woensdag 26 juni 2024

mentale gezondheid

achteruit

De mentale gezondheid van meisjes wereldwijd is achteruit gegaan hoorde ik gisteravond op het NOS Acht uur journaal. Dat is slecht nieuws. Het goede nieuws is dat het met meisjes in Nederland nog meevalt in vergelijking met andere landen. Dat kan ik me voorstellen. 


andere landen

Als je nu een meisje bent in Afghanistan is het leven geen pretje. Je mag niet studeren, je mag niet meer naar de sportschool, wandelen in een park of gezellig ergens koffie drinken. 

Als je een meisje bent in Oekraïne leef je in een land in oorlog. Ook dat heeft natuurlijk zijn weerslag op je mentale gezondheid. Bang voor bommen of aanvallen met drones. Vaders en broers die in het leger dienen en op het slagveld hun leven kunnen verliezen. Dat je dan gedeprimeerd raakt is heet begrijpelijk.

Als je een meisje bent in India moet je op straat voorzichtig zijn, aanrandingen en verkrachtingen zijn daar aan de orde van de dag.

Meisjes in Iran zijn beknopt in hun vrijheid en moeten voldoen aan strenge kledingeisen.

Als je een meisje bent in Gaza dan leef je, net als de meisjes in Oekraïne, maar ook in Syrië, Jemen, Soedan en nog een aantal andere landen in een oorlogsgebied of in een regio waar conflicten zijn.


school

Natuurlijk is het leven voor Nederlandse meisjes ook niet altijd 'een picknick in het park' en heeft een verslechterde mentale gezondheid zeker aandacht nodig. Daar waar mogelijk bieden wij die meisjes, maar natuurlijk ook jongens, ondersteuning op school. Daarvoor werken we nauw samen met schoolmaatschappelijk werkers, jongerenwerkers, sociaal verpleegkundigen en hebben we zelfs een studentpsycholoog in dienst. 

Zoals ook in het artikel staat is het belangrijk positieve sociale relaties aan te gaan. Dat kan buiten school, maar zeker ook binnen school, en dat is wat wij hier dagelijks doen. 


12 opmerkingen:

  1. Vanavond was er weer een item of vernederfilmpjes waarin kinderen moest knielen en sorry zeggen en die worden dan verspreid op TikTok etc.
    Hoe komen die kinderen erbij om dat te doen, zijn de meeste meelopers en durven niks te zeggen uit angst zelf slachtoffer te worden? Hoe werkt zoiets tegenwoordig. Komt het ook voort uit social media of is het de irritatie van huidige, irritante muziek die ze aggressief maakt waardoor ze doordraaien? Als ik sommige "muziek" hoor reageert zijn zenuwsysteem erop en wordt ik bozig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, pesten is van alle tijden, alleen de manier waarop verandert nu door sociale media. Daardoor is de impact groter. Het zal een combinatie zijn van veel dingen.

      Verwijderen
  2. Daarom ben ik nog elke dag blij met mijn geadopteerde dochters uit India, ze zijn nu allebei volwassen, hebben allebei gestudeerd en hebben een fijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En daarom begrijp ik niet zo goed waarom adopteren van kinderen niet meer mogelijk is (behalve wanneer je nog in de procedure zit). Ik weet dat er veel misstanden zijn, maar ik denk dat heel veel mensen die graag kinderen willen en ze zelf niet kunnen (of willen) krijgen zo'n kind een fijne stabiele toekomst kunnen bieden. Hier in de straat is een echtpaar die vorig jaar 2 geadopteerde jongens hebben gekregen uit Roemenië (ze waren 4, het is een tweeling) en toen ze hier pas waren, waren ze voor van alles bang en timide. Onlangs werd hun 5e verjaardag gevierd. Wat een verschil. Adoptie is misschien de spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat maar iedere druppel is er eentje. En ja ik zag ook dat item over venederfilmpjes vreselijk en misschien in deze tijd nog wel erger met al die sociale media maar pesten is verschrikkelijk, ik ben nu 61 en denk er nog met afschuw aan terug. Belangrijk voor scholen om daar aandacht aan te besteden.....maar die hebben al zoveel taken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, het is inderdaad wel vreemd dat adopteren niet meer mogelijk is. Nu weet ik verder niet waarom dus ik kan er niet echt over oordelen. Die vernederfilmpjes zijn idd vreselijk. School kan veel, maar niet alles. We doen wel heel erg ons best om zowel preventief te werken als nazorg te geven.

      Verwijderen
  4. Ik las ook,dat de druk om te presteren groot kan zijn. En dan de verslavende invloed van de sociale media. Goed dat school een tegenwicht kan bieden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, school is helaas ook de plek waar veel gebeurt op het gebied van pesten. We doen ons best om het voor te zijn en om slachtoffers, maar ook daders, te helpen.

      Verwijderen
  5. Ja, wat een wereld voor meisjes hebben we nu. Op zo veel plekken. Ik ben benieuwd hoe het voor mijn kleindochter zal zijn. Ze is nu nog geen jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij woont in ieder geval in een land waar het nog meevalt Judy. Bovendien heeft ze fijne ouders en een lieverd als oma!

      Verwijderen
  6. Zijn social media daar ook niet schuldig aan? Vooral voor meisjes die onzeker zijn over zichzelf (en welk jong meisje is dat niet?) en wel willen maar niet kunnen voldoen aan het ideaalbeeld dat hen wordt voorgehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Myriam, sociale media worden in het artikel inderdaad genoemd. Presteren op alle vlakken van studie tot sport en natuurlijk mooi zijn.

      Verwijderen