zondag 16 juni 2024

op mijn bord week 24 / 2024

Ondanks het minder mooie weer eten we geen zware kost meer. Deze week heb ik twee keer gekookt, T. maakte de rest van het eten.


maandag 10 juni

soto ajam - zilvervliesrijst - zoetzure komkommer


dinsdag 11 juni

snijbonen - aardappelpuree - varkenswang - sla met komkommer


woensdag 12 juni

courgette en champignons en aardappel stoofje -  sla met tomaat en komkommer


donderdag 13 juni

boerenomelet - brood - sla met tomaat en komkommer


vrijdag 14 juni

Turks fetabroodje met extra feta, olijven en tomaat - coleslaw - groene sla


zaterdag 15 juni

crunchwrap met cottagecheese, tomaat, olijven en uit - broccoli - wortelsalade - groene sla


zondag 16 juni

groente uit de wok - zilvervliesrijst  - omeletreepjes - pindasaus


Aankomende week staan er tuinbonen, pasta en een wokgerecht op de planning. Misschien ook een zomerse gevulde salade, maar dat hangt nog van het weer af.



13 opmerkingen:

  1. Toch lijkt het of dit te weinig echte voeding voor je lichaam is. Het klinkt wel gezond allemaal maar zo droog al weet ik dat er voldoende saus en vetten bij zullen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lot, het klopt dat het weinig lijkt, maar ik eet flinke porties en bovendien eet ik gedurende de dag ook nog , salade, noten, havermout, boterham pindakaas, roggebrood met kaas, fruit, een toetje en kwark en yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, het lijkt me helemaal niet weinig voeding. Ik zie variatie en dagelijks groente, koolhydraten en nu en dan vlees. Ik zie zelfs wat lekkere ideeën :)

      Verwijderen
    2. Ik ben het met Lot eens dat dit weer een prima basis is voor een crash dieet. Met name in combinatie met het intensieve sporten en je actieve levensstijl is dit een heel goede manier om snel af te vallen. Dit gaat ten koste van spierontwikkeling, hiervoor zijn veel eiwitten nodig, en conditie, waarvoor je koolhydraten moet kunnen verbranden.
      De dingen die jij overdag ook nog eet zijn daarvoor niet toereikend, omdat die voornamelijk vezels en vitamientjes bevatten. De kwark en de noten zijn eiwitrijk, maar daar moet je dan echt een berg van eten, en dat lijkt me in jouw geval onwaarschijnlijk.
      In jouw eetpatroon en levensstijl, lijkt iets destructief schuil te gaan. Alsof je jezelf moet straffen voor dingen uit het verleden of het heden?
      Maar dat wist je natuurlijk allemaal al. Vraag is wil je het veranderen of zou je het willen veranderen? Dat is namelijk niet hetzelfde.
      Groet, Marijke

      Verwijderen
    3. Oeps... zo ziet iedereen mijn menu op een andere manier. Ik plaats deze blogs zodat mensen inspiratie kunnen opdoen. Ik denk dat het lastig is om dieetadvies te geven als je geen diëtist bent, als je niet weet hoe groot de porties zijn en als je niet weet wat ik overdag eet. Ik heb overigens niet het idee dat ik mezelf moet straffen, wel vermoed ik dat ik controle wil hebben en dat komt zeker weten door ervaringen uit mijn verleden.
      De hamvraag is inderdaad of ik dit wil veranderen en hoe doe ik dat dan als ik dat wil? Voor nu lijkt het erop dat ik het niet graag genoeg wil want alle pogingen ten spijt lukt het dus niet om dit te veranderen. En zo blijf ik in de vicieuze cirkel gevangen. Maar dat was al bekend.

      Verwijderen
  3. Gezien het weer had je wel erwtensoep op het menu kunnen zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad Izerina! En zuurkool met worst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb me ook wel eens afgevraagd bij je weekmenu of veel groenten (natuurlijk gezond) veel calorieën leveren. Maar het lijkt me toch allemaal in orde. Ik denk dat ik minder eet dan jij, maar ik beweeg ook minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, de groente leveren niet zo veel calorieën, maar alle calorieën opgeteld op een dag zouden voldoende moeten zijn.

      Verwijderen
  6. Varkenswang……waarom kom ik dat nou nooit eens tegen bij slagers hier in het zuiden.Wel net over de grens bij onze zuiderburen waar het ook op menu kaart staat.Heerlijk mals vlees voor stoofpotje!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, wij halen de varkenswangen bij de groothandel Sligro. Ik denk dat je ze misschien wel zou kunnen bestellen bij jouw slager. Ja, het is heerlijk mals stoofvlees.

      Verwijderen
  7. Varkenswang heb ik nog nooit op. En dat houd ik zo. Het slaat helemaal nergens op, dat weet ik. Maar het klinkt zo vies. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, ja het klinkt misschien raar of vies, maar het is een van de lekkerste stukjes vlees van een dier. Het is enorm mals doordat het spiervlees is, het is geen orgaanvlees oid. Maar je moet niets eten waar je geen zin in hebt.

      Verwijderen