donderdag 27 april 2023

mama

Vandaag zou mijn moeder 80 jaar geworden zijn. Helaas is zij, net 50 jaar oud, na een lang ziekbed overleden. We zijn nu 30 jaar verder en ik denk natuurlijk nog wel aan haar. Volgens mij niet meer dagelijks, maar op een of andere manier is ze wel altijd bij me. Hoe kan ik niet goed uitleggen, het is geen gevoel of concrete gedachte, ze is onderdeel van mijn zijn, zoiets denk ik. 

"Het verdriet slijt, maar de herinneringen blijven", zeg ik altijd tegen mensen die een dierbare hebben verloren. Voor mij is dat in ieder geval zo. Er zijn veel foto's van mijn moeder,  zelfs foto's van de thuisbevalling waar de dokter me aan mijn beentjes omhoog houdt, de navelstreng nog niet doorgeknipt. Mijn vader fotografeerde veel en drukte zijn eigen foto's af. Later kwamen er ook kleurenfoto's bij en maakte ik zelf ook wel eens een foto. Allemaal afgedrukt en in albums geplakt.

En dan natuurlijk alle herinneringen, waarvan dit er slechts een paar zijn:

  • samen perzik- of aardbeienkwarktaart maken;
  • altijd na schooltijd thee met twee kaakjes;
  • ook na schooltijd: schriftjes van haar klas nakijken;
  • onzeker en tot zij ziek werd altijd bezig met een of ander dieet;
  • een weekje naar Londen komen, terwijl het haar eigenlijk teveel energie kostte, maar ze zo graag samen met mij wilde zijn;
  • "husse met je neus ertussen"  of "gebakken bokking" roepen als ik nieuwsgierig vroeg wat we gingen eten;
  •  op zaterdagmiddag een broek naaien zodat ik iets nieuws had om in uit te gaan;
  • 's zomers samen na het avondeten een rondje om de Brielse Maas fietsen en dan halverwege met het pontje terug en dan bij de patatzaak in het dorp een Ola Split kopen;
  • samen naar de bieb;
  • een van de eerste mensen met een computer en al digivaardig voordat het woord bestond
  • in het weekend geen knoflook in het eten omdat ze op maandagavond naar de bridgeclub in Vierpolders ging;
  • beter autorijden dan mijn vader, die nu nog steeds belabberd rijdt;
  • een heel stomme muts met pompoen dragen, waardoor ik me schaamde voor haar;
  • in de klas, ze was mijn juf in de tweede van de lagere school, mama mogen zeggen, terwijl iedereen juf zei;
  • spinnen weghalen omdat mijn vader en ik dat zelf niet durfden
  • vals zingen, maar zich dan niets van ons geklaag aantrekken en stug doorgaan;
  • nooit horen schelden of vloeken, zelfs niet binnensmonds;
  • altijd met een cadeautje thuiskomen als ze een dagje was gaan stadten met haar vriendin Annie. 
Tranen prikken achter mijn ogen terwijl ik dit schrijf. Tranen van verdriet omdat zij zo jong is gestorven en zo vreselijk ziek is geweest. Maar ook tranen van dankbaarheid omdat ik zo'n ontzettend lieve moeder heb gehad en mede door haar ben geworden wie ik ben, net zo zorgzaam als zij, misschien ook wel net zo onzeker, maar zeker weten net zo lief!

36 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blog Niekje.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook met tranen maar dan van ontroering. Wat heb je dat prachtig opgeschreven. Een mens is pas echt dood wanneer er niet meer over hem of haar gesproken wordt of niet meer aan gedacht. Wat fijn dat je zoveel herinneringen aan haar hebt en deze aan het (virtuele) papier kunt toevertrouwen. Ook fijn dat je ze deelt met ons, je lezers. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilona, wat jij zegt is inderdaad zo. Op dit soort dagen sta ik altijd weer even stil bij haar.

      Verwijderen
  3. Ik dacht dat ik gisteren al reageerde? Maar: Wat heb je mooie herinneringen aan je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mrs. H. ik was wat laat met mijn reacties op de reacties. Je had inderdaad al gereageerd, dank je wel!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie herinneringen heb je. Dat "verwarmt"misschien het gemis. Dat "altijd bij je zijn"herken ik wel, heb ik ook. Apart, dat jouw ouders de mijne ooit wel eens tegenkwamen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dank je. Ja, dat is inderdaad wel grappig, zowel mijn vader als mijn moeder kwamen in jullie winkel.

      Verwijderen
  5. Vergat ik helemaal te schrijven: wat een prachtige herinneringen aan je moeder. Hee kleurrijk, heel menselijk, niet alleen maar shiny, maar ook de menselijke kanten. Hussen met je neus, ja, dat was toen een populair gezegde. Heb/had je broers en zussen, kun je dit met hen delen? Of heb je daar niet zo'n behoefte aan? Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine, dank je wel! Ik kan nog met mijn vader over mijn moeder praten, hij heeft ook een goed geheugen en herinnert zich veel. Ik heb af en toe nog vragen over 'toen' ... en de meeste dingen weet hij nog wel.

      Verwijderen
  6. Wat je in je hart bewaard, gaat nooit meer weg!
    Wat heb je mooie herinneringen aan je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en lief stukje.
    Gelukkig leeft mijn moeder nog, ze is ruim 91!
    Ze heeft gisteren nog pannenkoeken voor haar kleinzoon en zijn vriendin gebakken. Heel bijzonder, ik geniet daar van.
    Groeten, Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marijke, wat fijn dat jouw moeder er nog is én nog zoveel kan! Mijn vader is bijna 81 en doet ook nog alles zelf, vertelde me net dat hij in juni een weekje naar de Eiffel gaat. Grappig, want ook hij bakt nog wel eens pannenkoeken, voor zichzelf of voor ons, die krijg ik dan koud mee naar huis! Ik hoop dat we nog lang van onze ouder mogen genieten!

      Verwijderen
  8. Prachtig en liefdevol verslag.
    Een mooie spreuk vind ik: verdriet gaat voorbij, wat overblijft zijn herinneringen aan blijde en gelukkige dagen.
    Maar eigenlijk gaat het verdriet nooit helemaal weg, het komt soms heel onverwachts boven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Lot, klopt, het verdriet kan er zomaar ineens even zijn.

      Verwijderen
  9. Mooi hoe je je moeder nog bij je voelt. Wat is ze relatief jong overleden zeg....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Nicole, en naarmate ik zelf ouder word komt dat besef steeds meer.

      Verwijderen
  10. Prachtig Mevrouw Niekje! Je hebt mij ook in tranen ❤ Liefs Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi verwoord!
    Groet Kniepertie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie herinneringen heb je. Je moeder lijkt me dan ook een mooi mens als ik dat zo lees. En ik lach hardop om dat husse met je neus ertussen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bettie, dat was ze inderdaad! En ja, dat grapje maakte ze heel vaak, tot frustratie van mij als kind!

      Verwijderen
    2. Hier ook tranen. Heel mooi blogje. Husse met je neus ertussen❤️

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor je lieve compliment Anoniem.

      Verwijderen
  13. Mooie herinneringen. Die pakken ze je niet meer af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Myriam! En dit zijn er slechts een paar, ik heb er gelukkig nog veel meer.

      Verwijderen
  14. Dat is ook veel en veel te jong natuurlijk. Maar wat een mooie lijst aan herinneringen: ze was zonder twijfel heel bijzonder. Hoe verdrietig dat ze zo jong stierf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. T. ja, net een paar weken 50. Ik weet nu, zelf 55, hoe jong dat is!

      Verwijderen
  15. Wat een mooie herinneringen. En inderdaad; 50 jaar is veel te jong. Mijn vader is er inmiddels ook al 30 jaar niet meer. Het went op een of andere manier dat iemand er niet meer is. Maar soms komt het gemis ineens weer keihard boven. En vergeten doe je ze nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ja, dat is heel jong. Jouw vader, weet ik uit je blog, is ook in 93 overleden. En hoe het af en toe nog pijn kan doen, zomaar, ineens, is bij mij ook zo.

      Verwijderen