dinsdag 18 juni 2024

eetherinneringen - yoghurt en vanillevla


yoghurt

Bij ons thuis werd er na een warme avondmaaltijd altijd een toetje gegeten. Op gewone doordeweekse dagen kregen we yoghurt. Halfvolle yoghurt. Daar mocht dan een schepje suiker in omdat wij kinderen het anders te zuur vonden. 

Ik herinner me ook dat er druppels aan toegevoegd werden; mijn moeder noemde het 'zes uit de fles'. Mijn broer, die al kon tellen, telde de zes druppels in de yoghurt. Ik vermoedde dat het levertraan was, maar mijn vader herinnerde zich dat het druppels van heilbotolie waren.

Mijn moeder maakte ook wel hangop van de yoghurt. Daar ging dan iets bij zoals rabarbermoes of een andere fruitmoes. Ik vond die dikke yoghurt heel lekker. Ik maak nog steeds hangop, nu van yoghurt en kwark en eet dit iedere avond voor ik naar bed ga.


vla

Mijn vader at nooit yoghurt, hij vond dat niet lekker. Voor mijn vader werd er vanillevla gekocht. Als kind vond ik het normaal dat hij iets anders toe at dan wij. Nu vind ik dat eigenlijk heel raar. Maar goed, zo ging dat. Soms kregen wij een beetje van papa's vla bij onze yoghurt, dat was lekker en helemaal als er ook nog limonadesiroop bij ging. Dan heette het vlaflip.

Mijn vader eet overigens nog steeds dagelijks een bakje vla toe. Ik doe dat nu ook, behalve op zaterdagavond, dan eet ik ijs met slagroom én advocaat!



30 opmerkingen:

  1. Bij mijn ouders hadden we meestal pap als toetjes, glibber havermout en korreltjes griesmeel, brrrr die Hollandse pot.
    Er was eens in de 60-er jaren een zuiveltentoonstelling in een tent op het Frederiksplein waar nu de Nederlandse Bank staat en daar konden we van alles proeven, o.a. de vlaflip en ook sinasappelsap en geprakte banaan door de yoghurt, dat was al beter dan de pappen
    Op de huishoudschool leerde ik caramelvla maken en die vond ik wel lekker. Maar ben nooit echt gek op toetjes geweest, eet liever in de loop vd middag iets zoets.
    Nu maak ik elke ochtend een vla-flip voor H. Fruitmoes maak ik van een combi van de fruitsoorten die we in de tuin hebben en die ik even gekookt, gepureerd heb en in muffinvormpjes ingevroren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind pap wel lekker, maar niet als toetje. Ik eet graag vla, ook karamel- en hopjesvla. Handige tip Lot, die muffinvormpjes!

      Verwijderen
    2. Hihi, mijn dochter uit Canada is over en logeert hier. Ik kreeg na een klacht over boekweitgrutten van K..pmans ooit een goedmaakpakket van hen toegestuurd, bijna allemaal bakmixen... Maar ook een pak tarwegriesmeel naturel. Drie keer raden wat ze gisteren voor ontbijt voor zichzelf maakte. Groet, Ine

      Verwijderen
  2. Kan me nog herinneren dat er thuis yoghurt op tafel kwam als toetje,weet eigenlijk niet meer of het toen een nieuw zuivelproduct was toen wij er kennis mee maakten.Vlaflip,pakjes opkloppudding van Saroma ging ook wel eens door yoghurt heen,moest in koelkast opstijven.Wij aten na ook gortepap,beschuitenpap,griesmeelpap,rijstepap of rijstebrij met rozijnen,bruine suiker en kaneel.Wanneer ons Moe(oma) kwam,aten we tussen de middag warm en kookte mama vruchtengriesmeel met stijfgeklopt eiwit er luchtig doorheen geklopt of met tutti frutti,zo kan ik nog wel even doorgaan met haar eigengemaakte pudding,pap etc.
    Wij aten als kinderen(5) en ouders wat de pot schaft en we lusten alles wat op tafel kwam.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, Saroma hadden wij ook, maar toen was ik al wat ouder. Geen pap bij ons, dat was alleen voor het ontbijt - Brinta - verder nooit. Lekker van die eigengemaakte pudding, ik vind griesmeelpudding ook lekker, met sinaasappelrasp, kaneel en dan lekkere vruchtencoulis erbij.

