donderdag 6 april 2023

weegmoment

Vanmorgen kon ik de behoefte aan een weegmoment niet onderdrukken. Opstaan en hup, op de weegschaal. Mijn gewicht was afgenomen en nu is mijn BMI niet meer in het gezonde vak. "Hoera", roept mijn eetstoornisbrein! "Balen, dat gaat niet goed", denkt mijn gezonde brein.

Maar ik nam geen extra boterham met pindakaas mee naar school. Ik at twee paaseitjes in de koffiepauze en daarmee was het wel weer klaar met extraatjes voor vandaag. 

Het gevaar van een eetbui ligt nu op de loer. Ik kan nog een paar dagen zo doorgaan en dan komt die eetbui er geheid... het lichaam heeft immers brandstof nodig. Ik kan ook wat meer gaan eten zodat beide partijen, het eetstoornisbrein én het gezonde brein, weer rustig worden.

"Goed plan" denkt mijn gezonde brein. 

"Dat zullen we nog wel eens zien" schreeuwt mijn eetstoornisbrein. 


Aan het eind van de dag ging het nog even verder:

"Goed dat je toch bent gaan sporten" zei mijn eetstoornisbrein. 

"Je had best rustig aan kunnen doen en met een boek op de bank kunnen gaan zitten en lekker aan je lange weekend kunnen beginnen" dacht het gezonde brein.


Bij het avondeten won het gezonde brein:

"Een klein stukje boerenomelet met sla is genoeg joh" zei het eetstoornisbrein.

"Lekker, boerenomelet en brood met geitenkaas én een salade, daar heb ik echt veel zin in en niets houdt me tegen om daar van te genieten" vond het gezonde brein.


En zo ga ik heen en weer tussen gezonde gedachten en ongezonde gedachten. 


12 opmerkingen:

  1. Lastig hoor, je kent ongetwijfeld alle tips om je gezonde verstand te laten overheersen maar toepassen lukt je dan niet.
    Hoe het voelt weet ik niet maar ben je door ondergewicht dan ook niet erg moe als je lichaam te weinig voeding en energie krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ja een beetje, ik voel me fitter wanneer ik zwaarder ben, maar dat lijkt mijn eetstoornisbrein weinig uit te maken.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Hoi Judy, ja, die heen en weer slingerende gedachten zijn er, niet aan de oppervlakte gelukkig want anders zou ik niet meer kunnen functioneren. Maar stel dat ik ze helemaal niet zou hebben, zou ik dan beter presteren en functioneren?

      Verwijderen
  3. Wat een strijd. Ik duim voor je gezonde brein!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, het gaat meestal zonder dat ik het echt merk. Bij ondergewicht wint het gezonde brein het meestal wel en ga ik toch meer eten.

      Verwijderen
  4. Die strijd in je hoofd is zo onnoemelijk zwaar.
    Misschien heb je het wel eens geschreven en is het mij ontschoten, maar heb jij hulp of vecht je in je eentje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Rianne, al 4x psychologische hulp gehad, zelfs twee keer helemaal gericht op de eetstoornis. Blijkt een harde noot om te kraken!

      Verwijderen
  5. Heb je dan echt "gewone honger/trek"als je gewicht te laag is? En als je lekker en gezond gegeten hebt,komt er dan commentaar van je eetstoornisbrein?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, bij ondergewicht heb ik trek in lekker en gezond en dan wint mijn gezonde brein meestal wel. Maar zodra ik dan weer een 'normaal' BMI heb dan komt het eetstoornisbrein weer om de hoek kijken want stel je voor dat ik zo doorga met eten... dan ben ik binnen no-time een kamerolifantje. Ik weet dat het niet zo is, maar het is lastig om het eetstoornisbrein daar van te overtuigen.

      Verwijderen
  6. En zo moeilijk om niet naar je eetstoornisbrein te luisteren...

    BeantwoordenVerwijderen