zondag 16 april 2023

eetherinneringen - ontbijtbuffet

In Londen ging ik wel eens buiten de deur ontbijten. Soms bij een zogenaamde 'greasy spoon'. Een eenvoudig café waar je terecht kan voor een klassiek Engels ontbijt van bacon, eieren, witte bonen in tomatensaus, een worstje en witte geroosterde boterhammen. Erbij een kop thee met melk om het allemaal weg te spoelen. Stevige kost voor werklieden.

Er was in Londen ook een ander soort ontbijtcultuur. Hippe zaakjes in de trendy wijken serveerden goede koffie en cappuccino's, vers geperste sappen, croissants, bagels, muffins en natuurlijk een full English breakfast. Ook in die hippe zaakjes ging ik wel eens ontbijten. Ik at in zo'n zaakje mijn eerste chocoladecroissant.

Toen ik weer in Nederland kwam wonen streek ik neer in Rotterdam. Voor ik in  Engeland ging wonen was er in Rotterdam niet veel te beleven op horecagebied. Ik was in Londen erg verwend geweest met de hoeveelheid aan leuke zaakjes met eten uit heel veel verschillende landen. Gelukkig werd begin jaren 90 Rotterdam steeds moderner en leuker. Er kwam een groter aanbod horecabedrijven die echt vernieuwend waren. Zo had je Dudok, Loos en Hotel New York.

In Hotel New York gingen ex en ik weleens ontbijten. Dat had ik tot dan toe nog nooit in Nederland gedaan, buiten de deur ontbijten was voor veel mensen een een nieuwtje. Bij HNY kon je voor Fl 17,50 onbeperkt genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Het was een echte traktatie, dat ontbijt. Je kon met je bord langs een buffet lopen en onbeperkt nemen. Voor mij was zo'n buffetervaring nieuw. Ik nam van alles wat en ging ook nog terug voor een tweede ronde. Aan het einde van de ochtend was alles op en werd er niet meer bijgevuld. Tijd om naar huis te gaan - op de fiets, een auto had ik in die tijd niet - en de rest van de dag hoefden we niet veel meer te eten.

Inmiddels zijn we jaren verder en heb ik tijdens vakanties vaker ontbijtbuffetten meegemaakt. Soms valt het een beetje tegen, maar ik ben in hotels geweest waar het ontbijtbuffet met kop en schouders boven alle andere uitstak. Binnenkort gaan we een paar dagen weg, het hotel ziet er op foto's mooi uit, ik ben benieuwd of het ontbijtbuffet net zo goed is als de foto's beloven.

1. Een erge eetherinnering is deze: met mijn ex gingen we langs de Rijn een reis maken, onderweg zochten we simpele hotelletjes. Het ontbijt stond op tafel en diverse broodjes etc etc en wat vleeswaren en een groot stuk paté, we begonnen en toen ik een stuk paté afsneed zaten daar maden in. Kan me niet herinneren wat er verder gebeurde maar wij waren snel weg.

1. Goedemorgen Lot, wat een verschrikkelijke smerige herinnering!!

Verwijderen
  2. Ooit op vakantie was het ontbijtbuffet zo uitgebreid en lekker,dat ik tot de lunch helemaal voldaan was.

1. Goedemorgen Izerina, tegenwoordig zijn sommige buffetten inderdaad erg overdadig! En soms valt het enorm tegen. Vorig jaar waren wij in Duitsland, in een hotel in een kasteeltje. Bij het ontbijt kregen we afbakbroodjes van de Lidl (zag de verpakking in de keuken liggen), geen ei en oud roggebrood. Toen we vorig jaar op terugreis uit Frankrijk een overnachting in Reims hadden was het ontbijt enorm uitgebreid: brood, broodjes, croissants en andere bladerdeegbroodjes, brownies en cakes, Amerikaanse pannenkoekjes en crêpes, roerei, gebakken ei, gekookt ei, vleeswaren, kaas, vele soorten kwark en yoghurt, vers fruit, noten, zoet beleg en alle soorten vruchtensap. Voor mij een enorm dilemma: wat mag ik wel eten en wat niet... ik nam tenslotte alles waar ik zin in had!

