dinsdag 18 april 2023

agenda

Vandaag was een drukke dag op school, ik nam weer mondelingen Engels af, had twee vergaderingen én ik heb een flinke stapel nakijkwerk die ik voor de vakantie wil wegwerken.

Studenten hoeven bij mij nooit langer dan een week te wachten op hun cijfer. Dit is geen regel bij ons op school, maar dit is wel een regel die ik, nu al weer ruim 23 jaar, hanteer. Toen ik zelf proefwerken moest maken vond ik het altijd heel vervelend als de docent er lang over deed om na te kijken, zelfs wanneer ik een slecht cijfer verwachtte. Sommige docenten keken snel na en dan had je de soms dezelfde of de volgende les je cijfer al. Anderen deden er echt heel lang over.

Met deze regel is het niet alleen voor de studenten fijn want zo weten zij snel of een toets goed gemaakt is of niet, en of ze een herkansing moeten aanvragen. Maar ook voor mij is het een goede afspraak, want ik plan het nakijkwerk in mijn agenda en zo zorg ik ervoor dat ik niet ineens een grote stapel werk heb en geen tijd om het te doen. 

Ik gebruik de digitale agenda van mijn werkaccount, mijn collega's doen dat ook, en zo kunnen we van elkaar zien wanneer er tijd is voor afspraken, of wanneer iemand buiten de deur is. Ik kan afspraken van een digitaal slotje voorzien, dan is voor anderen niet te zien welke afspraak ik heb, er staat dan alleen dat ik 'bezet' ben.  Het digitale weekoverzicht - met verschillende kleuren voor de verschillende soorten afspraken - kan ik zowel op mijn schoollaptop als in mijn telefoon zien. 

Een tijd lang heb ik zowel een papieren agenda als een digitale agenda bijgehouden, maar inmiddels ben ik helemaal digitaal. Ik vind dat nu het handigst omdat ook privé-afspraken snel aan mijn agenda kunnen worden toegevoegd. Tandarts, dokter, ziekenhuis, garage, restaurants en hotels .... allemaal sturen ze agendabevestigingen en hoef ik alleen maar op accepteren te klikken en dan staat de afspraak in mijn agenda.

Het enige nadeel is dat ik niet over een paar jaar kan terugbladeren in een papieren exemplaar, dat dan tevens dienst doet als een dagboek. Ik heb geprobeerd om een soort van dagboek bij te houden in een papieren notitieboekje, maar dat doe ik dan een paar dagen en dan komt daar de klad weer in. Notitieboekjes genoeg, maar schrijven ho maar!

8 opmerkingen:

  1. Dat tijdig werk nakijken herken ik wel. Dat deed ik ook altijd vroeger.En plande repetities e.d zoveel mogelijk gespreid,zodata snel nakijken ook lukte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Izerina, goed plannen is het halve werk, niet alle docenten kunnen dat en die nemen dan vaak stapels werk mee naar huis. En daar mopperen ze dan weer over....

      Verwijderen
  2. De studenten zullen blij zijn met je!
    Mijn kleinzoon wacht al drie weken op een uitslag van een vak dat hij daarmee afgesloten heeft op de Uni.
    Ik heb nog wel steeds een digitale en papieren agenda omdat ik een agenda van papier ook als een soort dagboekje gebruik. Maar hoe lang ik dat nog volhoud weet ik niet.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ria, dat is precies wat ik bedoel, dat is toch niet netjes... 3 weken!!! Ik vind het wel jammer maar het lukt me gewoon niet om iedere dag wat te schrijven, ik doe misschien ook niets bijzonders en vind het daarom ook niet zo spannend om het bij te houden.

      Verwijderen
  3. Ik hou van bladeren en mijn eigen handschrift dan ontcijferen want soms is het niet zo duidelijk wat ik schreef. Dus ik heb een gewoon klein agendaatje, digitaal heb ik geen zin in.
    Toen ik nog werkte was het de bedoeling dat er ook een digitale agenda kwam per afdeling, maar aangezien vrijwel niemand zijn afspraken in zetten werkte dat totaal niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik vond bladeren ook altijd prettig, ik had dan ook goed overzicht van de weken die komen gingen. Inmiddels ben ik gewend aan de digitale agenda, ik zou nu niet meer zonder kunnen. En op het werk kan het niet meer zonder, alles gaat digitaal en is met elkaar verbonden: lesroosters, afspraken, e-mail, bestanden... ik zou me geen raad meer weten zonder al deze dingen!

      Verwijderen
  4. Dat laatste is precies de reden dat ik een papieren agenda heb! Ik houd er overigens ook allerlei lijstjes in bij. Met wat ik nog moet doen, met wat ik nog wil kopen, de films die ik heb gekeken en van alles en nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, ik vond een organiser altijd heerlijk, allemaal verschillende afdelingen met agenda, notities, lijstjes, adressen enz.... nu is het digitaal en kan ik er later nooit meer in terugkijken, dat is wel jammer.

      Verwijderen