maandag 24 juni 2024

Bakkeveen


ambitie

Radio1 rapporteerde op maandag 17 juni over het dorp Bakkeveen. Astrid Kersseboom sprak met een huisarts uit dit dorp dat de ambitie heeft om het gezondste dorp van Nederland te worden. 

In het interview legde de huisarts uit dat er goed gekeken is naar de zogenaamde 'blauwe zones' waar de mensen gezond oud worden. Een mooi streven. In hetzelfde programma ging het over de gezondheidsramp die in de maak is. 


80%

Ik heb het idee dat het dweilen met de kraan open is. Aan de ene kant zijn er initiatieven en programma's om mensen gezond te maken, aan de andere kant liggen de winkels nog steeds voor 80% vol met ultrabewerkt voedsel en wordt er veel reclame voor ongezonde happen gemaakt. 


winst

Ik vraag me af of het tij nog te keren is. Ik denk het niet. In ieder geval niet zolang de grote voedingsmiddelenbedrijven niet meewerken en uitsluitend hun eigen winst belangrijk vinden. En dat dan onder het mom dat we allemaal heel goed weten wat goed voor ons is en wat niet, dat we keuzevrijheid hebben en dat we zelf verantwoordelijk zijn voor wat we in onze mond stoppen.


verslavend

Maar zo simpel is het niet. Producten zijn zo ontworpen dat ze verlangen opwekken. Hoewel het lijkt alsof dit verlangen spontaan ontstaat, is het in werkelijkheid zorgvuldig gecreëerd om een verslavend effect te bewerkstelligen.


bewegen

Daarnaast moeten we ook allemaal meer bewegen. Uit cijfers  blijkt dat we juist minder zijn gaan bewegen. Met de plannen voor een verhoogd btw tarief op onder andere sportschoolabonnementen en toegangskaartjes voor het zwembad is de kans klein dat hier binnenkort verandering in komt.

In het Friese dorp hebben ze dus grootse plannen. Ben zo benieuwd of het ze gaat lukken daar in Bakkeveen!



22 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Misschien is het een goed idee om kinderen al vanaf de basisschool structureel les te geven over gezondheid en voeding. Het valt mij op dat mijn jonge hoogopgeleide collega's bijna nooit koken en ook niet weten hoe je snel en eenvoudig een gezonde maaltijd in elkaar kunt draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lena, dat idee ondersteun ik. Ik vind ook dat kinderen in het voortgezet onderwijs minimaal een jaar koken als vak moeten hebben. Als het op de school niet kan dan ergens waar het wel kan, daar zullen genoeg bedrijven op in kunnen spelen als het verplicht wordt als onderdeel van het onderwijspakket. Ik verbaas me ook over sommige van mijn jongere collega's die niet weten hoe ze iets snels en gezonds moeten koken.

      Verwijderen
  2. Een paar jaar geleden is iets dergelijks toch ook al eens gedaan in een dorp in Brabant, kan me de naam niet herinneren en ook niet welke leefstyle, alleen dat het minder koolhydraten eten was.
    Wij proberen 80% goed en gezond te eten en hebben dan 20% de ruimte voor extra's en die eten we echt niet elke dag.

    Een groot probleem ligt, denk ik, in de extra tussendoortjes veelal bestaande uit bewerkte produkten die er tegenwoordig constant gegeten worden en ook aangemoedigd worden door ze aan te prijzen als "gezonde tussendoortjes"..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, er zijn wel vaker dit soort initiatieven, een paar jaar geleden was er ook een tv serie over een wijk ergens in Nederland.
      Mensen snacken teveel, dat is echt zo en onzin. Als je een paar goede maaltijden eet hoef je niets de hele tijd iets tussendoor. Maar goed, dat is misschien ouderwets gedacht van mij omdat ik dat niet gewend ben.

      Verwijderen
  3. Ik vind het soms best lastig allemaal. Er is zoveel dat je beter niet kan eten. Ik probeer hier de boel een beetje gezond te houden, maar ik kan mijn kinderen ook niet alles ontzeggen. En als ik eerlijk ben zoek ik zelf ook wel eens excuses om te veel te eten. Ten opzichte van anderen doen we het hier zo gek nog niet hoor, maar het zou toch nog wel een stuk beter kunnen. Bijvoorbeeld door minder sauzen te gebruiken. Maar die maken het nou juist zo lekker allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke, het is lastig en je hoeft ook niet alles weg te laten. Balans is belangrijk, na een dag wat meer kan je de dag erna wat rustiger aan doen. Het begint met lekkere alternatieven vinden, dingen weglaten, wat minder saus nemen etc. Kleine stapjes dan is het vaak makkelijker dan ineens het roer omgooien en alles anders doen. Zeker met kinderen, die komen vast in opstand!😉

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ik zal proberen om het in de gaten te houden en er nog eens op terug te komen Bettie!