Verwijderen
  3. Ik ben een enorme liefhebber van uitgebreid Engels ontbijt, waar ik op die jongerenreis voor het eerst mee kennismaakte. Achteraf was dat een indicatie dat ik gluten niet zo goed kan verdragen. Ik werd op onze vakanties naar/door Duitsland vroeger altijd beroerd van die Duitse witte broodjes bij het ontbijt. Met dat Engelse ontbijt voelde ik me prima. Het is niet het allergezondste ontbijt... :)

1. Hoi Judy, zo'n full English is ook lekker, en je kan er de rest van de dag op teren! Vroeger gingen we vaak naar Duitsland op vakantie. 's Ochtends mochten mijn broer en ik dan om beurten naar de bakker voor 'zehn frische Brötchen'. Dat waren knapperige witte broodjes. Die aten we dan met boter en jam... heerlijk!!

Verwijderen
  4. Wij logeren heel vaak in hotels en ik heb eigenlijk nog maar weinig slechte ontbijten meegemaakt. Bij ontbijtbuffet is er meestal wel een live cooking stand waar je eieren kunt laten bakken (ik hoef geen scrambled eggs die klaargemaakt op zo'n warmhoudplaat staan), of pannenkoekjes of wafeltjes. En in de kleinere hotels krijg je vaak een heerlijk ontbijt opgediend aan tafel.

1. Hoi Myriam, ik zie op jouw blog dat jullie inderdaad lekker vaak op pad gaan! Tegenwoordig is een slecht ontbijt gelukkig een uitzondering!

Verwijderen
  5. Als we in een hotel logeren, wil ik ook altijd heel graag een ontbijtbuffet. Daar kan ik me dan al zo op verheugen. Ik ontbijt dan veel meer dan ik thuis doe en kan er extra van genieten.

1. Hoi Aukje, ik eet thuis ALTIJD havermoutpap. Dat vind ik heerlijk en dat is geen straf. Maar..... zo'n ontbijtbuffet in een hotel is een heerlijke afwisseling. Het geeft wel veel stress want het eetstoornisbrein ziet dit als een buitenkans om eens lekker de boel door de war te schoppen.... maar dat moet dan maar!

Verwijderen
  6. Heerlijk een ontbijtbuffet. Wij gingen jaren geleden geregeld naar Noordwijk naar de Hotels van Oranje en het ontbijtbuffet daar was geweldig. Helemaal compleet met champagne, yoghurt, vers fruit, verse sapjes, brood in allerlei varianten enz. enz. we aten dan ook al snel te veel en sloegen de lunch dan over omdat we nog lang geen honger hadden. Als we dan weer thuis kwamen en ik op de weegschaal ging staan was het steeds foute boel maar het was het zeker de moeite waard. Ik hoop dat als jullie een paar dagen weg gaan er ook een heerlijk ontbijtbuffet op jullie staat te wachten. Geniet ervan!!!!

1. Hoi Ellen, dat zijn natuurlijk hotels waar je ook wel een goed ontbijtbuffet verwacht! Ik ga van een goed ontbijtbuffet uit volgende week, ik zal zeker verslag doen!

Verwijderen
  7. Soms ontbijt ik in een hotel als ik ergens een huisje heb gehuurd. Dan, de laatste dag, alles opgeruimd en schoongemaakt, luxe en uitgebreid ontbijten in een hotel - en dan de thuisreis aanvaarden... Heerlijk vind ik dat!

1. Hoi Mrs.H., wij maken meestal een tussenstop op de heen- en terugreis. Geen zin meer om de hele dag in de auto te zitten. Dan genieten we ook van een lekker ontbijt. Soms splitsen we de reis zo dat we op zaterdag een heel eind rijden en dan zondagochtend, vanuit het hotel, nog maar 2 uurtjes hoeven te rijden, lekker eind van de ochtend thuis... kan de was meteen de machine in 🤣en is het einde vakantie!

Verwijderen
  8. Zo'n Engels ontbijt is niks voor mij. Maar een ontbijtbuffet vind ik altijd wel lekker. En dan van alles een klein beetje nemen. Lekker, hoor!

1. Hoi Nicky, zo'n Engels ontbijt moet je inderdaad lekker vinden, niet iedereen z'n ding! Maar een uitgebreid ontbijtbuffet is inderdaad wel lekkerder vind ik ook!