vrijdag 7 april 2023

mijn Goede Vrijdag

Op werkdagen sta ik om half zes op en ga ik om zeven uur de deur uit. Ik neem deze anderhalf uur om op te starten. Het kan sneller, maar daar heb ik geen zin in. 

Op mijn vrije dagen, dus weekenden en vakanties, ben ik er om zeven uur uit. Als we weg zijn dan zet ik de wekker op half negen. Ik houd van vaste patronen. Ik vind het fijn om op mijn gemak mijn ochtendroutine te doen. Thee zetten, havermoutpap maken, vaatwasser uitruimen, lunch klaarmaken (ja, ook wanneer ik op vrije dagen thuis ben maak ik mijn lunchsalade 's ochtends al klaar), nieuws en blogs op de laptop lezen, eten en ten slotte nog een kopje koffie drinken. Om kwart over negen ga ik dan de deur uit richting de sportschool.

Ook vandaag deed ik deze dingen. Na mijn rondje op de sportschool ben ik naar de weekmarkt in het centrum gefietst. Bezoekje aan twee supers voor wat aanbiedingen en ook nog even naar de bieb om een reservering op te halen en twee boeken terug te brengen. De rest van de dag heb ik heerlijk thuis doorgebracht. T. had een vriend op visite, zij waren op de begane grond plaatjes aan draaien en een biertje aan het drinken. Ik had op de eerste verdieping het rijk alleen. 

Ik maakte lekker eten voor mezelf. Ik noem het een goodie bowl. Het is een bord vol lekkere dingen, een variatie op de Hawaiiaanse poké bowl, waar vis in hoort. Mijn versie vandaag was een Griekse bowl. Ik at een gepofte zoete aardappel met een topping van feta met tomaat en olijven. Ik nam ook nog broccoli, een stuk spanakopita (niet zelfgemaakt deze keer) en een salade met komkommer.

Bij de Lidl zag ik een pak Paasvla met 30% korting in het schap. Het was vla met advocaatsmaak, dat pak kon ik natuurlijk niet laten staan!  Dus ook een lekker toetje gegeten.

De eetbuidrang lag de hele dag op de loer, maar omdat ik goed voor mezelf zorgde door een lekkere maaltijd klaar te maken, lukte het om de drang te weerstaan. Ook de gedachte dat het morgen 'ijscoupedag' is zorgt ervoor dat ik niet aan een eetbui begon. 

Deze Goede Vrijdag was een fijne eerste dag van een lang weekend!

16 opmerkingen:

  1. Heb je ook al eens geexperimenteerd met dingen te eten als je voelt dat er een eetbui in opkomst is? En dan speciaal de combi van eiwit en vet, bv eitje met mayo of als je dat te vet vindt roerei met kaas erdoor geroerd. Eiwit stilt trek en vetten geven je een voldaan gevoel , zo heb je extra vulling en goede voeding. Juist alleen dat, geen groentjes erbij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ja ik weet dat ik beter eiwitrijk kan eten in plaats van snoepen, maar bij een eetbui werkt dat niet. Dan wil ik echt 'verboden' eten zoals chocolade en koek. en ijs. Ik heb gisteravond wel een schaaltje volle kwark gegeten, dat is lekker en vult ook. Met walnoten.

      Verwijderen
    2. Dat is natuurlijk ook een prima combi, walnoten zijn ook goed voor je hersenen gezien de vorm heb ik gelezen.

      Verwijderen
    3. Aha.. dat verklaart waarom ik zo slim ben!!😉😁

      Verwijderen
  2. We hebben een beetje dezelfde ochtend lees ik. Ik ben ook van het 'liever veel te vroeg op staan en de tijd nemen voor alles, dan moeten haasten' en kan zo 2 uur voordat ik moet vertrekken opstaan :) Heerlijk vind ik dat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Luus, ja en nu de ochtend weer steeds lichter wordt is het nog fijner om vroeg te zijn, inderdaad heerlijk zo lekker rommelen voordat de rest van de wereld (huisgenoten) op zijn!

      Verwijderen
  3. Goed gedaan! Ik vind het ook heerlijk om vroeg op te staan en rustig dingen te doen met mijn eerste kopje koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, vroeger begreep ik nooit waarom mensen die niet meer werkten al vroeg op stonden. Ik fietste dan langs hun huizen op weg naar mijn werk en zag ze dan zitten of al bij de supersmarkt naar binnen gaan.... nu snap ik dat! Lekker de hele dag nog voor je en nergens voor haasten.

      Verwijderen
  4. Dat op het gemak opstarten herken ik wel. En net als vroeger met de hond,loop ik nog altijd een blokje om in de vroege ochtend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Izerina, ik denk dat ik - wanneer ik niet meer werk - ook nog steeds op tijd op zal staan. Vooral het feit dat veel anderen nog niet op zijn is lekker, het is rustig en stil. Eenmaal op het werk heb ik eigenlijk constant gekwek om me heen, leuk, maar ook wel eens vermoeiend. Thuis is het anders, maar ook daar vind ik het fijn om eerder dan T. op te staan. Even mijn eigen dingen doen.

      Verwijderen
  5. Zelf houd ik ook wel van een vast patroon. Als er onverwachte dingen gebeuren kan ik echt van streek raken en heb het overzicht niet meer. Ik wil het overzicht wel hebben. Dat lukt niet altijd. Afleiding is dan het beste om weer een beetje de boel op orde te krijgen en lach niet maar de afleiding vind ik bij een haakwerkje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, ik zou nooit iemand uitlachen om de manier waarop iemand weer orde krijgt. Manlief T. gaat het liefst zijn gereedschap opruimen om een rustig hoofd te krijgen. Ik vind het fijn om mijn kledingkast te ordenen. Ieder z'n ding. Ik kan niet haken of breien maar begrijp wel dat je met zo'n werkje even rustig gaan gaan zitten en kan ontspannen.

      Verwijderen
  6. Ik krijg honger van je beschrijving van de alternatieve poke bowl. Toch maar even een boterhammetje gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Rianne... het is vaak een kwestie van kliekjes en wat vers voer in een bakkie pleuren zoals ze dat hier in Rotterdam en omgeving zeggen!! 😂

      Verwijderen
  7. Dat klinkt helemaal niet verkeerd. Behalve die vla met advocaatsmaak dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, is ook niet verkeerd! En die vla, tja.... ik houd van alles met advocaatsmaak!

      Verwijderen