      Verwijderen
  5. Wat tegenstrijdig allemaal van regeringswege, En bijna misdadig,wat de levensmiddelensector bedenkt en produceert. In het boek "de mens is een plofkip"leerde ik een nieuw woord Dooreetfactor.Zeer belangrijk bij het bedenken van een nieuw tussendoortje,toetje enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ja Teun heeft een goed boek geschreven. En dat woord dekt de lading, veel voedsel wordt zodanig gemaakt dat je er van wil blijven eten. En als volwassenen dat al moeilijk kunnen tegenhouden hoe is dat dan voor kinderen? Onmogelijk!

      Verwijderen
    2. Volgens mij is het heel jammer dat het boek van Teun van der Keuken gelezen wordt door mensen die al lang weten wat de gevaren zijn van de verwerpelijke producten van de levensmiddelen industrie. Die mensen zijn zich er hooguit nog wat meer van bewust.
      De mensen die het hoognodig zouden moeten lezen, worden niet door dit boek bereikt of hebben zelfs door slecht onderwijs niet eens de mogelijkheid om het te lezen, omdat ze laaggeletterd zijn.
      Ik vind het idee om in het onderwijs meer aandacht te besteden een heel goede. Je kunt wel zeggen: het onderwijs moet al zo veel, en dat is ook zo. Maar gezonde voeding is wel heel belangrijk in een mensenleven.

      Verwijderen
    3. Hi Aaf, ik ben het met je eens, dat is ook wat ik in mijn reactie bji Ella al schrijf. Er is een grote groep mensen die het niet weten en dat is niet helemaal hun schuld. Onderwijs is wat mij betreft dé oplossing en gezonde leefstijl zou een vak, in combinatie met lichamelijke oefening (gym noemden we dat vroeger) vast onderdeel van het curriculum moeten zijn.

      Verwijderen
  6. Ja, wat er allemaal in de winkels ligt, is om te huilen. Zo leren jongeren niet echt gezond te eten. Door gezondheidsproblemen ben ik steeds zuiverder gaan eten, door veel zelf te maken. Want als je etiketten leest, schrik je: allemaal smaakmakers en andere chemische toevoegingen. Natuurlijk zondig ik wel eens. Chocola is mijn valkuil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige smaakmakers en toevoegingen zijn niet erg, die zorgen ervoor dat het product niet na 2 dagen al beschimmeld is en er zijn ook natuurlijke toevoegingen. Niet alle e-nummers zijn chemisch. Maar het is wel zo dat alle bewerkte producten veel te veel suiker, vet en zout bevatten, dat is het grootste gevaar. Een stukje chocolade is niet zo erg, dat is geen ultrabewerkt voedsel. Tenzij je een Milkareep neemt met een Oreovulling of Bonbonbloc oid.

      Verwijderen
  7. Hoi, ik kijk wel eens om me heen in een supermarkt en verbaas me erover dat je toch nog karren vol met cola, chips en witbrood ziet, dan denk ik altijd: leef je onder een steen of zo? Maar ik denk ook dat je als ouders een goed voorbeeld moet geven en niet alles op de scholen of de overheid af moet schuiven. M'n dochter en schoonzoon houden allebei van koken en betrekken hun kinderen daarbij en dus vinden zij koken ook leuk. Ik zag laatst een kindje van nauwelijks een jaar die lekker een zoute haring zat weg te peuzelen, dat vond ik wel bijzonder. Groeten Ella.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ella, tuurlijk moeten ouder een goed voorbeeld geven, maar je zal nog verbaasd zijn over hoeveel ouders geen sjoegge hebben! En omdat jij en ik misschien niet omgaan met mensen die laaggeletterd zijn, minder scholing hebben gehad of de taal niet machtig zijn denken we al snel dat iedereen het wel snapt en weet omdat de mensen in onze directe omgeving het snappen en weten. Maar als ik om me heen kijk dan zie ik dat het anders is. Maar de mensen die ik net omschrijf zijn het moeilijkst bereikbaar voor de overheidscampagnes. De mensen die wel bereikt zijn zoals jij en ik kunnen het doorgeven aan hun kinderen (in mijn geval mijn studenten) gelukkig gebeurt dat ook.

      Verwijderen
  8. Ik duim dat het ze lukt! Ik vind het een heel mooi initiatief. We leven werkelijk in een wonderlijke tijd. Ik zie soms mensen met de elektrische fiets naar de sportschool gaan en daar dan op een fiets gaan sporten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook Nicole, ik ga proberen om het in de gaten te houden. Op mijn sportschool is een meneer van rond de 60 die met een grote dure auto aan komt rijden, heel weinig doet en dan weer vrolijk naar huis gaat, ongetwijfeld in de waan dat hij goed bezig is geweest!

      Verwijderen
  9. Ik vrees dat het niet gaat lukken maar misschien ben ik te pessimistisch. In Leende (NB) is zo'n project 5 jaar geleden gestart maar wat daar verder van terecht gekomen is weet ik niet. De voedingsindustrie is er louter en alleen voor de winst en net als bij sigaretten zitten er in voedingsmiddelen veel verslavende stoffen, je kúnt denk ik gewoonweg niet meer zonder. Wij wonen in een wijk in N'gein die deels omgebouwd wordt tot woonwijk en wanneer ik wel eens rond 12.00/12.30 de fiets pak zie ik heel veel 'kantoormensen' (die wel een rondje buiten doen) bij de snackbar of de supermarkt staan voor appelflappen, frikandelbroodjes, patat, kroketten etc. Een enkeling loopt met een broodtrommeltje. Die mensen geven dat ook aan hun kinderen door. De overheid promoot weinig vlees en veganisme is ook een 'trend' en veel mensen denken dat die producten zonder dierlijke ingrediënten heel gezond zijn, daar zit ook het misverstand. Het zijn en blijven (althans de meeste) ook ultrabewerkte voedingsmiddelen. Ik sta altijd met verbazing te kijken wanneer er soms bij DIrk van de Broek zo'n actie is van die Knorr Wereldgerechten die flink goedkoper zijn. Daar zit vaak alleen maar een zakje saus- en kruidenmix in. Veel te zout en vol met additieven. Maar goed ik draaf weer door.....Het onderwijs moet en heeft al zoveel taken dat is waar maar kook- en ingrediëntenles zijn volgens mij best een goed idee en ik denk dat kinderen dat ook leuk vinden en het zo ook aan hun ouders kunnen leren. Win-win :-) fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, nee, niet pessimistisch vind ik, maar realistisch. Het zal veel erger worden als er geen heel drastische maatregelen worden genomen. En dat zal niet gebeuren want 'de maatschappij' wil minder bemoeienis van oa de overheid. In schoolvakanties ben ik vaak in het centrum van mijn stad om een boodschap te zien en als het dan lunchtijd is dan lopen de kantoormensen hun rondje en zeker een derde loopt met een 'ongezonde' lunch. Als het ultrabewerkt is zit er teveel zout, vet en suiker (ook in hartige dingen zit suiker) in. En dus ook in vleesvervangers. Karin Luijten kookt voor het Parool en doet fanatiek aan anti zakjes koken, maar natuurlijk kan zij in haar eentje het verschil niet maken, daarnaast zijn de lezers van het Parool nu ook weer zo'n doelgroep die het al wel weten. Kinderen en jongeren vinden dit soort lessen over het algemeen leuk, het raakt hen direct en het gaat over hen. Daarnaast is koken een gezellige bezigheid die ook nog wat oplevert, een gezamenlijke maaltijd. Dat is inderdaad win win en dan de ouders ook nog wat bijbrengen ; 3x win!😁

      Verwijderen
  10. Ik vind dat een hele lastige. Tegenwoordig is bijna alles slecht. Ik zocht laatst op hoelang je versgeperst sinasappelsap kunt bewaren en las toen dat dat net zo slecht is als cola. Daar word ik altijd een beetje moe van. Ik wil best opletten en zo gezond mogelijk oud worden. Maar we moeten ook geen 120 willen worden met z'n allen. Ik leef overigens best gezond, hoor. Al was het alleen maar omdat je je daar gewoon beter bij voelt. Ik denk ook echt de bemoeienis vanuit de overheid niet voor mij bestemd is maar voor mensen die er om wat voor reden dan ook een beetje hulp bij nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, je hebt een paar goede punten, ik ben het wel met je eens. En inderdaad is het ook zo dat je je gewoon wat beter voelt als je gezond eet en leeft. Fitter, energieker en misschien wat minder kwalen.

      Verwijderen