hebben uitgecheckt zonder een bericht achter te laten. (bron: www.hebban.nl)

Onder Buren - Juli Zeh - goed verhaal, mooi geschreven, eerste boek dat ik las waarin Corona een rol speelt.

In Onder buren van Juli Zeh is Dora met haar hondje naar het platteland verhuisd. Naar een klein dorp in het niemandsland van Brandenberg. Tijdens de lockdown wilde ze niet in de grote stad blijven. Ze had behoefte aan een nieuwe omgeving, meer bewegingsvrijheid, meer ademruimte. Nu wordt ze geplaagd door de vraag waarnaar ze eigenlijk op zoek is in deze tijdelijke leegte. Is het afstand van haar vriend Robert, die met zijn activisme steeds verder van haar af komt te staan? Of hoopt ze erachter te komen waarom de wereld zo verwarrend is geworden? (bron: www.libris.nl)

Zit er iets voor je bij?


16 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, leuk dat je door mijn tips wat gaat reserveren!

      Verwijderen
  2. Violeta heb ik ook gelezen, met een van de twee leesclubs waar ik lid van ben. We lezen elke 6 weken een boek, bij beide clubs. Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Ine, misschien zit er bij deze leest wel eentje voor jullie club? Zou leuk zijn. Ik heb inmiddels een deel vier van deze serie n de maak want heb onlangs weer prachtige boeken gelezen!

      Verwijderen
    2. Wij hebben voor het hele jaar onze lijst al klaar. We bereiden die van te voren al voor, iedereen kiest minimaal 3 boeken en daaruit komt dan een selectie. En gaande het jaar komen er allerlei nieuwe boeken uit, die ik dan ook meteen doormail als tip, maar aangezien we een overload aan ideeën hebben... Laatste tijd kijk ik vooral naar klimaatliteratuur en eco-literatuur.

      Verwijderen
    3. Hoi Anomien, ik krijg tips van vriendinnen en collega's met dezelfde voorkeur voor bepaalde genres en schrijvers als ik. Daarnaast lees ik de boekenbijlage in NRC voor tips. Ik heb een lijstje in mijn telefoon met alle boeken die ik wil lezen maar niet nog niet bij de bieb te reserveren zijn. Bij de bieb staat mijn digitale verlanglijst en vanuit die lijst reserveer ik mijn boeken. Ik ga nooit zoeken in de bieb, want daar is niet zoveel keus, het meeste staat in het magazijn. Ik kan nog jaren vooruit met alle boeken op deze lijstjes!

      Verwijderen
  3. Tot mijn schande ken ik niet een titel....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt allemaal wel lezenswaardig. Maar er liggen nog zoveel boeken om te lezen waar ik nog aan moet beginnen. Ben nu als boek Goede raad van J.K. Rowlings aan het lezen.
    En als luisterboek deel 4 van de Zeven Zussen.

    Nog te lezen liggen: Het Zoutpad, De wereld van Sofie en nog een van die schrijver en iets van Aronn Grunberg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, Zeven Zussen niet aan mijn besteed. Het Zoutpad vond ik wel mooi, Arnon Grunberg heb ik alles van gelezen, vind zijn boeken erg mooi. Er is ook zoveel moois te lezen!

      Verwijderen
  5. Ik houd van Allende. Mijn favoriet is denk ik wel 'Fortuna's dochter', maar Violeta vond ik ook erg leuk. Net zoals De Japanse minnaar. Verder schieten me even geen titels te binnen, maar ik weet dat ik best een aantal boeken op mijn blog beschreven heb. Die boeken van Lot Vekemans heb ik genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs T., ik vind haar over het algemeen ook heel goed hoor! Ik heb alles van haar gelezen. Hoop dat je de boeken van Lot Vekemans mooi vind, ik was heel blij verrast!

      Verwijderen
  6. Ik ken deze boeken niet, maar ga daar verandering in brengen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij lijkt De Verdwenene wel wat. Ik ga 'm onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen