maandag 3 april 2023

weegschaal

Het lukt me maar niet om de weegdrang te onderdrukken. Liefst zou ik iedere ochtend op de weegschaal gaan staan, maar ik weet dat dat (in mijn geval) geen gezonde gewoonte zou zijn. Twee tot drie, soms vier keer per week is ook al teveel, maar dat is wat ik nu doe. 

Manlief T. vindt het flauwekul om zo vaak op de weegschaal te staan en gaat er zelf maar een keer per maand op. Mensen die niet bezig zijn met afvallen, aankomen, restrictief eten en gewoon eetgedrag hebben, hoeven ook niet iedere week te wegen. Zij merken het ook wel aan hun kleding die losser of strakker zit. En daarnaast zijn zij niet geobsedeerd door een getal.

Ik merk het natuurlijk ook aan mijn kleding, maar voor mij is het getal op de weegschaal (nog steeds) belangrijk. Het bepaalt of ik meer of minder 'mag' eten die dag of dagen. En hoe vaker ik me weeg, hoe meer het gewicht ook van invloed is op mijn humeur.  Vanmorgen werd ik blij van het getal op de weegschaal. Ik had namelijk dit weekend gegeten waar ik trek in had, waaronder een grote ijscoupe met slagroom, en toch was er niets af of aan. 

Het zou me inmiddels toch duidelijk moeten zijn dat:

  • wegen een momentopname is;
  • je van een extra ijsje of iets anders lekkers geen kilo's aankomt;
  • een kilo of twee meer geen ramp is;
  • mijn gewicht niet bepaalt of ik een leuker of minder leuk mens ben.

Zou het me lukken wanneer ik me voorneem om nog maar een, maximaal twee, keer per week te wegen?

12 opmerkingen:

  1. Dat kan je dan uitproberen.
    Ik weeg me vrijwel elke dag en bijna altijd weet ik het getal al. Na weekend 1 kilo meer, dis er dan na 3 dagen weer af is. Afhankelijk van hoe ik die week eet blijft dat stabiel tot zaterdag, als ik me voorneem me 100% aan de basis te houden val ik 2-4 ons af.
    Woensdag ga ik naar mijn zus en eet dan brood als lunch en pizza als diner en waarschijnlijk donderdag op de terugweg waarschijnlijk bij de Febo een speciaaltje (soort kaassouffle maar dan met gehakt) en broodje kroket. Weet niet of je dat fenomeen kent Febo cafetaria is meer rond Amsterdam.
    Dan weet ik dat ik vrijdag ook een kilo meer ben want koolhydraten houden meer vocht vast. Dat hoort er allemaal bij en vind het prima, volgende week wel de weekdagen 100% koolhydraatarm. Zo blijf ik op gewicht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, voor de een kan zo vaak wegen geen kwaad, jij bent iemand die er niet meteen door van de leg raakt als de weegschaal wat meer aangeeft dan 'normaal'. De FEBO ken ik wel, vroeger was er volgens mij in Rotterdam ook zo'n kastjesmuur en na het uitgaan kon je daar dan wat te snacken halen. Gezellige dag alvast morgen! xx

      Verwijderen
  2. Geeft het voornemen tot minder wegen op een andere manier geen druk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, niet echt, ik weet dat ik, mits ik geen eetbui heb, mijn gewicht stabiel houdt. Ik weet ook dat ik dingen kan afleren, dus het proberen waard want dit is ook niet fijn.

      Verwijderen
  3. Hier herken ik wel iets in. Want ik ben ooit veel aangekomen, en ook wel weer afgevallen (minder) en ik wil mijn gewicht goed bewaken. Om andere redenen dan jij. En de ervaring dat je van één zonde niet aankomt is ook de mijne. Maar ja, leven naar de weegschaal is niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, precies zoals je het zegt! Ik moet mezelf wat meer vertrouwen en door niet te wegen kan ik het ook afleren. Mijn eigen lijf wat meer 'voelen' doordat mijn kleding zit zoals ik gewend ben en niet bij een ons of twee meer al in paniek te raken. Zoals Lot zegt speelt vocht vasthouden, een dagje anders eten dan anders, allemaal mee bij de wisselende getallen op de weegschaal.

      Verwijderen
  4. Als je je gewoonte van om de twee dagen op de weegschaal te staan gaat doorbreken, zou dat niet voor extra stress zorgen? Dat je er nog meer mee bezig bent dan goed voor je is? Ik weeg me bijna iedere dag (als ik het niet vergeet) maar het doet me niet veel als er wat bij is. Dan denk ik hooguit: het is wat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zolang ik maar geen eetbui heb dan weet ik dat mijn gewicht 'goed' is. Ik denk juist niet het is wat het is, maar zolang ik vermoed dat het gelijk is gebleven word ik niet onrustig. En ik weet dat ik zonder kan, maar daarom moet ik de gewoonte doorbreken.

      Verwijderen
  5. Ik heb tijden dat ik me iedere dag weeg en tijden dat ik me bijna niet weeg. Vroeger was ik een slanke den, door medicatie die ik moet blijven slikken ben ik 30 kilo aangekomen. Dat is een behoorlijk proces geweest om te accepteren. Aan mijn kleding voel ik of ik aankom of afval, in de laatste 5 jaar heb ik er 8 kilo afgekregen , het gaat heel langzaam , maar ik ben wel blij dat het me lukt . Gelukkig ben ik lang , ik ga nu voor vol, volslank door.
    Hoe meer regels je opstelt hoe meer er fout of goed kunnen gaan.
    Het verleden ligt achter je en is voorbij. Wees lief voor jezelf, groet Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Astrid, jouw verhaal is heel herkenbaar voor velen denk ik! Ik ben juist veel afgevallen nadat ik vanaf mijn 20e tot ongeveer mijn 35e volslank (mollig? stevig?) ben geweest. Het vervelende van de weegdrang is dat het gewicht zo bepalend kan zijn voor mijn humeur én voor wat ik mag eten van mezelf. Je hebt gelijk, hoe meer regels hoe meer er goed, maar vooral fout gaat! Lief zijn voor mezelf kan ik bij tijd en wijle.... ik doe mijn best!

      Verwijderen
  6. Maar als je gewicht stabiel is, is het toch niet erg om je vaak te wegen? Hoewel... als je echt van slag raakt als je niet tevreden bent misschien wel. Ik weeg me heel weinig, terwijl ik heeeeel langzaam wel een beetje probeer af te vallen. Toevallig afgelopen week weer eens op de schaal gestaan. En dat viel niet tegen, zeg! Voor mij werkt weinig wegen juist heel goed. Minder teleurstellingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, het is niet erg om vaak te wegen wanneer het je niet zodanig beïnvloed dat het je dag beheerst. Wel iets extra's eten bij laag gewicht, streng zijn en restrictief eten bij hoog gewicht. En dan heb ik het over een paar ons hoger dan me lief is.... totaal idioot want ik ben te dun!

      Verwijderen