      Verwijderen
  3. Bij ons was er ook op doordeweekse dagen yoghurt en vla. Mijn ouders deden dat gewoon, hup, in hun bord waar de restjes aardappelen en jus nog in lagen. Brrr...! Wij mochten gelukkig wel een schoon bakje. Ik at altijd yoghurt. Met suiker. Ik hield niet van vla, nog steeds niet. Yoghurt vind ik nog steeds lekker, nu als ontbijt, zonder suiker. Ook rabarber eet ik graag zuur. Ik ga het eens proberen, rabarber bij m'n yoghurt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rabarber moet voor mij wel zoet zijn Nienke, en de yoghurt uit laten lekken (ik doe dat in een koffiefilter die ik alleen daarvoor gebruik, anders smaakt de hangop naar koffie). Dat vind ik het lekkerste. Rabarber en vanillevla is een perfecte combi. In Engeland hebben ze zelfs snoepjes in die smaak! Wij kregen ook een schoon schaaltje voor ons toetje.

      Verwijderen
  4. Ah toetjes ik kook graag maar toetjes maken...het allerleukste. Vroeger waren er lang niet zoveel toetjes als nu en kopen doen wij ze zelden meer (behalve in Frankrijk) :-) wij kregen vroeger ook yoghurt als toetje en dat at mijn 'vader' dan van hetzelfde bord waar het andere eten op had gelegen. Brrrr. er gingen ook 6 druppels doorheen maar dat was van die vloeibare zoetstof. Bij mijn oma kreeg ik vaak saroma pudding met bananen- of caramelsmaak. Op zondag of met Kerst ijs met saus van Tova uit een flesje en veel later de 'ultieme luxe' Viennetta. Voor mijn moeder koop ik nog altijd iedere maand een paar bakjes vruchtengriesmeel op de markt waar ze dan pudding van kookt. Tegenwoordig eet ze dat met warm gemaakt zomerfruit uit de vriezer. Heerlijk onderwerp weer letterlijk en figuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, ik vind toetjes maken ook het leukste. Als we visite krijgen die komt eten is dat mijn afdeling. Heb in de loop der jaren heel wat heerlijke nagerechten gemaakt. Tegenwoordig ook wat minder vaak, vroeger kregen we om de week vrienden op bezoek die kwamen eten. Dan werd het ook altijd erg laat! We worden ouder en dat soort dingen worden allemaal minder, niet erg, zijn we zelf bij.
      Wij aten ons toetje uit een schoon schaaltje. Haha.. de bekende Saromapudding (en later ook Angel's Delight!). Oh ja, Tova herinner ik me ook!! Ja, lekker om over te lezen, ook leuk om de eetherinneringen van jou en de anderen te lezen! Vanavond eet ik een crèmepje koffiesmaak uit Frankrijk, blijven gelukkig lang houdbaar!

      Verwijderen
  5. Oh ja,die toetjes. Mijn moeder was blij,toen er vla en yoghurt in een fles verkocht werd. Ik ook. Want dat zelfgemaakt met soms vel en klontjes,brrrr.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herinner me de flessen ook nog, en dan zo'n flessenlikker voor de laatste restjes, hadden jullie vast ook Izerina.

      Verwijderen
    2. Ik heb nog steeds een flessenlikker!

      Verwijderen
  6. Die hangop bevat veel eiwit als je die van kwark maakt, en 's avonds na het sporten dit nemen bevordert spierherstel! Zelf neem ik dan sojayoghurt of tofu, dat zou ik vaker en meer moeten doen. Sojakwark is lastig te krijgen in een ongezoete versie. Vaak zit er toch suiker door, als zoethater pruim ik dat nauwelijks.
    Oh ja, je vroeg je af waarom vaders toch altijd iets aparts kregen, anders dan de rest van het gezin. Jij kunt het je vader nog vragen. Misschien had het iets te maken met het traditionele idee dat vader de kost verdiende en vaak het zware werk deed? Hoewel jouw ouders beide in het onderwijs werkten, dat waren destijds niet de meest fysiek zware beroepen, al moest je wel zelf je spullen sjouwen (geen liften of ergonomische trolleys), vaak op de fiets heen en weer naar je school door weer en wind. Maar goed, het kan een in die tijd culturele norm zijn geweest: vader iets extra's of aparts (grootste stuk vlees!). Vaak was dat ook al in de vorm van sterke drank of tabakswaar. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Ine, daarom eet ik het ook (en omdat ik het lekker vind). Sojayoghurt en ook de kwark geprobeerd, vond het toch niet lekker. Ik zal het eens vragen. Ons gezin was heel modern met twee werkende ouders en een ongewone taakverdeling van een vader die kookte en een moeder die de administratie deed.

