woensdag 5 april 2023

mondelingen

Deze week ben ik druk bezig met het afnemen van mondelingen Engels bij de mbo-studenten niveau 2. Het niveau voor deze gesprekken en spreekopdrachten is niet bijzonder hoog.  Er wordt gebruik gemaakt van een referentiekader Moderne Vreemde Talen. Hierin zijn verschillende niveaus van taalbeheersing vastgelegd. Onze niveau 2 studenten moeten mondeling Engels beheersen op A1 niveau.  Zo moeten ze bijvoorbeeld de weg kunnen vragen of iets over hun hobby's kunnen vertellen. Tijdens de lessen hebben we dit geoefend. Toch blijft het voor veel studenten een zenuwslopende aangelegenheid.

Het eerste deel van het mondeling, de spreekopdracht, is een presentatie geven over stage. Bij dit onderdeel mogen ze een Powerpoint presentatie met steekwoorden gebruiken. De presentatie moet ongeveer vijf minuten duren. Dat is niet lang maar als je het lastig vindt om Engels te praten kan vijf minuten aanvoelen als vijf uur!

Het tweede deel van het mondeling, het gesprek, is een sollicitatiegesprek. Hiervoor mogen de studenten zelf een vacature opzoeken en deze gebruiken. De examinator, in dit geval ben ik dat, is dan de werkgever die op zoek is naar een nieuwe medewerker. Dit gesprek moet ook 5 minuten duren. Hierbij stel ik vragen en kan ik het gesprek sturen. Dat is vooral fijn voor een student die vastloopt.

Sommige van mijn studenten hebben een heel goede beheersing van het Engels en dan zijn de mondelingen een feestje. Ze praten graag en vinden het leuk om te laten zien hoe goed ze zijn. Helaas zijn er ook studenten die, ondanks het vele oefenen, niet sterk zijn, voor hen is het een kwelling en deze jongeren zijn al weken van te voren zenuwachtig. Aan mij de taak om ze op hun gemak te stellen voor we echt beginnen.

Gisteren was de eerste helft van de klas aan de beurt. Iedereen was op tijd, tegenwoordig is dat in ons onderwijs ook een zeldzaamheid, en alle studenten hadden hun presentatie goed voorbereid. Het was een lange ochtend, en op den duur wordt het ook een beetje saai. Toch moet ik ervoor zorgen dat ik bij de laatste examenkandidaat net zo enthousiast doe als bij de eerste. Dat is me gelukt en wat nog veel fijner is.... ik heb geen enkele onvoldoende hoeven te geven!


 

8 opmerkingen:

  1. Ik vond het ook zo'n ramp! Niet omdat ik de stof niet beheerste maar gewoon van pure zenuwen. Fijn dat je geen onvoldoendes hoefde te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ik vond mondeling Frans zenuwslopend, maar Engels vond ik super, ik was er heel goed in!

      Verwijderen
  2. Oeh mondelingen, heb ze altijd doodeng gevonden. Maar wat fijn dat je in zo'n gesprekje een beetje kunt helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, voor bijna iedereen zijn dat spannende examens, ik vind het fijn dat het toch altijd goed gaat, en een beetje hulp mag. Ik denk altijd dat je ook hulp krijgt als je in het buitenland de weg vraagt en staat te stamelen... niemand loopt dan van je weg. Ik probeer het zo realistisch mogelijk te laten zijn.

      Verwijderen
  3. Dat geruststellen is zo belangrijk en kan een mondeling examen goed of slecht beinvloeden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dat is inderdaad zo belangrijk. Ik wil ook dat studenten met plezier naar mijn les komen en niet dat ze bang voor me zijn omdat ik ze voor schut zet of zoiets. Vroeger deden docenten bij mij op de RSG in Brielle dat soms... nu zouden ze daar niet meer mee wegkomen, de leerlingen zijn immers ook mondiger!

      Verwijderen
  4. Dan doe je echt iets goed, als iedereen een voldoende kreeg. Dat geruststellen is zeker een belangrijke factor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nietzomaarzooo, door mijn bijna 25 jaar ervaring weet ik dat de zenuwen onder controle krijgen een grote rol speelt in het uiteindelijke resultaat.

      Verwijderen