woensdag 26 april 2023

paar daagjes weg, dinsdag 1e dag

Rond tien uur zaten we in de auto. Langere afstanden doen we altijd in de bestelbus van T. Dan zitten we lekker hoog en we kunnen veel meenemen. Voor een paar daagjes weg lukt het met goed om met weinig te reizen, maar een extra jas en een extra paar schoenen - zeker in deze tijd van het jaar - zijn toch ook wel fijn. Die gaan dus ook mee. Verder draag ik makkelijk kleding, mijn zwarte spijkerbroek, zwarte platte laarsjes, t-shirt met lange mouwen en een blazertje van dikke jersey, kreukt niet en is lekker warm. En mijn tussenjas, een donkerroze wollen jas, net over de bil.  Zie ik er toch een beetje netjes uit als we in de stad zijn en wat gaan eten of drinken ergens. Achter in de auto mijn parka en bergschoenen, voor het geval dat we nog even de natuur opzoeken.

Eerste stop net na Eindhoven voor de wc en koffie. Deze hadden we nog in een thermosfles bij ons, niet nodig om meteen een wegrestaurant in te duiken. Voor T. een koffiebroodje meegenomen, en voor mij de boterham met pindakaas die ik altijd eet 's ochtends.

Lunchen deden we in Maastricht, bij een leuke zaak hoog op een heuvel met uitzicht over de Maas. Na toch nog wat lichte keuzestress waarbij ik twijfelde tussen een broodje warme kipfilet, een Flammkuche of een salade nam ik de salade met gebakken brie. In de salade, naast sla, ook druiven, appel, komkommer, tomaat en drie flinke plakken gepaneerde brie. Twee bruine boterhammen en twee soorten dressing erbij.  Thuis heb ik natuurlijk ook altijd een salade en brood, maar 3 dikke plakken gebakken brie was toch wel een uitdaging. Het smaakte me goed en alles ging op. Kopje koffie om het af te sluiten.

Daarna door naar het hotel. Heerlijke kamer met alles erop en eraan, zelfs een gevulde minibar met fris, water, wijn, bier, chips en chocolade. Mogen we allemaal opmaken, kost niets extra's. Ook een Nespresso-apparaat en diverse soorten koffie en natuurlijk thee.

Meteen de ontbijtmand voor morgenochtend besteld. Misschien dat we op donderdagochtend iets anders doen, maar voor nu is het wel lekker om even alles geregeld te hebben. 

Het eten 's avonds bij een brasserie een beetje buiten Maastricht was lekker, maar niet bijzonder. Ik koos voor tomatensoep en als hoofdgerecht weer een maaltijdsalade, nu met kip en gegrilde groenten. Ook nam ik een portie patatjes erbij. We hadden allebei geen trek in een toetje of koffie. 

Terug op de kamer hebben we nog thee gedronken, met een stukje chocolade en een mandrijn gegeten. 

Een prima eetdag waarbij de eetregels voor het grootste gedeelte zijn losgelaten. 

14 opmerkingen:

  1. Lekker hoor, even weg zijn. Geniet van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Myriam! Het is ook nog lekker weer geworden, heerlijk!

      Verwijderen
  2. Heerlijk die koffie/thee op de kamer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, vinden wij ook en is tegenwoordig wel een vereiste wanneer we een hotel of B&B boeken.

      Verwijderen
  3. Klinkt goed! Hopelijk is het daar wat warmer dan hier. Als ik het zo lees, heb je niet eens zoveel anders gegeten dan anders. Op die grote portie brie (en ook nog gebakken) en een extra boterham na dan. Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, vandaag was het 15 graden en in de zon voelde het al warmer aan. Klopt, het eten is wel anders maar nog steeds probeer ik de gezonde opties te kiezen, maar minder op de calorieën te letten. Ik vind dit soort eten ook erg lekker, en eet dit met veel smaak.

      Verwijderen
  4. Dat is een prima eetdag, zelfs ik zou daar misschien iets teveel aan hebben. Maar vooral als diner eet ik niet zoveel en dan zou soep me teveel zijn en ipv toetjes zou ik in de middag een ijsje of koffie met iets erbij nemen. Rijstevlaai vind ik trouwens niet lekker, wel de kersen of abrikozen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, ik was ook wel tevreden en heb meer dan genoeg gegeten. Rijstevlaai misschien morgen, vandaag waren we in Aken en daar hebben ze geen vlaai. Ik vind pruimenvlaai ook lekker, een kruimelvlaai met vanillepudding.

      Verwijderen
    2. Neen, vlaai zal je niet makkelijk vinden in Duitsland. Wel van die dikke taarten met veel slagroom. Ik herinner me nog dat mijn schoonbroer altijd veel te veel taart kocht als wij op bezoek kwamen (woonde in Aken). Hij was karig met broodjes maar taart ... daar konden we met gemak twee dagen van eten!

      Verwijderen
    3. Hoi Myriam, in Duitsland liggen de bakkerswinkels inderdaad vol met heerlijkheden! Ik ben een zoetekauw en vind eigenlijk alles lekker, daarom zo vaak keuzestress! ;-)

      Verwijderen
  5. Geniet van de dagen weg. Ik ♥ Maastricht. Veel plezier! En fijn dat het eettechnisch gezien goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. T. doe ik! Het is zeker een fijne stad! En wat eten betreft gaat het tot nu toe goed.

      Verwijderen
  6. Prima gegeten dus! En wat heerlijk om zoveel spullen mee te kunnen nemen. Ik houd daarvan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, klopt! Ja, ik vind het ook wel fijn om wat meer mee te nemen, voor het geval dat...

      Verwijderen