      Verwijderen
  7. Mijn moeder at yoghurt en mijn vader en wij vanillevla toe. Ik hou nog steeds niet erg van yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het heerlijk, maar ik snap ook dat mensen het niet zo lekker vinden Judy.

      Verwijderen
  8. Yoghurt & vla stonden regelmatig op het menu maar ook macaronipap, griesmeel, rijstepap. Dat zijn mijn favoriete eetherinneringen (al blijven het herinneringen ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rianne, pap aten wij alleen als ontbijt in de winter: Brinta met stroop of suiker!

      Verwijderen
    2. Las je blog over zoutgebruik, in Brinta zit ook zout las ik jaren geleden al. Dat verklaart de 'earthy' smaak waar ik van hou, wel..ik doe dus ook geen zoet in Brinta...
      De meeste toetjes en alle taart en snoep zijn echt een suikerige klap in mijn smoel, hihi..Nee serieus, ik denk dat ik ook daarom brood met tevredenheid wel lekker kan vinden, als het tenminste echt goed brood is. Ik hou van pure smaken, maar ik besef dat ik een uitzondering ben. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Goed brood, gewoon zonder iets kan ook heel lekker zijn. Ik houd ook van pure smaken maar ik moet ook wel een beetje wennen nog aan mijn havermoutpap met minder zout. Vandaag met banaan en dan is het toch niet heel lekker.

      Verwijderen
    4. Ik probeer op dit moment een beetje verse gember in veel gerechten, even laten meekoken. Geeft iets meer smaak, maar ik ben er nog niet uit of ik het lekker vind. Groet, Ine

      Verwijderen
  9. Vla vind ik nog steeds - zo heel af en toe - lekker. Zo, of met bijv. Gewelde tuttifrutti erdoor. Behoorlijk veel suiker natuurlijk, maar zoo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nu puree van gedroogde pruimen, heerlijk in de vla Mrs H!!

      Verwijderen
  10. Bij ons thuis ging het ook zo. Ik weet niet hoe het bij jullie ging maar bij ons werd de yoghurt gegeten uit het bord waar je de hoofdmaaltijd van gegeten had. Ik vond dat zo vies (yoghurt met aardappelkruimels, bah) dat ik een schaaltje kreeg. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee gelukkig ging het bij ons niet zo, wij kregen een schoon glazen toetjesschaaltje. Het idee alleen al vind ik ook niet echt smakelijk, maar voor veel mensen was het wel gewoon heb ik begrepen.

      Verwijderen
    2. Oh ja, dat heb ik ook meegemaakt, mijn ouders deden het ook. Yoghurt uit het bord waaruit je net bietjes, spinazie of rode kool had gegeten. Had je je bord maar netjes en schoon moeten leegeten, he.. denk dat mijn vader dit smoesje gebruikte om nog een extra portie droge aardappels te vragen, maar daar wilde hij dan wel weer jus bij, dus dat schoot niet op. Geloof dat er op zondag dan wel een apart bakje voor het nagerecht kwam, op zondag ging veel anders dan doordeweeks. Gek genoeg.
      In de groepen waar ik verbleef vanwege mijn leerplicht ging het ook zo: door de week nagerecht in hetzelfde bord. Op één adres voor groepsverblijf was het zo dat we of soep vooraf hadden of een nagerecht. Niet allebei natuurlijk maar waarom er de ene dag dit was en de andere dag weer dat? Zal wel van de planning afgehangen hebben.
      In de gastgezinnen waar ik later kwam werd al wat sjieker gedaan: alles apart.
      Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Moet er niet aan denken! Maar bespaart afwas, en dat zal belangrijk geweest zijn.

      Verwijderen